-
Jag och min sambo behöver verkligen se över vår ekonomi. Vi har nästan 70 000:- tillsammans efter skatt (lön, barnbidrag, underhållsstöd och omvårdnadsbidrag) men vi har inget utrymme för sparande och vi vet inte vart pengarna tar vägen. Vi är sex personer i familjen. Jag köper sällan/aldrig kläder till mig själv, en vän som är frisör klipper och färgar håret åt familjen gratis. Jag går aldrig på husvårdsbehandlingar, fixar naglarna eller liknande.Vi bor i en villa som vi tagit lån till. Har en bil årsmodell 2015 som det är lån på samt en gammal skruttig bil som sambon kör med till jobbet. Har gratis service, lagar dem billigt etc då sambon jobbar på auktoriserad verkstad.Vi reser aldrig, åker aldrig på semester inom Sverige heller, men drömmen är ju att ha en buffert, kunna resa utomlands etc. Vi har sparkonton till barnen låsta i deras namn dit vi lägger ca 500:-/mån men inget eget sparande.Vi har inte heller stora krediter som slukar pengar varje månad utan huslån, billån, CSN samt telefoner som vi har avbetalning på.Pengarna bara flyger iväg. Vi har ett matkonto som vi fyller på varje månad med 9000:- och det räcker inte. Vi lägger minst 2000:- var utöver det. Detta täcker allt som går att köpa på Ica. Mat, hygienartiklar etc.Vi har Netflix, viaplay, game pass till xbox, jag har två olika poddar och lokaltidningen som jag betalar för att kunna läsa. Alla barnen har telefoner med abonnemang som betalas och avbetalas.Vi lever inte i lyx skulle jag säga. Vi har däremot ett enormt matsvinn och slänger mat för flera tusen varje månad. Flera barn med diagnoser som är selektiva i maten och matlådor som görs hinner bli gamla och slängs. Har svårt att få till en bra planering kring matkostnaderna.Pengarna försvinner i småkostnader hela tiden. Förra månaden gick ca 2500:-/var till lunch på jobbet och hämtmat hem. En aktivitet med barnen kostar lätt 500-1500:- beroende på vad man gör när vi är så många.Vart börjar man för att se över ekonomin? Vilka utgifter drar man in på?Hur går man lättast tillväga?
-
Svar på tråden Hur börja spara pengar?
-
Jag tror på idéen att minimalisera det som går, även om det är kaffepengar i det stora hela. Saker eller tjänster som inte ger något eller tillräckligt ska bort, det är bra för sinnet. Det gör också att man ifrågasätter nyinköp hårdare och kan finna en hel del saker helt onödiga.
Man ska heller inte föringa SVTPlay som har mängder med gratis material. -
Ja, det är ett frågetecken såklart. Jag har inga låna/avbetalningar förutom billån, abonnemang och studielån. Jag betalar månadspeng till två av barnen och sambon till två. Han betalar sin utelunch och jag min. Däremot blir det mycket småköp.Jemp skrev 2024-06-23 09:06:45 följande:
Varför betalar bara du månadspeng till barnen? Varför står du för egna lån men han inte för egen utelunch när han väljer bort matlådan.
Börja med att göra en budget, och gå tillbaka några månader för att se var pengarna försvinner. Skriv ner allt, justera budgeten så den är rimlig att leva efter men inte så pengarna rinner iväg. För över sparpengar i början av månaden.
En del verkar du ju ha koll på, men överlag verkar ni ju ha stora problem med att inte begränsa er ekonomi.
Matsvinnet behöver ni ju också göra nåt åt. Sluta köpa på avbetalning, sök hjälp för dina problem följt av npf, hitta strategier för att inte bränna flera 1000 på parkeringsavgifter, sluta småköpa mat etc ute. Sätt upp regler för när ni köper vad till barnen.
Senaste månaden(24/5-25/6) har sett ut såhär utöver räkningarna:
Tankat 200:-
Swishat kollega för present för tre kollegor som ska sluta 60:-
Lunch 85:-
Parkering 40:-
Mc Donald's 105:- (till mig)
Pizzeria 149:- (till barnen)
Parkering 20:-
Fixa stenskott på bilen 100:-
Viaplay 149:-
Xbox game pass 155:-
Parkering 44:-
Clas ohlson (vattenkanna, bubbelleksak, laddkabel, ekotipsets mirakelmedel, trasor) 445:-
Normal (shampoo, hårinpackning, lite lördagsgodis) 145:-
Kapp Ahl (sommarkläder till barnen) 443:-
Godisaffär 49:-
Ica Maxi 390:-
Apoteket 428:-
Tanka bilen 899:-
Lunch 156:-
Glassbilen 627:-
Lördagsgodis 103:-
Nytt piercingsmycke till dottern 111:-
Tanka dunk till gräsklipparen 350:-
HM (svarta shorts till skolavslutningen) 149:-
Pressbyrån på sjukhuset 102:-
Swish vid loppis totalt 350:-
Parkering 32:-
Apoteket 149:-
Kiosk (glass till familjen) 140:-
Ica Maxi 687:-
Parkering 7:-
Mc Donalds 111:-
HM (BH utan band till dotterns bal, nya underkläder till mig och dottern) 997:-
Parkering 15:-
Parkering 21:-
Tanka bilen 300:-
Ica Maxi 996:-
McDonalds 445:-
Fika till kalas 122:-
Inträde lekland 375:-
Lördagsgodis 120:-
Mat vid aktivitet med barnen 288:-
Ica Maxi 306:-
Middag med jobbet 409:-
Tandläkaren för mig 1531:-
Det är totalt 13 007:-
Skulle kunna spara in en del på utemat t ex. Men har svårt att se hur jag skulle spara på övrigt. Kom med tips. -
Tycker inte ni har extrema utgifter, men era inkomster är lite låga för att försörja sex personer. Många tycker 70000 låter mycket, men det är inte så mycket idag.
Man kanske får acceptera ett lägre sparande under de åren man har barnen hemma och öka sparandet när de börjar flytta ut eller börjar betala hemma. Vara lite snäll mot sig själv.
Med fyra barn blir det självklart höga utgifter både i form av boende och bilar. Hade ni varit ett par med 1-2 barn hade ni kunnat bo mindre och ha en bil t ex. Det gör enorm skillnad varje månad. Men nu är det som det är och en storfamilj kräver mer ekonomi för att leva bekvämt.
Det verkar inte som att ni betalar procentuellt utifrån er inkomst. Där kan ni ju börja, så att du kan spara den extra summan du får in där.
Även rådet om ett extrajobb kanske kan vara en tanke. Lite lättare än att skaffa ett helt nytt jobb.
Visst kan ni dra ner på maten, uteluncherna kan ni ju skippa t ex och bara ta med matlåda. Men utöver det har ni ingen extrem matkostnad.
Ibland får man nöja sig med "good enough". -
Anonym (TS) skrev 2024-06-27 12:38:33 följande:Ja, det är ett frågetecken såklart. Jag har inga låna/avbetalningar förutom billån, abonnemang och studielån. Jag betalar månadspeng till två av barnen och sambon till två. Han betalar sin utelunch och jag min. Däremot blir det mycket småköp.
Clas ohlson (vattenkanna, bubbelleksak, laddkabel, ekotipsets mirakelmedel, trasor) 445:-
Skulle kunna spara in en del på utemat t ex. Men har svårt att se hur jag skulle spara på övrigt. Kom med tips.Gick du alltså back förra månaden?
Hade du gjort alla dessa inköp även om du inte hade pengar på lönekontot?
Är dealen att ni betalar alla kläder till barnen, och får de månadspeng därefter? Vad ska deras månadspeng räcka till?
Hur är dina privata räkningar fördelade?
Beroende på hur man väljer att se det skulle det ju gå att kapa alla utgifter ovan, utom tandläkare och transport till jobbet. Mat, schampo och städ kan ju vara nödvändigt men det kan hända att det blir tydligare och mer lättplanerat för er att öka matbudgeten (om ni ständigt drar över) och inte ta av övriga pengar till det.
För att få till en bra budget och ekonomi ligger ju lämplig nivå någonstans mellan noll och ovanstående. Ni har ju inte dåliga inkomster, så en utflykt och lite kläder borde ju få plats. Svårt för mig att säga hur nödvändig respektive post varit, men 1000kr på glass och godis (utöver mataffär) och mycket utemat är ju de tydligaste.
Jag har två barn, brukar budgetera
500 nöjen (tex lekland)
500-1000 kr kläder och andra behov för barnen
2000 kr shopping för mig (kläder, nöjen osv)
500 kr uteluncher, kioskköp etc
Alltså runt hälften av vad du lägger, när jag räknar bort mat och bil. Tycker jag lever bra och kan unna mig rätt mycket. -
Ett mycket konkret tips: bunkra upp med glass när du är på Ica Maxi istället för att köpa från glassbilen.Anonym (TS) skrev 2024-06-27 12:38:33 följande:Ja, det är ett frågetecken såklart. Jag har inga låna/avbetalningar förutom billån, abonnemang och studielån. Jag betalar månadspeng till två av barnen och sambon till två. Han betalar sin utelunch och jag min. Däremot blir det mycket småköp.
Skulle kunna spara in en del på utemat t ex. Men har svårt att se hur jag skulle spara på övrigt. Kom med tips.
Jag blev lite chockad först över att du köpt så mycket glass på en gång, men sedan kollade jag deras priser och insåg att de inte ger en så värst mycket för den summan. Det är mycket billigare i matbutiken. -
Det är dock lite av en charm att handla på glassbilen då och då på sommaren. Men man behöver inte köpa massa packet eller det dyraste.Anonym (Jojo) skrev 2024-06-27 16:13:48 följande:Ett mycket konkret tips: bunkra upp med glass när du är på Ica Maxi istället för att köpa från glassbilen.
Jag blev lite chockad först över att du köpt så mycket glass på en gång, men sedan kollade jag deras priser och insåg att de inte ger en så värst mycket för den summan. Det är mycket billigare i matbutiken. -
Ja, jag gick back. Sambon fick skarva innan löning.Jemp skrev 2024-06-27 14:51:54 följande:
Gick du alltså back förra månaden?
Hade du gjort alla dessa inköp även om du inte hade pengar på lönekontot?
Är dealen att ni betalar alla kläder till barnen, och får de månadspeng därefter? Vad ska deras månadspeng räcka till?
Hur är dina privata räkningar fördelade?
Beroende på hur man väljer att se det skulle det ju gå att kapa alla utgifter ovan, utom tandläkare och transport till jobbet. Mat, schampo och städ kan ju vara nödvändigt men det kan hända att det blir tydligare och mer lättplanerat för er att öka matbudgeten (om ni ständigt drar över) och inte ta av övriga pengar till det.
För att få till en bra budget och ekonomi ligger ju lämplig nivå någonstans mellan noll och ovanstående. Ni har ju inte dåliga inkomster, så en utflykt och lite kläder borde ju få plats. Svårt för mig att säga hur nödvändig respektive post varit, men 1000kr på glass och godis (utöver mataffär) och mycket utemat är ju de tydligaste.
Jag har två barn, brukar budgetera
500 nöjen (tex lekland)
500-1000 kr kläder och andra behov för barnen
2000 kr shopping för mig (kläder, nöjen osv)
500 kr uteluncher, kioskköp etc
Alltså runt hälften av vad du lägger, när jag räknar bort mat och bil. Tycker jag lever bra och kan unna mig rätt mycket.
Barnen får lite olika i månadspeng beroende på ålder. Allt från 100-300:-, de får handla vad de vill för pengarna. Vi betalat allt de behöver såsom kläder, mat, lördagsgodis och aktiviteter. Vill de ha något speciellt t ex ett nytt spel får de önska sig i present till födelsedag eller julklapp eller spara ihop till.
Glassen från glassbilen t ex räcker ju i flera månader. Så slår man ut det per månad blir det inte så mycket. Vi köper dessutom bara under sommaren därifrån.Anonym (Jojo) skrev 2024-06-27 16:13:48 följande:Ett mycket konkret tips: bunkra upp med glass när du är på Ica Maxi istället för att köpa från glassbilen.
Jag blev lite chockad först över att du köpt så mycket glass på en gång, men sedan kollade jag deras priser och insåg att de inte ger en så värst mycket för den summan. Det är mycket billigare i matbutiken.
Glassbilen handlar vi från en till två gånger per sommar för att barnen tycker det är en kul grej. Övrig tid på året handlar vi inte där. Så det blir en snittkostnad på 80:-/mån ungefär. -
Om barnen får månadspeng borde de också betala iallefall sitt lördagsgodis själv.Anonym (TS) skrev 2024-06-27 19:10:18 följande:Ja, jag gick back. Sambon fick skarva innan löning.
Barnen får lite olika i månadspeng beroende på ålder. Allt från 100-300:-, de får handla vad de vill för pengarna. Vi betalat allt de behöver såsom kläder, mat, lördagsgodis och aktiviteter. Vill de ha något speciellt t ex ett nytt spel får de önska sig i present till födelsedag eller julklapp eller spara ihop till.
Glassen från glassbilen t ex räcker ju i flera månader. Så slår man ut det per månad blir det inte så mycket. Vi köper dessutom bara under sommaren därifrån.Anonym (Jojo) skrev 2024-06-27 16:13:48 följande:Ett mycket konkret tips: bunkra upp med glass när du är på Ica Maxi istället för att köpa från glassbilen.
Jag blev lite chockad först över att du köpt så mycket glass på en gång, men sedan kollade jag deras priser och insåg att de inte ger en så värst mycket för den summan. Det är mycket billigare i matbutiken.
Glassbilen handlar vi från en till två gånger per sommar för att barnen tycker det är en kul grej. Övrig tid på året handlar vi inte där. Så det blir en snittkostnad på 80:-/mån ungefär. -
Anonym (TS) skrev 2024-06-21 01:37:47 följande:Hur börja spara pengar?Jag och min sambo behöver verkligen se över vår ekonomi. Vi har nästan 70 000:- tillsammans efter skatt (lön, barnbidrag, underhållsstöd och omvårdnadsbidrag) men vi har inget utrymme för sparande och vi vet inte vart pengarna tar vägen. Vi är sex personer i familjen. Jag köper sällan/aldrig kläder till mig själv, en vän som är frisör klipper och färgar håret åt familjen gratis. Jag går aldrig på husvårdsbehandlingar, fixar naglarna eller liknande.Vi bor i en villa som vi tagit lån till. Har en bil årsmodell 2015 som det är lån på samt en gammal skruttig bil som sambon kör med till jobbet. Har gratis service, lagar dem billigt etc då sambon jobbar på auktoriserad verkstad.Vi reser aldrig, åker aldrig på semester inom Sverige heller, men drömmen är ju att ha en buffert, kunna resa utomlands etc. Vi har sparkonton till barnen låsta i deras namn dit vi lägger ca 500:-/mån men inget eget sparande.Vi har inte heller stora krediter som slukar pengar varje månad utan huslån, billån, CSN samt telefoner som vi har avbetalning på.Pengarna bara flyger iväg. Vi har ett matkonto som vi fyller på varje månad med 9000:- och det räcker inte. Vi lägger minst 2000:- var utöver det. Detta täcker allt som går att köpa på Ica. Mat, hygienartiklar etc.Vi har Netflix, viaplay, game pass till xbox, jag har två olika poddar och lokaltidningen som jag betalar för att kunna läsa. Alla barnen har telefoner med abonnemang som betalas och avbetalas.Vi lever inte i lyx skulle jag säga. Vi har däremot ett enormt matsvinn och slänger mat för flera tusen varje månad. Flera barn med diagnoser som är selektiva i maten och matlådor som görs hinner bli gamla och slängs. Har svårt att få till en bra planering kring matkostnaderna.Pengarna försvinner i småkostnader hela tiden. Förra månaden gick ca 2500:-/var till lunch på jobbet och hämtmat hem. En aktivitet med barnen kostar lätt 500-1500:- beroende på vad man gör när vi är så många.Vart börjar man för att se över ekonomin? Vilka utgifter drar man in på?Hur går man lättast tillväga?
börja att se över boendekostnaden
Verkar som ni inte har råd att bo i hus där sitter nog den stora kostnaden -
Hur går tankarna med lyxkonsumtionen med pengar som inte finns?Anonym (TS) skrev 2024-06-27 19:10:18 följande:Ja, jag gick back. Sambon fick skarva innan löning.
Glassbilen handlar vi från en till två gånger per sommar för att barnen tycker det är en kul grej. Övrig tid på året handlar vi inte där. Så det blir en snittkostnad på 80:-/mån ungefär.
Månader man går back är ju inte månader man kan gå till lekland, lägga några tusenlappar på utemat och göra årets största glassinköp. -
Meddelande borttaget
-
Jag tycker också att höja inkomsterna är det mest centrala. Det gör stor skillnad.
-
Hur hade du tänkt att ts skulle få till det? Gå till son chef och ne om löneökning?Challenger skrev 2024-06-27 21:36:13 följande:
Jag tycker också att höja inkomsterna är det mest centrala. Det gör stor skillnad.