Anonym (OO) skrev 2024-07-14 16:02:19 följande:
Om du reste på egen hand utan någon förälder men med pojkvännen, var det ju rättvist och naturligt att båda föräldrarna betalade en del var.
Hur kan du jämföra det med TS situation?
TS vill väl betala för att göra något roligt själv med barnen i stället, och pappan har säkert råd att bekosta hela resan själv.
Barnen blir säkert lyckliga av att pappa fixar en resa, och blir lyckliga av av TS hittar på något annat roligt med dem.
Pappan blir lycklig om han får bidrag till sin ekonomi av TS.
Jag betalar alla resor själv för mig och mina barn. Pappan är tråkig och snål och hittar inte på något extra med barnen, men jag skulle aldrig fråga honom om pengar för våra resor. Han väljer att vara tråkig och jag väljer att göra roliga saker.
OBS, jag påstår inte att TS är tråkig och snål, det vet vi inget om. Men hon ska inte blanda sin ekonomi med pappans.
Nej, min mamma följde med den ena gången, men min pappa var ändå med och betalade för min del av resan. Sedan reste jag ensam med killen och då hade nog många andra tyckt att jag borde ha bekostat min resa helt själv, men mina föräldrar ville hjälpa mig eftersom de visste att jag inte skulle kunna åka annars. På samma sätt borde ts vilja bidra för sina barns del, särskilt om resan inte är möjlig att genomföra utan ts bidrag till barnen.
Hur vet du att ts har tänkt göra någon liknande aktivitet med barnen som kostar pengar? Hur vet du att pappan har råd att bekosta hela resan själv? Blir resan inställd så lär barnen bli besvikna, jag hade i alla fall varit med och bidragit för mina barns skull. Tyvärr finns det föräldrar som sällan hittar på något med sina barn utan de låter den andra föräldern göra det och bekosta sådant, och då blir det verkligen inte rättvist om den ena föräldern hela tiden ska stå för nöjen. Om båda föräldrarna turas om att hitta på saker med barnen så är det en annan sak, men om det oftast är samma person som gör det så blir det en väldigt konstig fördelning om den föräldern då ensam ska bekosta sådana nöjen för barnen. Jag ser det inte som att ts bidrar till exets ekonomi? Hon är ju inte med och betalar för hans biljett, utan för BARNENS - det är ju även ts barn, hon bör vara med och betala och ta ansvar för dem. Det är absolut inte detsamma som att bidra till exets ekonomi då pengarna går till barnens flygbiljetter, inte till exet.
Ok, trist att du är i en sådan situation. Jag tycker då verkligen inte att det känns ok om det alltid är samma person som får bekosta barnens nöjen bara för att den andra föräldern aldrig hittar på något. Då tycker jag verkligen att även den andra föräldern bör vara med och bekosta nöjena, särskilt om det inte är möjligt att genomföra utan bägge föräldrarnas bidrag.