• Anonym (Frida)

Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?

Min dotter bor hos mig. Träffar sin pappa varje vecka ett par timmar, men sover sällan hos honom.
    Hon har haft ett helvete i skolan de senaste åren, och jag är den enda sv oss som har kämpar för henne med det. Till slut krävde jag skolbyte för henne på grund av att situationen var så illa. Han gick motvilligt med på detta efter ett år av tjat.
    Väl i nya skolan blev det så mycket bättre. Nu har hon en lugn skolmiljö och till och med hittat en bästis.
    MEN. Nu till saken. Hon går nu i femman, och den här skolan är bara till och med sexan. Vilket betyder att hon till sjuan måste byta skola igen.
    Och hon vill SÅ gärna gå med sin nya bästis. Så klart tänker jag.
    Allt för att hon ska ha det bra nu.
    Pratade med bästisens mamma idag och hon var inne på samma sak eftersom detas dotter också har haft det jobbigt, men nu har de hittat varandra. Så vi bestämde att vi skulle åka på öppet hus tillsammans på en skola som har konst som inrikning.
    Båda våra tjejer älskar bild/form och det kändes som ett lämpligt alternativ. 

Det sndra alternativet var en ?finare? skola.
    När jag pratade med pappan om det så var det inget snack om saken.
    Vår dotter FÅR INTE gå på någon konstskola. Det är bara offren, förlorarna som går på sådana skolor. Och om jag ens funderar på det så är jag olämplig som förälder osv.
    Jag tänker att vår dotter själv borde få ha en åsikt om val när det gäller att välja till ett högstadie (eftersom hon måste byta till en annan skola).
    Eller kan pappan bara tvärvägra att acceptera det om det är det hon vill?

• Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (A) skrev 2024-04-07 15:56:43 följande:

Ja, samarbetssvårigheter är naturligtvis mellan fler än en person. Sällan man samarbetar med sig själv.

Det här ingen betydelse i sammanhanget vem som inte kan samarbeta med vem. Det som spelar roll är att det är till barnets nackdel och vid en tvist i rätten hamnar enskild vårdnad oftast hos boendeföräldern, eller den som mest verkar se till barnets bästa.

Ett tips till ts: om det går till rätten angående vårdnad kan de inte döma till gemensam vårdnad om varken du eller pappan vill ha gemensam. Det innebär sannolikt att du lätt får enskild vårdnad så länge även han motsätter sig gemensam. 

Man kan inte säga tvärsäkert att det är till barnets nackdel att inte få gå i konstskola när det tydligen finns ett helt ok alternativ. Skillnad vore om enda andra skolan vore den där hon blivit mobbad, då skulle man lätt kunna säga vad som är för barnets bästa.

Att man har boendet ska inte väga in, det är den som visar samarbetssvårigheter som förlorar i så fall, även om det är boendeföräldern. Ang. tipset till ts så finns det väl inget som tyder på att han skulle motsätta sig fortsatt gemensam vårdnad. Har ts riktig tur avsäger han sig den friviligt iofs och slipper hela cirkusen.
  • Anonym (A)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-07 16:05:42 följande:
    Man kan inte säga tvärsäkert att det är till barnets nackdel att inte få gå i konstskola när det tydligen finns ett helt ok alternativ. Skillnad vore om enda andra skolan vore den där hon blivit mobbad, då skulle man lätt kunna säga vad som är för barnets bästa.

Att man har boendet ska inte väga in, det är den som visar samarbetssvårigheter som förlorar i så fall, även om det är boendeföräldern. Ang. tipset till ts så finns det väl inget som tyder på att han skulle motsätta sig fortsatt gemensam vårdnad. Har ts riktig tur avsäger han sig den friviligt iofs och slipper hela cirkusen.
    Givetvis är det boendeföräldern som har högst chans att få vårdnaden i och med att det kan underlätta i vardagen, så jo, att man har boendet väger in.

Det handlar inte enbart om just konst i ts utan även om umgänge.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (A) skrev 2024-04-07 16:09:31 följande:
    Givetvis är det boendeföräldern som har högst chans att få vårdnaden i och med att det kan underlätta i vardagen, så jo, att man har boendet väger in.

Det handlar inte enbart om just konst i ts utan även om umgänge.
    Nej det är inte alls "givetvis" eftersom det beror på vem av föräldrarna som är problemet.

Vad menar du kring umgänget? Pappan hindrar väl inte sin dotter från att komma dit? Som jag förstod är det hon som inte vill pga hans beteende. Låter inte heller som nåt man drar bort vårdnaden för.
  • Anonym (A)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-07 16:23:01 följande:
    Nej det är inte alls "givetvis" eftersom det beror på vem av föräldrarna som är problemet.

Vad menar du kring umgänget? Pappan hindrar väl inte sin dotter från att komma dit? Som jag förstod är det hon som inte vill pga hans beteende. Låter inte heller som nåt man drar bort vårdnaden för.
    Jo. Givetvis. Det är till nackdel för barnet om den person det bor med inte är den som har vårdnaden.

Inte umgänget med pappans. Barnets umgänge med vänner.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (A) skrev 2024-04-07 16:25:41 följande:
    Jo. Givetvis. Det är till nackdel för barnet om den person det bor med inte är den som har vårdnaden.

Inte umgänget med pappans. Barnets umgänge med vänner.
    Det underlättar men är inget tvång att boendeföräldern och vårdnadshavare är samma. Det går också att flytta på barnet i värsta fall, men det kan föräldrarna komma överens om. Däremot är det ingen fördel till boendeförälderns favör om dt är just den föräldern som visar samarbetssvårigheter.

Aha. Jag minns inte alla inlägg från ts, men menar du att pappan försöker vägra barnet att umgås med sina vänner? För man måste inte gå i samma skola för det.
  • Anonym (Bhuln)
    Anonym (Frida) skrev 2024-04-05 21:35:35 följande:
    Ok. Så om båda vi vägrar godkänna varandras val. Hur löses det för min dotter då menar du? Eftersom det är skolplikt. 
    Om ni båda vägrar varandras val blir det skolan hon tillhör. 
    Dvs antagligen skolan hon mobbades i. 

Ta kontakt redan nu med familjeenheten i din kommun och förklara problemet. 
  • Hermis123
    Anonym (Bhuln) skrev 2024-04-07 17:35:17 följande:
    Om ni båda vägrar varandras val blir det skolan hon tillhör. 
    Dvs antagligen skolan hon mobbades i. 

Ta kontakt redan nu med familjeenheten i din kommun och förklara problemet. 
    nej, kommunen kan placera dottern på en annan skolan om det är för hennes bästa, tom gå på mammas linje!
  • Anonym (Beror på)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 18:20:34 följande:
    nej, kommunen kan placera dottern på en annan skolan om det är för hennes bästa, tom gå på mammas linje!
    Bara om det är en kommunal skola.
  • Hermis123
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-07 18:40:34 följande:
    Bara om det är en kommunal skola.
    De kanske det är? Dom flesta högstadieskolor är väl det ?
  • Anonym (Beror på)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 18:43:51 följande:
    De kanske det är? Dom flesta högstadieskolor är väl det ?
    De flesta kanske, men klart det finns friskolor som har högstadium, och för lägre åldrar också. Med tanke på att det är konstinriktning (inte så vanligt kommunalt) och att de hade öppet hus (något friskolor gör snarare än kommunala) så vet vi inte riktigt.
Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?