Anonym (Lärare) skrev 2024-05-05 13:56:02 följande:
Dottern har gått där ungefär ett halvår, sedan höstlovet misstänker jag. Håller med om att det är märkligt om hon då inte lyckats visa lika goda skriftliga förmågor tidigare. Ts skriver att dottern har ett moget språk, men av någon anledning märks det inte lika tydligt i alla andra texter. Då är det inte konstigt att man som lärare reagerar, faktiskt. Samtidigt kan man kontrollera sin misstanke genom att se på efterkommande texter, om de håller samma nivå eller inte, eller genom att låta eleven skriva i klassrummet, just pga plagiat, AI och annat fusk. Ts vet ju med sig att dottern inte fuskat, men jag förstår varför läraren reagerar om dottern hittills inte visat sådana nivåer och plötsligt kommer med en markant avvikande text.
Lärare är människor med allt vad det innebär, men hur fel de än kan ha så är det fortfarande deras bedömning som gäller och som inte behöver försvaras, undantaget då situationer som den där läraren som uppenbart satte favoriseringsbetyg och fick sluta. Då kommer rektorn att ifrågasätta ens bedömning och då bör man gå med på att diskutera orsakerna bakom. Generellt sett är det dock som sagt inget krav att man behöver rättfärdiga sin bedömning.
Fast det där är ju du som antar. Att läraren ser skillnader mot annat skrivet. Det är inte vad TS berättat.
Att lärare undantas från motiveringar är också helt bisarrt, när betygen kan sänkas på enstaka resultat och påverka en elevs möjlighet till att tex komma in på utbildningar. En lärare kan sänka en elev genom sin bedömning, det är en oerhörd maktposition.