• Anonym (Mamma)

Dotter anklagad för plagiat igen

Så fruktansvärt less nu. Det hände när hon var ny i förra skolan och nu när hon bytt för ca ett halvår sen har det hänt igen. Hon har ett väldigt moget språk, använder ord och uttryck som inte är vanligt för hennes ålder (14) och nu fick hon F på en fantastiskt fint skriven novell för att läraren inte tror att det är hon som skrivit den.

Hur tar man det vidare? Är så arg, att skolan är kass har vi fått erfara flera gånger, men att anklaga någon för plagiat, utan något som helst bevis, och sätta betyg därefter är så sjukt orättvist.

• Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Ok) skrev 2024-05-04 12:11:11 följande:

Så två olika skolor har anmält henne för plagiat? 

Ja. Den förra läraren bad om ursäkt sen när han sett och hört mer från henne och insett att hon pratar på samma sätt som hon skriver.
  • Anonym (Mamma)
    Anonym (Bbb) skrev 2024-05-04 12:12:32 följande:

Nämen?
    Satt hon hemma vid köksbordet och skrev?

Konstigt att det misstänks plagiat. 

De skulle skriva hemma också.
  • Anonym (Bbb)

Jag älskar när föräldrar försvarar sina barn in till fördärvet! Cool

• Anonym (Bbb)

Ja?
    Och det minskar fusk?

• Anonym (Mamma)

Kan ni hålla er till saken nu? Det faktum att den INTE är
    plagierad och att läraren straffar henne för något hon inte gjort.

Har mailat rektorn, men inte fått svar än.

• Anonym (Mamma)
    Anonym (Bbb) skrev 2024-05-04 12:13:57 följande:

Jag älskar när föräldrar försvarar sina barn in till fördärvet!  // Cool

Hon straffas för något hon inte gjort. Hon är inte perfekt, hon har tex haft perioder med skolk och det kommer hon definitivt inte undan med. Jag daltar inte med någon av mina barn, men plagierat har hon INTE, så
    självklart "försvarar" jag henne.
  • Anonym (Milla)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-04 12:11:40 följande:
    Läraren menar att hon använder alldeles för avancerat språk för att ha skrivit den. Den har garanterat inte fastnat i någon plagiatkoll, för den är som sagt inte plagierad.
    Jag skrev inte att den hade fastnat där, jag skrev att läraren får ju bevisa att den har det om han vägrar ändra betyget. Bevisbördan för anklagelsen ligger på läraren, kan han inte visa VAD han anser att hon plagierat så är ju saken klar, eller hur? 

kontakta rektorn, be om ett möte, be läraren om bevis, läraren kommer ju inte ha några och då får ju läraren såklart ändra betyget!
  • Anonym (Casanova)

Låter som chatgpt eller något liknande. Använder själv det för att få ett avancerat fint språk i jobbet.

Men är ditt dotter ett språkligt geni så kan hon ju så klart ha lärt sig det själv i skolan.

Det som jag skulle reagera på som lärare vore om det fanns en ryckighet i språkbruket. Om eleven var ett språkligt geni så skulle jag ju märka det i alla aspekter. Inte bara på inlämningsuppgifter som eleven gör hemma.

• AndreaBD

Det kanske inte hjälper dig, men kanske hjälper det ändå att förstå helheten, lite bakgrund så att säga. Jag är också lärare och efter att jag jobbat i specialskola ett tag och kom tillbaka till en vanlig skola, högstadiet, blev jag väldigt ställd, överraskad, m.m. över utvecklingen med t.ex. AI.

Även utan AI så har det blivit lättare att fuska. Elever låter google translate översätta en hel text som de skrivit på svenska till engelska, tyska eller spanska. Och jag var lite ställd där, eftersom det är så svårt att dra en gräns någonstans. Om man tänker sig att man skriver något på ett annat språk - att googla enskilda ord är jättebra. Att låta google översätta hela meningar på en nivå som man annars aldrig skulle klara är inte bra. Samtidigt så kan det vara bra för att dubbelkolla om man har skrivit någorlunda rätt - då kan man googla en hel mening. Det är en vetenskap för sig. Och många har inte ens märkt än hur mycket det fuskas på prov - med mobiler och smartwatches. Jag har en gång, utan bevis, sänkt betyg för att en elev använt en passiv mening i tyska i ett prov, vilket han aldrig skulle klara. 

Men, det var på svenska hon skrev berättelsen?  Har du pratat med läraren? Det bör du alltid göra, innan du drar slutsatser. Det kan ju vara så att läraren har hittat den texten på nätet? Eller att hen har kollat om din dotter förstår vad hon har skrivit och att så inte var fallet? Jag menar, det finns ju några sätt där man kan vara säker att det inte kan ha gått rätt till.  

• AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-04 12:17:16 följande:
    Hon straffas för något hon inte gjort. Hon är inte perfekt, hon har tex haft perioder med skolk och det kommer hon definitivt inte undan med. Jag daltar inte med någon av mina barn, men plagierat har hon INTE, så
    självklart "försvarar" jag henne.
    Jag säger nu inte att hon har gjort det - men hur kan du vara säker? Ungdomar blir ju ganska frestade när det är så lätt och det finns så många tekniska möjligheter. 
Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen