Anonym (M) skrev 2024-05-04 13:52:48 följande:
Jo, det är så fortfarande. Grammatiken är under all kritik och nivån blir långt under högstadiet. Och ja, jag har dubbelkollat. Använder själv Google translate en heldel och vet att grammatiken är under all kritik.
Så om dine elever får till art översätta med Google translate och du inte märker det så har du väldigt låg nivå på din elever.
Vilket språk har du testat? Jag har inte provat engelska på senaste tiden, då jag inte har undervisat det. I tyska funkar det för bra. Det blir komplexa meningar med bisatser.
Jag har precis provat med meningarna där uppe. Det fanns inte ett enda fel i det och ingen konstig meningsbyggnad alls. Vänta, jag kör det DU skrev. ETT litet fel.
Låg nivå? Jag blir själv förfärad. Jobbar i ett problemområde, och tyvärr så har många av eleverna inga ambitioner. Finns de som försöker förvägra att ens befatta sig med att man måste böja verb. Såna som fortfarande stavar fel på "Deutschland" i 9:an. MEN.... upp till 9:an så har man inte kunnat bisatser även för 30 år sedan. Det är normalt. Och när jag ser att elever skriver med bisatser eller passiv eller andra invecklade långa meningar, så vet jag att de inte kan.