-
Jag och min sambo behöver verkligen se över vår ekonomi. Vi har nästan 70 000:- tillsammans efter skatt (lön, barnbidrag, underhållsstöd och omvårdnadsbidrag) men vi har inget utrymme för sparande och vi vet inte vart pengarna tar vägen. Vi är sex personer i familjen. Jag köper sällan/aldrig kläder till mig själv, en vän som är frisör klipper och färgar håret åt familjen gratis. Jag går aldrig på husvårdsbehandlingar, fixar naglarna eller liknande.Vi bor i en villa som vi tagit lån till. Har en bil årsmodell 2015 som det är lån på samt en gammal skruttig bil som sambon kör med till jobbet. Har gratis service, lagar dem billigt etc då sambon jobbar på auktoriserad verkstad.Vi reser aldrig, åker aldrig på semester inom Sverige heller, men drömmen är ju att ha en buffert, kunna resa utomlands etc. Vi har sparkonton till barnen låsta i deras namn dit vi lägger ca 500:-/mån men inget eget sparande.Vi har inte heller stora krediter som slukar pengar varje månad utan huslån, billån, CSN samt telefoner som vi har avbetalning på.Pengarna bara flyger iväg. Vi har ett matkonto som vi fyller på varje månad med 9000:- och det räcker inte. Vi lägger minst 2000:- var utöver det. Detta täcker allt som går att köpa på Ica. Mat, hygienartiklar etc.Vi har Netflix, viaplay, game pass till xbox, jag har två olika poddar och lokaltidningen som jag betalar för att kunna läsa. Alla barnen har telefoner med abonnemang som betalas och avbetalas.Vi lever inte i lyx skulle jag säga. Vi har däremot ett enormt matsvinn och slänger mat för flera tusen varje månad. Flera barn med diagnoser som är selektiva i maten och matlådor som görs hinner bli gamla och slängs. Har svårt att få till en bra planering kring matkostnaderna.Pengarna försvinner i småkostnader hela tiden. Förra månaden gick ca 2500:-/var till lunch på jobbet och hämtmat hem. En aktivitet med barnen kostar lätt 500-1500:- beroende på vad man gör när vi är så många.Vart börjar man för att se över ekonomin? Vilka utgifter drar man in på?Hur går man lättast tillväga?
-
Svar på tråden Hur börja spara pengar?
-
Finns massa filmer och serier man inte behöver hyra för att se på viaplay.Anonym (Klara) skrev 2024-06-24 11:06:50 följande:
Men varför har ni Viaplay? Det måste vara den sämsta streamingtjänsten som finns. Den är dyr och det mesta kostar ju ändå eftersom man måste hyra filmerna eller är det för sporten ni har det? Annars har ni en chans att spara in där och "bara" ha Netflix...
-
Jag köpte min bil ny för 15 år sedan, den har gått straxt över 7000 mil och ser ut som ny. Har aldrig varit några dyrbara reparationer heller.Challenger skrev 2024-06-24 08:50:18 följande:De allra flesta bilar som är 10 år gamla och som rullat 15-20 tusen mil har en gedigen felkodlista.
Det kostar flis att hålla rullande. Bara att renovera ACn kan i många fall motsvara en stor del av bilens hela värde.
Vad är det för slarvpellar du talar om egentligen?
Taxibilar går runt 40 000 mil innan de går i "pension" och tas över av privatpersoner... -
Om man har råd ja, och det har inte ts.EpicF skrev 2024-06-24 11:20:09 följande:Finns massa filmer och serier man inte behöver hyra för att se på viaplay.
-
Håller med. Utbudet som ingår i Viaplays grund är för dåligt. Dessutom fungerar appen väldigt dåligt på min smart -TV som inte alls är gammal. Jag hade Viaplay i 3 månader och avbeställde sedan, det var inte värt det alls.Anonym (Klara) skrev 2024-06-24 11:06:50 följande:
Men varför har ni Viaplay? Det måste vara den sämsta streamingtjänsten som finns. Den är dyr och det mesta kostar ju ändå eftersom man måste hyra filmerna eller är det för sporten ni har det? Annars har ni en chans att spara in där och "bara" ha Netflix...
Enda sporten jag har är Viasat Golf och den kanalen kan jag via min leverantör köpa separat utan att få med en massa annan sport jag inte är intresserad av. -
Anonym skrev 2024-06-24 11:34:49 följande:Om man har råd ja, och det har inte ts.Anonym skrev 2024-06-24 11:34:49 följande:Om man har råd ja, och det har inte ts.
Vad menar du? Ts har redan viaplay. Vilker innebär att hon redan har tillgång till massa filmer och serier, utan att behöva hyra. -
Ska jag se Viaplay behöver jag betala för ett paket. Viaplay film och serier kostar 169kr/mån. Viaplay tar dessutom utöver det extra betalt för vissa filmer.
Sen ingår Viaplay grundpaketet i andra paket t ex från Telia. Då går kostnaden inte att bryta ut. -
Som hon inte har råd med, filmer kan man leva utan.EpicF skrev 2024-06-24 11:54:30 följande:Anonym skrev 2024-06-24 11:34:49 följande:Om man har råd ja, och det har inte ts.
Vad menar du? Ts har redan viaplay. Vilker innebär att hon redan har tillgång till massa filmer och serier, utan att behöva hyra. -
Med 70 000kr i inkomst så är det inte ca 200kr/månad som får budgeten till att haverera.Anonym skrev 2024-06-24 15:15:53 följande:Som hon inte har råd med, filmer kan man leva utan.
-
Nej, men många bäckar små...EpicF skrev 2024-06-24 15:30:18 följande:Med 70 000kr i inkomst så är det inte ca 200kr/månad som får budgeten till att haverera.
-
Absolut.Anonym skrev 2024-06-24 15:39:34 följande:Nej, men många bäckar små...