Anonym (....) skrev 2024-05-10 10:49:38 följande:
Jag är kvinna. Jag säger inte att det inte GÅR att bli gravid naturligt efter 40, men man ska vara medveten om att det är de som lyckas som man hör talas om. De som inte lyckas berättar ju inte det, de säger att de vill ha ett barnfritt liv om de får frågan.
Jag tycker att det är konstigt att du och dina vänner pratar om så privata saker som misslyckat avbrutet samlag, faktiskt. Det är ju inget som man vill ha ut, eller som man vill ska nå barnets öron när det är gammalt nog för att förstå. Jag tycker att det är självklart att hävda att alla barn man fått är önskade, och att man inte önskat fler än man fått. Det kallas "integritet".
Jag behärskar den skillnaden. Om du menar här:
"Du vet ju inte hur många av dem som får barn efter 40 som har använt donerade ägg..."
...så är "dem som" korrekt, även om "de som" också accepteras numera, trots att det är ett exempel på s.k. överkorrigering. Pröva att sätta in ett annat pronomen i pluralform så hör du själv vilket som är rätt:
"Du vet ju inte hur många av oss som får barn..."
"Du vet ju inte hur många av vi som som får barn..."
Jag är professionell översättare och språkgranskare!
Det är inte konstigt att prata om sånt med sina vänner , isåfall har du aldrig haft nära vänner och jag är ledsen för din skull. Självklart säger man inte det till barnet. Mina vänner som har haft svårt att bli gravida (oavsett ålder) har pratat om det också. Att prata om hur man skyddar sig (t.ex avbrutet som inte är 100%) är inget konstigt heller , jag pratar om det med mina vänner också.
Håll dig till språkgranskning och översättning isåfall istället för att sprida felaktig information om kvinnors kroppar. Lämna sånt till oss som jobbar och har utbildning inom det ämnet istället. Och som faktiskt pratar med riktiga människor i verkligheten om det istället för att bara gissa. Som du : Nästan alla som har blivit gravida vid 40 har använt donerade eller infrysta ägg och alla som inte har barn har egentligen försökt men säger att de inte vill. Det är ju bara något som du har hittat på helt själv för att ingen tydligen pratar med dig om sånt.
Det där med 10% hade du ju också missförstått.. som sagt , ingen har sagt att en 40-åring blir gravid lika lätt som en yngre kvinna. Det är svårare för de flesta i den åldern. Men för det första är TS långt ifrån 40 och för det andra kan de flesta bli gravida naturligt när de är 40. Och i princip alla som inte har haft svårt innan eller har någon underliggande sjukdom kan bli gravida vid 35.
Vet inte om jag verkligen tror på att du är kvinna eftersom du kan så lite om kvinnokroppen och tycker det är konstigt att prata om sex och graviditeter med sina tjejkompisar.. men om du är det, har du själv barn? När fick du barn? Har du själv försökt när du är 35-40? Eller vad är grejen?
Tycker det är lite obehagligt att du försöker skrämma kvinnor från att göra abort .. Man kan säga att TS ska göra det hon själv känner för , inte att hon måste behålla för att hon troligen kommer få skador och vara för gammal för barn om något år för det stämmer inte.