• Anonym (Mamma)

    Dotter anklagad för plagiat igen

    Så fruktansvärt less nu. Det hände när hon var ny i förra skolan och nu när hon bytt för ca ett halvår sen har det hänt igen. Hon har ett väldigt moget språk, använder ord och uttryck som inte är vanligt för hennes ålder (14) och nu fick hon F på en fantastiskt fint skriven novell för att läraren inte tror att det är hon som skrivit den.

    Hur tar man det vidare? Är så arg, att skolan är kass har vi fått erfara flera gånger, men att anklaga någon för plagiat, utan något som helst bevis, och sätta betyg därefter är så sjukt orättvist.

  • Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen
  • Anonym (M)
    AndreaBD skrev 2024-05-04 13:49:10 följande:
    DET trodde jag också. Så har det varit i många år. Men numera är det inte så. Och innan du på ett sånt otrevligt sätt hoppar på folk, så borde du kanske dubbelkolla. 
    Jo, det är så fortfarande. Grammatiken är under all kritik och nivån blir långt under högstadiet. Och ja, jag har dubbelkollat. Använder själv Google translate en heldel och vet att grammatiken är under all kritik. 

    Så om dine elever får till art översätta med Google translate och du inte märker det så har du väldigt låg nivå på din elever. 
  • AndreaBD
    Anonym (4545) skrev 2024-05-04 12:58:36 följande:

    Tipsa skolan att använda låsta digitala plattformar när eleverna skriver.
    På vår skola har vi exam.net.
    Jag har gått helt bort från att skriva i vanliga dokument när jag bedömer elevers arbete.
    Jag är engelsklärare och jag ser genast när en elev använder sitt eget språk eller inte.
    Tidigare var det lättare att hitta var de fått sin fakta ifrån, men I och med chat gpt är det omöjligt.
    Elevuppgifter som ska bedömas ska skrivas i skolan  påen låst plattform!


    Men är det verkligen så säkert där? Om eleverna skriver på datorn så kan de ju googla. Om de är skickliga så kan de hitta en hel del på nåtet. Eller är det omöjligt att komma ut på nätet därifrån? 

    Är tacksam för tips, jag skulle framför allt vilja kunna utesluta fusk med mobil helt. Även om man har ögonen på eleverna 95 % av tiden - det blir aldrig 100 % av tiden, eftersom man ibland måste svara på elevers frågor, och då passar några på. 
  • Anonym (Lärare)

    För det första vill jag säga att det låter som att din dotter inte har fuskat, men tvärtom vad vissa i tråden inbillar sig så är läraren inte skyldig att ändra betyget och hen har inte heller någon skyldighet att visa upp varifrån en text är tagen. Plagiat eller fusk kan ske på flera sätt, antingen genom att helt eller delvis kopiera och i bästa fall skriva om lite grann med egna ord eller genom att använda den populära ChatGPT-AI:n. Sådant fusk kan i sin tur upptäckas på flera olika sätt, antingen genom plagiatkontrollprogram eller att man jämför med andra texter eleven har skrivit där man kan se en stor skillnad eller att man känner igen hur AI:n uttrycker sig (det finns nämligen vissa mönster och annat att titta efter). I slutänden är det lärarens bedömning som gäller, hårda bevis eller ej. Kan vara bra att ta med sig.

  • Anonym (Lärare)
    AndreaBD skrev 2024-05-04 13:54:00 följande:
    Men är det verkligen så säkert där? Om eleverna skriver på datorn så kan de ju googla. Om de är skickliga så kan de hitta en hel del på nåtet. Eller är det omöjligt att komma ut på nätet därifrån? 

    Är tacksam för tips, jag skulle framför allt vilja kunna utesluta fusk med mobil helt. Även om man har ögonen på eleverna 95 % av tiden - det blir aldrig 100 % av tiden, eftersom man ibland måste svara på elevers frågor, och då passar några på. 
    Eleverna kan inte använda internet medan de är inne i exam.net så det finns just nu inget säkrare medel för att skriva på dator.
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2024-05-04 13:52:48 följande:
    Jo, det är så fortfarande. Grammatiken är under all kritik och nivån blir långt under högstadiet. Och ja, jag har dubbelkollat. Använder själv Google translate en heldel och vet att grammatiken är under all kritik. 

    Så om dine elever får till art översätta med Google translate och du inte märker det så har du väldigt låg nivå på din elever. 
    Vilket språk har du testat? Jag har inte provat engelska på senaste tiden, då jag inte har undervisat det. I tyska funkar det för bra. Det blir komplexa meningar med bisatser.

    Jag har precis provat med meningarna där uppe. Det fanns inte ett enda fel i det och ingen konstig meningsbyggnad alls. Vänta, jag kör det DU skrev. ETT litet fel.

    Låg nivå? Jag blir själv förfärad. Jobbar i ett problemområde, och tyvärr så har många av eleverna inga ambitioner. Finns de som försöker förvägra att ens befatta sig med att man måste böja verb. Såna som fortfarande stavar fel på "Deutschland" i 9:an. MEN.... upp till 9:an så har man inte kunnat bisatser även för 30 år sedan. Det är normalt. Och när jag ser att elever skriver med bisatser eller passiv eller andra invecklade långa meningar, så vet jag att de inte kan. 
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-04 13:57:28 följande:
    Eleverna kan inte använda internet medan de är inne i exam.net så det finns just nu inget säkrare medel för att skriva på dator.
    Är det programmet som gör att det inte går eller har ni då datorer utan internet?
  • Anonym (M)
    AndreaBD skrev 2024-05-04 14:04:20 följande:
    Vilket språk har du testat? Jag har inte provat engelska på senaste tiden, då jag inte har undervisat det. I tyska funkar det för bra. Det blir komplexa meningar med bisatser.

    Jag har precis provat med meningarna där uppe. Det fanns inte ett enda fel i det och ingen konstig meningsbyggnad alls. Vänta, jag kör det DU skrev. ETT litet fel.

    Låg nivå? Jag blir själv förfärad. Jobbar i ett problemområde, och tyvärr så har många av eleverna inga ambitioner. Finns de som försöker förvägra att ens befatta sig med att man måste böja verb. Såna som fortfarande stavar fel på "Deutschland" i 9:an. MEN.... upp till 9:an så har man inte kunnat bisatser även för 30 år sedan. Det är normalt. Och när jag ser att elever skriver med bisatser eller passiv eller andra invecklade långa meningar, så vet jag att de inte kan. 
    Testat de flesta vanliga språken vilket är engelska, tyska, franska, spanska, portugisiska och de nordiska språken. Helt värdelös grammatik och inte rätt för fem öre. 
  • Anonym (Lärare)
    AndreaBD skrev 2024-05-04 14:05:49 följande:
    Är det programmet som gör att det inte går eller har ni då datorer utan internet?
    Det är inbyggt. Exam.net är en webbsida och när eleven går in i provet så täcker det hela skärmen och om de försöker öppna något annat stängs de ute från provet. Man kan ställa in om man vill att de ska komma in direkt, om de måste ge en förklaring eller om man själv aktivt måste släppa in dem. Och naturligtvis ska eleverna inte ha mobiler under tiden.
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-04 13:56:36 följande:

    För det första vill jag säga att det låter som att din dotter inte har fuskat, men tvärtom vad vissa i tråden inbillar sig så är läraren inte skyldig att ändra betyget och hen har inte heller någon skyldighet att visa upp varifrån en text är tagen. Plagiat eller fusk kan ske på flera sätt, antingen genom att helt eller delvis kopiera och i bästa fall skriva om lite grann med egna ord eller genom att använda den populära ChatGPT-AI:n. Sådant fusk kan i sin tur upptäckas på flera olika sätt, antingen genom plagiatkontrollprogram eller att man jämför med andra texter eleven har skrivit där man kan se en stor skillnad eller att man känner igen hur AI:n uttrycker sig (det finns nämligen vissa mönster och annat att titta efter). I slutänden är det lärarens bedömning som gäller, hårda bevis eller ej. Kan vara bra att ta med sig.


    Japp, det kan jag bekräfta. Det är lärarens bedömning som gäller. Det krävs inga bevis och det lär inte ge något att kontakta rektorn. 
  • Anonym (M)
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-04 14:10:39 följande:
    Det är inbyggt. Exam.net är en webbsida och när eleven går in i provet så täcker det hela skärmen och om de försöker öppna något annat stängs de ute från provet. Man kan ställa in om man vill att de ska komma in direkt, om de måste ge en förklaring eller om man själv aktivt måste släppa in dem. Och naturligtvis ska eleverna inte ha mobiler under tiden.
    Det programmet går tyvärr också att fuska i. 
Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen