• EpicF

Hur börja spara pengar?

1. Matlådor till era jobb. 

2. Sätt över en fast summa, ex 2000kr, till ett låst sparkonto varje månad. Då har ni en början till sparande. 

3.Tänk eftersom ni verkligen behöver streamingtjänster, lokaltidningar, gamepass och poddar. Enas om att ni har en i taget istället. 

4. Dra ner på matkostnaderna. 

5. Köp aldrig mobiler på avbetalning. 

Sedan måste ni se över alla småköp som görs under veckan. Många banker har olika typer av utgifskontroller som man kan använda sig av. Annars är en hederlig traditionell budget kontroll i excell ett tips. 

• EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-06-21 10:51:16 följande:
    Bra fråga. Är inte alltid det blir matlådor. Oftast lagar vi flera olika rätter till barnen som ska vara special och vill vi ha matlådor behöver vi laga en specifik rätt och göra lådor av det.
    Anonym (Va) skrev 2024-06-21 09:34:10 följande:

Ni spenderar stora summor på mat! Varför tar ni vuxna inte med er matlådorna som lunch? Där har ni svinn som heter duga med dubbel kostnad! Hämtmat max en gång i månaden.

Sedan måste man inte hålla på med aktiviteter varje månad heller. Spara sånt till lovtider.

Misstänker att ni lätt kan göra er av med en del abonnemang också av de ni räknar upp. Vanlig TV räcker en bra bit och det är bra att lära sig leva utanför skärmarna också, inkl spelande.

Sätt undan sparande i början av månaden med autogiro och det som är kvar får ni klara er på.

Se över era utgifter mha bankappen. Jämför abonnemangspriser på ALLT, alltså även internet, försäkringar, allt som kostar.

Och varför kan ni inte laga matlådor av den "speciella" mat barnen har? Jag antar att det är sådan mat ni alla kan äta. 
    Anonym (TS) skrev 2024-06-21 10:51:16 följande:
    Jag kanske köper frukost till jobbet, äter lunch med en kollega, köper ett wienerbröd på ett café, småköp som barnen vill ha godis, leksaker etc som de vill ha i butiken. Har svårt att säga nej till sånt. 
    Då kan du inte ha pengar på ett konto eller kort. Ha kontakter istället. Och ha enbart en liten bestämt summa du kan använda till vad du vill under veckan, ex 1000kr. Är de pengarna slut på onsdagen så har du inge pengar mer den veckan. 

Har man inga pengar är det lättare att sägs nej till barnen. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-06-22 12:33:49 följande:
    Vi har aldrig haft gemensamma konton. Sambon har sina konton i en annan bank än mina och vårt huskonto är på sambons bank och det är ett konto jag inte kan se. Ingen av oss vill ha gemensam ekonomi på det sättet. 
    Anonym (Spar i början av månaden) skrev 2024-06-21 21:26:55 följande:

Om du inte vill göra en utredning så kan ju ingen tvinga dig, men du skulle behöva hjälp med strategier kring din ekonomi utifrån dina svårigheter. Om din man inte fanns så skulle din ekonomi braka ihop på ett par månader. Samma med din man, han skulle också behöva hjälp och strategier för att kunna fixa middag mm.

Ni behöver professionell hjälp, allmänna råd som ni får här kommer inte hjälpa er då de inte är anpassade för er.

Vart kan man gå för att få professionell hjälp kring ekonomin? Jag vill inte gå till kommunens skuld- och budgetrådgivning då en av mina vänner jobbar på samma arbetsplats (med andra arbetsuppgifter).
    Det är tyvärr kommunens skuld- och bugdetrådgivning man vänder sig till. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-06-22 14:12:01 följande:
    Det kommer inte ske. Finns det inte online eller liknande?
    Då får du vackert skylla dig själv. 
  • EpicF
    Challenger skrev 2024-06-22 16:58:55 följande:
    Har inte läst hela tråden, men har sett att många påstår att ni ska spara på än det ena, än det andra. Det kan man såklart göra om man vill, men problemet går ju även att angripa i andra änden. Om ni skulle se över era inkomster istället. 31 tkr efter skatt är ju sannerligen ingen hög lön. 38 tkr är bättre, men inte jättehögt det heller. Om du höjer din lön till 43 tkr efter skatt och din sambo likaså har ni helt plötsligt 17 tkr mer att röra er mer per månad. Det gör stor skillnad på totalen. Det är över 200 tkr per år. 

När jag ser mig runt omkring har oftast de personer med bäst ekonomi ofta goda inkomster och de personer med dålig ekonomi har oftast det gemensamt att de har låga inkomster. Abonnemang och matkonton i all ära, men det är sällan där det stora problemet ligger om ni inte lever på oxfile och hummer och har 70% matsvinn. 
    Tror du på riktigt att det bara är att höja sin inkomst? 

31trk och  38tkr efterskatt är relativt bra löner. 
  • EpicF
    Anonym (Glader) skrev 2024-06-22 18:25:14 följande:

Vi har 80 k netto i inkomst, och ett barn som flyttar hemifrån till hösten.

Jag vill ge några exempel på hur vi lever, som kanske förklarar skillnaden.

- Vi kör en bil från 2013 och har aldrig tagit ett billån, har hittat en billig verkstad som servar sen många år.

- budgeten för uteluncher är 500 kr/månad, dvs 1-2 ggr för oss var. Matlåda är det som gäller.

-vi har kört med veckomeny i över 20 år, det funkar utmärkt om man lämnar en dag öppen i veckan för att man kanske inte orkar laga planerad mat, men då måste det vara så att den kan planeras in senare. Och orkar man inte laga "riktig" mat så kan man laga t.ex. nudlar och steka upp dem med frysta wokgrönsaker. Det måste finnas alternativ hemma, lösningen kan inte vara takeaway när ekonomin inte tål det. Och man gör alltid storkok av något ena dagen på helgen, för att fixa nya matlådor.

- restaurang, nöjen och inträden totalt får kosta 3000 kr/månad

- vi har bara en betalstreamingtjänst aktiv åt gången.

- vi köper aldrig telefoner med abonnemanget, bara på Blocket, och vi har dem länge.

- vi lagar våra datorer och köper kort för uppgradering

- vi tittar alltid först på Erikshjälpen/Blocket/auktioner innan vi köper nya saker

Om man har 80 000kr netto och man inte har råd med Takeaway någon gång då och då så har man extremt stora andra utgifter. Då bör man definitivt se över sina utgifter. 
  • EpicF
    Anonym (Spar i början av månaden) skrev 2024-06-22 19:31:39 följande:

TS, hennes man och åtminstone flera av barnen har npf-diagnoser. Om man inte själv har upplevt hur ett sådant familjeliv kan te sig kan man nog inte förstå hur otroligt svårt det kan vara att få till ekonomiska rutiner. Samt hur fullständigt utmattande vardagen kan vara på så många plan.

Ja, det skulle såklart förenkla livet om de fick till mer ekonomiskt hållbara rutiner, men det kan vara alltför svårt att uppnå på egen hand med hjälp av vanliga råd.

Och säga att barnen måste lära sig äta billigare mat är ofta helt omöjligt när de har selektiv ätstörning och npf. Valet kan vara mellan McDonalds eller ingen mat alls. Och ingen mat alls leder till ett så stort kaos att det känns som att man själv går under.. 

Ts har väl dock inte skrivit att barnen har SÄ?
  • EpicF
    Anonym (Spar i början av månaden) skrev 2024-06-22 19:31:39 följande:

TS, hennes man och åtminstone flera av barnen har npf-diagnoser. Om man inte själv har upplevt hur ett sådant familjeliv kan te sig kan man nog inte förstå hur otroligt svårt det kan vara att få till ekonomiska rutiner. Samt hur fullständigt utmattande vardagen kan vara på så många plan.

Ja, det skulle såklart förenkla livet om de fick till mer ekonomiskt hållbara rutiner, men det kan vara alltför svårt att uppnå på egen hand med hjälp av vanliga råd.

Och säga att barnen måste lära sig äta billigare mat är ofta helt omöjligt när de har selektiv ätstörning och npf. Valet kan vara mellan McDonalds eller ingen mat alls. Och ingen mat alls leder till ett så stort kaos att det känns som att man själv går under.. 

Även om man har SÄ så behöver man inte bara kunna äta McDonalds. 

Har ett syskon som hade SÄ och denne åt enbart havregrynsgröt, kalla köttbullar med jordgubbssylt, morotsbiffar och kall potatis under hela barndomen. Ibland ett löskokt ägg. Dette åts fram tills h*n var ca 10 då började det låsna med lite mera andra maträtter. Idag äter h*n normalt, men har som alla endel maträtter som inte gillas. 
    H*n äter fortfarande kalla köttbullar med jordgubbssylt dock 😅
  • EpicF
    Challenger skrev 2024-06-22 21:05:26 följande:
    Finner ni ett nöje i den livsstilen? Många skulle nog inte göra det. Räcker ju med att se sig omkring. 
    De flesta vill inte åka omkring i gamla skrothögar som kan lägga av efter nästa gathörn. De flesta vill ha en bil som är tillförlitlig och inte anlita diverse skummisar för bilreparationer som arbetar utan kvitto, utan de flesta litar och vänder sig till sina auktoriserade verkstäder. 
    De flesta vill kunna gå ut och äta dagens lunch med sina kollegor på lunchrasten.
    De flesta vill inte gå runt i andras avlagda gamla paltor köpta på någon lopppmarknad eller leva på uppvärmda nudlar. 

Jag säger inte att alla vare sig kan, eller har drivet att söka sig till bättre betalda jobb och yrken, men själv kan jag tycka att det alltid är något man bör överväga om man känner att inte pengarna räcker till. 
    Billig verkstad är inte alltid synonymt med skummaste som arbetar utan kvitton. 
  • EpicF
    Challenger skrev 2024-06-22 23:29:58 följande:
    Ett alternativ som ofta ger klirr i kassan är ju att byta jobb. Man kan börja där. 
    Det är lättare sagt än gjort. 
  • EpicF
    Anonym (Spar i början av månaden) skrev 2024-06-23 11:39:48 följande:
    Ser att jag skrivit selektiv ätstörning, det var fel begrepp. Nej, det verkar inte som att de har den diagnosen utan att de bara är selektiva vilket är vanligt inom npf. 

Steget från varma köttbullar med lingonsylt till kalla med jordgubbssylt är egentligen inte alltför stort om man tänker bort kulturella aspekter // Glad

Härligt att höra att ditt syskon kan äta normalt nu, det är ju verkligen hindrande i ens vardag att inte kunna äta på restaurang och hos andra.
    Det tog några år av kämpande, men det låssnade tillslut, förutom att mitt syskon fortfarande har en det lite märkliga matkombonationer kvar 😅
  • EpicF
    Challenger skrev 2024-06-23 23:29:59 följande:
    Min erfarenhet är att det är så. 75% av intäkterna går åt till skatt eftersom vi lever i ett högskatteland. Ska en verkstad arbeta billigt bygger det på att de inte betalar skatt. Att åka runt i en 10 år gammal skrothög och lämna in på auktoriserad verkstad blir sällan någon sparbössa. 
    Och din erfarenhet är det som gäller?

Jag använder en billig verkstad till våran äldsta bil, och de verkstaden betalar både skatt och moms. Och det vet jag för att jag känner ägarna. Och nej, jaf får inte billigare för det. Jag betalar precis lika mycket (lite i förhållande till andra verkstäder) som alla andra kunder. 
  • EpicF
    Challenger skrev 2024-06-23 23:31:07 följande:
    Det är hundratusentals personer som börjar på nytt jobb varje år. Ser inte varför inte TS skulle kunna vara en av dem. 
    Absolut är det så. Men de krävs mycket för att söka jobb, ha ett bra cv, utbildning, skrivs ansökningar och göra bra ifrån sig på intervjuer. Kanske ännu flera intervjuer för att komma vidare. 

Det är inte bara att knäppa med fingrarna för att få ett nytt jobb, speciellt inte om man ska ha ett välbetalt jobb. Det borde du också förstår.  
  • EpicF
    Challenger skrev 2024-06-24 08:50:18 följande:
    De allra flesta bilar som är 10 år gamla och som rullat 15-20 tusen mil har en gedigen felkodlista. 
    Det kostar flis att hålla rullande. Bara att renovera ACn kan i många fall motsvara en stor del av bilens hela värde. 
    Om man tar vara på sin bil så behöver man inte renovera AC och man har heller ingen "skrottbil" med en gedigen felkodslista. 

Våran äldsta bil är 15 år och har noll fel. Går alltid igenom besiktningen etc. Men så tar vi vara på den också. 
  • EpicF
    Anonym (Klara) skrev 2024-06-24 11:06:50 följande:

Men varför har ni Viaplay? Det måste vara den sämsta streamingtjänsten som finns. Den är dyr och det mesta kostar ju ändå eftersom man måste hyra filmerna eller är det för sporten ni har det? Annars har ni en chans att spara in där och "bara" ha Netflix...

Finns massa filmer och serier man inte behöver hyra för att se på viaplay. 
  • EpicF
    Anonym skrev 2024-06-24 11:34:49 följande:
    Om man har råd ja, och det har inte ts.
    Anonym skrev 2024-06-24 11:34:49 följande:
    Om man har råd ja, och det har inte ts.

Vad menar du? Ts har redan viaplay. Vilker innebär att hon redan har tillgång till massa filmer och serier, utan att behöva hyra.
  • EpicF
    Anonym skrev 2024-06-24 15:15:53 följande:
    Som hon inte har råd med, filmer kan man leva utan.
    Med 70 000kr i inkomst så är det inte ca 200kr/månad som får budgeten till att haverera. 
  • EpicF
    Anonym skrev 2024-06-24 15:39:34 följande:
    Nej, men många bäckar små...
    Absolut. 
  • EpicF
    Anonym (Jojo) skrev 2024-06-27 16:13:48 följande:
    Ett mycket konkret tips: bunkra upp med glass när du är på Ica Maxi istället för att köpa från glassbilen.

Jag blev lite chockad först över att du köpt så mycket glass på en gång, men sedan kollade jag deras priser och insåg att de inte ger en så värst mycket för den summan. Det är mycket billigare i matbutiken. 
    Det är dock lite av en charm att handla på glassbilen då och då på sommaren. Men man behöver inte köpa massa packet eller det dyraste. 
  • EpicF
    Anonym (TS) skrev 2024-06-27 19:10:18 följande:
    Ja, jag gick back. Sambon fick skarva innan löning.
    Barnen får lite olika i månadspeng beroende på ålder. Allt från 100-300:-, de får handla vad de vill för pengarna. Vi betalat allt de behöver såsom kläder, mat, lördagsgodis och aktiviteter. Vill de ha något speciellt t ex ett nytt spel får de önska sig i present till födelsedag eller julklapp eller spara ihop till.

Glassen från glassbilen t ex räcker ju i flera månader. Så slår man ut det per månad blir det inte så mycket. Vi köper dessutom bara under sommaren därifrån.
    Anonym (Jojo) skrev 2024-06-27 16:13:48 följande:
    Ett mycket konkret tips: bunkra upp med glass när du är på Ica Maxi istället för att köpa från glassbilen.

Jag blev lite chockad först över att du köpt så mycket glass på en gång, men sedan kollade jag deras priser och insåg att de inte ger en så värst mycket för den summan. Det är mycket billigare i matbutiken. 

Glassbilen handlar vi från en till två gånger per sommar för att barnen tycker det är en kul grej. Övrig tid på året handlar vi inte där. Så det blir en snittkostnad på 80:-/mån ungefär. 
    Om barnen får månadspeng borde de också betala iallefall sitt lördagsgodis själv. 
Svar på tråden Hur börja spara pengar?