• Anonym (P)

Dotter anklagad för plagiat igen

AndreaBD skrev 2024-05-05 16:49:46 följande:
    Det här gäller inte bara lärare, utan många yrken. Skulle man, om t.ex. en läkare ställer en diagnos eller skriver ett intyg gå till hens chef och kräva att det ändras? Eller blanda sig in i en ingenjörs arbete? Visst, du kan kräva en "second opinion", men i regel inte på samma ställe, utan då måste man söka sig någon annanstans. Det är samma sak med lärare. Varför skulle det vara annorunda där?
    I många yrken kan man få second opinion genom att gå vidare med felaktiga beslut och felaktiga behandlingar. Får jag ett felaktigt bemötande i en butik där jag till exempel inte får reklamera eller returnera enligt regelverk, kan jag höra av mig till huvudkontoret för rättelse. När vi byggde hus och bad en ingenjör räkna på taklasterna, fick vi söka ingenjörens chef för att få en ny bedömning när den första verkade osannolik (och visade sig vara felaktig).

Så, varför skulle det vara annorlunda med lärare?
  • Anonym (P)
    AndreaBD skrev 2024-05-05 19:30:27 följande:
    Inte i detaljerna, det tror jag inte på. 

Elever har ju rätt att begära prövning. Jag har också varit med om elever som t.ex. kom till mig för att deras engelskalärare hade satt "för dålig" betyg på en uppsats och frågade mig vad jag skulle sätta. Numera skulle jag inte svara direkt. Då gjorde jag det, och det visade sig vara exakt samma betyg som hon hade fått. Vi rättar ju ofta varandras prov, vid nationella prov t.ex. eller försöker anonymisera dem så gott det går. Snart ska det ju gå att göra det digitalt helt anonymt. 

I en butik??? Förstår du inte skillnaden? 
    Du undrar om jag förstår skillnaden på en butik och en skola? Visst gör jag det. I den ena handlar jag och i den andra får jag utbildning. Om du däremot tror dig vara bättre än anställda i butik och därmed stå över överprövning, har vi ett ganska stort problem.

Jag arbetar i en offentlig verksamhet som ständigt utsätts för just överprövning, inte sällan gällande detaljer. Oftast får vi rätt. Ibland anses vi inte ha rätt. Då får vi ta till oss och lära oss av detta, för att framgent kunna förbättra vår verksamhet. Inte för att VI ska vara bättre, utan för att våra medborgare som kommer i kontakt med oss ska få bättre tjänster.

Du verkar ha lite svårt att förstå att också lärare kan göra fel. Där har vi ytterligare ett problem. Lärare är absolut viktiga, men det är ingen felfri grupp.
Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen