-
Jag och min sambo behöver verkligen se över vår ekonomi. Vi har nästan 70 000:- tillsammans efter skatt (lön, barnbidrag, underhållsstöd och omvårdnadsbidrag) men vi har inget utrymme för sparande och vi vet inte vart pengarna tar vägen. Vi är sex personer i familjen. Jag köper sällan/aldrig kläder till mig själv, en vän som är frisör klipper och färgar håret åt familjen gratis. Jag går aldrig på husvårdsbehandlingar, fixar naglarna eller liknande.Vi bor i en villa som vi tagit lån till. Har en bil årsmodell 2015 som det är lån på samt en gammal skruttig bil som sambon kör med till jobbet. Har gratis service, lagar dem billigt etc då sambon jobbar på auktoriserad verkstad.Vi reser aldrig, åker aldrig på semester inom Sverige heller, men drömmen är ju att ha en buffert, kunna resa utomlands etc. Vi har sparkonton till barnen låsta i deras namn dit vi lägger ca 500:-/mån men inget eget sparande.Vi har inte heller stora krediter som slukar pengar varje månad utan huslån, billån, CSN samt telefoner som vi har avbetalning på.Pengarna bara flyger iväg. Vi har ett matkonto som vi fyller på varje månad med 9000:- och det räcker inte. Vi lägger minst 2000:- var utöver det. Detta täcker allt som går att köpa på Ica. Mat, hygienartiklar etc.Vi har Netflix, viaplay, game pass till xbox, jag har två olika poddar och lokaltidningen som jag betalar för att kunna läsa. Alla barnen har telefoner med abonnemang som betalas och avbetalas.Vi lever inte i lyx skulle jag säga. Vi har däremot ett enormt matsvinn och slänger mat för flera tusen varje månad. Flera barn med diagnoser som är selektiva i maten och matlådor som görs hinner bli gamla och slängs. Har svårt att få till en bra planering kring matkostnaderna.Pengarna försvinner i småkostnader hela tiden. Förra månaden gick ca 2500:-/var till lunch på jobbet och hämtmat hem. En aktivitet med barnen kostar lätt 500-1500:- beroende på vad man gör när vi är så många.Vart börjar man för att se över ekonomin? Vilka utgifter drar man in på?Hur går man lättast tillväga?
-
Svar på tråden Hur börja spara pengar?
-
Ett alternativ som ofta ger klirr i kassan är ju att byta jobb. Man kan börja där.Anonym (Jojo) skrev 2024-06-22 22:26:21 följande:Hur tänker du dig att TS ska göra för att öka sin inkomst? Det är liksom inget som händer bara sådär, i synnerhet inte när man redan kämpar med näsan nätt och jämt över vattenytan.
-
Anonym (TS) skrev 2024-06-22 12:28:00 följande:Vi sätter in 9000:-/var till vårt huskonto. Det täcker huslån, driftkostnader såsom el, fjärrvärme, sopor, vatten/avlopp, hemförsäkring samt förskoleavgift. Sedan 4500:-/var till matkonto för att handla på Ica.
Sedan har jag ca 9000:- i övriga räkningar såsom försäkringar, telefoner, studielån, fackavgift, billån, månadspeng till barnen etc. Sambon har inte lika mycket som jag. Har ingen fast summa men han har ingen studielån, billån t ex. Han har försäkringar, telefoner, fackavgift och liknande.
Utöver detta så är återkommande kostnader som inte är fast varje månad kostnader för bil såsom drivmedel (ca 2000:-/mån, skatt ca 150:-/mån, reparation, service etc.Varför betalar bara du månadspeng till barnen? Varför står du för egna lån men han inte för egen utelunch när han väljer bort matlådan.
Börja med att göra en budget, och gå tillbaka några månader för att se var pengarna försvinner. Skriv ner allt, justera budgeten så den är rimlig att leva efter men inte så pengarna rinner iväg. För över sparpengar i början av månaden.
En del verkar du ju ha koll på, men överlag verkar ni ju ha stora problem med att inte begränsa er ekonomi.
Matsvinnet behöver ni ju också göra nåt åt. Sluta köpa på avbetalning, sök hjälp för dina problem följt av npf, hitta strategier för att inte bränna flera 1000 på parkeringsavgifter, sluta småköpa mat etc ute. Sätt upp regler för när ni köper vad till barnen.
-
De flesta inser också att man inte kan prioritera allt, ekonomiskt. Utelunch blir inte lika roligt när kollegorna har med matlåda. osv.Challenger skrev 2024-06-22 21:05:26 följande:Finner ni ett nöje i den livsstilen? Många skulle nog inte göra det. Räcker ju med att se sig omkring.
De flesta vill inte åka omkring i gamla skrothögar som kan lägga av efter nästa gathörn. De flesta vill ha en bil som är tillförlitlig och inte anlita diverse skummisar för bilreparationer som arbetar utan kvitto, utan de flesta litar och vänder sig till sina auktoriserade verkstäder.
De flesta vill kunna gå ut och äta dagens lunch med sina kollegor på lunchrasten.
De flesta vill inte gå runt i andras avlagda gamla paltor köpta på någon lopppmarknad eller leva på uppvärmda nudlar.
Jag säger inte att alla vare sig kan, eller har drivet att söka sig till bättre betalda jobb och yrken, men själv kan jag tycka att det alltid är något man bör överväga om man känner att inte pengarna räcker till.
Som ts beskriver det kommer inte särskilt mycket bli bättre med högre inkomst, nej. Klart att hon har lite mer pengar att röra sig. Men av allt att döma blir ju det mer pengar som flyger iväg på onödiga köp, snarare än en förbättrad ekonomisk situation. Problemet här är inte inkomsterna. -
Ring kommunens budget- och skuldrådgivare och be om hjälp.
-
Ts, jag kan tillägga att det inte är boendekostnaderna eller matkostnaderna (utöver utemat) specifikt jag reagerar på. De är inte exceptionellt höga, även om det av flera anledningar är galet att slänga så mycket mat, så där har ni potential att minska kostnaderna ändå.
Men de övriga dryga 10k som försvinner från dig varje månad? Mycket lån/avbetalningar och småköp/utemat, vad mer?
-
När alla fasta utgifter är betalda (inkl pengarna till matkontot och ett rejält sparande) så ta ut kontanter och dela upp i kuvert, ett för varje vecka i månaden. Sen öppnar du ett kuvert varje måndag. Det som finns i kuvertet är vad du har att röra dig med den veckan. När de är slut så är det köpstopp fram till nästa vecka. Vill du köpa något stort för du spara en veckoranson och inte köpa något alls den veckan.
Om det är för krångligt med kontanter: ha ett fickpengskonto. Sätt en autoöverföring dit varje måndag på tex 800 kr. Och så är det det enda kortet du använder. Kanske till och med det enda kontot du har kort till utöver ert gemensamma matkonto?
-
Ser att jag skrivit selektiv ätstörning, det var fel begrepp. Nej, det verkar inte som att de har den diagnosen utan att de bara är selektiva vilket är vanligt inom npf.EpicF skrev 2024-06-22 19:43:28 följande:Även om man har SÄ så behöver man inte bara kunna äta McDonalds.
Har ett syskon som hade SÄ och denne åt enbart havregrynsgröt, kalla köttbullar med jordgubbssylt, morotsbiffar och kall potatis under hela barndomen. Ibland ett löskokt ägg. Dette åts fram tills h*n var ca 10 då började det låsna med lite mera andra maträtter. Idag äter h*n normalt, men har som alla endel maträtter som inte gillas.
H*n äter fortfarande kalla köttbullar med jordgubbssylt dock 😅
Steget från varma köttbullar med lingonsylt till kalla med jordgubbssylt är egentligen inte alltför stort om man tänker bort kulturella aspekter
Härligt att höra att ditt syskon kan äta normalt nu, det är ju verkligen hindrande i ens vardag att inte kunna äta på restaurang och hos andra. -
Det bästa sättet att spara är att se sparandet som en utgift, inräknat i budgeten.
Har man tex de flesta räkningar på autogiro så lägg in ett sparande som dras automatiskt också. Så i slutet på månaden dras alla räkningar plus sparandet och det som blir kvar på kontot är till mat och nöjen. -
Billig verkstad är inte alltid synonymt med skummaste som arbetar utan kvitton.Challenger skrev 2024-06-22 21:05:26 följande:Finner ni ett nöje i den livsstilen? Många skulle nog inte göra det. Räcker ju med att se sig omkring.
De flesta vill inte åka omkring i gamla skrothögar som kan lägga av efter nästa gathörn. De flesta vill ha en bil som är tillförlitlig och inte anlita diverse skummisar för bilreparationer som arbetar utan kvitto, utan de flesta litar och vänder sig till sina auktoriserade verkstäder.
De flesta vill kunna gå ut och äta dagens lunch med sina kollegor på lunchrasten.
De flesta vill inte gå runt i andras avlagda gamla paltor köpta på någon lopppmarknad eller leva på uppvärmda nudlar.
Jag säger inte att alla vare sig kan, eller har drivet att söka sig till bättre betalda jobb och yrken, men själv kan jag tycka att det alltid är något man bör överväga om man känner att inte pengarna räcker till. -
Det är lättare sagt än gjort.Challenger skrev 2024-06-22 23:29:58 följande:Ett alternativ som ofta ger klirr i kassan är ju att byta jobb. Man kan börja där.