Inlägg från: Anonym (Lärare) |Visa alla inlägg
  • Anonym (Lärare)

    Dotter anklagad för plagiat igen

    Anonym (J) skrev 2024-05-05 11:57:15 följande:
    Vad har läraren för anledning att inte redovisa någon bevis? Inte ens för rektorn? 
    Förutom att eleven har inte ens fuskat utan att läraren ogillar bara eleven?

    En lärare på vår skola har blivit av med jobbet på grund av att hen gav betyg baserad på hur mycket hen gillade eller ogillade eleven.

    Kan också vara bra att ta med sig...
    En lärare har ingen skyldighet att redovisa bevis för varken rektor eller någon annan. Förstår att det är svårt att tänka sig, men så är det faktiskt. Det finns inget som tyder på att den här läraren tycker illa om ts dotter. Sedan är jag inte förvånad över att en lärare mist jobbet pga uppenbar diskriminering.
  • Anonym (Lärare)
    Sprattelfisken skrev 2024-05-05 13:15:11 följande:

    Det är självkalrt inte okej att underkänna något för att man subjektivt tycker att det skulle kunna vara plagierat. Det måste finnas någon form av bevis genom plagiatprogram eller liknande.

    Jag blev själv anklagad för plagiat en gång i tiden, men då det inte gick att hitta någon text som var likadan gick betyget åt andra hållet.

    Jag hade absolut pratat med läraren, om inte ditt barn är väldigt bekant med CHAT-GPT. Något att peka på måste så klart finnas, man kan inte underkänna någon för att man tycker det är för bra.


    Nej, det måste inte finnas bevis. Lärarens bedömning är fullt tillräcklig. Med det sagt så ska det inte bara vara taget ur luften, men om det avviker från vad eleven annars visar så kan den texten underkännas.
  • Anonym (Lärare)
    Sprattelfisken skrev 2024-05-05 13:18:42 följande:
    Nej, men rimligen ska läraren kunna argumentar väldigt starkt för sin åsikt, både mot elev, föräldrar och chef. Det fungerar inte att bestämma att något är underkänt på någon form av känsla.
    Ja, men hen måste inte. Det är poängen. Läraren har ingen skyldighet att ange orsak, inte ens inför rektorn. Det räcker att säga "jag bedömer att den här texten inte motsvarar elevens förmågor".
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-05 13:19:11 följande:
    Nu gjorde ju inte TS barn det och det var heller inte det jag skrev.

    Jag är själv introvert. Pratar ogärna och under min skoltid blev jag ofta väldigt nervös av det inför grupp och underpresterade. Blir nervös, tappar bort mig och glömmer vad jag ska säga. Det är bättre i vuxen ålder men jag kan ofta inse att jag knappt minns vad jag sagt när jag har tex presenterat något. Skriver gör jag dock gärna,har vunnit flera uppsatstävlingar och har ett stort ordförråd i text. 

    Jag kan tänka mig att en som jag kan ha sett misstänkt ut när en ny lärare fick in mina alster. Men för mig är det min personlighet. Jag får ur mig mer i text än i tal och särskilt när jag får skriva friare som i novell form och uppsatser.

    Allt är inte svartvitt.
    Nej, jag förstår att det var ett exempel men jag försöker få dig att förstå att det inte beror på hur mycket man pratar i klassrummet i vanliga fall. Många elever visar helt olika nivåer gällande muntlig och skriftlig förmåga. Det är inget konstigt eller misstänkt med det utan tvärtom väldigt vanligt och något som lärare är välbekanta med.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-05 13:47:46 följande:
    Uppenbart inte ts dotters lärare. På folk i tråden låter det som att lärare är perfekta varelser som aldrig gör fel. Det stämmer inte. 
    Dottern har gått där ungefär ett halvår, sedan höstlovet misstänker jag. Håller med om att det är märkligt om hon då inte lyckats visa lika goda skriftliga förmågor tidigare. Ts skriver att dottern har ett moget språk, men av någon anledning märks det inte lika tydligt i alla andra texter. Då är det inte konstigt att man som lärare reagerar, faktiskt. Samtidigt kan man kontrollera sin misstanke genom att se på efterkommande texter, om de håller samma nivå eller inte, eller genom att låta eleven skriva i klassrummet, just pga plagiat, AI och annat fusk. Ts vet ju med sig att dottern inte fuskat, men jag förstår varför läraren reagerar om dottern hittills inte visat sådana nivåer och plötsligt kommer med en markant avvikande text.

    Lärare är människor med allt vad det innebär, men hur fel de än kan ha så är det fortfarande deras bedömning som gäller och som inte behöver försvaras, undantaget då situationer som den där läraren som uppenbart satte favoriseringsbetyg och fick sluta. Då kommer rektorn att ifrågasätta ens bedömning och då bör man gå med på att diskutera orsakerna bakom. Generellt sett är det dock som sagt inget krav att man behöver rättfärdiga sin bedömning.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (J) skrev 2024-05-05 14:04:32 följande:

    Lärare utan självinstinkt som diskriminerar elever skriker gärna om diskriminering. 


    Och vad menar du med det...? Det var en annan person i tråden som berättade om läraren som fick sparken pga diskriminerande betyg, inte jag. Ska du komma med påhopp så ta det helst med personen det gäller.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-05 14:13:24 följande:
    Fast det där är ju du som antar. Att läraren ser skillnader mot annat skrivet. Det är inte vad TS berättat.

    Att lärare undantas från motiveringar är också helt bisarrt, när betygen kan sänkas på enstaka resultat och påverka en elevs möjlighet till att tex komma in på utbildningar. En lärare kan sänka en elev genom sin bedömning, det är en oerhörd maktposition.
    Ts skriver själv att dottern inte visat samma kvaliteter i andra skriftliga uppgifter så jag utgår från den informationen.

    Nu är det ju inte så det går till heller. Novellskrivning förekommer i åk 8 och man har hela tre år på sig att visa sina förmågor. Detta är en enda uppgift bland många andra och ingen normalt funtad lärare skulle sänka betyget pga det. Faktum är att man då inte alls har förstått hur betygssättning går till och begår vad många nog skulle kalla grovt tjänstefel. Dessutom är det först i åk 9 som betygen verkligen räknas och då beror det på om eleven under sina år lyckats uppvisa goda förmågor eller inte, men det brukar vara just under sista året som man brukar ha utvecklats mest. Även om man bara skulle se till betygen i åk 8 så är det fortfarande så att en enda uppgift inte kan sänka omdömet.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (J) skrev 2024-05-05 14:18:08 följande:
    Självklart gällde det inte 1 elev. Utan flera. 

    Jag kommenerade påståendet av den " så kallade läraren" att en lärare är inte skyldig att redovisa någonting inte ens för rektorn. 
     
    Och det stämmer inte. 
    Det stämmer mycket väl att man inte behöver redovisa sin bedömning, särskilt inte av enskilda uppgifter. Däremot kan man till vårdnadshavare behöva ange orsak till ett slutbetyg, men där finns inget krav på hur det ska gå till heller, dvs hur detaljerad man behöver vara.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-05 14:32:29 följande:
    Det har väl TS ändå aldrig skrivit?

    Jag tänkte på kursbetyg som väl sätts löpande och inte bara i sista årskursen?
    För att svara på din andra fråga först; nej, man sätter inte kursbetyg förrän sista terminen i åk 9. Fram till dess ska det vara en bedömning av hur väl elevens förmågor uppfyller de kunskapskraven. Det innebär att man vanligen får ganska låga resultat första året, men i takt med att man utvecklas så bör det också avspegla sig i betygen. Det är alltså hela tiden åk 9:s kunskapskriterier man bedömer gentemot.

    Här är det jag läste som verkar antyda att det är skillnad mellan olika uppgifter:
    FJÄRIL KÄR SKREV 2024-05-04 12:03:04 FÖLJANDE:

    Använder hon samma språk i övriga uppgifter?  


    Jo, men det blir ju mycket tydligare i berättelseskrivande.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Mamma) skrev 2024-05-05 14:35:07 följande:
    Fast det har jag inte sagt, jag sa att det blir tydligast i berättelseskrivande, det är då hon verkligen är i sitt esse. De har inte haft det tidigare de här månaderna.
    Precis, "tydligast", med andra ord inte lika tydligt i andra uppgifter. Du har antagligen läst hennes andra texter och även om du nu inte är lärare, ser du verkligen samma nivå mellan novellen och övrigt skrivande?
  • Anonym (Lärare)

    Och en fråga till ts, har läraren sagt varför hon tror att din dotter inte skrivit novellen? Är det språket eller innehållet?

  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-05 14:42:28 följande:
    Fast du antog vad ts sa, vilket faktiskt var fel. 

    Ok, men skiljer sig detta mot gymnasiet? Det har ju varit en himla debatt om kursbetyg som följer med eleven och att just vissa uppgifter kan sänka ett kursbetyg och därmed också elevens snittbetyg totalt. 
    Skillnaden är att på gymnasiet har du en kurs per år. Nu kommer det ju bli kursbetyg över flera år även där, vilket ställer till ett rent h-vete kan jag säga, både om man skulle byta lärare från ett år till ett annat (mycket vanligt) eller pga att elever läser program där man läser till olika nivåer (ett till tre år). Ser inte fram emot det... Jag tycker det är skönare att man är klar med en kurs när läsåret är klart, dessutom mycket tydligare också för eleverna så klart.

    Den tidigare betygsdebatten rör sig kring betygssättningen så som den var till för något år sedan, 1-2 år sedan bara. Numera får läraren göra en mer rättvis bedömning av elevens faktiska förmågor, något man inte fick i det tidigare systemet då inte en enda uppgift men däremot en enda del av kunskapskraven mycket riktigt kunde sänka ett betyg rejält! Hade en elev presterat på A-nivå på alla andra delar men E på en del så blev slutbetyget D, inte alls rättvist! I dagens läge skulle en sådan elev få minst B och beroende på lärarens bedömning är A också mycket möjligt.
  • Anonym (Lärare)
    Tow2Mater skrev 2024-05-05 15:20:05 följande:
    Intressant, jag var tvungen att googla detta. Det verkar som att när ett godkänt betyg sätts på en högre nivå i ett ämne med flera nivåer ska det betyget ersätta betyg som har satts på de lägre nivåerna. Låter som att det inte kommer finnas stor vits med att anstränga sig for att få bra betyg forrän sista året man läser ett ämne (bara man inhämtar kunskaperna).

    Skolans olika betygssystemforändringar verkar aldrig få ett slut.
    Det beror lite på hur man ser det. Om man är en slacker första två åren riskerar man att den bilden sätter sig hos lärarna. Sedan måste man inte kämpa ihjäl sig så klart :)

    Jag tycker ändå att vi har ett mycket bättre system nu, för nu får läraren sätta betyg som motsvarar elevens faktiska nivåer. Det är iaf en av de stora sakerna som är bra.
  • Anonym (Lärare)
    Anonym (Idioter i tråden) skrev 2024-05-05 20:00:54 följande:
    Den här eleven kan ju då inte gå till en annan lärare, nej.
    Det stämmer också. En del elever tror att de kan ta sitt arbete till en annan lärare för att få det bedömt. Sedan kommer de viftande med det och påstår att den läraren minsann sagt att det såg jättebra ut! Ja, men det betyder inte att det är värt ett A för den sakens skull... Och oavsett vad så är det bortkastad tid för eleven eftersom en lärare aldrig behöver fästa sig vid en kollegas bedömning. Däremot är det jättebra när man har sambedömningspass! T ex kring NP. Då ser man om det finns konsensus bland lärarna inom samma ämne.
  • Anonym (Lärare)
    AndreaBD skrev 2024-05-05 23:19:40 följande:
    Oftast vet de dock själva att det inte fungerar så. Jag menar, de brukar då också vara medvetna om att de inte har gett den läraren all information. ;)  

    Men det roliga är att de gångerna som vi har haft så att två lärare har bedömt samma prov, så har vi i regel varit överens. Det förekom nästan inte att man hade olika åsikter där. 
    Vi använder inte prov eftersom det inte passar bedömning i mina ämnen (också språk) utan de skriver texter istället. Utöver det så klart muntliga delar också. De få elever som försöker gå till andra lärare förstår tyvärr inte att det inte fungerar så utan kommer med en rättfärdigad min och en attityd av att "den här läraren sa att det var bra så nu ska du ändra mitt omdöme". Aldrig att jag gör det. Eleven får leva med det den fått. Det är väl ofta just elever med dåliga resultat som inte inser varför förstås.
  • Anonym (Lärare)
    AndreaBD skrev 2024-05-06 12:06:28 följande:
    Förstår jag, att ni skriver texter. Jag håller också på att öka på skrivandet av texter. Eleverna var lite skraja för det när jag fick dem. 

    Numera skulle jag inte heller läsa en elevs text och uttala mig om det om eleven har en annan lärare egentligen. Det var bara tur att det blev exakt samma bedömning. Men jag tror att det ofta är så.  Det såg vi också när vi sambedömde nationella prov. 
    Ja jag tror inte att mina kollegor förstår att eleven är ute efter en "second opinion" utan de får frågan "kan du titta på den här texten om den ser bra ut" och så säger läraren att "jo, men det ser bra ut" och så kommer eleven och tycker att hen ska ha A, men som sagt, så fungerar det ju inte. Och visst är det så att bedömningen kan skilja sig mellan olika lärare, helt klart. Därför så viktigt med sambedömning.
Svar på tråden Dotter anklagad för plagiat igen