• Jemp

Hur börja spara pengar?

Anonym (TS) skrev 2024-06-22 12:28:00 följande:
    Vi sätter in 9000:-/var till vårt huskonto. Det täcker huslån, driftkostnader såsom el, fjärrvärme, sopor, vatten/avlopp, hemförsäkring samt förskoleavgift. Sedan 4500:-/var till matkonto för att handla på Ica.

Sedan har jag ca 9000:- i övriga räkningar såsom försäkringar, telefoner, studielån, fackavgift, billån, månadspeng till barnen etc. Sambon har inte lika mycket som jag. Har ingen fast summa men han har ingen studielån, billån t ex. Han har försäkringar, telefoner, fackavgift och liknande. 

Utöver detta så är återkommande kostnader som inte är fast varje månad kostnader för bil såsom drivmedel (ca 2000:-/mån, skatt ca 150:-/mån, reparation, service etc. 

Varför betalar bara du månadspeng till barnen? Varför står du för egna lån men han inte för egen utelunch när han väljer bort matlådan.

Börja med att göra en budget, och gå tillbaka några månader för att se var pengarna försvinner. Skriv ner allt, justera budgeten så den är rimlig att leva efter men inte så pengarna rinner iväg. För över sparpengar i början av månaden.
    En del verkar du ju ha koll på, men överlag verkar ni ju ha stora problem med att inte begränsa er ekonomi. 

Matsvinnet behöver ni ju också göra nåt åt. Sluta köpa på avbetalning, sök hjälp för dina problem följt av npf, hitta strategier för att inte bränna flera 1000 på parkeringsavgifter, sluta småköpa mat etc ute. Sätt upp regler för när ni köper vad till barnen. 

• Jemp
    Challenger skrev 2024-06-22 21:05:26 följande:
    Finner ni ett nöje i den livsstilen? Många skulle nog inte göra det. Räcker ju med att se sig omkring. 
    De flesta vill inte åka omkring i gamla skrothögar som kan lägga av efter nästa gathörn. De flesta vill ha en bil som är tillförlitlig och inte anlita diverse skummisar för bilreparationer som arbetar utan kvitto, utan de flesta litar och vänder sig till sina auktoriserade verkstäder. 
    De flesta vill kunna gå ut och äta dagens lunch med sina kollegor på lunchrasten.
    De flesta vill inte gå runt i andras avlagda gamla paltor köpta på någon lopppmarknad eller leva på uppvärmda nudlar. 

Jag säger inte att alla vare sig kan, eller har drivet att söka sig till bättre betalda jobb och yrken, men själv kan jag tycka att det alltid är något man bör överväga om man känner att inte pengarna räcker till. 
    De flesta inser också att man inte kan prioritera allt, ekonomiskt. Utelunch blir inte lika roligt när kollegorna har med matlåda. osv.

Som ts beskriver det kommer inte särskilt mycket bli bättre med högre inkomst, nej. Klart att hon har lite mer pengar att röra sig. Men av allt att döma blir ju det mer pengar som flyger iväg på onödiga köp, snarare än en förbättrad ekonomisk situation. Problemet här är inte inkomsterna. 
  • Jemp

Ts, jag kan tillägga att det inte är boendekostnaderna eller matkostnaderna (utöver utemat) specifikt jag reagerar på. De är inte exceptionellt höga, även om det av flera anledningar är galet att slänga så mycket mat, så där har ni potential att minska kostnaderna ändå. 

Men de övriga dryga 10k som försvinner från dig varje månad? Mycket lån/avbetalningar och småköp/utemat, vad mer?

• Jemp
    Anonym (TS) skrev 2024-06-27 12:38:33 följande:
    Ja, det är ett frågetecken såklart. Jag har inga låna/avbetalningar förutom billån, abonnemang och studielån. Jag betalar månadspeng till två av barnen och sambon till två. Han betalar sin utelunch och jag min. Däremot blir det mycket småköp. 

Senaste månaden(24/5-25/6) har sett ut såhär utöver räkningarna:
    Tankat 200:-
    Swishat kollega för present för tre kollegor som ska sluta 60:-
    Lunch 85:-
    Parkering 40:-
    Mc Donald's 105:- (till mig)
    Pizzeria 149:- (till barnen)
    Parkering 20:-
    Fixa stenskott på bilen 100:-
    Viaplay 149:-
    Xbox game pass 155:-
    Parkering 44:-
    Clas ohlson (vattenkanna, bubbelleksak, laddkabel, ekotipsets mirakelmedel, trasor) 445:-
    Normal (shampoo, hårinpackning, lite lördagsgodis) 145:-
    Kapp Ahl (sommarkläder till barnen) 443:-
    Godisaffär 49:-
    Ica Maxi 390:-
    Apoteket 428:- 
    Tanka bilen 899:-
    Lunch 156:-
    Glassbilen 627:-
    Lördagsgodis 103:-
    Nytt piercingsmycke till dottern 111:-
    Tanka dunk till gräsklipparen 350:-
    HM (svarta shorts till skolavslutningen) 149:- 
    Pressbyrån på sjukhuset 102:-
    Swish vid loppis totalt 350:- 
    Parkering 20:-
    Parkering 32:-
    Apoteket 149:-
    Kiosk (glass till familjen) 140:- 
    Ica Maxi 687:-
    Parkering 7:-
    Mc Donalds 111:-
    HM (BH utan band till dotterns bal, nya underkläder till mig och dottern) 997:- 
    Parkering 15:-
    Parkering 21:-
    Tanka bilen 300:-
    Ica Maxi 996:-
    McDonalds 445:-
    Fika till kalas 122:-
    Inträde lekland 375:-
    Lördagsgodis 120:-
    Parkering 40:-
    Mat vid aktivitet med barnen 288:-
    Ica Maxi 306:-
    Middag med jobbet 409:-
    Tandläkaren för mig 1531:-
    Det är totalt 13 007:-

Skulle kunna spara in en del på utemat t ex. Men har svårt att se hur jag skulle spara på övrigt. Kom med tips.

Gick du alltså back förra månaden?
    Hade du gjort alla dessa inköp även om du inte hade pengar på lönekontot?
    Är dealen att ni betalar alla kläder till barnen, och får de månadspeng därefter? Vad ska deras månadspeng räcka till?
    Hur är dina privata räkningar fördelade?

Beroende på hur man väljer att se det skulle det ju gå att kapa alla utgifter ovan, utom tandläkare och transport till jobbet. Mat, schampo och städ kan ju vara nödvändigt men det kan hända att det blir tydligare och mer lättplanerat för er att öka matbudgeten (om ni ständigt drar över) och inte ta av övriga pengar till det. 

För att få till en bra budget och ekonomi ligger ju lämplig nivå någonstans mellan noll och ovanstående. Ni har ju inte dåliga inkomster, så en utflykt och lite kläder borde ju få plats. Svårt för mig att säga hur nödvändig respektive post varit, men 1000kr på glass och godis (utöver mataffär) och mycket utemat är ju de tydligaste. 

Jag har två barn, brukar budgetera 
    500 nöjen (tex lekland)
    500-1000 kr kläder och andra behov för barnen
    2000 kr shopping för mig (kläder, nöjen osv)
    500 kr uteluncher, kioskköp etc 

Alltså runt hälften av vad du lägger, när jag räknar bort mat och bil. Tycker jag lever bra och kan unna mig rätt mycket. 

• Jemp
    Anonym (TS) skrev 2024-06-27 19:10:18 följande:
    Ja, jag gick back. Sambon fick skarva innan löning.
    Barnen får lite olika i månadspeng beroende på ålder. Allt från 100-300:-, de får handla vad de vill för pengarna. Vi betalat allt de behöver såsom kläder, mat, lördagsgodis och aktiviteter. Vill de ha något speciellt t ex ett nytt spel får de önska sig i present till födelsedag eller julklapp eller spara ihop till.

Glassen från glassbilen t ex räcker ju i flera månader. Så slår man ut det per månad blir det inte så mycket. Vi köper dessutom bara under sommaren därifrån.
    Anonym (Jojo) skrev 2024-06-27 16:13:48 följande:
    Ett mycket konkret tips: bunkra upp med glass när du är på Ica Maxi istället för att köpa från glassbilen.

Jag blev lite chockad först över att du köpt så mycket glass på en gång, men sedan kollade jag deras priser och insåg att de inte ger en så värst mycket för den summan. Det är mycket billigare i matbutiken. 

Glassbilen handlar vi från en till två gånger per sommar för att barnen tycker det är en kul grej. Övrig tid på året handlar vi inte där. Så det blir en snittkostnad på 80:-/mån ungefär. 
    Hur går tankarna med lyxkonsumtionen med pengar som inte finns?
    Månader man går back är ju inte månader man kan gå till lekland, lägga några tusenlappar på utemat och göra årets största glassinköp. 
Svar på tråden Hur börja spara pengar?