• AndreaBD

Dotter anklagad för plagiat igen

Det kanske inte hjälper dig, men kanske hjälper det ändå att förstå helheten, lite bakgrund så att säga. Jag är också lärare och efter att jag jobbat i specialskola ett tag och kom tillbaka till en vanlig skola, högstadiet, blev jag väldigt ställd, överraskad, m.m. över utvecklingen med t.ex. AI.

Även utan AI så har det blivit lättare att fuska. Elever låter google translate översätta en hel text som de skrivit på svenska till engelska, tyska eller spanska. Och jag var lite ställd där, eftersom det är så svårt att dra en gräns någonstans. Om man tänker sig att man skriver något på ett annat språk - att googla enskilda ord är jättebra. Att låta google översätta hela meningar på en nivå som man annars aldrig skulle klara är inte bra. Samtidigt så kan det vara bra för att dubbelkolla om man har skrivit någorlunda rätt - då kan man googla en hel mening. Det är en vetenskap för sig. Och många har inte ens märkt än hur mycket det fuskas på prov - med mobiler och smartwatches. Jag har en gång, utan bevis, sänkt betyg för att en elev använt en passiv mening i tyska i ett prov, vilket han aldrig skulle klara. 

Men, det var på svenska hon skrev berättelsen?  Har du pratat med läraren? Det bör du alltid göra, innan du drar slutsatser. Det kan ju vara så att läraren har hittat den texten på nätet? Eller att hen har kollat om din dotter förstår vad hon har skrivit och att så inte var fallet? Jag menar, det finns ju några sätt där man kan vara säker att det inte kan ha gått rätt till.  

• AndreaBD
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-04 12:17:16 följande:
    Hon straffas för något hon inte gjort. Hon är inte perfekt, hon har tex haft perioder med skolk och det kommer hon definitivt inte undan med. Jag daltar inte med någon av mina barn, men plagierat har hon INTE, så
    självklart "försvarar" jag henne.
    Jag säger nu inte att hon har gjort det - men hur kan du vara säker? Ungdomar blir ju ganska frestade när det är så lätt och det finns så många tekniska möjligheter. 
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2024-05-04 12:30:21 följande:
    Om en ungdom låter googe translate översätta en helt text så märker man som lärare då hela den grammatiska uppbyggnaden blir totalt fel, och språket på en nivå långt under högstadiet. Du som lärare borde veta det.... 
    DET trodde jag också. Så har det varit i många år. Men numera är det inte så. Och innan du på ett sånt otrevligt sätt hoppar på folk, så borde du kanske dubbelkolla. 
  • AndreaBD
    Anonym (4545) skrev 2024-05-04 12:58:36 följande:

Tipsa skolan att använda låsta digitala plattformar när eleverna skriver.
    På vår skola har vi exam.net.
    Jag har gått helt bort från att skriva i vanliga dokument när jag bedömer elevers arbete.
    Jag är engelsklärare och jag ser genast när en elev använder sitt eget språk eller inte.
    Tidigare var det lättare att hitta var de fått sin fakta ifrån, men I och med chat gpt är det omöjligt.
    Elevuppgifter som ska bedömas ska skrivas i skolan  påen låst plattform!

Men är det verkligen så säkert där? Om eleverna skriver på datorn så kan de ju googla. Om de är skickliga så kan de hitta en hel del på nåtet. Eller är det omöjligt att komma ut på nätet därifrån? 

Är tacksam för tips, jag skulle framför allt vilja kunna utesluta fusk med mobil helt. Även om man har ögonen på eleverna 95 % av tiden - det blir aldrig 100 % av tiden, eftersom man ibland måste svara på elevers frågor, och då passar några på. 
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2024-05-04 13:52:48 följande:
    Jo, det är så fortfarande. Grammatiken är under all kritik och nivån blir långt under högstadiet. Och ja, jag har dubbelkollat. Använder själv Google translate en heldel och vet att grammatiken är under all kritik. 

Så om dine elever får till art översätta med Google translate och du inte märker det så har du väldigt låg nivå på din elever. 
    Vilket språk har du testat? Jag har inte provat engelska på senaste tiden, då jag inte har undervisat det. I tyska funkar det för bra. Det blir komplexa meningar med bisatser.

Jag har precis provat med meningarna där uppe. Det fanns inte ett enda fel i det och ingen konstig meningsbyggnad alls. Vänta, jag kör det DU skrev. ETT litet fel.

Låg nivå? Jag blir själv förfärad. Jobbar i ett problemområde, och tyvärr så har många av eleverna inga ambitioner. Finns de som försöker förvägra att ens befatta sig med att man måste böja verb. Såna som fortfarande stavar fel på "Deutschland" i 9:an. MEN.... upp till 9:an så har man inte kunnat bisatser även för 30 år sedan. Det är normalt. Och när jag ser att elever skriver med bisatser eller passiv eller andra invecklade långa meningar, så vet jag att de inte kan. 
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-04 13:57:28 följande:
    Eleverna kan inte använda internet medan de är inne i exam.net så det finns just nu inget säkrare medel för att skriva på dator.
    Är det programmet som gör att det inte går eller har ni då datorer utan internet?
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-04 13:56:36 följande:

För det första vill jag säga att det låter som att din dotter inte har fuskat, men tvärtom vad vissa i tråden inbillar sig så är läraren inte skyldig att ändra betyget och hen har inte heller någon skyldighet att visa upp varifrån en text är tagen. Plagiat eller fusk kan ske på flera sätt, antingen genom att helt eller delvis kopiera och i bästa fall skriva om lite grann med egna ord eller genom att använda den populära ChatGPT-AI:n. Sådant fusk kan i sin tur upptäckas på flera olika sätt, antingen genom plagiatkontrollprogram eller att man jämför med andra texter eleven har skrivit där man kan se en stor skillnad eller att man känner igen hur AI:n uttrycker sig (det finns nämligen vissa mönster och annat att titta efter). I slutänden är det lärarens bedömning som gäller, hårda bevis eller ej. Kan vara bra att ta med sig.

Japp, det kan jag bekräfta. Det är lärarens bedömning som gäller. Det krävs inga bevis och det lär inte ge något att kontakta rektorn. 
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2024-05-04 14:09:12 följande:
    Testat de flesta vanliga språken vilket är engelska, tyska, franska, spanska, portugisiska och de nordiska språken. Helt värdelös grammatik och inte rätt för fem öre. 
    Tyska är mitt modersmål, så jag vet om det är rätt eller fel. Som sagt, det fanns ett fel i det du skrev.

Men det är klart högre nivå än vad elever lär sig i moderna språk. Mina 7:or håller fortfarande på med ackusativ, 8:orna ska strax göra dativ också och 9:orna bisatser och växelprepositioner. Det är den nivån enligt böckerna, med skillnaden att numera hänger några inte med.  

• AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2024-05-04 14:15:16 följande:
    Som elev har man dock rätt att få underlaget för bedömningen och då är det i form av bevis var plagiatet är. 
    Att ha underlag för bedömning är en annan sak. Det betyder ALLA  underlag som man har. 
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-04 14:10:39 följande:
    Det är inbyggt. Exam.net är en webbsida och när eleven går in i provet så täcker det hela skärmen och om de försöker öppna något annat stängs de ute från provet. Man kan ställa in om man vill att de ska komma in direkt, om de måste ge en förklaring eller om man själv aktivt måste släppa in dem. Och naturligtvis ska eleverna inte ha mobiler under tiden.
    Tack, bra att veta. 
Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen