• Anonym (Mamma)

    Dotter anklagad för plagiat igen

    Så fruktansvärt less nu. Det hände när hon var ny i förra skolan och nu när hon bytt för ca ett halvår sen har det hänt igen. Hon har ett väldigt moget språk, använder ord och uttryck som inte är vanligt för hennes ålder (14) och nu fick hon F på en fantastiskt fint skriven novell för att läraren inte tror att det är hon som skrivit den.

    Hur tar man det vidare? Är så arg, att skolan är kass har vi fått erfara flera gånger, men att anklaga någon för plagiat, utan något som helst bevis, och sätta betyg därefter är så sjukt orättvist.

  • Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen
  • AndreaBD
    Anonym (P) skrev 2024-05-05 17:03:42 följande:
    I många yrken kan man få second opinion genom att gå vidare med felaktiga beslut och felaktiga behandlingar. Får jag ett felaktigt bemötande i en butik där jag till exempel inte får reklamera eller returnera enligt regelverk, kan jag höra av mig till huvudkontoret för rättelse. När vi byggde hus och bad en ingenjör räkna på taklasterna, fick vi söka ingenjörens chef för att få en ny bedömning när den första verkade osannolik (och visade sig vara felaktig).

    Så, varför skulle det vara annorlunda med lärare?
    Inte i detaljerna, det tror jag inte på. 

    Elever har ju rätt att begära prövning. Jag har också varit med om elever som t.ex. kom till mig för att deras engelskalärare hade satt "för dålig" betyg på en uppsats och frågade mig vad jag skulle sätta. Numera skulle jag inte svara direkt. Då gjorde jag det, och det visade sig vara exakt samma betyg som hon hade fått. Vi rättar ju ofta varandras prov, vid nationella prov t.ex. eller försöker anonymisera dem så gott det går. Snart ska det ju gå att göra det digitalt helt anonymt. 

    I en butik??? Förstår du inte skillnaden? 
  • Anonym (Idioter i tråden)
    AndreaBD skrev 2024-05-05 19:24:41 följande:
    Och läraren kommer säkert att motivera det. Om föräldern förstår det. Det är samma sak med läkaren. Läkaren kan förklara mycket, men många patienter skulle inte förstå det så bra. 

    Förresten så har jag själv fått tjata och tjata för att få diagnos på papper med detaljer. Det var INTE lätt att få det. 

    Jag har dock varit med om - under mitt FÖRSTA år som lärare att föräldrar har krävt att de ville se att jag skriver ner frånvaron. Sånt är helt åt helvete! För det första så behöver man ju inte göra det - bara man fyller i det sedan (då fortfarande på listor).  Sedan krävde hon att få vara med på lektion och avbröt mig med någon oviktig kommentar. Just det här första året - jag vet inte om de satsade på just mig för att jag var ny i jobbet - föräldrar skrek i telefon (inte konstigt att båda söner också skrek på läraren). 

    Jag har sett hur en kollega har råkat ut för en mamma som inte tänkte ta ansvar när sonen hade kallat fröken för h....... Det var lärarens problem och ansvar, tyckte hon. Själv har jag varit med två föräldrar (olika familjer och tillfällen) som kom in i klassrummet för att UNDER LEKTION bråka med en av deras barns klasskamrater över nån konflikt som de hade haft. "Du kallar inte min dotter för lögnare!"  

    Och så är ni förvånade om ingen vill bli lärare längre???
    Jag är ingenjör. Har blivit skälld på, kallad total idiot, uppringd och utskälld. Har haft kollegor som hotats rätt allvarligt av vuxna människor och där man fått vidta åtgärder. 

    Så det kanske bara är att en del vuxna människor inte kan bete sig?
  • Anonym (Idioter i tråden)
    AndreaBD skrev 2024-05-05 19:26:22 följande:
    Jag skulle gå till en annan läkare. Men jag märker att det inte går att jämföra det rakt av. 
    Den här eleven kan ju då inte gå till en annan lärare, nej.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-05 20:00:54 följande:
    Den här eleven kan ju då inte gå till en annan lärare, nej.
    Det stämmer också. En del elever tror att de kan ta sitt arbete till en annan lärare för att få det bedömt. Sedan kommer de viftande med det och påstår att den läraren minsann sagt att det såg jättebra ut! Ja, men det betyder inte att det är värt ett A för den sakens skull... Och oavsett vad så är det bortkastad tid för eleven eftersom en lärare aldrig behöver fästa sig vid en kollegas bedömning. Däremot är det jättebra när man har sambedömningspass! T ex kring NP. Då ser man om det finns konsensus bland lärarna inom samma ämne.
  • Anonym (P)
    AndreaBD skrev 2024-05-05 19:30:27 följande:
    Inte i detaljerna, det tror jag inte på. 

    Elever har ju rätt att begära prövning. Jag har också varit med om elever som t.ex. kom till mig för att deras engelskalärare hade satt "för dålig" betyg på en uppsats och frågade mig vad jag skulle sätta. Numera skulle jag inte svara direkt. Då gjorde jag det, och det visade sig vara exakt samma betyg som hon hade fått. Vi rättar ju ofta varandras prov, vid nationella prov t.ex. eller försöker anonymisera dem så gott det går. Snart ska det ju gå att göra det digitalt helt anonymt. 

    I en butik??? Förstår du inte skillnaden? 
    Du undrar om jag förstår skillnaden på en butik och en skola? Visst gör jag det. I den ena handlar jag och i den andra får jag utbildning. Om du däremot tror dig vara bättre än anställda i butik och därmed stå över överprövning, har vi ett ganska stort problem.

    Jag arbetar i en offentlig verksamhet som ständigt utsätts för just överprövning, inte sällan gällande detaljer. Oftast får vi rätt. Ibland anses vi inte ha rätt. Då får vi ta till oss och lära oss av detta, för att framgent kunna förbättra vår verksamhet. Inte för att VI ska vara bättre, utan för att våra medborgare som kommer i kontakt med oss ska få bättre tjänster.

    Du verkar ha lite svårt att förstå att också lärare kan göra fel. Där har vi ytterligare ett problem. Lärare är absolut viktiga, men det är ingen felfri grupp.
  • Anonym (Jag)
    AndreaBD skrev 2024-05-04 12:24:23 följande:

    Det kanske inte hjälper dig, men kanske hjälper det ändå att förstå helheten, lite bakgrund så att säga. Jag är också lärare och efter att jag jobbat i specialskola ett tag och kom tillbaka till en vanlig skola, högstadiet, blev jag väldigt ställd, överraskad, m.m. över utvecklingen med t.ex. AI.

    Även utan AI så har det blivit lättare att fuska. Elever låter google translate översätta en hel text som de skrivit på svenska till engelska, tyska eller spanska. Och jag var lite ställd där, eftersom det är så svårt att dra en gräns någonstans. Om man tänker sig att man skriver något på ett annat språk - att googla enskilda ord är jättebra. Att låta google översätta hela meningar på en nivå som man annars aldrig skulle klara är inte bra. Samtidigt så kan det vara bra för att dubbelkolla om man har skrivit någorlunda rätt - då kan man googla en hel mening. Det är en vetenskap för sig. Och många har inte ens märkt än hur mycket det fuskas på prov - med mobiler och smartwatches. Jag har en gång, utan bevis, sänkt betyg för att en elev använt en passiv mening i tyska i ett prov, vilket han aldrig skulle klara. 

    Men, det var på svenska hon skrev berättelsen?  Har du pratat med läraren? Det bör du alltid göra, innan du drar slutsatser. Det kan ju vara så att läraren har hittat den texten på nätet? Eller att hen har kollat om din dotter förstår vad hon har skrivit och att så inte var fallet? Jag menar, det finns ju några sätt där man kan vara säker att det inte kan ha gått rätt till.  


    Intressant att du skriver det. När jag hade tyska på gymnasiet brukade jag läsa grammatikboken i förväg och använde det i uppsatser. Minns särskilt att jag lärde mig passiva satser. Detta gav mig alltid högt betyg. Dock tror jag min lärare även med dagens teknik hade kunnat känna igen mim stil
  • AndreaBD
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-05 19:59:40 följande:
    Jag är ingenjör. Har blivit skälld på, kallad total idiot, uppringd och utskälld. Har haft kollegor som hotats rätt allvarligt av vuxna människor och där man fått vidta åtgärder. 

    Så det kanske bara är att en del vuxna människor inte kan bete sig?
    Ja, jag förstår. Min poäng var egentligen: Om man har studerat på högskolan i fem år, så är det inte okej om folk som inte har gjort, tror att de vet lika bra. Dvs. föräldrar. Och de vet inte lika bra. Självklart har föräldrarna också en kompentens - iom att de känner sitt barn bättre än vad läraren gör. Det händer dock då att de inte är helt realistiska . 
  • AndreaBD
    Anonym (Jag) skrev 2024-05-05 21:20:08 följande:
    Intressant att du skriver det. När jag hade tyska på gymnasiet brukade jag läsa grammatikboken i förväg och använde det i uppsatser. Minns särskilt att jag lärde mig passiva satser. Detta gav mig alltid högt betyg. Dock tror jag min lärare även med dagens teknik hade kunnat känna igen mim stil
    På gymnasiet ja. Men inte på högstadiet. Det finns inte ens med i boken för högstadiet. I en särskilt grammatikbok finns det däremot säkert. Dessutom gick den delen av provet ut på att de skulle böja modala hjälpverb. Och det gör man ju inte om man istället skriver en passiv mening. 
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-05 20:43:34 följande:
    Det stämmer också. En del elever tror att de kan ta sitt arbete till en annan lärare för att få det bedömt. Sedan kommer de viftande med det och påstår att den läraren minsann sagt att det såg jättebra ut! Ja, men det betyder inte att det är värt ett A för den sakens skull... Och oavsett vad så är det bortkastad tid för eleven eftersom en lärare aldrig behöver fästa sig vid en kollegas bedömning. Däremot är det jättebra när man har sambedömningspass! T ex kring NP. Då ser man om det finns konsensus bland lärarna inom samma ämne.
    Oftast vet de dock själva att det inte fungerar så. Jag menar, de brukar då också vara medvetna om att de inte har gett den läraren all information. ;)  

    Men det roliga är att de gångerna som vi har haft så att två lärare har bedömt samma prov, så har vi i regel varit överens. Det förekom nästan inte att man hade olika åsikter där. 
  • AndreaBD
    Anonym (P) skrev 2024-05-05 17:03:42 följande:
    I många yrken kan man få second opinion genom att gå vidare med felaktiga beslut och felaktiga behandlingar. Får jag ett felaktigt bemötande i en butik där jag till exempel inte får reklamera eller returnera enligt regelverk, kan jag höra av mig till huvudkontoret för rättelse. När vi byggde hus och bad en ingenjör räkna på taklasterna, fick vi söka ingenjörens chef för att få en ny bedömning när den första verkade osannolik (och visade sig vara felaktig).

    Så, varför skulle det vara annorlunda med lärare?
    Mina elever kan också komma till mig och säga att t.ex. den här uppgiften inte passar dem så bra, och kan de göra si och så istället. Och jag brukar vara väldigt öppen för förslag som kommer ifrån eleverna. Och självklart om jag har räknat ihop poäng fel. Förra gången hade jag räknat 10 poäng för liten, och då ändrade jag förstås betyget. Självklart.

    Men när man nu har skrivit något och läraren säger att det inte har gått rätt till, elller att det inte uppfyller kraven för det betyget som eleven vill ha - då är det en bedömning som man har gjort som den specialisten som man är. Diskutera kan man göra INNAN.  

    Samma sak med läkare också oftast. Sina synpunkter kan man framföra i samtalet, men om man sedan inte håller med om hans sammanlagda bedömning, brukar man väl inte bråka och säga att läkaren har fel?. Nej, där har jag faktiskt aldrig sagt emot. Det har dock hänt att jag har sökt second opinion. 
Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen