• Anonym (Mamma)

Dotter anklagad för plagiat igen

Så fruktansvärt less nu. Det hände när hon var ny i förra skolan och nu när hon bytt för ca ett halvår sen har det hänt igen. Hon har ett väldigt moget språk, använder ord och uttryck som inte är vanligt för hennes ålder (14) och nu fick hon F på en fantastiskt fint skriven novell för att läraren inte tror att det är hon som skrivit den.

Hur tar man det vidare? Är så arg, att skolan är kass har vi fått erfara flera gånger, men att anklaga någon för plagiat, utan något som helst bevis, och sätta betyg därefter är så sjukt orättvist.

• Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen
  • Anonym (Stå på dig)

Snälla du stå på dig för din dotters skull. 

Jag har nästan fotografiskt minne - om jag tittar på en boksida en liten stund - så kan jag flera veckor senare bara blunda och bläddra fram till sidan i huvudet. När jag gick i högstadiet hade vi prov i folkmängden i 15 europeiska länder och jag hade tittat på tabellen med exakt antal invånare i varje land - kvällen innan. Så jag blundade och skrev ner exakt folkmängd. Blev himla liv och alla trodde jag fuskat. Detta var på 80-talet - så de trodde jag haft vanlig hederlig fusklapp. Efter det lärde jag mig att kunskap fick aldrig vara exakt för då tror folk man fuskar. 

• Anonym (M)
    AndreaBD skrev 2024-05-04 12:24:23 följande:

Det kanske inte hjälper dig, men kanske hjälper det ändå att förstå helheten, lite bakgrund så att säga. Jag är också lärare och efter att jag jobbat i specialskola ett tag och kom tillbaka till en vanlig skola, högstadiet, blev jag väldigt ställd, överraskad, m.m. över utvecklingen med t.ex. AI.

Även utan AI så har det blivit lättare att fuska. Elever låter google translate översätta en hel text som de skrivit på svenska till engelska, tyska eller spanska. Och jag var lite ställd där, eftersom det är så svårt att dra en gräns någonstans. Om man tänker sig att man skriver något på ett annat språk - att googla enskilda ord är jättebra. Att låta google översätta hela meningar på en nivå som man annars aldrig skulle klara är inte bra. Samtidigt så kan det vara bra för att dubbelkolla om man har skrivit någorlunda rätt - då kan man googla en hel mening. Det är en vetenskap för sig. Och många har inte ens märkt än hur mycket det fuskas på prov - med mobiler och smartwatches. Jag har en gång, utan bevis, sänkt betyg för att en elev använt en passiv mening i tyska i ett prov, vilket han aldrig skulle klara. 

Men, det var på svenska hon skrev berättelsen?  Har du pratat med läraren? Det bör du alltid göra, innan du drar slutsatser. Det kan ju vara så att läraren har hittat den texten på nätet? Eller att hen har kollat om din dotter förstår vad hon har skrivit och att så inte var fallet? Jag menar, det finns ju några sätt där man kan vara säker att det inte kan ha gått rätt till.  

Om en ungdom låter googe translate översätta en helt text så märker man som lärare då hela den grammatiska uppbyggnaden blir totalt fel, och språket på en nivå långt under högstadiet. Du som lärare borde veta det.... 
  • Anonym (M)
    Anonym (Stå på dig) skrev 2024-05-04 12:29:26 följande:

Jag har nästan fotografiskt minne - om jag tittar på en boksida en liten stund - så kan jag flera veckor senare bara blunda och bläddra fram till sidan i huvudet. När jag gick i högstadiet hade vi prov i folkmängden i 15 europeiska länder och jag hade tittat på tabellen med exakt antal invånare i varje land - kvällen innan. Så jag blundade och skrev ner exakt folkmängd. Blev himla liv och alla trodde jag fuskat. Detta var på 80-talet - så de trodde jag haft vanlig hederlig fusklapp. Efter det lärde jag mig att kunskap fick aldrig vara exakt för då tror folk man fuskar. 

Nja, det beror på vad det handlar om. Att skrivs exakt antal folkmängd det står i boken är inte fusk, fotografiskt minne eller ej. Att däremot skriva ordagrant efter boken är fusk/plagiat och det är det även om man har fotografiskt minne. 
  • Goneril

Kam läraren ange vilken text det skulle röra sig om? Vilken text har använts? På Humanisten kördes alla uppsatser, de som skulle publiceras så småningom åtminstone, i Urkund. Nu är detta längesen och flickan är ju inte på den nivån, på länge. Jag tycker dock att läraren borde kunna styrka sitt påstående på något vis.

• Fiona M

Börja med att få till möte med läraren där denne går igenom vad den anser vara plagiat.

• Mrs Moneybags

De får väl visa hur de har sett att det är plagiat, tex plagiatgranska med hjälp av någon av alla tjänster som finns online. Man kan inte bara säga att det är plagiat utan bevis. Det är rätt oseriöst 

• Anonym (Ok)
    Anonym (Stå på dig) skrev 2024-05-04 12:29:26 följande:

Fast det är skillnad på att komma ihåg vad som står i en faktabok och skriva det, än att komma ihåg vad som står i en novell, och sedan ordagrant skriva det. En novell har ju inget med vad som står i andra böcker att göra. 
  • Anonym (4545)

Tipsa skolan att använda låsta digitala plattformar när eleverna skriver.
    På vår skola har vi exam.net.
    Jag har gått helt bort från att skriva i vanliga dokument när jag bedömer elevers arbete.
    Jag är engelsklärare och jag ser genast när en elev använder sitt eget språk eller inte.
    Tidigare var det lättare att hitta var de fått sin fakta ifrån, men I och med chat gpt är det omöjligt.
    Elevuppgifter som ska bedömas ska skrivas i skolan  påen låst plattform!

• Anonym (Tyra)

Stå på er. Visa skrivuppgifter från när hon var yngre. I värsta fall får ni ju göra som någon skrev - låta henne sitta på skolan och göra en skrivuppgift. 

Ni kan ju också be läraren kontakta den lärare som gjorde samma misstag på förra skolan. Det slår nog högre med en yrkeskollega än en förälder. 

Förklara också att om hon ljuger om detta ligger hon pyrt till. Men jag gissar att ni redan haft det snacket. 

• AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2024-05-04 12:30:21 följande:
    Om en ungdom låter googe translate översätta en helt text så märker man som lärare då hela den grammatiska uppbyggnaden blir totalt fel, och språket på en nivå långt under högstadiet. Du som lärare borde veta det.... 
    DET trodde jag också. Så har det varit i många år. Men numera är det inte så. Och innan du på ett sånt otrevligt sätt hoppar på folk, så borde du kanske dubbelkolla. 
Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen