Inlägg från: Anonym (Hell no!) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Hell no!)

Betala halva resan för barnen?

Nej, nope, absolut inte! 

Och nej  det spelar ingen roll om du kommer att resa iväg med barnen eller inte själv. 

Jag är nyseparerad. Barnen är iväg med sin pappa på semester. En del av kostnaderna har jag bidragit med då de bokades och betalades innan separationen men i övrigt är det hans resa, hans val, hans kostnader. Jag kan bidra med lite glasspengar till barnen på deras betalkort.

• Anonym (Hell no!)
    Anonym (H) skrev 2024-07-14 12:46:07 följande:

Tycker inte du ska betala halva, du gör väl egna grejer med barnen. Skillnad om ena föräldern jobbar hela sommaren/inte gör något alls med barnen - då är man väl tacksam att den andra föräldern hittar på något och på så sätt vill bidra med en resa

Varför ska man bidra för att den andre föräldern hittar på saker med barnen på sin tid? Om man jobbar så kommer man att vara ledig med barnen vid annat tillfälle. Om man inte hittar på något är det sannolikt för att man inte har råd i de flesta fall. 
  • Anonym (Hell no!)
    Airpod skrev 2024-07-14 15:56:06 följande:
    Varför är det ett konstigt resonemang? Bara dåliga föräldrar skulle tycka att det är ett konstigt resonemang. Varför vill man inte vara med och bidra för sina barn?
    Varför ska jag vara med och betala resor som jag inte fått vara med och planera och som kanske är helt utanför min budget för resor? Jag kanske håller på och sparar till en resa nästkommande år (eller längre fram i tid) och att betala för en resa de gör med honom kanske omkullkastar den budgeten helt om jag ska stå för hälften av deras omkostnader.

Nej, de resor/saker mina barns pappa planerar in på sin tid står han för och det jag planerar in på min tid står jag för. På vilket sätt gör det mig till en dålig förälder att jag inte står för barnens kostnader hos sin andre förälder? Han står ju inte för barnens kostnader när de är hos mig.

Att det finns idioter till föräldrar som inte hittar på saker med sina barn har inget med mig och min vilja att vare sig hitta på saker med mina barn eller betala för dem hos sin pappa att göra. 
  • Anonym (Hell no!)
    Airpod skrev 2024-07-14 15:46:46 följande:

När jag var 17 och 18 reste jag utomlands med min dåvarande pojkvän, och mina föräldrar kom överens om att dela på kostnaden för resorna. Detta var något som de inte ens hade behövt göra men som de gjorde för att de visste att jag inte skulle kunna resa annars, och de är generösa och snälla föräldrar som vill att jag ska ha roligt i livet också. Men jag vet ju inte hur mycket du bryr dig om dina barns lycka och hur engagerad du är i dem, ts. Jag får dock ingen bra känsla. 

Hade jag velat åka iväg i den åldern utan mina föräldrar så hade jag fått dtå för de kostnaderna själv. Åka själv, betala själv. Åka med förälder, förälder betalar. 
  • Anonym (Hell no!)
    Airpod skrev 2024-07-14 15:54:45 följande:
    Oj, vilket konstigt resonemang att säga att ts bidrar till pappans ekonomi om ts delar på kostanden för BARNENS del av resan. Haha, knappast. Det hade varit något annat om ts stod för pappans flygbiljetter, nu handlar det om barnen och då finns det två föräldrar som förväntas vara med och betala och ta ansvar. Det handlar inte om att bidra till pappans ekonomi, det handlar om att vara med och bidra för sina barn? Ts borde snarare vilja vara med och bidra när det handlar om hennes barn. Kanske har de inte råd att resa om ts inte är med och bidrar för barnens del? Det kommer ju bara göra barnen besvikna. 
    Om man inte har råd att åka på en resa utan att den andre föräldern bidrar så får man anpassa resmålet till en budget man klarar av. 
  • Anonym (Hell no!)
    Airpod skrev 2024-07-14 16:26:36 följande:
    Varför svarar du? Jag citerade väl inte dig och pratade inte om dig? Eller är du En glad tjej? Jag svarade på ett inlägg där personen skrev: ''Nej, du ska inte betala för någon resa exet gör med barnen. Har läst att flera här på forumet tycker att man ska betala för halva resan om man inte planerar att göra något själv med barnen. Mycket konstigt resonemang. Så, nej, du ska inte betala något''.

Det är lätt att sitta och säga att den förälder som reser med barnen är den som får betala, om man själv aldrig reser eller hittar på något med barnen. Personen jag citerade anser att det är ett konstigt resonemang att tycka att den förälder som inte hittar på något med barnen ska vara med och betala för barnen när de reser med den andra föräldern. Finns det två föräldrar som båda hittar på saker med barnen så är det en annan sak, då bekostar ju båda föräldrarna barnens nöjen, men om det oftast bara är den ena föräldern reser osv med barnen (vilket personen jag citerade skrev om) så känns det inte alls ok att den personen hela tiden ska behöva bekosta barnens nöje, bara för att den andra föräldern inte reser och hittar på saker med barnen. 
    Det är ett diskussionsforum. Man får svara på vilka inlägg man vill. 

Och nej, även om man är en pisstråkig förälder som inte lyfter ett finger för att göra roliga saker med barnen ska man behöva betala för resor den andre föräldern väljer att göra på sin tid med barnen. Om man ska vara med och betala för det ska man även få vara med och bestämma om det. 
  • Anonym (Hell no!)
    Airpod skrev 2024-07-14 16:39:15 följande:
    Absolut, ingen har påstått något annat, men på sättet du skrev så lät det som att du tog mitt inlägg personligt. Som att jag på något sätt pratade om just dig, med tanke på ditt upprepande användande av ordet ''jag'' i inlägg 32.

Ok, det är din åsikt, jag håller inte alls med. Det är inte ett dugg rättvist eller sympatiskt att den ena föräldern (den som hittar på roliga saker med barnen) hela tiden ska behöva bekosta sådant själv, bara för att den andra föräldern inte hittar på något med barnen. Tänk om den ena föräldern också då slutar hitta på saker med barnen, för att hen kanske inte har råd, då är det plötsligt ingen förälder som gör något kul med barnen. 
    Om ingen av föräldrarna har råd att resa så blir det så klart inga resor. Då får man vänta tills man har råd. Anpassa livet efter plånboken kallas det för. 

Man kan göra så otroligt mycket roligt med barnen utan att det vare sig kostar speciellt mycket pengar eller innebär resor kors och tvärs. Det viktigaste för barnen är oftast att få sina föräldrars tid, inte dyrbara saker eller kostsamma resor. 

Mina barns pappa tjänar ca dubbelt så mycket som mig. Att han ska komma och säga att jag ska stå för hälften av barnens kostnader när de är iväg med honom är skrattretande. De äventyr jag och barnen hittar på är anpassade efter min plånbok. Att be honom om pengar för det är precis lika skrattretande, för att inte tala om pinsamt. 

Ja, jag svarar i inlägg i jagform när det handlar om min syn på saker och ting. 
  • Anonym (Hell no!)
    Anonym (J) skrev 2024-07-14 17:46:15 följande:

När barnen vill göra en aktivitet utan en förälder, t ex åka på ridläger, måste skilsmässoföräldrar samarbeta. Det lär bli en prövning för många. Jag är glad mina föräldrar inte var så rigida som vissa här i tråden.

Tja, jag ser till att planera min ekonomi under hela året så jag har råd med barnens fritidsaktiviteter och eventuella läger utan att behöva diskutera nödvändigheten av det med deras pappa. På samma vis som min mamma inte diskuterade eventuella läger jag ville åka på med min pappa även fast de hade ett bra samarbete och var vänner. 
  • Anonym (Hell no!)
    Anonym skrev 2024-07-14 19:08:47 följande:

Förslag till svar som du kan skriva till honom:

"Hej, jag har beställt en resa till Hawaii till mig och barnen. Kan du swisha 50 000 kr till barnens biljetter? Kram Nina"

Ja, det illustrerar ju detta med att man ska vara med och dela på barnens kostnader för en resa man själv bestämt. Det är liksom löjeväckande. 

Vi har en långresa i tanken för att hälsa på släkten. Det är skrattretande att barnens pappa skulle vara med och betala den. 
  • Anonym (Hell no!)
    Tom Araya skrev 2024-07-14 22:18:11 följande:

Jag tycker det beror helt på omständigheterna i det specifika fallet.

-Har ni barnen lika mycket och således själva betalar för barnen på er tid?

-Gör du något motsvarande med barnen när de är hos dig eller är denna resa istället för det?

-Har du haft något att säga till om i huruvida denna resa ska ske, när och om era barn ska med?

Svaren på ovanstående frågor är omständigheter som påverkar mitt svar på TS fråga.

Nu är inte jag TS men min syn på det hela:

1) spelar ingen roll. Om man inte har barnen 50/50 så betalar den som har barnen mindre som regel underhåll och bidrar därmed till barnens försörjning. 

2) vad spelar det för roll vad TS och barnen gör eller inte gör just detta lov? De kanske ska göra något ett annat lov.

3) egentligen inte heller relevant om de har gemensam vårdnad. Men visst, man bör ju ha kollat med barnens andre förälder innan man bokar en resa. Samtidigt, det man gör på sin föräldratid har inte den andre med att göra.
  • Anonym (Hell no!)

Nu hakade citeringen upp sig.

Tow2Mater: Mitt ex anser att han (ensam) betalat våra semestrar trots att vi haft gemensam ekonomi av den enkla anledningen att han tjänar mer än mig. Jag håller inte riktigt med om det kan vi väl säga. Hade vi kunnat göra dem utan hans inkomst som ligger över min? Inte lika ofta men eftersom vi haft gemensam ekonomi så kan han inte säga att det bara är han som stått för resorna.

• Anonym (Hell no!)

Jag är inte TS. Bara en reflektion över benämningen "anser att han betalat" i TS huvudinlägg och som du verkar tycka att TS då ska vara ned och betala nu. 

I mitt fall anser som att exet att han betalat våra semestrar trots gemensam ekonomi för han tjänar mer än mig 

Svar på tråden Betala halva resan för barnen?