• Anonym (Usch)

Killen ”tar” min graviditet

Jag är så arg att jag kokar! 

fick reda på att jag är gravid för cirka 4 veckor sedan, helt oplanerat och vi blev båda chokade. 

när choken lagt sig blev jag euforisk, svävade på moln, berättade för min mamma och plötsligt fick livet en tydlig mening. 

jag har en sambo, varit tillsammans cirka 1 år, han har två barn sedan innan. Vi har inte haft ett problemfritt förhållande på något sätt, vi bråkar ofta. Men har såklart fina stunder med. 

han vill absolut inte att jag ska behålla det pga vår ostadiga relation och andra faktorer (ekonomi). Han föreslår istället att vi försöker igen om något år. kan tillägga att jag är 33 år. 

jag blir så jävla förbannad på honom, vi båda var medvetna om att detta kunde hända när vi hade oskyddat sex. Sen har han mage att tvinga mig att skada min kropp frivilligt och föreslå att vänta ett år och försöka igen?! Vad är det som säger att det är annorlunda om ett år?! Och jag förväntas ta hand om hans barn (älskar dom) men får inget eget?!

har självfallet mängder av hormoner som säkert eldar på känslorna. Fick även abrupt avsluta min medicinering med antidepressiva (sjukskriven) när jag fick reda på graviditeten.

vad ska jag ta mig till? Det svåraste för mig är tanken att jag ska gå och döda ett barn, jag vill verkligen inte. Om vi tar bort det, vet jag inte om jag kan se mig själv leva med denna man längre. Pga min ålder ser jag även detta som lite sista tåget. 

• Svar på tråden Killen ”tar” min graviditet
  • Anonym (....)
    Anonym (Linda) skrev 2024-05-10 10:38:20 följande:

Och roligt att du länkar till en sida med reklam för ett blodprov för 249 dollar. 

Det är ingen som har sagt att en 35-åring eller 40-åring har lika lätt för att bli gravid som en 25-åring men nästan alla kan fortfarande bli gravida i den åldern. Jag kan nästan garantera att det inte helt plötsligt skulle vara omöjligt för TS att bli gravid om hon försöker igen när hon är 35-36. 

Men som sagt , man ska inte göra abort för att nån annan vill det oavsett om man är 20 eller 33 eller 45. 

Fast googla själv på "female fertility" och "chart" då, och se om du hittar någon graf som visar något annat. Jag tog bara en i mängden.
  • Anonym (Lilly)

Känner igen en del av det du skrivit och jag behöll barnet mot pappans ovilja.
    Det som fick mig att bestämma att behålla var just den känslan du fick, jag blev euforisk och jag kände omedelbart att detta barn skulle få en stor positiv mening i mitt liv och att jag skulle klara det på egen hand.

Nu har det gått många år och jag fick en helt fantastiskt  barn som idag är en tonåring och mår exakt lika bra ( om inte bättre) som sina vänner.
    Jag har aldrig ångrat mitt val utan tackar stjärnorna varje dag för denna vackra gåva.
    Jag hade innan graviditeten upplevt svåra tider med mycket sorg och elände, men i och med graviditeten och det beslut jag tog växte jag i mig själv för varje dag som gick och jag blev allt mer beslutsam över att detta ska bli min bästa tid i mitt liv och så har det fortsatt att vara.

Man vet när det är rätt.

• Anonym (Linda)
    Anonym (....) skrev 2024-05-10 10:49:38 följande:
    Jag är kvinna. Jag säger inte att det inte GÅR att bli gravid naturligt efter 40, men man ska vara medveten om att det är de som lyckas som man hör talas om. De som inte lyckas berättar ju inte det, de säger att de vill ha ett barnfritt liv om de får frågan. 

Jag tycker att det är konstigt att du och dina vänner pratar om så privata saker som misslyckat avbrutet samlag, faktiskt. Det är ju inget som man vill ha ut, eller som man vill ska nå barnets öron när det är gammalt nog för att förstå. Jag tycker att det är självklart att hävda att alla barn man fått är önskade, och att man inte önskat fler än man fått. Det kallas "integritet". 

Jag behärskar den skillnaden. Om du menar här: 

"Du vet ju inte hur många av dem som får barn efter 40 som har använt donerade ägg..."

...så är "dem som" korrekt, även om "de som" också accepteras numera, trots att det är ett exempel på s.k. överkorrigering. Pröva att sätta in ett annat pronomen i pluralform så hör du själv vilket som är rätt:

"Du vet ju inte hur många av oss som får barn..."

"Du vet ju inte hur många av vi som som får barn..."

Jag är professionell översättare och språkgranskare!  Flört

Det är inte konstigt att prata om sånt med sina vänner , isåfall har du aldrig haft nära vänner och jag är ledsen för din skull.  Självklart säger man inte det till barnet. Mina vänner som har haft svårt att bli gravida (oavsett ålder) har pratat om det också. Att prata om hur man skyddar sig (t.ex avbrutet som inte är 100%) är inget konstigt heller , jag pratar om det med mina vänner också. 

Håll dig till språkgranskning och översättning isåfall istället för att sprida felaktig information om kvinnors kroppar. Lämna sånt till oss som jobbar och har utbildning inom det ämnet istället. Och som faktiskt pratar med riktiga människor i verkligheten om det istället för att bara gissa. Som du : Nästan alla som har blivit gravida vid 40 har använt donerade eller infrysta ägg och alla som inte har barn har egentligen försökt men säger att de inte vill. Det är ju bara något som du har hittat på helt själv för att ingen tydligen pratar med dig om sånt. 

Det där med 10% hade du ju  också missförstått.. som sagt , ingen har sagt att en 40-åring blir gravid lika lätt som en yngre kvinna. Det är svårare för de flesta i den åldern. Men för det första är TS långt ifrån 40 och för det andra kan de flesta bli gravida naturligt när de är 40. Och i princip alla som inte har haft svårt innan eller har någon underliggande sjukdom kan bli gravida vid 35.

Vet inte om jag verkligen tror på att du är kvinna eftersom du kan så lite om kvinnokroppen och tycker det är konstigt att prata om sex och graviditeter med sina tjejkompisar.. men om du är det, har du själv barn? När fick du barn? Har du själv försökt när du är 35-40? Eller vad är grejen?

Tycker det är lite obehagligt att du försöker skrämma kvinnor från att göra abort .. Man kan säga att TS ska göra det hon själv känner för , inte att hon måste behålla för att hon troligen kommer få skador och vara för gammal för barn om något år för det stämmer inte. 

• Anonym (Suck)

"Du vet ju inte hur många av dem som får barn efter 40 som har använt donerade ägg..."

...så är "dem som" korrekt, även om "de som" också accepteras numera, trots att det är ett exempel på s.k. överkorrigering. Pröva att sätta in ett annat pronomen i pluralform så hör du själv vilket som är rätt:

Tänk lite till.
    Antingen inkluderar du dig själv i de som får barn efter 40, och då skriver du just "av oss som får barn...", eller så pratar du om andra än dig själv och då skall du använda "de som får barn...". Du pratar om "de personer som" i te "dem personer som".
  • Anonym (Linda)
    Anonym (Suck) skrev 2024-05-10 11:25:25 följande:
    Tänk lite till.
    Antingen inkluderar du dig själv i de som får barn efter 40, och då skriver du just "av oss som får barn...", eller så pratar du om andra än dig själv och då skall du använda "de som får barn...". Du pratar om "de personer som" i te "dem personer som".
    Precis. Man säger inte ?dem som får barn efter 40?
  • Anonym (Kvinna 39)
    Anonym (Usch) skrev 2024-05-10 10:15:56 följande:

Vi hade ett kort snack innan jag åkte nu, då kan sa att han gärna vill fortsätta ses. När jag frågade i vilket syfte sa han att han ville grilla och knulla. Jag har aldrig någonting känns mig såhär utnyttjad och bortslängd.

Men ska du göra abort också då eller? För den där kan du ju inte ha barn med. 
  • molly50

Vi hade ett kort snack innan jag åkte nu, då kan sa att han gärna vill fortsätta ses. När jag frågade i vilket syfte sa han att han ville grilla och knulla. Jag har aldrig någonting känns mig såhär utnyttjad och bortslängd.

Jag tror du ska vara glad att vara av med den här skitstöveln.
    Du ska inte ställa upp på att fortsätta ses och knulla med honom nr han har behandlat dig som hundskiten under skon.
    Be honom fara och flyga.
    Och vad du ska göra med barnet vet bara du.
    Det är din kropp och du som bestämmer.
  • Anonym (Usch)
    Anonym (Lilly) skrev 2024-05-10 10:51:35 följande:

Känner igen en del av det du skrivit och jag behöll barnet mot pappans ovilja.
    Det som fick mig att bestämma att behålla var just den känslan du fick, jag blev euforisk och jag kände omedelbart att detta barn skulle få en stor positiv mening i mitt liv och att jag skulle klara det på egen hand.

Nu har det gått många år och jag fick en helt fantastiskt  barn som idag är en tonåring och mår exakt lika bra ( om inte bättre) som sina vänner.
    Jag har aldrig ångrat mitt val utan tackar stjärnorna varje dag för denna vackra gåva.
    Jag hade innan graviditeten upplevt svåra tider med mycket sorg och elände, men i och med graviditeten och det beslut jag tog växte jag i mig själv för varje dag som gick och jag blev allt mer beslutsam över att detta ska bli min bästa tid i mitt liv och så har det fortsatt att vara.

Man vet när det är rätt.

Vilken solskenshistoria! :) glad för din skull.
  • Anonym (Hmmm ...., ,)

Det tolkar jag som att han mest är lättad över att bli av med dig. Troligen har han redan mentalt gjort slut och nu fick han chansen att göra det på riktigt. Skönt för er båda och för hans småbarn att slippa leva i en sån dysfunktionell "familj".

Lycka till nu oavsett hur det blir m barnet.
  • Anonym (Linda)
    Jag är kvinna. Jag säger inte att det inte GÅR att bli gravid naturligt efter 40, men man ska vara medveten om att det är de som lyckas som man hör talas om. De som inte lyckas berättar ju inte det, de säger att de vill ha ett barnfritt liv om de får frågan. 

Jag tycker att det är konstigt att du och dina vänner pratar om så privata saker som misslyckat avbrutet samlag, faktiskt. Det är ju inget som man vill ha ut, eller som man vill ska nå barnets öron när det är gammalt nog för att förstå. Jag tycker att det är självklart att hävda att alla barn man fått är önskade, och att man inte önskat fler än man fått. Det kallas "integritet". 

Och om TS faktiskt hade varit 40+ och blivit oplanerat gravid utan barn sen innan och funderat på abort hade jag både som vän eller om jag träffade henne via mitt jobb sagt att om hon vill ha barn är det nog en bra idé att behålla eftersom det kan vara så att det är svårt att bli gravid igen. Men hon är inte 40+, hon är 33 och långt ifrån sista tåget om hon är frisk annars. Det är helt enkelt så det är. 

Vill hon behålla ska hon göra det men inte för att hon tror att det är försent att bli gravid om något eller några år. 

Svar på tråden Killen ”tar” min graviditet