• Anonym (Mamma)

    Dotter anklagad för plagiat igen

    Så fruktansvärt less nu. Det hände när hon var ny i förra skolan och nu när hon bytt för ca ett halvår sen har det hänt igen. Hon har ett väldigt moget språk, använder ord och uttryck som inte är vanligt för hennes ålder (14) och nu fick hon F på en fantastiskt fint skriven novell för att läraren inte tror att det är hon som skrivit den.

    Hur tar man det vidare? Är så arg, att skolan är kass har vi fått erfara flera gånger, men att anklaga någon för plagiat, utan något som helst bevis, och sätta betyg därefter är så sjukt orättvist.

  • Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen
  • Anonym (Lärare)
    Sprattelfisken skrev 2024-05-05 13:15:11 följande:

    Det är självkalrt inte okej att underkänna något för att man subjektivt tycker att det skulle kunna vara plagierat. Det måste finnas någon form av bevis genom plagiatprogram eller liknande.

    Jag blev själv anklagad för plagiat en gång i tiden, men då det inte gick att hitta någon text som var likadan gick betyget åt andra hållet.

    Jag hade absolut pratat med läraren, om inte ditt barn är väldigt bekant med CHAT-GPT. Något att peka på måste så klart finnas, man kan inte underkänna någon för att man tycker det är för bra.


    Nej, det måste inte finnas bevis. Lärarens bedömning är fullt tillräcklig. Med det sagt så ska det inte bara vara taget ur luften, men om det avviker från vad eleven annars visar så kan den texten underkännas.
  • Anonym (Lärare)
    Sprattelfisken skrev 2024-05-05 13:18:42 följande:
    Nej, men rimligen ska läraren kunna argumentar väldigt starkt för sin åsikt, både mot elev, föräldrar och chef. Det fungerar inte att bestämma att något är underkänt på någon form av känsla.
    Ja, men hen måste inte. Det är poängen. Läraren har ingen skyldighet att ange orsak, inte ens inför rektorn. Det räcker att säga "jag bedömer att den här texten inte motsvarar elevens förmågor".
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-05 13:19:11 följande:
    Nu gjorde ju inte TS barn det och det var heller inte det jag skrev.

    Jag är själv introvert. Pratar ogärna och under min skoltid blev jag ofta väldigt nervös av det inför grupp och underpresterade. Blir nervös, tappar bort mig och glömmer vad jag ska säga. Det är bättre i vuxen ålder men jag kan ofta inse att jag knappt minns vad jag sagt när jag har tex presenterat något. Skriver gör jag dock gärna,har vunnit flera uppsatstävlingar och har ett stort ordförråd i text. 

    Jag kan tänka mig att en som jag kan ha sett misstänkt ut när en ny lärare fick in mina alster. Men för mig är det min personlighet. Jag får ur mig mer i text än i tal och särskilt när jag får skriva friare som i novell form och uppsatser.

    Allt är inte svartvitt.
    Nej, jag förstår att det var ett exempel men jag försöker få dig att förstå att det inte beror på hur mycket man pratar i klassrummet i vanliga fall. Många elever visar helt olika nivåer gällande muntlig och skriftlig förmåga. Det är inget konstigt eller misstänkt med det utan tvärtom väldigt vanligt och något som lärare är välbekanta med.
  • Anonym (Idioter i tråden)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-05 13:29:09 följande:
    Nej, jag förstår att det var ett exempel men jag försöker få dig att förstå att det inte beror på hur mycket man pratar i klassrummet i vanliga fall. Många elever visar helt olika nivåer gällande muntlig och skriftlig förmåga. Det är inget konstigt eller misstänkt med det utan tvärtom väldigt vanligt och något som lärare är välbekanta med.
    Uppenbart inte ts dotters lärare. På folk i tråden låter det som att lärare är perfekta varelser som aldrig gör fel. Det stämmer inte. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-05 13:47:46 följande:
    Uppenbart inte ts dotters lärare. På folk i tråden låter det som att lärare är perfekta varelser som aldrig gör fel. Det stämmer inte. 
    Dottern har gått där ungefär ett halvår, sedan höstlovet misstänker jag. Håller med om att det är märkligt om hon då inte lyckats visa lika goda skriftliga förmågor tidigare. Ts skriver att dottern har ett moget språk, men av någon anledning märks det inte lika tydligt i alla andra texter. Då är det inte konstigt att man som lärare reagerar, faktiskt. Samtidigt kan man kontrollera sin misstanke genom att se på efterkommande texter, om de håller samma nivå eller inte, eller genom att låta eleven skriva i klassrummet, just pga plagiat, AI och annat fusk. Ts vet ju med sig att dottern inte fuskat, men jag förstår varför läraren reagerar om dottern hittills inte visat sådana nivåer och plötsligt kommer med en markant avvikande text.

    Lärare är människor med allt vad det innebär, men hur fel de än kan ha så är det fortfarande deras bedömning som gäller och som inte behöver försvaras, undantaget då situationer som den där läraren som uppenbart satte favoriseringsbetyg och fick sluta. Då kommer rektorn att ifrågasätta ens bedömning och då bör man gå med på att diskutera orsakerna bakom. Generellt sett är det dock som sagt inget krav att man behöver rättfärdiga sin bedömning.
  • Anonym (J)

    Lärare utan självinstinkt som diskriminerar elever skriker gärna om diskriminering. 


    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-05 12:30:51 följande:
    En lärare har ingen skyldighet att redovisa bevis för varken rektor eller någon annan. Förstår att det är svårt att tänka sig, men så är det faktiskt. Det finns inget som tyder på att den här läraren tycker illa om ts dotter. Sedan är jag inte förvånad över att en lärare mist jobbet pga uppenbar diskriminering.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (J) skrev 2024-05-05 14:04:32 följande:

    Lärare utan självinstinkt som diskriminerar elever skriker gärna om diskriminering. 


    Och vad menar du med det...? Det var en annan person i tråden som berättade om läraren som fick sparken pga diskriminerande betyg, inte jag. Ska du komma med påhopp så ta det helst med personen det gäller.
  • Anonym (Idioter i tråden)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-05 13:56:02 följande:
    Dottern har gått där ungefär ett halvår, sedan höstlovet misstänker jag. Håller med om att det är märkligt om hon då inte lyckats visa lika goda skriftliga förmågor tidigare. Ts skriver att dottern har ett moget språk, men av någon anledning märks det inte lika tydligt i alla andra texter. Då är det inte konstigt att man som lärare reagerar, faktiskt. Samtidigt kan man kontrollera sin misstanke genom att se på efterkommande texter, om de håller samma nivå eller inte, eller genom att låta eleven skriva i klassrummet, just pga plagiat, AI och annat fusk. Ts vet ju med sig att dottern inte fuskat, men jag förstår varför läraren reagerar om dottern hittills inte visat sådana nivåer och plötsligt kommer med en markant avvikande text.

    Lärare är människor med allt vad det innebär, men hur fel de än kan ha så är det fortfarande deras bedömning som gäller och som inte behöver försvaras, undantaget då situationer som den där läraren som uppenbart satte favoriseringsbetyg och fick sluta. Då kommer rektorn att ifrågasätta ens bedömning och då bör man gå med på att diskutera orsakerna bakom. Generellt sett är det dock som sagt inget krav att man behöver rättfärdiga sin bedömning.
    Fast det där är ju du som antar. Att läraren ser skillnader mot annat skrivet. Det är inte vad TS berättat.

    Att lärare undantas från motiveringar är också helt bisarrt, när betygen kan sänkas på enstaka resultat och påverka en elevs möjlighet till att tex komma in på utbildningar. En lärare kan sänka en elev genom sin bedömning, det är en oerhörd maktposition.
  • Anonym (J)
    AndreaBD skrev 2024-05-05 13:04:21 följande:
    Vet du exakta bakgrunden där? Kanske rektorn kunde se ett mönster där. Framför allt: Kanske satte den läraren inte betyg på rätt sätt på någon av eleverna. Och då menar jag att den läraren kanske inte beaktade betygskriterierna alls.

    Om rektorn alltså skulle misstänka att en lärare inte vet hur man sätter betyg, eller medvetet struntar i att göra som man ska - då kan rektorn säkert avskeda läraren. Jag har själv sett sånt - då är det ofta obehöriga lärare. Om man t.ex. har en kock som hemkunskapslärare och denne sätter jättebra betyg, för bra - en sån kollega hade jag. Han blev dock inte ens avskedat utan slutade själv. Även där ska det till fler problem oftast. Jag misstänker att det inte bara var det. 
    Självklart gällde det inte 1 elev. Utan flera. 

    Jag kommenerade påståendet av den " så kallade läraren" att en lärare är inte skyldig att redovisa någonting inte ens för rektorn. 
     
    Och det stämmer inte. 
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-05 14:13:24 följande:
    Fast det där är ju du som antar. Att läraren ser skillnader mot annat skrivet. Det är inte vad TS berättat.

    Att lärare undantas från motiveringar är också helt bisarrt, när betygen kan sänkas på enstaka resultat och påverka en elevs möjlighet till att tex komma in på utbildningar. En lärare kan sänka en elev genom sin bedömning, det är en oerhörd maktposition.
    Ts skriver själv att dottern inte visat samma kvaliteter i andra skriftliga uppgifter så jag utgår från den informationen.

    Nu är det ju inte så det går till heller. Novellskrivning förekommer i åk 8 och man har hela tre år på sig att visa sina förmågor. Detta är en enda uppgift bland många andra och ingen normalt funtad lärare skulle sänka betyget pga det. Faktum är att man då inte alls har förstått hur betygssättning går till och begår vad många nog skulle kalla grovt tjänstefel. Dessutom är det först i åk 9 som betygen verkligen räknas och då beror det på om eleven under sina år lyckats uppvisa goda förmågor eller inte, men det brukar vara just under sista året som man brukar ha utvecklats mest. Även om man bara skulle se till betygen i åk 8 så är det fortfarande så att en enda uppgift inte kan sänka omdömet.
Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen