• AndreaBD

    Dotter anklagad för plagiat igen

    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-05 19:13:48 följande:
    Självklart skulle jag det om jag ansåg att diagnosen var direkt felaktig eller baserad på en fördom om mig. Skulle inte du?
    Jag skulle gå till en annan läkare. Men jag märker att det inte går att jämföra det rakt av. 
  • AndreaBD
    Anonym (P) skrev 2024-05-05 17:03:42 följande:
    I många yrken kan man få second opinion genom att gå vidare med felaktiga beslut och felaktiga behandlingar. Får jag ett felaktigt bemötande i en butik där jag till exempel inte får reklamera eller returnera enligt regelverk, kan jag höra av mig till huvudkontoret för rättelse. När vi byggde hus och bad en ingenjör räkna på taklasterna, fick vi söka ingenjörens chef för att få en ny bedömning när den första verkade osannolik (och visade sig vara felaktig).

    Så, varför skulle det vara annorlunda med lärare?
    Inte i detaljerna, det tror jag inte på. 

    Elever har ju rätt att begära prövning. Jag har också varit med om elever som t.ex. kom till mig för att deras engelskalärare hade satt "för dålig" betyg på en uppsats och frågade mig vad jag skulle sätta. Numera skulle jag inte svara direkt. Då gjorde jag det, och det visade sig vara exakt samma betyg som hon hade fått. Vi rättar ju ofta varandras prov, vid nationella prov t.ex. eller försöker anonymisera dem så gott det går. Snart ska det ju gå att göra det digitalt helt anonymt. 

    I en butik??? Förstår du inte skillnaden? 
  • AndreaBD
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-05 19:59:40 följande:
    Jag är ingenjör. Har blivit skälld på, kallad total idiot, uppringd och utskälld. Har haft kollegor som hotats rätt allvarligt av vuxna människor och där man fått vidta åtgärder. 

    Så det kanske bara är att en del vuxna människor inte kan bete sig?
    Ja, jag förstår. Min poäng var egentligen: Om man har studerat på högskolan i fem år, så är det inte okej om folk som inte har gjort, tror att de vet lika bra. Dvs. föräldrar. Och de vet inte lika bra. Självklart har föräldrarna också en kompentens - iom att de känner sitt barn bättre än vad läraren gör. Det händer dock då att de inte är helt realistiska . 
  • AndreaBD
    Anonym (Jag) skrev 2024-05-05 21:20:08 följande:
    Intressant att du skriver det. När jag hade tyska på gymnasiet brukade jag läsa grammatikboken i förväg och använde det i uppsatser. Minns särskilt att jag lärde mig passiva satser. Detta gav mig alltid högt betyg. Dock tror jag min lärare även med dagens teknik hade kunnat känna igen mim stil
    På gymnasiet ja. Men inte på högstadiet. Det finns inte ens med i boken för högstadiet. I en särskilt grammatikbok finns det däremot säkert. Dessutom gick den delen av provet ut på att de skulle böja modala hjälpverb. Och det gör man ju inte om man istället skriver en passiv mening. 
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-05 20:43:34 följande:
    Det stämmer också. En del elever tror att de kan ta sitt arbete till en annan lärare för att få det bedömt. Sedan kommer de viftande med det och påstår att den läraren minsann sagt att det såg jättebra ut! Ja, men det betyder inte att det är värt ett A för den sakens skull... Och oavsett vad så är det bortkastad tid för eleven eftersom en lärare aldrig behöver fästa sig vid en kollegas bedömning. Däremot är det jättebra när man har sambedömningspass! T ex kring NP. Då ser man om det finns konsensus bland lärarna inom samma ämne.
    Oftast vet de dock själva att det inte fungerar så. Jag menar, de brukar då också vara medvetna om att de inte har gett den läraren all information. ;)  

    Men det roliga är att de gångerna som vi har haft så att två lärare har bedömt samma prov, så har vi i regel varit överens. Det förekom nästan inte att man hade olika åsikter där. 
  • AndreaBD
    Anonym (P) skrev 2024-05-05 17:03:42 följande:
    I många yrken kan man få second opinion genom att gå vidare med felaktiga beslut och felaktiga behandlingar. Får jag ett felaktigt bemötande i en butik där jag till exempel inte får reklamera eller returnera enligt regelverk, kan jag höra av mig till huvudkontoret för rättelse. När vi byggde hus och bad en ingenjör räkna på taklasterna, fick vi söka ingenjörens chef för att få en ny bedömning när den första verkade osannolik (och visade sig vara felaktig).

    Så, varför skulle det vara annorlunda med lärare?
    Mina elever kan också komma till mig och säga att t.ex. den här uppgiften inte passar dem så bra, och kan de göra si och så istället. Och jag brukar vara väldigt öppen för förslag som kommer ifrån eleverna. Och självklart om jag har räknat ihop poäng fel. Förra gången hade jag räknat 10 poäng för liten, och då ändrade jag förstås betyget. Självklart.

    Men när man nu har skrivit något och läraren säger att det inte har gått rätt till, elller att det inte uppfyller kraven för det betyget som eleven vill ha - då är det en bedömning som man har gjort som den specialisten som man är. Diskutera kan man göra INNAN.  

    Samma sak med läkare också oftast. Sina synpunkter kan man framföra i samtalet, men om man sedan inte håller med om hans sammanlagda bedömning, brukar man väl inte bråka och säga att läkaren har fel?. Nej, där har jag faktiskt aldrig sagt emot. Det har dock hänt att jag har sökt second opinion. 
  • AndreaBD
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-06 02:32:37 följande:
    Fast ibland VET de lika bra. Ditt sätt att resonera är elitistiskt och med utgångspunkten att enbart ett universitet kan ge en kunskap.

    Jag har själv fått höra under en lektion i högstadiet att en sak jag påstod inte kunde stämma språkmässigt. Min lärare gav mig en ordbok och sa att jag fick väl bevisa det då, inför hela klassen. När jag slog upp ordet min lärare sa inte fanns och pekade på det blev min lärare tyst. Jag visste ju att man kunde skriva som jag gjort eftersom jag läst massor av avancerade böcker på engelska vid 14 års ålder. Det var det jag gjorde utanför skolan eftersom jag inte hade så mkt vänner då. 

    Så vissa elever kan kunna mer än man tror som lärare.
    Behöver inte alls vara elitistisk. Jag skulle ALDRIG säga till t.ex. en frisör att det inte är någon konst att klippa hår och att jag klipper mina barn själv och det går så bra så. Så gör man bara inte. Andra sidan är att man också oftast skulle göra bort sig, eftersom "specialisten" ändå vet bättre. 

    Ditt exempel är ett typisk exempel på DETALJER som man självklart kan veta bättre än specialisten i många yrken. Jag har varit med om att elever har vetat ord som jag inte kände till och jag hade t.o.m. en som fick till uttalet på svåra ord på engelska snabbare än vad jag kunde. Han uttalade dem rätt och jag uttalade dem förstås också rätt, men han var snabbare.

    Det hör absolut till läraryrket, att uppmuntra eleverna, så om elever kommer på något som jag skulle ha missat, så får de beröm för det. Och det händer förstås också att jag får en fråga som jag inte kan svara på (så bra) på raken och att jag ber att få återkomma. 
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-06 03:34:05 följande:
    Vi använder inte prov eftersom det inte passar bedömning i mina ämnen (också språk) utan de skriver texter istället. Utöver det så klart muntliga delar också. De få elever som försöker gå till andra lärare förstår tyvärr inte att det inte fungerar så utan kommer med en rättfärdigad min och en attityd av att "den här läraren sa att det var bra så nu ska du ändra mitt omdöme". Aldrig att jag gör det. Eleven får leva med det den fått. Det är väl ofta just elever med dåliga resultat som inte inser varför förstås.
    Förstår jag, att ni skriver texter. Jag håller också på att öka på skrivandet av texter. Eleverna var lite skraja för det när jag fick dem. 

    Numera skulle jag inte heller läsa en elevs text och uttala mig om det om eleven har en annan lärare egentligen. Det var bara tur att det blev exakt samma bedömning. Men jag tror att det ofta är så.  Det såg vi också när vi sambedömde nationella prov. 
  • AndreaBD
    Anonym (Lärare) skrev 2024-05-06 12:27:21 följande:
    Ja jag tror inte att mina kollegor förstår att eleven är ute efter en "second opinion" utan de får frågan "kan du titta på den här texten om den ser bra ut" och så säger läraren att "jo, men det ser bra ut" och så kommer eleven och tycker att hen ska ha A, men som sagt, så fungerar det ju inte. Och visst är det så att bedömningen kan skilja sig mellan olika lärare, helt klart. Därför så viktigt med sambedömning.
    Jo, det var precis det jag menade - jag tror jag skrev det tidigare - med att eleverna oftast ändå vet att de inte har gett den läraren hela informationen. Hade de sagt ärligt, vad uppgiften var och vad läraren tyckte de hade missat där, så hade hen säkert inte bara sagt att det ser bra ut. 

    Visst, det är aldrig bra att bara haffa en annan lärare. I regel, om en elev klagar till sina föräldrar att läraren är taskig med betyget, så hade de kunnat komma fram till ett sätt att lösa det, tillsammans med läraren. Jag hade ett misstänkt fall i 9:an och eleven erbjöd sig skriva något på lektionen. Oftast föreslår man ju också något som lärare. TS ger oss antagligen inte heller hela historien. Om TS har pratat med läraren, om läraren har erbjudit eleven att skriva något liknande på lektion? Varför finns inte sånt med? För att man vill att det ska låta som om läraren bara är taskig? 
  • AndreaBD
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-06 12:39:51 följande:
    Fast exemplet du ger haltar med mot TS. Det är ju snarare att man kan klaga på resultatet av en frisör eller motsäga ett påstående om att man har ett hår som bara går att klippa på sätt X eller Y. Att man kan ifrågasätta sådana saker. Annars skulle frisören aldrig behöva förklara något och man skulle aldrig kunna få ifrågasätta resultatet. Vilket man kan.
    Om du ser det så, så haltar ju alla exempel. Det är ju aldrig exakt samma situation. 

    Men egentligen, så har ju hela den här diskussionen fel fokus. Den är ju INTE utriktad på att lösa problemet för tjejen. Jag är säker på att allt som krävs är att prata med läraren. Tjejen kan väl skriva något i skolan och visa att hon kan skriva på den nivån. Kan inte tänka mig att någon lärare skulle säga nej till det.
  • AndreaBD
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-06 17:19:08 följande:
    Eller så ÄR läraren faktiskt bara taskig.
    Då hade man väl säkert nämnt att man har försökt att prata med läraren? 
  • AndreaBD
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-06 17:17:45 följande:
    Efter hon gjort det bör också läraren be henne om ursäkt för felaktig anklagan.
    Det är klart man gör, om man har nån hyfs. Men jag får intrycket att en del här i tråden inte alltid uppträder så artigt mot andra människor.... 
Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen