Anonym (P) skrev 2024-05-05 17:03:42 följande:
I många yrken kan man få second opinion genom att gå vidare med felaktiga beslut och felaktiga behandlingar. Får jag ett felaktigt bemötande i en butik där jag till exempel inte får reklamera eller returnera enligt regelverk, kan jag höra av mig till huvudkontoret för rättelse. När vi byggde hus och bad en ingenjör räkna på taklasterna, fick vi söka ingenjörens chef för att få en ny bedömning när den första verkade osannolik (och visade sig vara felaktig).
Så, varför skulle det vara annorlunda med lärare?
Mina elever kan också komma till mig och säga att t.ex. den här uppgiften inte passar dem så bra, och kan de göra si och så istället. Och jag brukar vara väldigt öppen för förslag som kommer ifrån eleverna. Och självklart om jag har räknat ihop poäng fel. Förra gången hade jag räknat 10 poäng för liten, och då ändrade jag förstås betyget. Självklart.
Men när man nu har skrivit något och läraren säger att det inte har gått rätt till, elller att det inte uppfyller kraven för det betyget som eleven vill ha - då är det en bedömning som man har gjort som den specialisten som man är. Diskutera kan man göra INNAN.
Samma sak med läkare också oftast. Sina synpunkter kan man framföra i samtalet, men om man sedan inte håller med om hans sammanlagda bedömning, brukar man väl inte bråka och säga att läkaren har fel?. Nej, där har jag faktiskt aldrig sagt emot. Det har dock hänt att jag har sökt second opinion.