Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

Dotter anklagad för plagiat igen

För det första vill jag säga att det låter som att din dotter inte har fuskat, men tvärtom vad vissa i tråden inbillar sig så är läraren inte skyldig att ändra betyget och hen har inte heller någon skyldighet att visa upp varifrån en text är tagen. Plagiat eller fusk kan ske på flera sätt, antingen genom att helt eller delvis kopiera och i bästa fall skriva om lite grann med egna ord eller genom att använda den populära ChatGPT-AI:n. Sådant fusk kan i sin tur upptäckas på flera olika sätt, antingen genom plagiatkontrollprogram eller att man jämför med andra texter eleven har skrivit där man kan se en stor skillnad eller att man känner igen hur AI:n uttrycker sig (det finns nämligen vissa mönster och annat att titta efter). I slutänden är det lärarens bedömning som gäller, hårda bevis eller ej. Kan vara bra att ta med sig.

• Anonym (Lärare)
    AndreaBD skrev 2024-05-04 13:54:00 följande:
    Men är det verkligen så säkert där? Om eleverna skriver på datorn så kan de ju googla. Om de är skickliga så kan de hitta en hel del på nåtet. Eller är det omöjligt att komma ut på nätet därifrån? 

Är tacksam för tips, jag skulle framför allt vilja kunna utesluta fusk med mobil helt. Även om man har ögonen på eleverna 95 % av tiden - det blir aldrig 100 % av tiden, eftersom man ibland måste svara på elevers frågor, och då passar några på. 
    Eleverna kan inte använda internet medan de är inne i exam.net så det finns just nu inget säkrare medel för att skriva på dator.
  • Anonym (Lärare)
    AndreaBD skrev 2024-05-04 14:05:49 följande:
    Är det programmet som gör att det inte går eller har ni då datorer utan internet?
    Det är inbyggt. Exam.net är en webbsida och när eleven går in i provet så täcker det hela skärmen och om de försöker öppna något annat stängs de ute från provet. Man kan ställa in om man vill att de ska komma in direkt, om de måste ge en förklaring eller om man själv aktivt måste släppa in dem. Och naturligtvis ska eleverna inte ha mobiler under tiden.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (M) skrev 2024-05-04 14:14:40 följande:
    Det programmet går tyvärr också att fuska i. 
    Nej det gör det inte. Det enda som är i närheten är att du kan kopiera en ytterst liten mängd text, motsvarande en mening eller max två, i urklipp för att sedan lägga in i exam.net och det lilla skulle jag ärligt talat strunta i.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (M) skrev 2024-05-04 14:15:16 följande:
    Som elev har man dock rätt att få underlaget för bedömningen och då är det i form av bevis var plagiatet är. 
    Nej det har man inte. En lärares anteckningar är helt privata, inte ens rektor har rätt att läsa dem.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (M) skrev 2024-05-04 14:39:42 följande:
    Det går tyvärr och fuska även i det programmet. 
    Då kan ju du vara snäll nog att upplysa oss andra om exakt hur man går till väga.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (M) skrev 2024-05-04 14:40:27 följande:
    Lärarens anteckningar? Man har rätt att få veta vad I plagiatkontroll programmet som gav utslag. 
    Nej, det har man inte heller. Det är inte ens säkert att man använt ett plagiatprogram.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (M) skrev 2024-05-04 14:51:08 följande:
    Om mam anklagar en elev flr plagiat så ska texten vara kärd genom plagiatkontroll. Och ja, som eleve har man rätt att få ta del av resultatet. 

Nästa alla skolor (alla normala iallfall) har program för plagiatkontroll. 
    Nej, det måste den inte och nej, man har som elev inte rätt att ta del av resultatet.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-05-04 21:05:54 följande:
    Jag skulle ringa rektorn nästa vecka om hen inte svarat på mail. Det känns ju så larvigt att enda anledningen till misstanken är att hon har använt för avancerade ord. Jag skulle absolut pressa på och låta läraren bevisa att det är plagiat om hen vill kunna sätta F som betyg.
    Man sätter inte F på en hel kurs för att eleven har plagierat en text. Det finns inga som helst krav på att man ska skriva just noveller heller.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-04 22:18:38 följande:
    Så om jag är introvert och tystlåten men med ett rikt inre liv som flödar ut i novell eller diktform, så ska jag få ett F.
    Om du i vanliga fall skriver med ett väldigt grundläggande språk så förstår du nog själv att en bedömande lärare har svårt att tro på att din text plötsligt visar A-kvaliteter. Det har inget att göra med hur introvert eller tystlåten du annars är i klassrummet.
Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen