• Anonym (Mama)

Betala halva resan för barnen?

Barnen ska resa utomlands med pappan, som tycker att jag ska stå för halva biljettkostnaden för barnen och jag håller inte alls med. Han menar på att han betalade en resa för mig och barnen förra året, men det var innan skilsmässan var avslutad, så det var ju mina pengar också egentligen...

• Svar på tråden Betala halva resan för barnen?
  • Anonym (OO)
    Airpod skrev 2024-07-14 15:46:46 följande:

När jag var 17 och 18 reste jag utomlands med min dåvarande pojkvän, och mina föräldrar kom överens om att dela på kostnaden för resorna. Detta var något som de inte ens hade behövt göra men som de gjorde för att de visste att jag inte skulle kunna resa annars, och de är generösa och snälla föräldrar som vill att jag ska ha roligt i livet också. Men jag vet ju inte hur mycket du bryr dig om dina barns lycka och hur engagerad du är i dem, ts. Jag får dock ingen bra känsla. 

Om du reste på egen hand utan någon förälder men med pojkvännen, var det ju rättvist och naturligt att båda föräldrarna betalade en del var. 

Hur kan du jämföra det med TS situation?
    TS vill väl betala för att göra något roligt själv med barnen i stället, och pappan har säkert råd att bekosta hela resan själv.
    Barnen blir säkert lyckliga av att pappa fixar en resa, och blir lyckliga av av TS hittar på något annat roligt med dem. 
    Pappan blir lycklig om han får bidrag till sin ekonomi av TS. 

Jag betalar alla resor själv för mig och mina barn. Pappan är tråkig och snål och hittar inte på något extra med barnen, men jag skulle aldrig fråga honom om pengar för våra resor. Han väljer att vara tråkig och jag väljer att göra roliga saker.

OBS, jag påstår inte att TS är tråkig och snål, det vet vi inget om. Men hon ska inte blanda sin ekonomi med pappans. 
  • Anonym (Hell no!)
    Airpod skrev 2024-07-14 15:56:06 följande:
    Varför är det ett konstigt resonemang? Bara dåliga föräldrar skulle tycka att det är ett konstigt resonemang. Varför vill man inte vara med och bidra för sina barn?
    Varför ska jag vara med och betala resor som jag inte fått vara med och planera och som kanske är helt utanför min budget för resor? Jag kanske håller på och sparar till en resa nästkommande år (eller längre fram i tid) och att betala för en resa de gör med honom kanske omkullkastar den budgeten helt om jag ska stå för hälften av deras omkostnader.

Nej, de resor/saker mina barns pappa planerar in på sin tid står han för och det jag planerar in på min tid står jag för. På vilket sätt gör det mig till en dålig förälder att jag inte står för barnens kostnader hos sin andre förälder? Han står ju inte för barnens kostnader när de är hos mig.

Att det finns idioter till föräldrar som inte hittar på saker med sina barn har inget med mig och min vilja att vare sig hitta på saker med mina barn eller betala för dem hos sin pappa att göra. 
  • Anonym (Hell no!)
    Airpod skrev 2024-07-14 15:46:46 följande:

När jag var 17 och 18 reste jag utomlands med min dåvarande pojkvän, och mina föräldrar kom överens om att dela på kostnaden för resorna. Detta var något som de inte ens hade behövt göra men som de gjorde för att de visste att jag inte skulle kunna resa annars, och de är generösa och snälla föräldrar som vill att jag ska ha roligt i livet också. Men jag vet ju inte hur mycket du bryr dig om dina barns lycka och hur engagerad du är i dem, ts. Jag får dock ingen bra känsla. 

Hade jag velat åka iväg i den åldern utan mina föräldrar så hade jag fått dtå för de kostnaderna själv. Åka själv, betala själv. Åka med förälder, förälder betalar. 
  • Airpod
    Anonym (OO) skrev 2024-07-14 16:02:19 följande:
    Om du reste på egen hand utan någon förälder men med pojkvännen, var det ju rättvist och naturligt att båda föräldrarna betalade en del var. 

Hur kan du jämföra det med TS situation?
    TS vill väl betala för att göra något roligt själv med barnen i stället, och pappan har säkert råd att bekosta hela resan själv.
    Barnen blir säkert lyckliga av att pappa fixar en resa, och blir lyckliga av av TS hittar på något annat roligt med dem. 
    Pappan blir lycklig om han får bidrag till sin ekonomi av TS. 

Jag betalar alla resor själv för mig och mina barn. Pappan är tråkig och snål och hittar inte på något extra med barnen, men jag skulle aldrig fråga honom om pengar för våra resor. Han väljer att vara tråkig och jag väljer att göra roliga saker.

OBS, jag påstår inte att TS är tråkig och snål, det vet vi inget om. Men hon ska inte blanda sin ekonomi med pappans. 
    Nej, min mamma följde med den ena gången, men min pappa var ändå med och betalade för min del av resan. Sedan reste jag ensam med killen och då hade nog många andra tyckt att jag borde ha bekostat min resa helt själv, men mina föräldrar ville hjälpa mig eftersom de visste att jag inte skulle kunna åka annars. På samma sätt borde ts vilja bidra för sina barns del, särskilt om resan inte är möjlig att genomföra utan ts bidrag till barnen.

Hur vet du att ts har tänkt göra någon liknande aktivitet med barnen som kostar pengar? Hur vet du att pappan har råd att bekosta hela resan själv? Blir resan inställd så lär barnen bli besvikna, jag hade i alla fall varit med och bidragit för mina barns skull. Tyvärr finns det föräldrar som sällan hittar på något med sina barn utan de låter den andra föräldern göra det och bekosta sådant, och då blir det verkligen inte rättvist om den ena föräldern hela tiden ska stå för nöjen. Om båda föräldrarna turas om att hitta på saker med barnen så är det en annan sak, men om det oftast är samma person som gör det så blir det en väldigt konstig fördelning om den föräldern då ensam ska bekosta sådana nöjen för barnen. Jag ser det inte som att ts bidrar till exets ekonomi? Hon är ju inte med och betalar för hans biljett, utan för BARNENS - det är ju även ts barn, hon bör vara med och betala och ta ansvar för dem. Det är absolut inte detsamma som att bidra till exets ekonomi då pengarna går till barnens flygbiljetter, inte till exet. 

Ok, trist att du är i en sådan situation. Jag tycker då verkligen inte att det känns ok om det alltid är samma person som får bekosta barnens nöjen bara för att den andra föräldern aldrig hittar på något. Då tycker jag verkligen att även den andra föräldern bör vara med och bekosta nöjena, särskilt om det inte är möjligt att genomföra utan bägge föräldrarnas bidrag. 
  • Anonym (Hell no!)
    Airpod skrev 2024-07-14 15:54:45 följande:
    Oj, vilket konstigt resonemang att säga att ts bidrar till pappans ekonomi om ts delar på kostanden för BARNENS del av resan. Haha, knappast. Det hade varit något annat om ts stod för pappans flygbiljetter, nu handlar det om barnen och då finns det två föräldrar som förväntas vara med och betala och ta ansvar. Det handlar inte om att bidra till pappans ekonomi, det handlar om att vara med och bidra för sina barn? Ts borde snarare vilja vara med och bidra när det handlar om hennes barn. Kanske har de inte råd att resa om ts inte är med och bidrar för barnens del? Det kommer ju bara göra barnen besvikna. 
    Om man inte har råd att åka på en resa utan att den andre föräldern bidrar så får man anpassa resmålet till en budget man klarar av. 
  • Airpod
    Anonym (Hell no!) skrev 2024-07-14 16:14:27 följande:
    Varför ska jag vara med och betala resor som jag inte fått vara med och planera och som kanske är helt utanför min budget för resor? Jag kanske håller på och sparar till en resa nästkommande år (eller längre fram i tid) och att betala för en resa de gör med honom kanske omkullkastar den budgeten helt om jag ska stå för hälften av deras omkostnader.

Nej, de resor/saker mina barns pappa planerar in på sin tid står han för och det jag planerar in på min tid står jag för. På vilket sätt gör det mig till en dålig förälder att jag inte står för barnens kostnader hos sin andre förälder? Han står ju inte för barnens kostnader när de är hos mig.

Att det finns idioter till föräldrar som inte hittar på saker med sina barn har inget med mig och min vilja att vare sig hitta på saker med mina barn eller betala för dem hos sin pappa att göra. 
    Varför svarar du? Jag citerade väl inte dig och pratade inte om dig? Eller är du En glad tjej? Jag svarade på ett inlägg där personen skrev: ''Nej, du ska inte betala för någon resa exet gör med barnen. Har läst att flera här på forumet tycker att man ska betala för halva resan om man inte planerar att göra något själv med barnen. Mycket konstigt resonemang. Så, nej, du ska inte betala något''.

Det är lätt att sitta och säga att den förälder som reser med barnen är den som får betala, om man själv aldrig reser eller hittar på något med barnen. Personen jag citerade anser att det är ett konstigt resonemang att tycka att den förälder som inte hittar på något med barnen ska vara med och betala för barnen när de reser med den andra föräldern. Finns det två föräldrar som båda hittar på saker med barnen så är det en annan sak, då bekostar ju båda föräldrarna barnens nöjen, men om det oftast bara är den ena föräldern reser osv med barnen (vilket personen jag citerade skrev om) så känns det inte alls ok att den personen hela tiden ska behöva bekosta barnens nöje, bara för att den andra föräldern inte reser och hittar på saker med barnen. 
  • Airpod
    Anonym (Hell no!) skrev 2024-07-14 16:18:34 följande:
    Om man inte har råd att åka på en resa utan att den andre föräldern bidrar så får man anpassa resmålet till en budget man klarar av. 
    Eller så slutar det med att man måste ställa in hela resan, vilket gör barnen besvikna. Jag hade gärna varit med och bidragit för mina barn.
  • Anonym (Hell no!)
    Airpod skrev 2024-07-14 16:26:36 följande:
    Varför svarar du? Jag citerade väl inte dig och pratade inte om dig? Eller är du En glad tjej? Jag svarade på ett inlägg där personen skrev: ''Nej, du ska inte betala för någon resa exet gör med barnen. Har läst att flera här på forumet tycker att man ska betala för halva resan om man inte planerar att göra något själv med barnen. Mycket konstigt resonemang. Så, nej, du ska inte betala något''.

Det är lätt att sitta och säga att den förälder som reser med barnen är den som får betala, om man själv aldrig reser eller hittar på något med barnen. Personen jag citerade anser att det är ett konstigt resonemang att tycka att den förälder som inte hittar på något med barnen ska vara med och betala för barnen när de reser med den andra föräldern. Finns det två föräldrar som båda hittar på saker med barnen så är det en annan sak, då bekostar ju båda föräldrarna barnens nöjen, men om det oftast bara är den ena föräldern reser osv med barnen (vilket personen jag citerade skrev om) så känns det inte alls ok att den personen hela tiden ska behöva bekosta barnens nöje, bara för att den andra föräldern inte reser och hittar på saker med barnen. 
    Det är ett diskussionsforum. Man får svara på vilka inlägg man vill. 

Och nej, även om man är en pisstråkig förälder som inte lyfter ett finger för att göra roliga saker med barnen ska man behöva betala för resor den andre föräldern väljer att göra på sin tid med barnen. Om man ska vara med och betala för det ska man även få vara med och bestämma om det. 
  • Airpod
    Anonym (Hell no!) skrev 2024-07-14 16:16:50 följande:
    Hade jag velat åka iväg i den åldern utan mina föräldrar så hade jag fått dtå för de kostnaderna själv. Åka själv, betala själv. Åka med förälder, förälder betalar. 
    Nu hade jag turen att få föräldrar som är generösa, snälla och hjälpsamma så de ville vara med och bidra, då de visste att jag inte skulle kunna åka annars. 
  • En glad tjej
    Airpod skrev 2024-07-14 15:56:06 följande:
    Varför är det ett konstigt resonemang? Bara dåliga föräldrar skulle tycka att det är ett konstigt resonemang. Varför vill man inte vara med och bidra för sina barn?
    Ja men då är jag en dålig förälder i så fall. Jag är skild och reste med mina barn i somras. Jag betalade redan för att JAG ville resa med mina barn, jag skulle inte drömma om att be honom om pengar till min resa. Mitt ex var inte med på resan, därför är det inte heller rimligt att han betalar. Att resa är 7bget livsnödvändigt, man klarar sig utan men JAG ville resa med mina barn.
Svar på tråden Betala halva resan för barnen?