• Anonym (Frida)

Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?

Min dotter bor hos mig. Träffar sin pappa varje vecka ett par timmar, men sover sällan hos honom.
    Hon har haft ett helvete i skolan de senaste åren, och jag är den enda sv oss som har kämpar för henne med det. Till slut krävde jag skolbyte för henne på grund av att situationen var så illa. Han gick motvilligt med på detta efter ett år av tjat.
    Väl i nya skolan blev det så mycket bättre. Nu har hon en lugn skolmiljö och till och med hittat en bästis.
    MEN. Nu till saken. Hon går nu i femman, och den här skolan är bara till och med sexan. Vilket betyder att hon till sjuan måste byta skola igen.
    Och hon vill SÅ gärna gå med sin nya bästis. Så klart tänker jag.
    Allt för att hon ska ha det bra nu.
    Pratade med bästisens mamma idag och hon var inne på samma sak eftersom detas dotter också har haft det jobbigt, men nu har de hittat varandra. Så vi bestämde att vi skulle åka på öppet hus tillsammans på en skola som har konst som inrikning.
    Båda våra tjejer älskar bild/form och det kändes som ett lämpligt alternativ. 

Det sndra alternativet var en ?finare? skola.
    När jag pratade med pappan om det så var det inget snack om saken.
    Vår dotter FÅR INTE gå på någon konstskola. Det är bara offren, förlorarna som går på sådana skolor. Och om jag ens funderar på det så är jag olämplig som förälder osv.
    Jag tänker att vår dotter själv borde få ha en åsikt om val när det gäller att välja till ett högstadie (eftersom hon måste byta till en annan skola).
    Eller kan pappan bara tvärvägra att acceptera det om det är det hon vill?

• Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?
  • Anonym (E)

Men snälla, sluta tjafsa om skolorna! 

Om ni läser trådstarten så framgår det tydligt att det viktigaste för TS dotter är att hon får gå med med sin bästis. 

Här har vi en tjej som haft ett helvete och varit ensam i skolan. Nu har hon hittat en bästis som också har haft det tufft. Båda älskar konst och bild och båda vill gå i skolan med den inriktningen. 

Det är högstadiet vi talar om här, inte gymnasiet, och jag tror att många har glömt hur otroligt viktiga vänner är i den åldern, särskilt om man har haft det tufft. 

Pappan säger inte att den andra skolan har god studiemiljö, intressant pedagogik etc. utan att det bara är ?miffon och förlorare? i skolan med konstinriktning. Det är uppenbart att han resonerar egoistiskt - hans dotter ska inte gå i en ?loserskola? (enligt honom) för det reflekterar dåligt på honom, 

TS resonerar utifrån sin dotters bästa, hennes intressen och vad dottern själv vill. TS har sett hur dåligt dottern har mått och hur glad hon är nu när hon har en vän som dessutom delar hennes intressen. Varje vettig förälder skulle tänka som TS.

• Hermis123
    Anonym (E) skrev 2024-04-07 10:41:23 följande:

Men snälla, sluta tjafsa om skolorna! 

Om ni läser trådstarten så framgår det tydligt att det viktigaste för TS dotter är att hon får gå med med sin bästis. 

Här har vi en tjej som haft ett helvete och varit ensam i skolan. Nu har hon hittat en bästis som också har haft det tufft. Båda älskar konst och bild och båda vill gå i skolan med den inriktningen. 

Det är högstadiet vi talar om här, inte gymnasiet, och jag tror att många har glömt hur otroligt viktiga vänner är i den åldern, särskilt om man har haft det tufft. 

Pappan säger inte att den andra skolan har god studiemiljö, intressant pedagogik etc. utan att det bara är ?miffon och förlorare? i skolan med konstinriktning. Det är uppenbart att han resonerar egoistiskt - hans dotter ska inte gå i en ?loserskola? (enligt honom) för det reflekterar dåligt på honom, 

TS resonerar utifrån sin dotters bästa, hennes intressen och vad dottern själv vill. TS har sett hur dåligt dottern har mått och hur glad hon är nu när hon har en vän som dessutom delar hennes intressen. Varje vettig förälder skulle tänka som TS.

Ja jag håller med! Men nu undrar ju hon hur hon ska göra. Och det finns en möjlighet att få igenom dotterns val via kommunen.
  • EpicF

Det är minst ett år kvar tills gon ska välja skola. Mycket kan hända på ett år. Så varför ens diskutera detta nu? 

• Anonym (b)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 10:13:07 följande:
    Lugna ner dig! 
    Skrev "Hermis123" som redan bestämt sig för att det bästa är att mamman söker ensam vårdnad och att pappan bara förstör för att "han vet bäst"...
    Hermis123 skrev 2024-04-07 10:13:07 följande:
     En godkänd svensk skola följer Samma läroplan i högstadiet oavsett inriktning! Alla kommer skriva samma nationella prover i slutet på nia ändå osv osv!  
    Alla skolor skriver samma nationella prov. Det betyder inte att alla skolor lyckas lika bra eller är lika bra. 

.

Detta är mellan pappan och dottern för främst dotterns skull men också för deras skull. Nu och framöver. Pappan och dottern behöver prata med varandra. Försöka komma överens eller acceptera och sedan förhoppningsvis hålla en gemensam linje. Om sedan pappan övertygar dottern eller om dottern övertygar pappan är av mindre betydelse.
  • Anonym (Beror på)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 10:28:18 följande:

https://www.foraldraalliansen.nu/foraldraansvar/vardnadshavares-och-foraldrars-ratt-till-information-och-inflytande/

Hej, jag hittade lite information. Det står att kommunen kan erbjuda skola som ligger närmast, Men den kan också erbjuda en annan skola, om det är bäst för barnet Trots att en vårdnadshavare är emot om det för barnets bästa!  Så du kan nog få igenom det om du vänder dig till kommunen, förmodlingen med dotterns historik av mobbning och att hennes intresse för konst kommer vilja få henne Att gå på en skola och fullgöra sig utbildningen Kan dom gå emot pappan!

Nu beror det ju lite på vad det är för slags skolor det handlar om också. Om den här konstskolan är en fristående skola (låter ju lite som det) så kan kommunen inte gå in och säga att dottern ska placeras där. De kan alltså bara placera dottern i just kommunala skolor.

www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/valja-forskoleklass-och-grundskola-eller-anpassad-grundskola

Om vårdnadshavarna inte är överens om i vilken skola barnet ska gå har hemkommunen ändå ett ansvar att tillgodose barnets rätt till utbildning. Om det finns tillräckligt starka skäl kan hemkommunen se till att barnet får utbildning genom att bestämma vid vilken skola barnet ska gå, även om det strider mot den ena eller båda vårdnadshavarnas önskemål. Detta framgår bland annat av beslut från Skolinspektionen. Barnet kan placeras vid den skolenhet som ligger närmast den bostad där barnet är folkbokfört eller vid någon annan av kommunens skolor. Barnets bästa ska vara utgångspunkt vid beslutet om skolplacering.

En kommunal skola kan alltså i undantagsfall ta emot en elev trots att vårdnadshavarna inte är överens om placeringen. Men en fristående skola kan inte ta emot en elev om vårdnadshavarna är oeniga. Det har Skolinspektionen uttalat i ett beslut. En fristående skola har, till skillnad från hemkommunen, inte ansvar för ett barns skolplikt eller rätt till utbildning. Därför kan en fristående skola inte ta emot en elev mot vårdnadshavares vilja.

• Anonym (E)

Tillägg: Jag tror inte heller att man förstår hur det är att ha ett barn som far illa i skolan om man inte har varit där själv. Det skär i hjärtat att se sitt barn ledset och ha ont i magen varje dag när barnet ska gå till skolan, 

Jag tror inte heller att man förstår hjälplösheten man känner som förälder när skolan inte agerar och situationen bara blir värre. Tänk att inte ha några vänner i den åldern. Det knäcker ett barn fullständigt 

Om man vet det så förstår man den oerhörda lättnad som TS måste ha känt när dottern äntligen trivs i skolan och har hittat en bästis. . 

Jag förstår TS och skulle precis som TS göra vad som helst för att dottern ska få vara glad igen och få åtminstone några fina och roliga minnen från grundskolan. 

• Anonym (b)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-04-07 10:24:07 följande:
    Och ett barn som haft det väldigt, väldigt jobbigt i skolan hittills, kanske kommer prestera betydligt mycket bättre i en skola där hon får fokusera extra mycket på ett intresse och där hon har en kompis? Det spelar ju egentligen inte så stor roll hur man ser på utbildningen själv i ett vacuum, om man inte tar hänsyn till dotterns situation.

Självklart kommer konstskolan också göra henne behörig för gymnasiet.
    Vilket är varför dottern och pappan behöver prata ihop sig. Själva.

Det ungefär sämsta nu är att de vuxna börjar bråka om saken med ungen mitt emellan.
  • Gurksoppa
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-07 10:17:01 följande:
    Nej, men det finns en väldigt stark drift på FL att tillskriva någon psykiska diagnoser som inte finns på papper utan är mer önsketänkande.
    Det var inte frågan. frågan var om vi ska läsa ts eller ej, för ena stunden säger du enligt ts och i nästa ?om man kan lita på ts?. antingen så får du väl konsekvent svara utifrån info som finns i ts, eller konsekvent försöka misskreditera ts. Vad du nu skulle få ut av det mer än visa din egen bitterhet då
  • Anonym (Beror på)
    Gurksoppa skrev 2024-04-07 10:57:46 följande:
    Det var inte frågan. frågan var om vi ska läsa ts eller ej, för ena stunden säger du enligt ts och i nästa ?om man kan lita på ts?. antingen så får du väl konsekvent svara utifrån info som finns i ts, eller konsekvent försöka misskreditera ts. Vad du nu skulle få ut av det mer än visa din egen bitterhet då
    När det gäller diagnossättning så gissar jag att ts inte är psykolog eller på annat sätt lämpad att uttala sig. När hon berättar om sina egna upplevelser är det en helt annan sak. Hoppas du förstår skillnaden.

Undrar vad DU får ut av att påstå att andra är bittra...? 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-07 11:01:08 följande:
    När det gäller diagnossättning så gissar jag att ts inte är psykolog eller på annat sätt lämpad att uttala sig. När hon berättar om sina egna upplevelser är det en helt annan sak. Hoppas du förstår skillnaden.

Undrar vad DU får ut av att påstå att andra är bittra...? 
    TS skriver ju bokstavligen att "han fick diagnosen narcissistisk personlighetsstörning" så varken TS eller någon annan menar ju att det är hon själv som satt den diagnosen, utan att han faktiskt har den. Det är ju inte en egen upplevelse, utan fakta att han HAR den diagnosen. 
    Anonym (Frida) skrev 2024-04-05 21:59:34 följande:
    Tyvärr av erfarenhet så är det inte så. Han fick diagnosen ?narcissistisk personlighetsstörning? när dottern var i princip nyfödd.

Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?