• Anonym (Usch)

Killen ”tar” min graviditet

Jag är så arg att jag kokar! 

fick reda på att jag är gravid för cirka 4 veckor sedan, helt oplanerat och vi blev båda chokade. 

när choken lagt sig blev jag euforisk, svävade på moln, berättade för min mamma och plötsligt fick livet en tydlig mening. 

jag har en sambo, varit tillsammans cirka 1 år, han har två barn sedan innan. Vi har inte haft ett problemfritt förhållande på något sätt, vi bråkar ofta. Men har såklart fina stunder med. 

han vill absolut inte att jag ska behålla det pga vår ostadiga relation och andra faktorer (ekonomi). Han föreslår istället att vi försöker igen om något år. kan tillägga att jag är 33 år. 

jag blir så jävla förbannad på honom, vi båda var medvetna om att detta kunde hända när vi hade oskyddat sex. Sen har han mage att tvinga mig att skada min kropp frivilligt och föreslå att vänta ett år och försöka igen?! Vad är det som säger att det är annorlunda om ett år?! Och jag förväntas ta hand om hans barn (älskar dom) men får inget eget?!

har självfallet mängder av hormoner som säkert eldar på känslorna. Fick även abrupt avsluta min medicinering med antidepressiva (sjukskriven) när jag fick reda på graviditeten.

vad ska jag ta mig till? Det svåraste för mig är tanken att jag ska gå och döda ett barn, jag vill verkligen inte. Om vi tar bort det, vet jag inte om jag kan se mig själv leva med denna man längre. Pga min ålder ser jag även detta som lite sista tåget. 

• Svar på tråden Killen ”tar” min graviditet
  • Anonym (H)
    Anonym (Usch) skrev 2024-05-10 09:23:47 följande:

Å nu krävde han att jag skulle flytta på mina vinterdäck innan jag åkte. Vem i hela jävla världen tvingar en sjuk och gravid kvinna göra det samtidigt som hon får se sina saker bli nerpackade i mitt hem 

Han är ett svin som inte är värd ett barn. 

Hoppas du har någon släkting du kan bo hos tills du hittar något eget. 

• Anonym (Linda)
    Anonym (....) skrev 2024-05-10 07:19:52 följande:
    Det stämmer inte. Sannolikheten för en 40-åring att lyckas (på naturligt sätt) är tio procent, och vid 42 två procent. 

Sedan ska man även komma ihåg att män ofta vill ha några år yngre kvinnor, och när TS är 36 är hennes målgrupp män på 40+, varav de allra flesta är upptagna. De som skiljer sig i den åldern har antingen redan barn och vill inte ha några fler (d.v.s. samma situation igen), eller så har de aldrig velat ha några.

Men herregud.. som nån annan redan skrev så är det per ägglossning. En 25-åring har runt 20-22 % chans och en 35-åring har ungefär 17% chans. Per ägglossning. Alltså måste man kanske försöka lite längre tid (men inte säkert). 

Varför måste du skriva om ämnen som du inte kan nånting alls om? Träffar du människor i verkligheten överhuvudtaget ? Isåfall måste du ju ändå inse att det är helt orimligt att en 40-åring bara skulle ha 10% chans att bli gravid överhuvudtaget? Vi är gjorde för att föda barn så länge vi kan så innan abort och preventivmedel fanns var det ännu vanligare att få sista barnet eller barnen efter 40. Och TS är förresten 33, hon har 7 år kvar till 40. Hon hinner antagligen få många barn om hon skulle vilja. 

• Anonym (....)

Anonym (Linda) skrev 2024-05-10 09:56:15 följande:

Precis , personen som skrev det har helt fel. Det är per ägglossning. I 35-årsåldern tror jag det är runt 17% per ägglossning och i 25-årsåldern är det kanske 22% har jag för mig (minns inte exakta siffror men ungefär så). Så oftast är det bara att man behöver försöka lite längre tid. Om det inte är så att man har någon underliggande sjukdom eller hade svårt att bli gravid redan innan. De flesta av de som börjar försöka först runt 35 och har svårt då skulle haft svårt om de var 25 också för det är helt enkelt kvinnor som har svårare att bli gravida. Har man blivit gravid lätt när man är 33 så är chansen nästan 0 att det skulle vara väldigt svårt när man är 35 (om man är frisk i övrigt). Såklart skillnad om vi pratar om typ 45. 

Undrar om personen som skrev det träffar människor i verkligheten överhuvudtaget för isåfall borde han eller hon förstå hur absurt det är att tro att en 40-åring bara har 10% chans att bli gravid överhuvudtaget när så många blir gravida efter 40. 

Du vet ju inte hur många av dem som får barn efter 40 som har använt donerade ägg, eller haft sina egna infrysta sedan yngre dagar. Det är inget som folk pratar om med vem som helst. Man ska inte önsketänka om detta.

Så här ser nedgången i kvinnans fertilitet ut:

www.medichecks.com/blogs/fertility/age-and-fertility
  • Anonym (....)

Vet inte varför grafen inte kom med ovan. Gör ett nytt försök: 
    Relative fertility rate versus age. Graph to show how fertility declines with age.Relative fertility rate versus age. Graph to show how fertility declines with age.

• Anonym (Usch)

Vi hade ett kort snack innan jag åkte nu, då kan sa att han gärna vill fortsätta ses. När jag frågade i vilket syfte sa han att han ville grilla och knulla. Jag har aldrig någonting känns mig såhär utnyttjad och bortslängd.

• Eurydike
    Anonym (Usch) skrev 2024-05-10 10:15:56 följande:

Vi hade ett kort snack innan jag åkte nu, då kan sa att han gärna vill fortsätta ses. När jag frågade i vilket syfte sa han att han ville grilla och knulla. Jag har aldrig någonting känns mig såhär utnyttjad och bortslängd.

Säg att du inte har tid för du ska bli mamma och måste handla saker till babyn. Här hinns det inte med någon grillning eller några knull. I alla fall inte med honom. Men låt inte honom förstöra det här för dig nu. Försök att klippa av det mentala bandet till honom och se det från den ljusa sidan, att det var tur att du fick se hans rätta jag och slapp slösa mer tid på honom. Hoppas han bränner korven på grillen! 😉
  • Anonym (Linda)
    Anonym (....) skrev 2024-05-10 10:10:46 följande:

Du vet ju inte hur många av dem som får barn efter 40 som har använt donerade ägg, eller haft sina egna infrysta sedan yngre dagar. Det är inget som folk pratar om med vem som helst. Man ska inte önsketänka om detta.

Så här ser nedgången i kvinnans fertilitet ut:

www.medichecks.com/blogs/fertility/age-and-fertility

Oj nu var du rolig . Min mamma använde säkert ett donerat eller infryst ägg när hon blev oplanerat gravid och gjorde abort. Vad korkad jag är som inte fattade det. Jo när det gäller personer jag känner vet jag det. Flera blev oplanerat gravida och var egentligen klara med barn, en hade haft avbrutet men det funkade inte. En blev gravid vid 45 med hjälp av en donator (spermier inte ägg) eftersom hon var singel. Vet inte vad du har för relation med sina vänner men mina vänner och jag pratar visst om sånt, har pratat om missfall och aborter och förlossningsskador och allt möjligt.

Du är man eller hur? Oavsett vad dina grafer säger , menar du på fullt allvar att du tror att de flesta som blir gravida vid 40 använder infrysta eller donerade ägg? På riktigt? Du tycker det är konstigt att kunna bli gravid naturligt när man är 40 år gammal? Sitter du kanske vid din dataskärm i din mammas källare hela dagarna för du verkar inte känna några människor i verkligheten alls. 

Nej det är inte lika lätt när man är 40 som när man är 25, det har ingen sagt att det är. Men det är väldigt många som blir gravida naturligt i den åldern för normalt kan kvinnor fortfarande få barn då även om det ofta tar längre tid. 

Och lär dig skillnaden på ?de? och ?dem? snälla om du ska diskutera med folk på internet och vill bli tagen seriöst. Min 8-åring är bättre på grammarik än du. 

• Anonym (Gammal man)

Vill lyfta din första reaktion:

när choken lagt sig blev jag euforisk, svävade på moln, berättade för min mamma och plötsligt fick livet en tydlig mening. 

Om det är sä här du känner så tror jag att du har svaret där. Egentligen tror jag det inte är svårare än så.

Om du inte skulle behålla barnet så tror jag du kommer ångra dig.

Din relation kan bli både bättre och sämre. Men det kan hända ändå. Om pappan är en bra pappa så kan det bli bra även om ni i framtiden skulle gå isär. 

Ingen relationer går i kras över ett barn. Ni kan jobba på er relation. Och skulle ni gå isär så kommer du lösa det på något sätt ändå.

Hoppas du hittar din väg!

• Anonym (Linda)
    Anonym (....) skrev 2024-05-10 10:13:23 följande:

Vet inte varför grafen inte kom med ovan. Gör ett nytt försök: 
    //

Och roligt att du länkar till en sida med reklam för ett blodprov för 249 dollar. 

Det är ingen som har sagt att en 35-åring eller 40-åring har lika lätt för att bli gravid som en 25-åring men nästan alla kan fortfarande bli gravida i den åldern. Jag kan nästan garantera att det inte helt plötsligt skulle vara omöjligt för TS att bli gravid om hon försöker igen när hon är 35-36. 

Men som sagt , man ska inte göra abort för att nån annan vill det oavsett om man är 20 eller 33 eller 45. 

• Anonym (....)
    Anonym (Linda) skrev 2024-05-10 10:27:49 följande:

Oj nu var du rolig . Min mamma använde säkert ett donerat eller infryst ägg när hon blev oplanerat gravid och gjorde abort. Vad korkad jag är som inte fattade det. Jo när det gäller personer jag känner vet jag det. Flera blev oplanerat gravida och var egentligen klara med barn, en hade haft avbrutet men det funkade inte. En blev gravid vid 45 med hjälp av en donator (spermier inte ägg) eftersom hon var singel. Vet inte vad du har för relation med sina vänner men mina vänner och jag pratar visst om sånt, har pratat om missfall och aborter och förlossningsskador och allt möjligt.

Du är man eller hur? Oavsett vad dina grafer säger , menar du på fullt allvar att du tror att de flesta som blir gravida vid 40 använder infrysta eller donerade ägg? På riktigt? Du tycker det är konstigt att kunna bli gravid naturligt när man är 40 år gammal? Sitter du kanske vid din dataskärm i din mammas källare hela dagarna för du verkar inte känna några människor i verkligheten alls. 

Nej det är inte lika lätt när man är 40 som när man är 25, det har ingen sagt att det är. Men det är väldigt många som blir gravida naturligt i den åldern för normalt kan kvinnor fortfarande få barn då även om det ofta tar längre tid. 

Och lär dig skillnaden på ?de? och ?dem? snälla om du ska diskutera med folk på internet och vill bli tagen seriöst. Min 8-åring är bättre på grammarik än du. 

Jag är kvinna. Jag säger inte att det inte GÅR att bli gravid naturligt efter 40, men man ska vara medveten om att det är de som lyckas som man hör talas om. De som inte lyckas berättar ju inte det, de säger att de vill ha ett barnfritt liv om de får frågan. 

Jag tycker att det är konstigt att du och dina vänner pratar om så privata saker som misslyckat avbrutet samlag, faktiskt. Det är ju inget som man vill ha ut, eller som man vill ska nå barnets öron när det är gammalt nog för att förstå. Jag tycker att det är självklart att hävda att alla barn man fått är önskade, och att man inte önskat fler än man fått. Det kallas "integritet". 

Jag behärskar den skillnaden. Om du menar här: 

"Du vet ju inte hur många av dem som får barn efter 40 som har använt donerade ägg..."

...så är "dem som" korrekt, även om "de som" också accepteras numera, trots att det är ett exempel på s.k. överkorrigering. Pröva att sätta in ett annat pronomen i pluralform så hör du själv vilket som är rätt:

"Du vet ju inte hur många av oss som får barn..."

"Du vet ju inte hur många av vi som som får barn..."

Jag är professionell översättare och språkgranskare!  Flört
Svar på tråden Killen ”tar” min graviditet