Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-05 19:12:32 följande:
Eh ja, det är ju jättemånga som ifrågasätter ingenjörers arbeten. Särskilt om slutresultatet är något som direkt påverkar en annan människa. Då måste den som beräknat eller byggt något ofta står till svars för hur den tänkt.
Om en läkare ställer en diagnos så är det också inte mycket att begära att få den motiverad. Samma borde kunna gälla en lärare helt enkelt.
Och läraren kommer säkert att motivera det. Om föräldern förstår det. Det är samma sak med läkaren. Läkaren kan förklara mycket, men många patienter skulle inte förstå det så bra.
Förresten så har jag själv fått tjata och tjata för att få diagnos på papper med detaljer. Det var INTE lätt att få det.
Jag har dock varit med om - under mitt FÖRSTA år som lärare att föräldrar har krävt att de ville se att jag skriver ner frånvaron. Sånt är helt åt helvete! För det första så behöver man ju inte göra det - bara man fyller i det sedan (då fortfarande på listor). Sedan krävde hon att få vara med på lektion och avbröt mig med någon oviktig kommentar. Just det här första året - jag vet inte om de satsade på just mig för att jag var ny i jobbet - föräldrar skrek i telefon (inte konstigt att båda söner också skrek på läraren).
Jag har sett hur en kollega har råkat ut för en mamma som inte tänkte ta ansvar när sonen hade kallat fröken för h....... Det var lärarens problem och ansvar, tyckte hon. Själv har jag varit med två föräldrar (olika familjer och tillfällen) som kom in i klassrummet för att UNDER LEKTION bråka med en av deras barns klasskamrater över nån konflikt som de hade haft. "Du kallar inte min dotter för lögnare!"
Och så är ni förvånade om ingen vill bli lärare längre???