• AndreaBD

Dotter anklagad för plagiat igen

Anonym (M) skrev 2024-05-04 14:25:02 följande:
    Om tyska är ditt modersmål och du inte förstår när eleverna översätter via Google translate så måste tyskar vara otroligt dåligt på sitt egna språks grammatik 🤔
    Kanske är det du som är dålig på det? Och framför allt så överskattar du vad elever upp till 9:an klarar. Även enligt läroplanen och enligt läroböcker. Det räcker för DERAS nivå. Jag kommer att återvända till ämnet nu. 
  • AndreaBD
    Anonym (M) skrev 2024-05-04 14:51:08 följande:
    Om mam anklagar en elev flr plagiat så ska texten vara kärd genom plagiatkontroll. Och ja, som eleve har man rätt att få ta del av resultatet. 

Nästa alla skolor (alla normala iallfall) har program för plagiatkontroll. 
    Varför spammar du ner tråden med desinformation??? Inget av det du påstår stämmer. 
  • AndreaBD
    Anonym (Trist) skrev 2024-05-04 16:32:48 följande:

Tråkigt att bli anklagad för att vara fuskare om man har talang. Man skulle känna det som jäkligt orättvist. Väldigt dåligt av läraren att behandla eleverna så. 

Jag kan inte tänka mig att sånt skulle vara vanligt. Lärare brukar ju veta vad en elev kan. I det här fallet är tjejen ganska ny på skolan - då skulle jag som lärare vara väldigt försiktig med såna påståenden. 

I såna här fall skulle jag alltid ringa föräldrarna och förklara hur det kommer sig att jag vet detta. Förutom förstås - jag har en elev som har försökt fuska, utan framgång, fyra gånger. Där ringer man inte längre, utan skickar SMS. 

Men det som är det avgörande här är ju: Har TS pratat med läraren??? Det är ju första steget och det är egentligen meningslöst att debattera om det så länge man inte vet mer. 
  • AndreaBD
    Spucks skrev 2024-05-04 17:44:39 följande:
    Oi, vad du är dryg!
    Jag har också upptäckt på sistone att Google Translate har blivit riktigt bra på en del språk. Har nu översatt trådstarten och alla dina kommentarer fram till den här till tyska och hittat bara några felformuleringar. Annars är den översättningen på väldigt bra nivå. 
    Men eftersom du tydligen vet bättre: gör samma sak och sedan förklara vilken grammatik som är felaktig och på vilket sätt nivån är låg.
    Precis. Det lustiga är att det inte ens blev grammatikfel när jag skickade hans text genom google translate, utan den feltolkade bara vissa uttryck och påstod motsatsen- översatte "under all kritik" som "über alle Kritik erhaben" om jag minns rätt. I alla fall motsatsen. 
  • AndreaBD
    Anonym (J) skrev 2024-05-05 11:57:15 följande:
    Vad har läraren för anledning att inte redovisa någon bevis? Inte ens för rektorn? 
    Förutom att eleven har inte ens fuskat utan att läraren ogillar bara eleven?

En lärare på vår skola har blivit av med jobbet på grund av att hen gav betyg baserad på hur mycket hen gillade eller ogillade eleven.

Kan också vara bra att ta med sig...
    Vet du exakta bakgrunden där? Kanske rektorn kunde se ett mönster där. Framför allt: Kanske satte den läraren inte betyg på rätt sätt på någon av eleverna. Och då menar jag att den läraren kanske inte beaktade betygskriterierna alls.

Om rektorn alltså skulle misstänka att en lärare inte vet hur man sätter betyg, eller medvetet struntar i att göra som man ska - då kan rektorn säkert avskeda läraren. Jag har själv sett sånt - då är det ofta obehöriga lärare. Om man t.ex. har en kock som hemkunskapslärare och denne sätter jättebra betyg, för bra - en sån kollega hade jag. Han blev dock inte ens avskedat utan slutade själv. Även där ska det till fler problem oftast. Jag misstänker att det inte bara var det. 
  • AndreaBD
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-05 13:47:46 följande:
    Uppenbart inte ts dotters lärare. På folk i tråden låter det som att lärare är perfekta varelser som aldrig gör fel. Det stämmer inte. 
    Det här gäller inte bara lärare, utan många yrken. Skulle man, om t.ex. en läkare ställer en diagnos eller skriver ett intyg gå till hens chef och kräva att det ändras? Eller blanda sig in i en ingenjörs arbete? Visst, du kan kräva en "second opinion", men i regel inte på samma ställe, utan då måste man söka sig någon annanstans. Det är samma sak med lärare. Varför skulle det vara annorunda där?
  • AndreaBD
    Anonym (J) skrev 2024-05-05 14:04:32 följande:

Lärare utan självinstinkt som diskriminerar elever skriker gärna om diskriminering. 

Varför skulle man diskriminera elever? Allvarligt! Det är ju målet med jobbet att ens elever ska lyckas bra. Det är INTE kul att ge dåliga betyg. Jag kan visserligen bara tala för mig själv, men jag skulle inte ens ha något behov, jag skulle inte ens kunna vara frestad att ge sämre betyg - även om eleven hade varit oförskämt mot mig, flera gånger. Att sätta betyg är liksom något professionellt. Det gör man inte efter känslor. 
  • AndreaBD
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-05 14:13:24 följande:
    Fast det där är ju du som antar. Att läraren ser skillnader mot annat skrivet. Det är inte vad TS berättat.

Att lärare undantas från motiveringar är också helt bisarrt, när betygen kan sänkas på enstaka resultat och påverka en elevs möjlighet till att tex komma in på utbildningar. En lärare kan sänka en elev genom sin bedömning, det är en oerhörd maktposition.
    Skulle du fråga en läkare hur exakt han har kommit fram till sin diagnos?

Iofs, FRÅGA kan man ju läraren också. Det verkar dock som om TS absolut vill undvika det. Och det förstår jag inte alls. Hon kommer nämligen ingen vart utan att få veta vad läraren själv säger om det. 
  • AndreaBD
    Anonym (J) skrev 2024-05-05 14:18:08 följande:
    Självklart gällde det inte 1 elev. Utan flera. 

Jag kommenerade påståendet av den " så kallade läraren" att en lärare är inte skyldig att redovisa någonting inte ens för rektorn. 

Och det stämmer inte. 
    Det stämmer definitivt. Jag dubbelkollade med min rektor för bara två veckor sedan. Och hon sa att det är helt upp till mig. Jag hade nämligen också en elev ,som hade översatt en mening i provet till så perfekt tyska, en mening i passiv. Och då ringde jag föräldrarna och förklarade för dem att det måste vara fusk (han måste ha googlat utan att jag såg och utan att jag visste att någon fortfarande hade mobil på sig). 

Jag menar, jag KAN gärna motivera, framför allt när det går att förklara för föräldrar, men jag måste inte. Grammatiskt var det inte bara ett steg högre än där de låg, utan minst två. Han hade aldrig kunnat sätta ihop en sån mening. Men det kan finnas fall där det inte går så lätt att förklara. Vad är vitsen med att förklara något för en förälder som den föräldern inte kommer att förstå? Jag är inte heller säker att den pappan förstod, pga att han inte pratade och förstod svenska obehindrat. 
  • AndreaBD
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-05 19:12:32 följande:
    Eh ja, det är ju jättemånga som ifrågasätter ingenjörers arbeten. Särskilt om slutresultatet är något som direkt påverkar en annan människa. Då måste den som beräknat eller byggt något ofta står till svars för hur den tänkt.

Om en läkare ställer en diagnos så är det också inte mycket att begära att få den motiverad. Samma borde kunna gälla en lärare helt enkelt.
    Och läraren kommer säkert att motivera det. Om föräldern förstår det. Det är samma sak med läkaren. Läkaren kan förklara mycket, men många patienter skulle inte förstå det så bra. 

Förresten så har jag själv fått tjata och tjata för att få diagnos på papper med detaljer. Det var INTE lätt att få det. 

Jag har dock varit med om - under mitt FÖRSTA år som lärare att föräldrar har krävt att de ville se att jag skriver ner frånvaron. Sånt är helt åt helvete! För det första så behöver man ju inte göra det - bara man fyller i det sedan (då fortfarande på listor).  Sedan krävde hon att få vara med på lektion och avbröt mig med någon oviktig kommentar. Just det här första året - jag vet inte om de satsade på just mig för att jag var ny i jobbet - föräldrar skrek i telefon (inte konstigt att båda söner också skrek på läraren). 

Jag har sett hur en kollega har råkat ut för en mamma som inte tänkte ta ansvar när sonen hade kallat fröken för h....... Det var lärarens problem och ansvar, tyckte hon. Själv har jag varit med två föräldrar (olika familjer och tillfällen) som kom in i klassrummet för att UNDER LEKTION bråka med en av deras barns klasskamrater över nån konflikt som de hade haft. "Du kallar inte min dotter för lögnare!"  

Och så är ni förvånade om ingen vill bli lärare längre???
Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen