Betala halva resan för barnen?
Haha nä det får han så klart betala själv :) Och som du säger, ni var gifta då med gemensamt ekonomiskt ansvar för barnens utgifter.
Haha nä det får han så klart betala själv :) Och som du säger, ni var gifta då med gemensamt ekonomiskt ansvar för barnens utgifter.
Det beror på tycker jag. Ska du resa med barnen i år? Annars tycker jag gott du kan bidra med något för barnens skull. Du kan ju inte bara avstå från semestrar och låta honom stå för allt sånt.
(A), du får tycka att det handlar om barnen. Jag ser det inte alls så, han får stå för sina val. Om han inte har råd får han avstå eller skaffa ett annat jobb. Tigga pengar av sitt ex, eller som här försöka kräva, det är verkligen inte ts sak att lägga ut halva summan för att HAN väljer att ta barnen på semester. Har man inte råd så har man inte! Precis som alla andra.
Som sagt, vi ser det på olika sätt. Jag skulle inte alls vara bekväm med att exet skulle välja aktivitet och kostnadsnivå, och sedan ska jag glatt stå där och betala hälften för barnen?! Aldrig. Hans val, hans ekonomi, han som betalar.
Om de då inte kan åka så tough shit. Man kan inte få allt här i världen och jag är inte till för att bolstra mitt ex ekonomi, oavsett om det vore kul för barnen. Har man inte råd så har man inte.
Det handlar inte om roligt för barnen, det finns tusen andra saker man kan göra som också är roligt i så fall. Upprepar: Man kan inte få allt bara för att det är roligt!
Spelar inte heller någon roll om det är pappan som gör flest saker med barnen, eller om mamman låter bli pga ekonomi eller ointresse. Det finns ingen anledning att betala oavsett.
Varför drar du in mitt privatliv i detta?
(A), jag tycker att det känns otroligt rättvist om var och en står för sin egen ekonomi! Det oavsett intresse från den andra partens sida. Har man gått isär har man ingenting att göra med sitt ex ekonomi längre, så enkelt är det för mig.
Ang. mitt privatliv skrev du så här i inlägg 14 (och ärligt talat rätt fult av dig att anta en massa om mig), lägg märke till alla "du", "dina" osv:
Om du inte bidrar så kanske det blir svårt för dem att kunna resa? Pappan kanske inte har råd då, det kanske blir för dyrt för honom? Då hade jag verkligen velat bidra, för barnens skull. Eller är du inte brydd om att dina barn ska få ha roligt? Sedan undrar jag hur ofta du hittar på saker med barnen, alltså sådant som kostar pengar? Om det oftast är pappan som gör det så känns det ju väldigt skevt om han är den som hela tiden hittar på saker med barnen och därmed står för den kostnaden, medan du slipper.
Svar till A (eftersom det fortfarande inte går att citera):
"Du har fortfarande inte förstått att det inte handlar om exet, utan om att göra det som är bäst för barnen. Så om en resa med barnen är möjlig ifall båda föräldrarna delar på kostnaden för barnens del så ska man skita i att resa helt och hållet bara för att man anser att föräldern som reser bör stå för hela kostnaden? Ok, men det drabbar ju bara barnen. Synd att inte kunna göra något för dem, speciellt om det är så att man inte heller reser ofta. Det hade ju varit annat om det var något som skedde hela tiden."
Varför är DIN åsikt den rätta där jag "inte förstått"? Acceptera att andra har åsikter som avviker från dina utan att dina nödvändigtvis är rätt! Jag har gett min syn på saken; ts ska inte betala en krona av barnens biljetter, oavsett hur ofta eller sällan det är, oavsett hur roligt det är och oavsett om det är enda aktiviteten de skulle ha på hela sommaren. För MIG handlar det inte om barnen utan om att var och en som vuxen får stå för sina egna val och sin egen ekonomi. Inget du skriver kommer att ändra min syn, inte ens hur mycket du tycker att det är synd om barnen heller.
Tow2Mater, du menar när de fortfarande var gifta och hade gemensamt ekonomiskt ansvar för barnen och lika gärna hade kunnat ångra skilsmässan efter betänketiden? Jättegulligt av honom att ta ansvar under äktenskapet. Men nu är de skilda.