• Anonym (Frida)

Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?

Min dotter bor hos mig. Träffar sin pappa varje vecka ett par timmar, men sover sällan hos honom.
    Hon har haft ett helvete i skolan de senaste åren, och jag är den enda sv oss som har kämpar för henne med det. Till slut krävde jag skolbyte för henne på grund av att situationen var så illa. Han gick motvilligt med på detta efter ett år av tjat.
    Väl i nya skolan blev det så mycket bättre. Nu har hon en lugn skolmiljö och till och med hittat en bästis.
    MEN. Nu till saken. Hon går nu i femman, och den här skolan är bara till och med sexan. Vilket betyder att hon till sjuan måste byta skola igen.
    Och hon vill SÅ gärna gå med sin nya bästis. Så klart tänker jag.
    Allt för att hon ska ha det bra nu.
    Pratade med bästisens mamma idag och hon var inne på samma sak eftersom detas dotter också har haft det jobbigt, men nu har de hittat varandra. Så vi bestämde att vi skulle åka på öppet hus tillsammans på en skola som har konst som inrikning.
    Båda våra tjejer älskar bild/form och det kändes som ett lämpligt alternativ. 

Det sndra alternativet var en ?finare? skola.
    När jag pratade med pappan om det så var det inget snack om saken.
    Vår dotter FÅR INTE gå på någon konstskola. Det är bara offren, förlorarna som går på sådana skolor. Och om jag ens funderar på det så är jag olämplig som förälder osv.
    Jag tänker att vår dotter själv borde få ha en åsikt om val när det gäller att välja till ett högstadie (eftersom hon måste byta till en annan skola).
    Eller kan pappan bara tvärvägra att acceptera det om det är det hon vill?

• Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?
  • Hermis123
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-07 10:53:12 följande:
    Nu beror det ju lite på vad det är för slags skolor det handlar om också. Om den här konstskolan är en fristående skola (låter ju lite som det) så kan kommunen inte gå in och säga att dottern ska placeras där. De kan alltså bara placera dottern i just kommunala skolor.

www.skolverket.se/regler-och-ansvar/ansvar-i-skolfragor/valja-forskoleklass-och-grundskola-eller-anpassad-grundskola

Om vårdnadshavarna inte är överens om i vilken skola barnet ska gå har hemkommunen ändå ett ansvar att tillgodose barnets rätt till utbildning. Om det finns tillräckligt starka skäl kan hemkommunen se till att barnet får utbildning genom att bestämma vid vilken skola barnet ska gå, även om det strider mot den ena eller båda vårdnadshavarnas önskemål. Detta framgår bland annat av beslut från Skolinspektionen. Barnet kan placeras vid den skolenhet som ligger närmast den bostad där barnet är folkbokfört eller vid någon annan av kommunens skolor. Barnets bästa ska vara utgångspunkt vid beslutet om skolplacering.

En kommunal skola kan alltså i undantagsfall ta emot en elev trots att vårdnadshavarna inte är överens om placeringen. Men en fristående skola kan inte ta emot en elev om vårdnadshavarna är oeniga. Det har Skolinspektionen uttalat i ett beslut. En fristående skola har, till skillnad från hemkommunen, inte ansvar för ett barns skolplikt eller rätt till utbildning. Därför kan en fristående skola inte ta emot en elev mot vårdnadshavares vilja.

Fast det kanske det är ändå, vem vet! Men möjligheten finns, om pappan är besvärlig.
  • Anonym (E)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 10:43:48 följande:
    Ja jag håller med! Men nu undrar ju hon hur hon ska göra. Och det finns en möjlighet att få igenom dotterns val via kommunen.

Ja, och jag skrev ett längre inlägg ovan om att TS kan kontakta familjerätten i sin kommun för frivilliga samarbetssamtal. Det innebär inte att familjerätten påbörjar ett ärende utan är tänkt som ett stöd för föräldrarna så att de inte behöver hamna i tingsrätten. 

Den ena föräldern kan ta kontakt med familjerätten som därefter kontaktar den andra. Jag misstänker att pappan inte skulle gå om TS föreslog det så det är bättre att familjerätten kontaktar honom. 

Om jag har förstått det rätt att pappan har narcissistisk personlighetsstörning så måste TS och dottern ha ett rent helvete med honom och då är problemet betydligt större än oenighet om skolval. Det skulle också förklara pappans argument för en ?finare? skola. 

Jag har gått igenom det här själv med en pappa som har narcissistisk personlighetsstörning och jag fick ensam vårdnad när jag tog det vidare till tingsrätten eftersom det var så uppenbart att han enbart tänker på sig själv. 

Jag hoppas att TS slipper gå igenom en tvist men om hon gör det så fattar nog tingsrätten rätt omgående vilken av föräldrarna som sätter barnets bästa främst.  

• Anonym (Beror på)
    Anonym (Alexandra) skrev 2024-04-07 11:09:03 följande:
    TS skriver ju bokstavligen att "han fick diagnosen narcissistisk personlighetsstörning" så varken TS eller någon annan menar ju att det är hon själv som satt den diagnosen, utan att han faktiskt har den. Det är ju inte en egen upplevelse, utan fakta att han HAR den diagnosen. 
    Anonym (Frida) skrev 2024-04-05 21:59:34 följande:
    Tyvärr av erfarenhet så är det inte så. Han fick diagnosen ?narcissistisk personlighetsstörning? när dottern var i princip nyfödd.

Visst, då är det etablerat, men vad spelar det för roll i sammanhanget om han har en diagnos eller inte? Rättigheterna är samma ändå.
  • Hermis123

Fast om det mannen har diagnosen narcissistisk personlighetstörning, hon berättar att hon var nedbruten  när dom gjorde slut! Borde hon ansöka om ensamvårdnad nu! Och Dottern bor inte ens där! 

• Hermis123
    Anonym (E) skrev 2024-04-07 11:09:54 följande:

Ja, och jag skrev ett längre inlägg ovan om att TS kan kontakta familjerätten i sin kommun för frivilliga samarbetssamtal. Det innebär inte att familjerätten påbörjar ett ärende utan är tänkt som ett stöd för föräldrarna så att de inte behöver hamna i tingsrätten. 

Den ena föräldern kan ta kontakt med familjerätten som därefter kontaktar den andra. Jag misstänker att pappan inte skulle gå om TS föreslog det så det är bättre att familjerätten kontaktar honom. 

Om jag har förstått det rätt att pappan har narcissistisk personlighetsstörning så måste TS och dottern ha ett rent helvete med honom och då är problemet betydligt större än oenighet om skolval. Det skulle också förklara pappans argument för en ?finare? skola. 

Jag har gått igenom det här själv med en pappa som har narcissistisk personlighetsstörning och jag fick ensam vårdnad när jag tog det vidare till tingsrätten eftersom det var så uppenbart att han enbart tänker på sig själv. 

Jag hoppas att TS slipper gå igenom en tvist men om hon gör det så fattar nog tingsrätten rätt omgående vilken av föräldrarna som sätter barnets bästa främst.  

Håller med! Dags att ansöka om ensamvårdnad. Nu kan hon inte längre Säga att hon är
    psykiskt nedbruten, Nu måste hon tänka på sin dotter!   Vem vet vad denna man kan få för sig.
  • Anonym (A)
    Anonym (b) skrev 2024-04-07 10:52:44 följande:
    Skrev "Hermis123" som redan bestämt sig för att det bästa är att mamman söker ensam vårdnad och att pappan bara förstör för att "han vet bäst"...
    Hermis123 skrev 2024-04-07 10:13:07 följande:
     En godkänd svensk skola följer Samma läroplan i högstadiet oavsett inriktning! Alla kommer skriva samma nationella prover i slutet på nia ändå osv osv!  
    Alla skolor skriver samma nationella prov. Det betyder inte att alla skolor lyckas lika bra eller är lika bra. 

.

Detta är mellan pappan och dottern för främst dotterns skull men också för deras skull. Nu och framöver. Pappan och dottern behöver prata med varandra. Försöka komma överens eller acceptera och sedan förhoppningsvis hålla en gemensam linje. Om sedan pappan övertygar dottern eller om dottern övertygar pappan är av mindre betydelse.
    Man kan inte lägga på dottern att försöka komma överens men en man med narcicisstisk personlighetsstörning. 
  • Anonym (M)

Verkar som att folk inte helt vet vad det innebär att ha en narcissistisk personlighetsstörning. Det är inte så farligt som många vill få det till.

Kan mycket väl vara så att han fått ordning på sitt liv nu och därför har de gemensam vårdnad. Hade så inte varit aller hade ts haft enskild vårdnad för länge sedan och detta hade varit en icke-diskussion. Vilket det fortfarande är eftersom ts dotter endast göra i femman. 

• Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2024-04-07 12:14:59 följande:

Verkar som att folk inte helt vet vad det innebär att ha en narcissistisk personlighetsstörning. Det är inte så farligt som många vill få det till.

Kan mycket väl vara så att han fått ordning på sitt liv nu och därför har de gemensam vårdnad. Hade så inte varit aller hade ts haft enskild vårdnad för länge sedan och detta hade varit en icke-diskussion. Vilket det fortfarande är eftersom ts dotter endast göra i femman. 

Snarare kan det vara så att de haft gemensam vårdnad från födseln och mannens personlighetsdrag kommit senare. Ts har fått fokusera på att ta sig ifrån honom men inte orkat ta tag i frågan om vårdnaden ännu.
    Det kan vara hur nedbrytande som helst att ha att göra med en narcisist.
  • Anonym (M)
    Anonym (A) skrev 2024-04-07 12:30:01 följande:
    Snarare kan det vara så att de haft gemensam vårdnad från födseln och mannens personlighetsdrag kommit senare. Ts har fått fokusera på att ta sig ifrån honom men inte orkat ta tag i frågan om vårdnaden ännu.
    Det kan vara hur nedbrytande som helst att ha att göra med en narcisist.
    Ja, det är det troliga ang den gemensamma födseln. 

Men hade pappan varit farlig, vilket folk verkar tro att de med narcissistisk personlighetsstörning är så hade ts fått enskilda vårdad när de skilde sig. 

Absolut kan det vara nedbrytande och slitsamt, precis som med många andra psykiska doag pser. Men det måste inte. 
  • Anonym (A)
    Anonym (M) skrev 2024-04-07 13:52:42 följande:
    Ja, det är det troliga ang den gemensamma födseln. 

Men hade pappan varit farlig, vilket folk verkar tro att de med narcissistisk personlighetsstörning är så hade ts fått enskilda vårdad när de skilde sig. 

Absolut kan det vara nedbrytande och slitsamt, precis som med många andra psykiska doag pser. Men det måste inte. 
    Stämmer inte. En skilsmässa ändrar inte vårdnaden.
Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?