-
Jag och min sambo behöver verkligen se över vår ekonomi. Vi har nästan 70 000:- tillsammans efter skatt (lön, barnbidrag, underhållsstöd och omvårdnadsbidrag) men vi har inget utrymme för sparande och vi vet inte vart pengarna tar vägen. Vi är sex personer i familjen. Jag köper sällan/aldrig kläder till mig själv, en vän som är frisör klipper och färgar håret åt familjen gratis. Jag går aldrig på husvårdsbehandlingar, fixar naglarna eller liknande.Vi bor i en villa som vi tagit lån till. Har en bil årsmodell 2015 som det är lån på samt en gammal skruttig bil som sambon kör med till jobbet. Har gratis service, lagar dem billigt etc då sambon jobbar på auktoriserad verkstad.Vi reser aldrig, åker aldrig på semester inom Sverige heller, men drömmen är ju att ha en buffert, kunna resa utomlands etc. Vi har sparkonton till barnen låsta i deras namn dit vi lägger ca 500:-/mån men inget eget sparande.Vi har inte heller stora krediter som slukar pengar varje månad utan huslån, billån, CSN samt telefoner som vi har avbetalning på.Pengarna bara flyger iväg. Vi har ett matkonto som vi fyller på varje månad med 9000:- och det räcker inte. Vi lägger minst 2000:- var utöver det. Detta täcker allt som går att köpa på Ica. Mat, hygienartiklar etc.Vi har Netflix, viaplay, game pass till xbox, jag har två olika poddar och lokaltidningen som jag betalar för att kunna läsa. Alla barnen har telefoner med abonnemang som betalas och avbetalas.Vi lever inte i lyx skulle jag säga. Vi har däremot ett enormt matsvinn och slänger mat för flera tusen varje månad. Flera barn med diagnoser som är selektiva i maten och matlådor som görs hinner bli gamla och slängs. Har svårt att få till en bra planering kring matkostnaderna.Pengarna försvinner i småkostnader hela tiden. Förra månaden gick ca 2500:-/var till lunch på jobbet och hämtmat hem. En aktivitet med barnen kostar lätt 500-1500:- beroende på vad man gör när vi är så många.Vart börjar man för att se över ekonomin? Vilka utgifter drar man in på?Hur går man lättast tillväga?
-
Svar på tråden Hur börja spara pengar?
-
TS, hennes man och åtminstone flera av barnen har npf-diagnoser. Om man inte själv har upplevt hur ett sådant familjeliv kan te sig kan man nog inte förstå hur otroligt svårt det kan vara att få till ekonomiska rutiner. Samt hur fullständigt utmattande vardagen kan vara på så många plan.
Ja, det skulle såklart förenkla livet om de fick till mer ekonomiskt hållbara rutiner, men det kan vara alltför svårt att uppnå på egen hand med hjälp av vanliga råd.
Och säga att barnen måste lära sig äta billigare mat är ofta helt omöjligt när de har selektiv ätstörning och npf. Valet kan vara mellan McDonalds eller ingen mat alls. Och ingen mat alls leder till ett så stort kaos att det känns som att man själv går under.. -
Ts har väl dock inte skrivit att barnen har SÄ?Anonym (Spar i början av månaden) skrev 2024-06-22 19:31:39 följande:
TS, hennes man och åtminstone flera av barnen har npf-diagnoser. Om man inte själv har upplevt hur ett sådant familjeliv kan te sig kan man nog inte förstå hur otroligt svårt det kan vara att få till ekonomiska rutiner. Samt hur fullständigt utmattande vardagen kan vara på så många plan.
Ja, det skulle såklart förenkla livet om de fick till mer ekonomiskt hållbara rutiner, men det kan vara alltför svårt att uppnå på egen hand med hjälp av vanliga råd.
Och säga att barnen måste lära sig äta billigare mat är ofta helt omöjligt när de har selektiv ätstörning och npf. Valet kan vara mellan McDonalds eller ingen mat alls. Och ingen mat alls leder till ett så stort kaos att det känns som att man själv går under..
-
Även om man har SÄ så behöver man inte bara kunna äta McDonalds.Anonym (Spar i början av månaden) skrev 2024-06-22 19:31:39 följande:
Och säga att barnen måste lära sig äta billigare mat är ofta helt omöjligt när de har selektiv ätstörning och npf. Valet kan vara mellan McDonalds eller ingen mat alls. Och ingen mat alls leder till ett så stort kaos att det känns som att man själv går under..
Har ett syskon som hade SÄ och denne åt enbart havregrynsgröt, kalla köttbullar med jordgubbssylt, morotsbiffar och kall potatis under hela barndomen. Ibland ett löskokt ägg. Dette åts fram tills h*n var ca 10 då började det låsna med lite mera andra maträtter. Idag äter h*n normalt, men har som alla endel maträtter som inte gillas.
H*n äter fortfarande kalla köttbullar med jordgubbssylt dock 😅 -
Vet inte varifrån du hämtar dina uppgifter men enligt SCB låg medellönen år 2022 på 41.500 för kvinnor och 42.600 för män. För 2024 skulle jag tippa på att den ligger 7-8% högre i snitt.Anonym (Lovisa) skrev 2024-06-22 17:32:05 följande:Och ändå är 34 000 väldigt nära medianen. I höstas var den 34 200.
Jättekonstigt att då påstå att 31 000 respektive 38 000 EFTER skatt inte är någon "särskilt bra" lön. Givetvis beror det på vad man jobbar med, ens erfarenhet, och hur ens övriga arbetsvillkor ser ut etc. Men när snittlönen i Sverige är drygt 34 000 FÖRE skatt kan man omöjligt påstå att en liknande summa EFTER skatt inte är bra, om man inte vet något mer om jobbet än så.
www.borskollen.se/medellon-medianlon-sverige
Kan det vara så att du istället tittat på medelinkomst och inte medellön?
Vad som är en bra eller vad som är en dålig lön är ju dessutom väldigt individuellt. Det beror på saker som utbildning, yrke, erfarenhet, ålder och ort. -
Finner ni ett nöje i den livsstilen? Många skulle nog inte göra det. Räcker ju med att se sig omkring.Anonym (Glader) skrev 2024-06-22 18:25:14 följande:
Vi har 80 k netto i inkomst, och ett barn som flyttar hemifrån till hösten.
Jag vill ge några exempel på hur vi lever, som kanske förklarar skillnaden.
- Vi kör en bil från 2013 och har aldrig tagit ett billån, har hittat en billig verkstad som servar sen många år.
- budgeten för uteluncher är 500 kr/månad, dvs 1-2 ggr för oss var. Matlåda är det som gäller.
-vi har kört med veckomeny i över 20 år, det funkar utmärkt om man lämnar en dag öppen i veckan för att man kanske inte orkar laga planerad mat, men då måste det vara så att den kan planeras in senare. Och orkar man inte laga "riktig" mat så kan man laga t.ex. nudlar och steka upp dem med frysta wokgrönsaker. Det måste finnas alternativ hemma, lösningen kan inte vara takeaway när ekonomin inte tål det. Och man gör alltid storkok av något ena dagen på helgen, för att fixa nya matlådor.
- restaurang, nöjen och inträden totalt får kosta 3000 kr/månad
- vi har bara en betalstreamingtjänst aktiv åt gången.
- vi köper aldrig telefoner med abonnemanget, bara på Blocket, och vi har dem länge.
- vi lagar våra datorer och köper kort för uppgradering
- vi tittar alltid först på Erikshjälpen/Blocket/auktioner innan vi köper nya saker
De flesta vill inte åka omkring i gamla skrothögar som kan lägga av efter nästa gathörn. De flesta vill ha en bil som är tillförlitlig och inte anlita diverse skummisar för bilreparationer som arbetar utan kvitto, utan de flesta litar och vänder sig till sina auktoriserade verkstäder.
De flesta vill kunna gå ut och äta dagens lunch med sina kollegor på lunchrasten.
De flesta vill inte gå runt i andras avlagda gamla paltor köpta på någon lopppmarknad eller leva på uppvärmda nudlar.
Jag säger inte att alla vare sig kan, eller har drivet att söka sig till bättre betalda jobb och yrken, men själv kan jag tycka att det alltid är något man bör överväga om man känner att inte pengarna räcker till. -
Ett bra sätt att spara pengar är att inte använda dem helt oreflekterat. Varenda månad är ju en chans att göra något bättre och inte kasta bort det ni har.
Det är väl ganska självklart att man inte har pengar "över" till att spara. Spara pengar är något man gör genom att analysera hur man kan använda de pengar man faktiskt har till rimliga utgifter.
Så, sätt igång och bestäm hur mycket pengar ni bör lägga per 3-7 dar och håll er till detta. Kanske är det lättare med 3 dar, kanske är det lättare med en vecka. Grejen är att du och familjen faktiskt behöver välja om ni ska spara och då faktiskt göra det. Eller så fortsätter ni "vara hopplösa" -
Läser du en gång till ser du kanske att jag skrivit om medianlönen - inte medellönen. Median är mer rättvisande.Challenger skrev 2024-06-22 20:57:33 följande:Vet inte varifrån du hämtar dina uppgifter men enligt SCB låg medellönen år 2022 på 41.500 för kvinnor och 42.600 för män. För 2024 skulle jag tippa på att den ligger 7-8% högre i snitt.
www.borskollen.se/medellon-medianlon-sverige
Kan det vara så att du istället tittat på medelinkomst och inte medellön?
Vad som är en bra eller vad som är en dålig lön är ju dessutom väldigt individuellt. Det beror på saker som utbildning, yrke, erfarenhet, ålder och ort. -
-
Jag tror inte att det blir speciellt stor skillnad. Lönerna i Sverige är så sammanpressade. Vad som däremot skapar skillnad är om man rensar och räknar om för de som arbetar deltid eller ej. De drar ned kraftigt. Likaså att inte titta på inkomst, då det då blir avdrag för föräldrapenning, sjukskrivningar m.m. Mest rättvisande är faktiskt att titta på vad folk faktiskt har i lön i snitt. Där är SCB det närmaste vi kan komma sanningen.Anonym (Lovisa) skrev 2024-06-22 22:09:27 följande:Läser du en gång till ser du kanske att jag skrivit om medianlönen - inte medellönen. Median är mer rättvisande.
-
Hur tänker du dig att TS ska göra för att öka sin inkomst? Det är liksom inget som händer bara sådär, i synnerhet inte när man redan kämpar med näsan nätt och jämt över vattenytan.Challenger skrev 2024-06-22 16:58:55 följande:Har inte läst hela tråden, men har sett att många påstår att ni ska spara på än det ena, än det andra. Det kan man såklart göra om man vill, men problemet går ju även att angripa i andra änden. Om ni skulle se över era inkomster istället. 31 tkr efter skatt är ju sannerligen ingen hög lön. 38 tkr är bättre, men inte jättehögt det heller. Om du höjer din lön till 43 tkr efter skatt och din sambo likaså har ni helt plötsligt 17 tkr mer att röra er mer per månad. Det gör stor skillnad på totalen. Det är över 200 tkr per år.
När jag ser mig runt omkring har oftast de personer med bäst ekonomi ofta goda inkomster och de personer med dålig ekonomi har oftast det gemensamt att de har låga inkomster. Abonnemang och matkonton i all ära, men det är sällan där det stora problemet ligger om ni inte lever på oxfile och hummer och har 70% matsvinn.