Inlägg från: Anonym (Lovisa) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lovisa)

Hur börja spara pengar?

70 000 NETTO i månaden och får inte ihop vardagsekonomin.

15 000 på mat och där ni slänger en betydande del.

Det går faktiskt inte att förstå.

Jag tror att ni behöver söka professionell hjälp. Det är något som är så grundläggande fel i er hantering av pengar att ni behöver större stöd än vad Familjelivs forum kan ge.

• Anonym (Lovisa)
    Anonym (Va) skrev 2024-06-22 17:24:05 följande:
    Tänkte detsamma. Undrar lite vad personen jobbar med som tycker att det var dålig lön. Jag har 34k före skatt. Funderar ibland på att byta yrke...
    Och ändå är 34 000 väldigt nära medianen. I höstas var den 34 200.

Jättekonstigt att då påstå att 31 000 respektive 38 000 EFTER skatt inte är någon "särskilt bra" lön. Givetvis beror det på vad man jobbar med, ens erfarenhet, och hur ens övriga arbetsvillkor ser ut etc. Men när snittlönen i Sverige är drygt 34 000 FÖRE skatt kan man omöjligt påstå att en liknande summa EFTER skatt inte är bra, om man inte vet något mer om jobbet än så.
  • Anonym (Lovisa)
    Challenger skrev 2024-06-22 16:58:55 följande:
    När jag ser mig runt omkring har oftast de personer med bäst ekonomi ofta goda inkomster och de personer med dålig ekonomi har oftast det gemensamt att de har låga inkomster. Abonnemang och matkonton i all ära, men det är sällan där det stora problemet ligger om ni inte lever på oxfile och hummer och har 70% matsvinn. 
    Wow, så folk som tjänar mycket har oftast mer pengar att röra sig med än de som tjänar lite? Vilken ögonöppnare!
  • Anonym (Lovisa)
    Challenger skrev 2024-06-22 20:57:33 följande:
    Vet inte varifrån du hämtar dina uppgifter men enligt SCB låg medellönen år 2022 på 41.500 för kvinnor och 42.600 för män. För 2024 skulle jag tippa på att den ligger 7-8% högre i snitt. 
    www.borskollen.se/medellon-medianlon-sverige

Kan det vara så att du istället tittat på medelinkomst och inte medellön?
    Vad som är en bra eller vad som är en dålig lön är ju dessutom väldigt individuellt. Det beror på saker som utbildning, yrke, erfarenhet, ålder och ort. 
    Läser du en gång till ser du kanske att jag skrivit om medianlönen - inte medellönen. Median är mer rättvisande.
Svar på tråden Hur börja spara pengar?