• Anonym (Mama)

Betala halva resan för barnen?

Barnen ska resa utomlands med pappan, som tycker att jag ska stå för halva biljettkostnaden för barnen och jag håller inte alls med. Han menar på att han betalade en resa för mig och barnen förra året, men det var innan skilsmässan var avslutad, så det var ju mina pengar också egentligen...

• Svar på tråden Betala halva resan för barnen?
  • Anonym (Maja)

Säg det till honom helt enkelt :)

• Anonym (Nä)

Haha nä det får han så klart betala själv :) Och som du säger, ni var gifta då med gemensamt ekonomiskt ansvar för barnens utgifter.

• Anonym (enig i kören)

Enig i kören. När han betalade till er var ni gifta och JURIDISKT var pengarna era. Nu får han betala själv, den snåljåpen.

Säg nej.

Ni är skilda.

• Anonym (Mamma C)

Det beror på tycker jag. Ska du resa med barnen i år? Annars tycker jag gott du kan bidra med något för barnens skull. Du kan ju inte bara avstå från semestrar och låta honom stå för allt sånt. 

• Anonym (Nä)
    Anonym (Mamma C) skrev 2024-07-14 12:30:09 följande:

Det beror på tycker jag. Ska du resa med barnen i år? Annars tycker jag gott du kan bidra med något för barnens skull. Du kan ju inte bara avstå från semestrar och låta honom stå för allt sånt. 

Hade du otur när du tänkte nu eller...? Varför ska ts bidra till sitt ex ekonomi? Det är hans val att ta ungarna på semester. Samma om ts väljer att åka någonstans så får ju hon stå för det själv också.
  • Anonym (Hell no!)

Nej, nope, absolut inte! 

Och nej  det spelar ingen roll om du kommer att resa iväg med barnen eller inte själv. 

Jag är nyseparerad. Barnen är iväg med sin pappa på semester. En del av kostnaderna har jag bidragit med då de bokades och betalades innan separationen men i övrigt är det hans resa, hans val, hans kostnader. Jag kan bidra med lite glasspengar till barnen på deras betalkort.

• Anonym (H)

Tycker inte du ska betala halva, du gör väl egna grejer med barnen. Skillnad om ena föräldern jobbar hela sommaren/inte gör något alls med barnen - då är man väl tacksam att den andra föräldern hittar på något och på så sätt vill bidra med en resa

• Anonym (Hell no!)
    Anonym (H) skrev 2024-07-14 12:46:07 följande:

Tycker inte du ska betala halva, du gör väl egna grejer med barnen. Skillnad om ena föräldern jobbar hela sommaren/inte gör något alls med barnen - då är man väl tacksam att den andra föräldern hittar på något och på så sätt vill bidra med en resa

Varför ska man bidra för att den andre föräldern hittar på saker med barnen på sin tid? Om man jobbar så kommer man att vara ledig med barnen vid annat tillfälle. Om man inte hittar på något är det sannolikt för att man inte har råd i de flesta fall. 
  • Anonym (A)
    Anonym (Mamma C) skrev 2024-07-14 12:30:09 följande:

Eller hur. Har svårt för sådana personer, som låter den andra föräldern stå för allt nöje med barnen, alltså sådant som kostar pengar. Hade själv en sådan mamma som sällan och aldrig hittade på något med mig, utan det fick min pappa göra.
  • Anonym (A)
    Anonym (Hell no!) skrev 2024-07-14 12:50:30 följande:
    Varför ska man bidra för att den andre föräldern hittar på saker med barnen på sin tid? Om man jobbar så kommer man att vara ledig med barnen vid annat tillfälle. Om man inte hittar på något är det sannolikt för att man inte har råd i de flesta fall. 
    Nja, det finns gott om föräldrar som har råd men som ändå inte hittar på saker med barnen, det har jag själv erfarenhet av. Aka oengagerade föräldrar. 
Svar på tråden Betala halva resan för barnen?