Betala halva resan för barnen?
Vad är problemet med att dela på kostnaden för dina barn? Vill du inte att de ska kunna resa? Hur ofta reser du och hittar på saker med dem?
Vad är problemet med att dela på kostnaden för dina barn? Vill du inte att de ska kunna resa? Hur ofta reser du och hittar på saker med dem?
Det är lätt att sitta och säga att den förälder som reser/hittar på saker med barnen är den som minsann får betala, när man själv är den som sällan eller aldrig tar initiativ till att resa eller fara iväg på nöjen med barnen.
När jag var 17 och 18 reste jag utomlands med min dåvarande pojkvän, och mina föräldrar kom överens om att dela på kostnaden för resorna. Detta var något som de inte ens hade behövt göra men som de gjorde för att de visste att jag inte skulle kunna resa annars, och de är generösa och snälla föräldrar som vill att jag ska ha roligt i livet också. Men jag vet ju inte hur mycket du bryr dig om dina barns lycka och hur engagerad du är i dem, ts. Jag får dock ingen bra känsla.
För att vara petig, innan skilsmässan var det bara hans pengar, var och en i äktenskapet har separat ägande, skulder, pengar etc. Vid skilsmässa läggs allt ihop (förutom eventuell enskild egendom) och delas upp i hälften var. Antar att ni dock hade gemensam ekonomi och du la väl pengar på annat.
Men nu har ni helt skilda ekonomier. Pappan väljer att lägga pengar på en resa för barnen och du kan välja att lägga pengar på en annan resa en annan gång för barnen eller lägga pengar på något helt annat till dem.
För barnens skull är det kul att pappa planerat och köpt en resa. För pappans skull skulle det vara kul om du bidrog till hans ekonomi, men väldigt optimistiskt av honom. Varför skulle du ge honom pengar? Jag antar att han och barnen slipper att leva på gröt även om du inte bidrar, så det är inte så att du räddar sommaren för barnen genom ett extra bidrag, du stärker bara pappans ekonomi.