-
Jag och min sambo behöver verkligen se över vår ekonomi. Vi har nästan 70 000:- tillsammans efter skatt (lön, barnbidrag, underhållsstöd och omvårdnadsbidrag) men vi har inget utrymme för sparande och vi vet inte vart pengarna tar vägen. Vi är sex personer i familjen. Jag köper sällan/aldrig kläder till mig själv, en vän som är frisör klipper och färgar håret åt familjen gratis. Jag går aldrig på husvårdsbehandlingar, fixar naglarna eller liknande.Vi bor i en villa som vi tagit lån till. Har en bil årsmodell 2015 som det är lån på samt en gammal skruttig bil som sambon kör med till jobbet. Har gratis service, lagar dem billigt etc då sambon jobbar på auktoriserad verkstad.Vi reser aldrig, åker aldrig på semester inom Sverige heller, men drömmen är ju att ha en buffert, kunna resa utomlands etc. Vi har sparkonton till barnen låsta i deras namn dit vi lägger ca 500:-/mån men inget eget sparande.Vi har inte heller stora krediter som slukar pengar varje månad utan huslån, billån, CSN samt telefoner som vi har avbetalning på.Pengarna bara flyger iväg. Vi har ett matkonto som vi fyller på varje månad med 9000:- och det räcker inte. Vi lägger minst 2000:- var utöver det. Detta täcker allt som går att köpa på Ica. Mat, hygienartiklar etc.Vi har Netflix, viaplay, game pass till xbox, jag har två olika poddar och lokaltidningen som jag betalar för att kunna läsa. Alla barnen har telefoner med abonnemang som betalas och avbetalas.Vi lever inte i lyx skulle jag säga. Vi har däremot ett enormt matsvinn och slänger mat för flera tusen varje månad. Flera barn med diagnoser som är selektiva i maten och matlådor som görs hinner bli gamla och slängs. Har svårt att få till en bra planering kring matkostnaderna.Pengarna försvinner i småkostnader hela tiden. Förra månaden gick ca 2500:-/var till lunch på jobbet och hämtmat hem. En aktivitet med barnen kostar lätt 500-1500:- beroende på vad man gör när vi är så många.Vart börjar man för att se över ekonomin? Vilka utgifter drar man in på?Hur går man lättast tillväga?
-
Svar på tråden Hur börja spara pengar?
-
Har ni Swedbank så finns utgiftskollen där ni kan se sammanställning per månad över vad ni spenderar pengar på.
-
Jag har haft ett extrajobb annars ajulle jag aldrig kunnat spara.
Sälja gamla pfylar på blocket gör jag ibland,.
Annars snålaar jag n på kläder, godis och onyttigt och kaffe på fik som e svindyrt.
Mat kan man ju snåla in på, mat äta mycket linser iatället för kött dricka vatteb istället för juice o skippa mjölk.
Handla på rea o willys före ica som e dyrare.
Men som sagt, ett extrajobb är det bästa
-
Ser nu att ni har 70 000 efter skatt. Då förstår jag inte hur ni inte klarar er.... själv har jag många tusenlapp under er, är ensamstående o sparar cirka 10 000 i månaden, men reser och lever inte snålt mer än det jag skrev dvs shoppar inte dyra kläder eller smink, äter sällan ute max 1 ggr i månadens
-
Förlåt läste ditt inlägg så slarvigt. Tror du kan spara in mycket genom att planera maten, släng inget, frys in
-
Vi har det lite lika, tre barn med diagnoser som är selektiva med maten och som har svårt att förstå hur pengarna rullar iväg. Vi har precis som er en pressad vardag vilket gör att det är svårt att orka säga nej till hämtmat, helfabrikat mm.
Men, om pengarna är slut så är det väldigt mycket enklare att säga nej till barnen, för då är pengarna slut. Så vi spar undan ca 7000 kr i början av månaden, i fonder men även på ett konto där pengarna låses 3 mån till en bättre ränta. Så får hela familjen klara sig utan dessa pengar. Upplever att barnen inte blir mer missnöjda nu, de vill ju ha hämtmat varje dag så klagar gör de oavsett...
-
Betalar du allt med kort eller rinner det bort pengar kontant också? Kolla igenom förra månaden (eller flera månader) och kolla vart pengarna går. Vad blir summan av tex mobiler? Abonnemang?
Vi har koll på streamingtjänsterna och avslutar en om vi är nyfikna på en annan. Håller koll på att abonnemang som tickar pengar avslutas om de inte används. Tar med matlåda t jobbet (tar undan mat till matlådor om det är lagat extra f.a räcka till det) Kör bilarna så lite som möjligt. Har billiga mobiler/abonnemang. Undviker fika/glass på stan och köper hellre hem. -
Men varför äter ni ute på lunchen om ni kastar rester? Skippa hämtmat och ta med matlåda till jobbet så spar ni ju en hel del. Köp råvaror när det är billigt och planera matsedeln efter det. Frys in rester och ha en dag i veckan då ni äter pyttipanna eller gör paj,omelett/pastasås på resterna.
-
Det enklaste är väl att göra ett kontoutrag på de senaste 3 månaderna och att ni sedan sätter er och benar upp precis allt. Då kommer ni se exakt vart pengarna tar vägen och vad ni kan spara in på. Vore intressant att få läsa vad ni kommer fram till.
-
Ni spenderar stora summor på mat! Varför tar ni vuxna inte med er matlådorna som lunch? Där har ni svinn som heter duga med dubbel kostnad! Hämtmat max en gång i månaden.
Sedan måste man inte hålla på med aktiviteter varje månad heller. Spara sånt till lovtider.
Misstänker att ni lätt kan göra er av med en del abonnemang också av de ni räknar upp. Vanlig TV räcker en bra bit och det är bra att lära sig leva utanför skärmarna också, inkl spelande.
Sätt undan sparande i början av månaden med autogiro och det som är kvar får ni klara er på.
Se över era utgifter mha bankappen. Jämför abonnemangspriser på ALLT, alltså även internet, försäkringar, allt som kostar. -
TS, inser du att du själv redan satt fingret på den stora boven? Ni behöver hitta ett mer ekonomiskt sätt att hantera maten. Då skulle ni spara massor.
Med tanke på att flera av era barn (hur många har ni?) har npf tänker jag att ni föräldrar nog har en hel del sådana drag också och att det kan vara därför ni har svårare än andra att få till matplaneringen och komma ihåg att äta upp rester innan ni lagar nytt. Så sök efter tips som funkar för personer med npf, är mitt råd!
Och var lite striktare med barnen där det går. Att väldigt många maträtter inte funkar är en sak, men måste de ha så mycket dyr mat? Om det finns sju maträtter som brukar duga så erbjud de billigaste alternativen av dessa och säg nej till de dyraste.