• Anonym (TS)

Hur börja spara pengar?

Jag och min sambo behöver verkligen se över vår ekonomi. Vi har nästan 70 000:- tillsammans efter skatt (lön, barnbidrag, underhållsstöd och omvårdnadsbidrag) men vi har inget utrymme för sparande och vi vet inte vart pengarna tar vägen. Vi är sex personer i familjen. Jag köper sällan/aldrig kläder till mig själv, en vän som är frisör klipper och färgar håret åt familjen gratis. Jag går aldrig på husvårdsbehandlingar, fixar naglarna eller liknande. 
    Vi bor i en villa som vi tagit lån till. Har en bil årsmodell 2015 som det är lån på samt en gammal skruttig bil som sambon kör med till jobbet. Har gratis service, lagar dem billigt etc då sambon jobbar på auktoriserad verkstad. 

Vi reser aldrig, åker aldrig på semester inom Sverige heller, men drömmen är ju att ha en buffert, kunna resa utomlands etc. Vi har sparkonton till barnen låsta i deras namn dit vi lägger ca 500:-/mån men inget eget sparande. 
    Vi har inte heller stora krediter som slukar pengar varje månad utan huslån, billån, CSN samt telefoner som vi har avbetalning på. 

Pengarna bara flyger iväg. Vi har ett matkonto som vi fyller på varje månad med 9000:- och det räcker inte. Vi lägger minst 2000:- var utöver det. Detta täcker allt som går att köpa på Ica. Mat, hygienartiklar etc. 
    Vi har Netflix, viaplay, game pass till xbox, jag har två olika poddar och lokaltidningen som jag betalar för att kunna läsa. Alla barnen har telefoner med abonnemang som betalas och avbetalas. 

Vi lever inte i lyx skulle jag säga. Vi har däremot ett enormt matsvinn och slänger mat för flera tusen varje månad. Flera barn med diagnoser som är selektiva i maten och matlådor som görs hinner bli gamla och slängs. Har svårt att få till en bra planering kring matkostnaderna. 

Pengarna försvinner i småkostnader hela tiden.  Förra månaden gick ca 2500:-/var till lunch på jobbet och hämtmat hem. En aktivitet med barnen kostar lätt 500-1500:- beroende på vad man gör när vi är så många. 

Vart börjar man för att se över ekonomin? Vilka utgifter drar man in på?
    Hur går man lättast tillväga?
  • Svar på tråden Hur börja spara pengar?
  • Elin pelin

Det första jag tycker du ska göra är att börja spara till er vuxna och inte till barnen. Det är fantastiskt att kunna sparar till sina barn, men först måste ni som föräldrar ha en buffert och ett sparande till er själva.
    Matlådor som slängs = er lunch, att äta ute kostar onödiga pengar.
    Som någon skrev ovan, lägg undan pengar till sparande när ni får lönen och sedan får ni klarar er på resten 
    Kolla kontoutdragen 3 mån tillbaka, var läggs pengarna? För även en kassabok var månad, hus; försäkringar, telefon osv - vilken utgift sticker ut och varför är den så dyr? Eller vilka utgifter är onödiga?

Lycka till!

• Räkan77

Gör storkok på billig men nyttig mat och frys in i matlådor, tex olika linsgrytor som ni vuxna kan äta, både till lunch och de kvällar de blir häntmat till barnen. 

• MsM84

Om jag tolkar TS rätt lägger ni just nu 18000 i månaden på mat. Där måste ni kunna spara massor. 

När mobilabonnemangen tar slut är det dags att sluta köpa telefoner på avbetalning. Behåll telefonerna de har, när det behövs nya köper ni billigare/begagnade kontant. 

Slutligen, jag håller med om att det är viktigare att ni har en buffert än att spara till barnen. Vad händer om en av er blir sjukskriven en längre period? 

• Anonym (TS)
    Anonym (Mannen) skrev 2024-06-21 01:49:39 följande:

Har ni Swedbank så finns utgiftskollen där ni kan se sammanställning per månad över vad ni spenderar pengar på. 

Sambon har Swedbank, jag har Handelsbanken. Men båda har samma funktion. Blir dock inte helt rättvisande. För över till t ex barnens konto varje månad och för tillbaka till kontot som är kopplat till mitt kort när man ska handla något. Då räknas detta först som en utgift och sedan som en inkomst.
    Dexter dot com skrev 2024-06-21 06:05:41 följande:

Men varför äter ni ute på lunchen om ni kastar rester? Skippa hämtmat och ta med matlåda till jobbet så spar ni ju en hel del. Köp råvaror när det är billigt och planera matsedeln efter det. Frys in rester och ha en dag i veckan då ni äter pyttipanna eller gör paj,omelett/pastasås på resterna.

Bra fråga. Är inte alltid det blir matlådor. Oftast lagar vi flera olika rätter till barnen som ska vara special och vill vi ha matlådor behöver vi laga en specifik rätt och göra lådor av det.
    Anonym (Va) skrev 2024-06-21 09:34:10 följande:

Ni spenderar stora summor på mat! Varför tar ni vuxna inte med er matlådorna som lunch? Där har ni svinn som heter duga med dubbel kostnad! Hämtmat max en gång i månaden.

Sedan måste man inte hålla på med aktiviteter varje månad heller. Spara sånt till lovtider.

Misstänker att ni lätt kan göra er av med en del abonnemang också av de ni räknar upp. Vanlig TV räcker en bra bit och det är bra att lära sig leva utanför skärmarna också, inkl spelande.

Sätt undan sparande i början av månaden med autogiro och det som är kvar får ni klara er på.

Se över era utgifter mha bankappen. Jämför abonnemangspriser på ALLT, alltså även internet, försäkringar, allt som kostar.

Ja, maten är en stor utgift varje månad. 

Vi känner en press kring aktiviteter där barnen är på och vill göra saker och folk i vår omgivning gör saker i princip dagligen med sina barn. Det drar snabbt iväg i kostnader, även om vi försöker hålla nere genom att t ex ta med mat eller picknick dit vi ska. Vad för typ av "gratis" aktiviteter gör ni? Har du något tips?

Försäkringar vill vi absolut inte byta då det ofta leder till att barnförsäkringar t ex tappar sitt värde och det blir klausuler om allt möjligt. Därför har vi alla försäkringar i samma bolag som barnens försäkringar utifrån att vi då får mängdrabatt. 
    Internet går inte att välja på, vi bor i ett område som har en egen internetförening och det finns inget fiber indraget. Vi ska absolut se över abonnemang och liknande.
    Anonym (Jojo) skrev 2024-06-21 09:47:47 följande:

TS, inser du att du själv redan satt fingret på den stora boven? Ni behöver hitta ett mer ekonomiskt sätt att hantera maten. Då skulle ni spara massor.

Med tanke på att flera av era barn (hur många har ni?) har npf tänker jag att ni föräldrar nog har en hel del sådana drag också och att det kan vara därför ni har svårare än andra att få till matplaneringen och komma ihåg att äta upp rester innan ni lagar nytt. Så sök efter tips som funkar för personer med npf, är mitt råd!

Och var lite striktare med barnen där det går. Att väldigt många maträtter inte funkar är en sak, men måste de ha så mycket dyr mat? Om det finns sju maträtter som brukar duga så erbjud de billigaste alternativen av dessa och säg nej till de dyraste.

Absolut. Jag tänker absolut att vi har diagnoser vi vuxna också. Min sambo har mest troligt add och väntar på utredning. Han har ingen motor, svårt med struktur, rutiner osv. Så ska det göras matlådor är hela ansvaret mitt. Är han som lägger stora pengar på utemat främst. Han glömmer matlådan i princip varje dag när han åker till jobbet och han kan inte planera måltider så dert slutar med att han beställer hämtmat till middag. Däremot är han mer ekonomisk än mig. Han har sparkonton till barnen och en buffert till sig själv, han sköter vårt gemensamma huskonto dit vi för över pengar för gemensamma avgifter avseende huset. När han handlar jämför han priser och kan typ vilka matvaror som är lägst i pris. Han har råd med plötsliga utgifter. Han har flera olika konton han kan ta ifrån, men vi har inget gemensamt sparande.

Jag själv har adhd deluxe, ingen diagnos och känner inte heller att jag behöver en utredning. Men, är förmodligen utbränd och konstant stressad. Jag står för all struktur i hemmet, alla rutiner osv och har behov av att ha det själv. Jag "piskar på" alla andra. Påminner, stöttar, motiverar osv. Gör matscheman som sambon inte följer för han kan inte laga mat så den maten som köpts utifrån planeringen blir gammal och förstörd. Däremot är jag urusel med pengar. Alla pengar jag har rinner som sand ur min hand. Direkt jag har pengar på kontot så handlar jag upp dem. Men det är oklart på vad. Jag kanske köper frukost till jobbet, äter lunch med en kollega, köper ett wienerbröd på ett café, småköp som barnen vill ha godis, leksaker etc som de vill ha i butiken. Har svårt att säga nej till sånt. Men ofta så är det något jag behöver. Har varit utan pengar så länge så att när jag väl får pengar över köper jag den där ansiktskrämen som varit slut 2 månader, ett par nya jeans då det är hål i mina eller en ny mascara. Jag betalar stora summor varje månad i parkeringsböter mellan 1000-2000:- för att jag glömmer lägga upp parkeringstillståndet i fönstret eller betala parkeringsavgiften. Är däremot tacksam att jag inte köpt på kredit Klarna och liknande utan alltid betalat sakerna direkt. Men jag har noll kronor sparat och sambon får ofta swisha mig pengar varje månad för att tanka bilen osv. Lyckades spara ihop en buffert på nästan 30 000:- för ett par månader sedan, men då gick bilen sönder flera gånger. Punktering, sen något med intercoolern, ett nytt batteri till start-stopp funktionen osv och snabbt var de pengarna slut.
  • Anonym (Va)
    Anonym (TS) skrev 2024-06-21 10:51:16 följande:
    Bra fråga. Är inte alltid det blir matlådor. Oftast lagar vi flera olika rätter till barnen som ska vara special och vill vi ha matlådor behöver vi laga en specifik rätt och göra lådor av det. 

Ni spenderar stora summor på mat! Varför tar ni vuxna inte med er matlådorna som lunch? Där har ni svinn som heter duga med dubbel kostnad! Hämtmat max en gång i månaden.

Sedan måste man inte hålla på med aktiviteter varje månad heller. Spara sånt till lovtider.

Misstänker att ni lätt kan göra er av med en del abonnemang också av de ni räknar upp. Vanlig TV räcker en bra bit och det är bra att lära sig leva utanför skärmarna också, inkl spelande.

Sätt undan sparande i början av månaden med autogiro och det som är kvar får ni klara er på.

Se över era utgifter mha bankappen. Jämför abonnemangspriser på ALLT, alltså även internet, försäkringar, allt som kostar.

Ja, maten är en stor utgift varje månad. 

Vi känner en press kring aktiviteter där barnen är på och vill göra saker och folk i vår omgivning gör saker i princip dagligen med sina barn. Det drar snabbt iväg i kostnader, även om vi försöker hålla nere genom att t ex ta med mat eller picknick dit vi ska. Vad för typ av "gratis" aktiviteter gör ni? Har du något tips?

Försäkringar vill vi absolut inte byta då det ofta leder till att barnförsäkringar t ex tappar sitt värde och det blir klausuler om allt möjligt. Därför har vi alla försäkringar i samma bolag som barnens försäkringar utifrån att vi då får mängdrabatt. 
    Matlådor måste inte bestå av bara en maträtt :) Kan vara kul att blanda! Det gör jag om jag går på buffé också.

Jag tänker att man generellt måste våga sluta jämföra sig med andra. Det är inte klokt hur vissa familjer håller på med tusen saker hela tiden!

Exempel på "gratis" aktiviteter för alla eller delar av familjen, hur det passar: spelkvällar, lägga pussel, åka till stranden, ta med fika/korvgrillning och upptäcka ett nytt naturområde, ett gemensamt skapande projekt (kan vara för hemmet eller bara något kreativt). Låt barnen vara med och laga mat, det är jättetrevligt och dessutom lärorikt :) Sedan finns det hobbies som är lite billigare än sport och det kan vara allt från modellbygge och trädgårdspyssel till handarbete och elektronik/digitalt. Fiske är också sånt som kan vara kul att testa på. Eller kubbspel för hela familjen! Geocaching gillar en del, finns också promenadappar med tipsrundor osv. Kanske vara med på någon lokal quizkväll och tävla tillsammans :) Finns säkert massor man kan hitta på.

Något större kostnad: åk iväg till en närliggande stad, antingen för att upptäcka centrum eller kanske ett äventyrsbad/annan lokal aktivitet.

En bra sak för ungdomar är att umgås med vänner! Kanske köpa en fotboll och dra ihop ett litet gäng på kvällen? Eller vad de nu kan gilla.

Det gäller dels att hitta saker som passar för de olika barnen var för sig, men även sånt som alla kan vara med på ibland. Dessutom testa nya saker! Även med diagnoser så är det bra att vidga sina vyer.
  • Anonym (Anna)

Hur mycket har ni i räkningar om man inte räknar med maten? Angående parkeringsböter sått en lapp på ratten med typ röd text parkeringsskiva, förhoppningsvis hjälper det. 

• EpicF

1. Matlådor till era jobb. 

2. Sätt över en fast summa, ex 2000kr, till ett låst sparkonto varje månad. Då har ni en början till sparande. 

3.Tänk eftersom ni verkligen behöver streamingtjänster, lokaltidningar, gamepass och poddar. Enas om att ni har en i taget istället. 

4. Dra ner på matkostnaderna. 

5. Köp aldrig mobiler på avbetalning. 

Sedan måste ni se över alla småköp som görs under veckan. Många banker har olika typer av utgifskontroller som man kan använda sig av. Annars är en hederlig traditionell budget kontroll i excell ett tips. 

• Anonym (V)

Så olika liv man kan leva. Jag får in 10.600/mån. 

• EpicF

Och varför kan ni inte laga matlådor av den "speciella" mat barnen har? Jag antar att det är sådan mat ni alla kan äta. 
    Jag kanske köper frukost till jobbet, äter lunch med en kollega, köper ett wienerbröd på ett café, småköp som barnen vill ha godis, leksaker etc som de vill ha i butiken. Har svårt att säga nej till sånt. 
    Då kan du inte ha pengar på ett konto eller kort. Ha kontakter istället. Och ha enbart en liten bestämt summa du kan använda till vad du vill under veckan, ex 1000kr. Är de pengarna slut på onsdagen så har du inge pengar mer den veckan. 

Har man inga pengar är det lättare att sägs nej till barnen. 
  • Anonym (Lovisa)

70 000 NETTO i månaden och får inte ihop vardagsekonomin.

15 000 på mat och där ni slänger en betydande del.

Det går faktiskt inte att förstå.

Jag tror att ni behöver söka professionell hjälp. Det är något som är så grundläggande fel i er hantering av pengar att ni behöver större stöd än vad Familjelivs forum kan ge.

Svar på tråden Hur börja spara pengar?