• Anonym (Mamma)

Dotter anklagad för plagiat igen

Så fruktansvärt less nu. Det hände när hon var ny i förra skolan och nu när hon bytt för ca ett halvår sen har det hänt igen. Hon har ett väldigt moget språk, använder ord och uttryck som inte är vanligt för hennes ålder (14) och nu fick hon F på en fantastiskt fint skriven novell för att läraren inte tror att det är hon som skrivit den.

Hur tar man det vidare? Är så arg, att skolan är kass har vi fått erfara flera gånger, men att anklaga någon för plagiat, utan något som helst bevis, och sätta betyg därefter är så sjukt orättvist.

• Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen
  • Anonym (Idioter i tråden)

Herregud TS vilks svar du fått. Människor som själva inte förstår att en del faktiskt har talang och att så fort någon gör något bra så är det fusk. 

Att bli anklagad för plagiat och få underkänt betyg utan bevis är ju också helt rubbat, oavsett hur ok det må vara enligt riktlinjerna. En lärare kan då alltså sabotera en elevs framtid utan skäl eller utan att behöva förklara hur hen gjort.

• Anonym (Abc)

När man gör något extremt bra hemifrån så finns tyvärr risken att man blir anklagad för fusk. 

Jag har varit med om att jag gjort "för bra" på logiktester i rekryteringsprocess. Då har jag gjort det igen på plats med samma resultat.

Det innebär såklart inte att man inte ska bli irriterad på att de inte litar på en, men med tanke på att det faktiskt finns många som fuskar så är det kanske inte så konstigt att en del ovanligt duktiga blir felaktigt anklagade. 

Bra att du mailat rektorn. Kanske det kan räcka att visa saker hon skrivit på förra skolan för att visa att det faktiskt är den nivån hon befinner sig på? Även om det är upp till läraren att bevisa fusk så skadar det ju inte att hjälpa till på det sätt ni kan.

• Lenamia

Jag jobbar som lärare i bland annat svenska.Väldigt många elever på högstadiet och gymnasiet fuskar. Så även på komvux. Säkrast är fortfarande att låta eleverna skriva med papper och penna, på plats i klassrummet. Jag kör alltid allt de skriver på dator genom ett plagiatprogram. Varför inte kontrollera din dotters novell med hjälp av ett sådant? Går bra att göra i efterhand. Boka in ett samtal med läraren om den här incidenten. Och: det FINNS elever som har en makalös talang för att skriva!

• Anonym (Alexandra)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-04 12:14:36 följande:

Kan ni hålla er till saken nu? Det faktum att den INTE är
    plagierad och att läraren straffar henne för något hon inte gjort.

Har mailat rektorn, men inte fått svar än.

Jag skulle ringa rektorn nästa vecka om hen inte svarat på mail. Det känns ju så larvigt att enda anledningen till misstanken är att hon har använt för avancerade ord. Jag skulle absolut pressa på och låta läraren bevisa att det är plagiat om hen vill kunna sätta F som betyg.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-05-04 21:05:54 följande:
    Jag skulle ringa rektorn nästa vecka om hen inte svarat på mail. Det känns ju så larvigt att enda anledningen till misstanken är att hon har använt för avancerade ord. Jag skulle absolut pressa på och låta läraren bevisa att det är plagiat om hen vill kunna sätta F som betyg.
    Man sätter inte F på en hel kurs för att eleven har plagierat en text. Det finns inga som helst krav på att man ska skriva just noveller heller.
    Lenamia skrev 2024-05-04 21:00:17 följande:

Jag jobbar som lärare i bland annat svenska.Väldigt många elever på högstadiet och gymnasiet fuskar. Så även på komvux. Säkrast är fortfarande att låta eleverna skriva med papper och penna, på plats i klassrummet. Jag kör alltid allt de skriver på dator genom ett plagiatprogram. Varför inte kontrollera din dotters novell med hjälp av ett sådant? Går bra att göra i efterhand. Boka in ett samtal med läraren om den här incidenten. Och: det FINNS elever som har en makalös talang för att skriva!

Hur gör du med elever som inte får ro i klassrummet för att skriva och presterar bättre hemma? 
  • Anonym (jury)

Även om plagiat inte är helt rätt ord, så kan en text vara skriven med hjälp av chatGPT. Omöjligt att kategoriskt bevisa eller motbevisa något omkring om skribenten har fått hjälp till att förbättra texten med AI. Också vanlig textbehandling kan förbättra grammatiken och ge möjlighet för att använda mer avancerade synonymer och formuleringar.

Enda sättet för läraren att betygsätta en prestation är att värdera om språket som används i texten stämmer överens med det språk som eleven annars använder i tal och skrift. Tycker läraren inte det måste det påverka bedömningen negativt, utan att läraren kan bevisa något.

Anonym (jury) skrev 2024-05-04 22:06:14 följande:

Även om plagiat inte är helt rätt ord, så kan en text vara skriven med hjälp av chatGPT. Omöjligt att kategoriskt bevisa eller motbevisa något omkring om skribenten har fått hjälp till att förbättra texten med AI. Också vanlig textbehandling kan förbättra grammatiken och ge möjlighet för att använda mer avancerade synonymer och formuleringar.

Enda sättet för läraren att betygsätta en prestation är att värdera om språket som används i texten stämmer överens med det språk som eleven annars använder i tal och skrift. Tycker läraren inte det måste det påverka bedömningen negativt, utan att läraren kan bevisa något.

Så om jag är introvert och tystlåten men med ett rikt inre liv som flödar ut i novell eller diktform, så ska jag få ett F.
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2024-05-04 14:25:02 följande:
    Om tyska är ditt modersmål och du inte förstår när eleverna översätter via Google translate så måste tyskar vara otroligt dåligt på sitt egna språks grammatik 🤔
    Kanske är det du som är dålig på det? Och framför allt så överskattar du vad elever upp till 9:an klarar. Även enligt läroplanen och enligt läroböcker. Det räcker för DERAS nivå. Jag kommer att återvända till ämnet nu. 
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2024-05-04 14:51:08 följande:
    Om mam anklagar en elev flr plagiat så ska texten vara kärd genom plagiatkontroll. Och ja, som eleve har man rätt att få ta del av resultatet. 

Nästa alla skolor (alla normala iallfall) har program för plagiatkontroll. 
    Varför spammar du ner tråden med desinformation??? Inget av det du påstår stämmer. 
Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen