• Anonym (Frida)

Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?

Min dotter bor hos mig. Träffar sin pappa varje vecka ett par timmar, men sover sällan hos honom.
    Hon har haft ett helvete i skolan de senaste åren, och jag är den enda sv oss som har kämpar för henne med det. Till slut krävde jag skolbyte för henne på grund av att situationen var så illa. Han gick motvilligt med på detta efter ett år av tjat.
    Väl i nya skolan blev det så mycket bättre. Nu har hon en lugn skolmiljö och till och med hittat en bästis.
    MEN. Nu till saken. Hon går nu i femman, och den här skolan är bara till och med sexan. Vilket betyder att hon till sjuan måste byta skola igen.
    Och hon vill SÅ gärna gå med sin nya bästis. Så klart tänker jag.
    Allt för att hon ska ha det bra nu.
    Pratade med bästisens mamma idag och hon var inne på samma sak eftersom detas dotter också har haft det jobbigt, men nu har de hittat varandra. Så vi bestämde att vi skulle åka på öppet hus tillsammans på en skola som har konst som inrikning.
    Båda våra tjejer älskar bild/form och det kändes som ett lämpligt alternativ. 

Det sndra alternativet var en ?finare? skola.
    När jag pratade med pappan om det så var det inget snack om saken.
    Vår dotter FÅR INTE gå på någon konstskola. Det är bara offren, förlorarna som går på sådana skolor. Och om jag ens funderar på det så är jag olämplig som förälder osv.
    Jag tänker att vår dotter själv borde få ha en åsikt om val när det gäller att välja till ett högstadie (eftersom hon måste byta till en annan skola).
    Eller kan pappan bara tvärvägra att acceptera det om det är det hon vill?

• Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (Frida) skrev 2024-04-05 19:46:54 följande:
    Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?

Min dotter bor hos mig. Träffar sin pappa varje vecka ett par timmar, men sover sällan hos honom.
    Hon har haft ett helvete i skolan de senaste åren, och jag är den enda sv oss som har kämpar för henne med det. Till slut krävde jag skolbyte för henne på grund av att situationen var så illa. Han gick motvilligt med på detta efter ett år av tjat.
    Väl i nya skolan blev det så mycket bättre. Nu har hon en lugn skolmiljö och till och med hittat en bästis.
    MEN. Nu till saken. Hon går nu i femman, och den här skolan är bara till och med sexan. Vilket betyder att hon till sjuan måste byta skola igen.
    Och hon vill SÅ gärna gå med sin nya bästis. Så klart tänker jag.
    Allt för att hon ska ha det bra nu.
    Pratade med bästisens mamma idag och hon var inne på samma sak eftersom detas dotter också har haft det jobbigt, men nu har de hittat varandra. Så vi bestämde att vi skulle åka på öppet hus tillsammans på en skola som har konst som inrikning.
    Båda våra tjejer älskar bild/form och det kändes som ett lämpligt alternativ. 

Det sndra alternativet var en ?finare? skola.
    När jag pratade med pappan om det så var det inget snack om saken.
    Vår dotter FÅR INTE gå på någon konstskola. Det är bara offren, förlorarna som går på sådana skolor. Och om jag ens funderar på det så är jag olämplig som förälder osv.
    Jag tänker att vår dotter själv borde få ha en åsikt om val när det gäller att välja till ett högstadie (eftersom hon måste byta till en annan skola).
    Eller kan pappan bara tvärvägra att acceptera det om det är det hon vill?

Är hon folkbokförd hos dig så har du sista ordet. Även om ni har delad vårdnad så har den förälder huvudansvaret och det är den där barnet officiellt bor. S skicka in ansökan till den skola din dotter vill gå på och skit i vad pappan har att säga.
  • Anonym (A)
    Anonym (qwerty) skrev 2024-04-05 23:00:29 följande:
    Är hon folkbokförd hos dig så har du sista ordet. Även om ni har delad vårdnad så har den förälder huvudansvaret och det är den där barnet officiellt bor. S skicka in ansökan till den skola din dotter vill gå på och skit i vad pappan har att säga.
    Stämmer inte.
    Godkänner inte pappan så väljer kommunen närmsta skola.
  • Anonym (A)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-05 22:21:07 följande:
    Kvinnor kan nog inte vara mansgrisar... Det är inte frågan om att mamman ska foga sig, det är frågan om varför hon skulle vägra sitt barn att gå i en bra skola. Enda orsaken som jag ser, eftersom hon vägrar ge något annat skäl, är för att vara obstinat mot pappan för att han säger nej till konstskolan. Vad pappan gör hör inte hit för han sitter inte i tråden så vi kan inte fråga honom, men vi vet ju att han inte vill godkänna den iaf. I hans fall verkar det inte handla om hämnd, iaf inte utifrån ts beskrivning, utan att han anser att det är en skola för förlorare. Det räcker faktiskt som skäl, måste inte vara hämnd.
    Ts har nämnt vänskap och intresse som skäl. Är det inte bättre skäl än " konstmänniskor är förlorare"?
  • EpicF
    Anonym (Frida) skrev 2024-04-05 21:31:26 följande:
    Frågan gällde snarare hur mycket min dotter själv har att säga till om i denna frpga eftersom hon kommer vara 13 år då. Om du läser mitt inlägg igen.
    Det borde vara en sak att tvärvägra gällande ett byte när säg barnet är 7-8 år och en av föräldrarna plötsligt kommer på att de vill flytta till en annan kommun med barnet eller när det är ett ?påtvingat? skolval eftersom hennes nuvarande skola bara är tom sexan, det är i samma kommun och det är en skola hon själv vill gå på eftersom hennes intresse är detta. Byta skola måste hon ju oavsett. Så någon skola måste han ju godkänna. Låt säga att jag vägrar den ?finare? skola han vill att hon ska gå på och han vägrar den jag (och hon) vill att hon ska gå på. Då kan man tycka att hennes egna åsikt borde väga in.
    Då blir det skola efter närhetsprincipen, dvs kommun ger henne plats på den skola som ligger närmast hemmet. 

Men det är fortfarande lång tid tills in ska välja. Mycket kan hända på den tiden. Kanske vill hom inte alls gå konstinriktning? Kanske är de inte bästisar längre? Vem vet. Ta skolvalet när det börjar närma sig istället för nu. 
  • Anonym (Mansgr**)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-05 22:21:07 följande:
    Kvinnor kan nog inte vara mansgrisar... Det är inte frågan om att mamman ska foga sig, det är frågan om varför hon skulle vägra sitt barn att gå i en bra skola. Enda orsaken som jag ser, eftersom hon vägrar ge något annat skäl, är för att vara obstinat mot pappan för att han säger nej till konstskolan. Vad pappan gör hör inte hit för han sitter inte i tråden så vi kan inte fråga honom, men vi vet ju att han inte vill godkänna den iaf. I hans fall verkar det inte handla om hämnd, iaf inte utifrån ts beskrivning, utan att han anser att det är en skola för förlorare. Det räcker faktiskt som skäl, måste inte vara hämnd.

Så pappans åsikt om skitskola eller ?bra skola? är viktigare än mammans åsikt om barnets bästa?

du retar upp dig på huruvida föräldrarna är överens eller ej, men missar poängen, barnets bästa. är det barnets bästa att gå i en skola utan vänner och utan barnets specialintresse? Så jo, din åsikt är att pappans åsikt är viktigare än barnets bästa. En riktig pajas är vad sånt är.

och hur vet du att det inte är hämnd från pappans sida att neka mammans förslag? det kan inte alls korrelera med pappans ointresse att ens börja kolla på högstadieskolor medan mamman redan varit på studiebesök för att undersöka just dotterns bästa. 

• Räkan77

När måste ni göra valet? Brukar väl vara i februari eller når liknande?

Jag skulle ligga lågt till oktober och då börja med att be studie och yrkesvägledaren kalla till ett gemensamt möte. Och sen familjerätten och höra med skolförvaltningen.

• Anonym (Hmmm ...., ,)

Har du kollat med bästisen, hennes mamma och din dotter om de kanske vill gå tillsammans i den "fina" skolan? I så fall blir alla nöjda.  Och ja, en bra utbildning är enormt viktigt även för yngre barn.

• Anonym (Ronja)
    Anonym (Frida) skrev 2024-04-05 21:31:26 följande:
    Frågan gällde snarare hur mycket min dotter själv har att säga till om i denna frpga eftersom hon kommer vara 13 år då. Om du läser mitt inlägg igen.
    Det borde vara en sak att tvärvägra gällande ett byte när säg barnet är 7-8 år och en av föräldrarna plötsligt kommer på att de vill flytta till en annan kommun med barnet eller när det är ett ?påtvingat? skolval eftersom hennes nuvarande skola bara är tom sexan, det är i samma kommun och det är en skola hon själv vill gå på eftersom hennes intresse är detta. Byta skola måste hon ju oavsett. Så någon skola måste han ju godkänna. Låt säga att jag vägrar den ?finare? skola han vill att hon ska gå på och han vägrar den jag (och hon) vill att hon ska gå på. Då kan man tycka att hennes egna åsikt borde väga in.
    Ja jag hade definitivt gjort som dig, låtit barnet välja skola.
    Jag hoppas verkligen att alla parter kommer att lyssna på henne.
    Min dotter hade det också knepigt en tid på mellanstadiet med ett gäng tjejer och den tiden var en mardröm för oss och det påverkade hela vårt familjeliv med att trösta och bygga upp vår dotter.
    Önskar ingen förälder gå igenom det vi gjorde.
    När hon började högstadiet ( vi har fler i vår närmiljö) valde hon själv vilken skola hon ville börja i, hon visste några som också hade valt samma skola..
    Det gick fantastiskt bra och allt landade positivt och hennes självkänsla bara växte.
    Hela hennes skolgång i högstadiet gick fantastiskt bra och hon utökade sina relationer enormt mycket och betygen gick bara uppåt uppåt då hon slapp allt annan onödig stress i skolan.
    Vi har också en sk. finare skola här i området och faktist har fler elever bytt just till dotterns skola.
    Den skolan har också vad jag har hört på omvägar sk. Glädjebetyg. I gymnasiet märker eleverna att de inte besitter samma kunskaper som sina klasskamrater och måste nu kämpa upp sina kunskaper i flera ämnen.
    Håller tummar och tår att er DOTTER har mer att säga till om än vad föräldrar anser är bäst.
    Att inte lita på och möta upp sina barn i sådana här känsliga saker kan få väldigt negativa följder i framtiden.
    Barnet kan börja hålla inne med saker för den har lärt sig att ens känslor inte är viktiga och kan bli överkörd.

Det man sår får man skörda.
    Tänkvärt. 
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-04-06 08:22:15 följande:

Har du kollat med bästisen, hennes mamma och din dotter om de kanske vill gå tillsammans i den "fina" skolan? I så fall blir alla nöjda.  Och ja, en bra utbildning är enormt viktigt även för yngre barn.

Var står det att konstskolan inte skulle ge en bra utbildning..?
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (A) skrev 2024-04-06 00:20:43 följande:
    Ts har nämnt vänskap och intresse som skäl. Är det inte bättre skäl än " konstmänniskor är förlorare"?
    Du missförstår. Om konstskolan med bästisen inte är ett alternativ, varför skulle ts vägra henne att gå på den fina skolan? Det är frågan som jag inte får svar på.
Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?