-
Jag och min sambo behöver verkligen se över vår ekonomi. Vi har nästan 70 000:- tillsammans efter skatt (lön, barnbidrag, underhållsstöd och omvårdnadsbidrag) men vi har inget utrymme för sparande och vi vet inte vart pengarna tar vägen. Vi är sex personer i familjen. Jag köper sällan/aldrig kläder till mig själv, en vän som är frisör klipper och färgar håret åt familjen gratis. Jag går aldrig på husvårdsbehandlingar, fixar naglarna eller liknande.Vi bor i en villa som vi tagit lån till. Har en bil årsmodell 2015 som det är lån på samt en gammal skruttig bil som sambon kör med till jobbet. Har gratis service, lagar dem billigt etc då sambon jobbar på auktoriserad verkstad.Vi reser aldrig, åker aldrig på semester inom Sverige heller, men drömmen är ju att ha en buffert, kunna resa utomlands etc. Vi har sparkonton till barnen låsta i deras namn dit vi lägger ca 500:-/mån men inget eget sparande.Vi har inte heller stora krediter som slukar pengar varje månad utan huslån, billån, CSN samt telefoner som vi har avbetalning på.Pengarna bara flyger iväg. Vi har ett matkonto som vi fyller på varje månad med 9000:- och det räcker inte. Vi lägger minst 2000:- var utöver det. Detta täcker allt som går att köpa på Ica. Mat, hygienartiklar etc.Vi har Netflix, viaplay, game pass till xbox, jag har två olika poddar och lokaltidningen som jag betalar för att kunna läsa. Alla barnen har telefoner med abonnemang som betalas och avbetalas.Vi lever inte i lyx skulle jag säga. Vi har däremot ett enormt matsvinn och slänger mat för flera tusen varje månad. Flera barn med diagnoser som är selektiva i maten och matlådor som görs hinner bli gamla och slängs. Har svårt att få till en bra planering kring matkostnaderna.Pengarna försvinner i småkostnader hela tiden. Förra månaden gick ca 2500:-/var till lunch på jobbet och hämtmat hem. En aktivitet med barnen kostar lätt 500-1500:- beroende på vad man gör när vi är så många.Vart börjar man för att se över ekonomin? Vilka utgifter drar man in på?Hur går man lättast tillväga?
-
Svar på tråden Hur börja spara pengar?
-
Då får du vackert skylla dig själv.Anonym (TS) skrev 2024-06-22 14:12:01 följande:Det kommer inte ske. Finns det inte online eller liknande?
-
Har inte läst hela tråden, men har sett att många påstår att ni ska spara på än det ena, än det andra. Det kan man såklart göra om man vill, men problemet går ju även att angripa i andra änden. Om ni skulle se över era inkomster istället. 31 tkr efter skatt är ju sannerligen ingen hög lön. 38 tkr är bättre, men inte jättehögt det heller. Om du höjer din lön till 43 tkr efter skatt och din sambo likaså har ni helt plötsligt 17 tkr mer att röra er mer per månad. Det gör stor skillnad på totalen. Det är över 200 tkr per år.Anonym (TS) skrev 2024-06-22 14:14:57 följande:Sambon har ca 38 000:- efter skatt inkl. barnbidrag etc.
Jag har ca 31 000:- efter skatt inkl. barnbidrag etc.
När jag ser mig runt omkring har oftast de personer med bäst ekonomi ofta goda inkomster och de personer med dålig ekonomi har oftast det gemensamt att de har låga inkomster. Abonnemang och matkonton i all ära, men det är sällan där det stora problemet ligger om ni inte lever på oxfile och hummer och har 70% matsvinn. -
Tror du på riktigt att det bara är att höja sin inkomst?Challenger skrev 2024-06-22 16:58:55 följande:Har inte läst hela tråden, men har sett att många påstår att ni ska spara på än det ena, än det andra. Det kan man såklart göra om man vill, men problemet går ju även att angripa i andra änden. Om ni skulle se över era inkomster istället. 31 tkr efter skatt är ju sannerligen ingen hög lön. 38 tkr är bättre, men inte jättehögt det heller. Om du höjer din lön till 43 tkr efter skatt och din sambo likaså har ni helt plötsligt 17 tkr mer att röra er mer per månad. Det gör stor skillnad på totalen. Det är över 200 tkr per år.
När jag ser mig runt omkring har oftast de personer med bäst ekonomi ofta goda inkomster och de personer med dålig ekonomi har oftast det gemensamt att de har låga inkomster. Abonnemang och matkonton i all ära, men det är sällan där det stora problemet ligger om ni inte lever på oxfile och hummer och har 70% matsvinn.
31trk och 38tkr efterskatt är relativt bra löner. -
Tänkte detsamma. Undrar lite vad personen jobbar med som tycker att det var dålig lön. Jag har 34k före skatt. Funderar ibland på att byta yrke...EpicF skrev 2024-06-22 17:14:38 följande:Tror du på riktigt att det bara är att höja sin inkomst?
31trk och 38tkr efterskatt är relativt bra löner. -
Och ändå är 34 000 väldigt nära medianen. I höstas var den 34 200.Anonym (Va) skrev 2024-06-22 17:24:05 följande:Tänkte detsamma. Undrar lite vad personen jobbar med som tycker att det var dålig lön. Jag har 34k före skatt. Funderar ibland på att byta yrke...
Jättekonstigt att då påstå att 31 000 respektive 38 000 EFTER skatt inte är någon "särskilt bra" lön. Givetvis beror det på vad man jobbar med, ens erfarenhet, och hur ens övriga arbetsvillkor ser ut etc. Men när snittlönen i Sverige är drygt 34 000 FÖRE skatt kan man omöjligt påstå att en liknande summa EFTER skatt inte är bra, om man inte vet något mer om jobbet än så. -
Wow, så folk som tjänar mycket har oftast mer pengar att röra sig med än de som tjänar lite? Vilken ögonöppnare!Challenger skrev 2024-06-22 16:58:55 följande:När jag ser mig runt omkring har oftast de personer med bäst ekonomi ofta goda inkomster och de personer med dålig ekonomi har oftast det gemensamt att de har låga inkomster. Abonnemang och matkonton i all ära, men det är sällan där det stora problemet ligger om ni inte lever på oxfile och hummer och har 70% matsvinn.
-
För mitt yrke ligger jag tyvärr 10k under medel. Hur som, det verkar för mig iaf som att ts och sambon har vettiga inkomster. Sedan har de ju sex personer att föda, så då blir det ju stora kostnader då tyvärr... Och det är därför ts ber om råd, så klart.Anonym (Lovisa) skrev 2024-06-22 17:32:05 följande:Och ändå är 34 000 väldigt nära medianen. I höstas var den 34 200.
Jättekonstigt att då påstå att 31 000 respektive 38 000 EFTER skatt inte är någon "särskilt bra" lön. Givetvis beror det på vad man jobbar med, ens erfarenhet, och hur ens övriga arbetsvillkor ser ut etc. Men när snittlönen i Sverige är drygt 34 000 FÖRE skatt kan man omöjligt påstå att en liknande summa EFTER skatt inte är bra, om man inte vet något mer om jobbet än så. -
Vi har 80 k netto i inkomst, och ett barn som flyttar hemifrån till hösten.
Jag vill ge några exempel på hur vi lever, som kanske förklarar skillnaden.
- Vi kör en bil från 2013 och har aldrig tagit ett billån, har hittat en billig verkstad som servar sen många år.
- budgeten för uteluncher är 500 kr/månad, dvs 1-2 ggr för oss var. Matlåda är det som gäller.
-vi har kört med veckomeny i över 20 år, det funkar utmärkt om man lämnar en dag öppen i veckan för att man kanske inte orkar laga planerad mat, men då måste det vara så att den kan planeras in senare. Och orkar man inte laga "riktig" mat så kan man laga t.ex. nudlar och steka upp dem med frysta wokgrönsaker. Det måste finnas alternativ hemma, lösningen kan inte vara takeaway när ekonomin inte tål det. Och man gör alltid storkok av något ena dagen på helgen, för att fixa nya matlådor.
- restaurang, nöjen och inträden totalt får kosta 3000 kr/månad
- vi har bara en betalstreamingtjänst aktiv åt gången.
- vi köper aldrig telefoner med abonnemanget, bara på Blocket, och vi har dem länge.
- vi lagar våra datorer och köper kort för uppgradering
- vi tittar alltid först på Erikshjälpen/Blocket/auktioner innan vi köper nya saker -
Anonym (Glader) skrev 2024-06-22 18:25:14 följande:
- Vi kör en bil från 2013 och har aldrig tagit ett billån, har hittat en billig verkstad som servar sen många år.
- budgeten för uteluncher är 500 kr/månad, dvs 1-2 ggr för oss var. Matlåda är det som gäller.
-vi har kört med veckomeny i över 20 år, det funkar utmärkt om man lämnar en dag öppen i veckan för att man kanske inte orkar laga planerad mat, men då måste det vara så att den kan planeras in senare. Och orkar man inte laga "riktig" mat så kan man laga t.ex. nudlar och steka upp dem med frysta wokgrönsaker. Det måste finnas alternativ hemma, lösningen kan inte vara takeaway när ekonomin inte tål det. Och man gör alltid storkok av något ena dagen på helgen, för att fixa nya matlådor.
- vi köper aldrig telefoner med abonnemanget, bara på Blocket, och vi har dem länge.
- vi tittar alltid först på Erikshjälpen/Blocket/auktioner innan vi köper nya saker
Ts har ju dock 4 barn, en viss skillnad...
verkar väldigt tråkigt att inte tillåta sig själv ta en takeaway om man känner sig less på matlagning om man har 80 000 in. Men men alla är vi olika..
-
Om man har 80 000kr netto och man inte har råd med Takeaway någon gång då och då så har man extremt stora andra utgifter. Då bör man definitivt se över sina utgifter.Anonym (Glader) skrev 2024-06-22 18:25:14 följande:
- vi tittar alltid först på Erikshjälpen/Blocket/auktioner innan vi köper nya saker