• Anonym (Frida)

Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?

Min dotter bor hos mig. Träffar sin pappa varje vecka ett par timmar, men sover sällan hos honom.
    Hon har haft ett helvete i skolan de senaste åren, och jag är den enda sv oss som har kämpar för henne med det. Till slut krävde jag skolbyte för henne på grund av att situationen var så illa. Han gick motvilligt med på detta efter ett år av tjat.
    Väl i nya skolan blev det så mycket bättre. Nu har hon en lugn skolmiljö och till och med hittat en bästis.
    MEN. Nu till saken. Hon går nu i femman, och den här skolan är bara till och med sexan. Vilket betyder att hon till sjuan måste byta skola igen.
    Och hon vill SÅ gärna gå med sin nya bästis. Så klart tänker jag.
    Allt för att hon ska ha det bra nu.
    Pratade med bästisens mamma idag och hon var inne på samma sak eftersom detas dotter också har haft det jobbigt, men nu har de hittat varandra. Så vi bestämde att vi skulle åka på öppet hus tillsammans på en skola som har konst som inrikning.
    Båda våra tjejer älskar bild/form och det kändes som ett lämpligt alternativ. 

Det sndra alternativet var en ?finare? skola.
    När jag pratade med pappan om det så var det inget snack om saken.
    Vår dotter FÅR INTE gå på någon konstskola. Det är bara offren, förlorarna som går på sådana skolor. Och om jag ens funderar på det så är jag olämplig som förälder osv.
    Jag tänker att vår dotter själv borde få ha en åsikt om val när det gäller att välja till ett högstadie (eftersom hon måste byta till en annan skola).
    Eller kan pappan bara tvärvägra att acceptera det om det är det hon vill?

• Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?
  • Anonym (Tvillingmorsan)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-06 17:47:11 följande:
    Eh ja, varför skulle de inte ha det...? Neka skolval är inte grund för enskild vårdnad.
    Självklart inte, men det verkar ju finnas andra problem. TS skriver att pappan har en narcissistisk personlighetsstörning, och dottern vill ju knappt vara där? Hon är dessutom tillräckligt gammal för att bli lyssnad på vid en eventuell vårdnadstvist. Samt om det verkligen är för dotterns bästa att vårdnaden är gemensam i det här fallet. Jag syftar alltså inte bara på skolvalet, så du kan sluta hänga upp dig på det.

Vad är syftet med dina inlägg? Att upplysa TS om fakta? Förhoppningsvis vet hon redan hur det förhåller sig. Men det är inte detsamma som att motarbeta hennes möjligheter.
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-06 18:13:34 följande:
    Självklart inte, men det verkar ju finnas andra problem. TS skriver att pappan har en narcissistisk personlighetsstörning, och dottern vill ju knappt vara där? Hon är dessutom tillräckligt gammal för att bli lyssnad på vid en eventuell vårdnadstvist. Samt om det verkligen är för dotterns bästa att vårdnaden är gemensam i det här fallet. Jag syftar alltså inte bara på skolvalet, så du kan sluta hänga upp dig på det.

Vad är syftet med dina inlägg? Att upplysa TS om fakta? Förhoppningsvis vet hon redan hur det förhåller sig. Men det är inte detsamma som att motarbeta hennes möjligheter.
    Jo de verkar väl inte ha världens bästa dialog, men samtidigt kanske inte just så illa att det motiverar enskild vårdnad. Umgänge är däremot mycket upp till dottern framöver.

Tja, man svarar väl på tilltal...?
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-06 18:20:08 följande:
    Jo de verkar väl inte ha världens bästa dialog, men samtidigt kanske inte just så illa att det motiverar enskild vårdnad. Umgänge är däremot mycket upp till dottern framöver.

Tja, man svarar väl på tilltal...?
    Vad jag kan se, har du gjort mer än bara svarat på TS fråga.

I de flesta fall ska det mycket till för att få enskild vårdnad. Men i praktiken varierar det, och varken du eller jag vet hur illa det är. Det får myndigheterna avgöra OM det blir aktuellt.

Tidigare verkade du inte ens öppen för att den möjligheten finns. Nu är det plötsligt "kanske".

Men nej, ingen får enskild vårdnad bara för att den andra föräldern är allmänt obstinat eller vägrar en viss skola. Det har ingen påstått. 

Svåra samarbetsproblem kan t ex leda till att rätten bedömer att enskild vårdnad är för barnets bästa, även om ingen av föräldrarna i sig själv är direkt olämplig. Vårdnaden tilldöms då oftast boendeföräldern och / eller den som är mest lämpad, vilket är TS i detta fall.

Vårdnad har inget med umgänge att göra. Umgängesrätten finns kvar. (Fast det är ju egentligen barnets rätt, inte förälderns. Och TS ex verkar ha skrämt bort sitt barn?)

• EpicF
    Hermis123 skrev 2024-04-06 16:55:48 följande:
    Hon nekat för att barnet inte vill! Hon nekar för att hon gör det bästa för sitt barn! En konstskola är inte dåligt! Det bästa är att
    hon stå på sig.  Tills han lyssnar, för hon gör det för sitt barns skull, till skillnad från honom som bara gör det han vill utan att bry sig om någon annan än sig själv!
    Han gör nog det också för att han bryr sig om sitt barns framtid och vill att hans barn ska få så bra framtidsmöjligheter som möjligt. Precis som mamman anser hon gör. 
  • Anonym (Beror på)
    Anonym (Tvillingmorsan) skrev 2024-04-06 18:31:33 följande:
    Vad jag kan se, har du gjort mer än bara svarat på TS fråga.

I de flesta fall ska det mycket till för att få enskild vårdnad. Men i praktiken varierar det, och varken du eller jag vet hur illa det är. Det får myndigheterna avgöra OM det blir aktuellt.

Tidigare verkade du inte ens öppen för att den möjligheten finns. Nu är det plötsligt "kanske".

Men nej, ingen får enskild vårdnad bara för att den andra föräldern är allmänt obstinat eller vägrar en viss skola. Det har ingen påstått. 
    Nej, jag har aldrig sagt något kring vårdnaden såvitt jag minns, men vi vet faktiskt inte hur det ser ut annars mellan ts och exet. Utifrån det som är skrivet i tråden - noll chans. Men det kan finnas annat, därför kanske.
  • Anonym (qwerty)
    Anonym (A) skrev 2024-04-06 00:19:46 följande:
    Stämmer inte.
    Godkänner inte pappan så väljer kommunen närmsta skola.
    Stämmer visst. Min svåger gjorde detta förra året.
    Kommunen väljer inte skola utifrån att föräldrarna inte kan bestämma sig för de kan inte placera ett barn där det inte vill gå. Man utgår från det av föräldrarnas val som är rimligast annars där barnet är folkbokfört.
  • LFF
    EpicF skrev 2024-04-06 19:20:15 följande:
    Han gör nog det också för att han bryr sig om sitt barns framtid och vill att hans barn ska få så bra framtidsmöjligheter som möjligt. Precis som mamman anser hon gör. 
    Eller gör han det bara för att få styra och ställa i hur dottern och TS ska leva. Att få sätta sig på tvären "bara för att" helt enkelt. Tror inte den "fina" skolan är ett dugg bättre än dotterns val men eftersom TS och dottern vill en sak måste pappan vilja en annan helt enkelt bara för att känna att han har makten. 
  • EpicF
    LFF skrev 2024-04-06 23:31:03 följande:
    Eller gör han det bara för att få styra och ställa i hur dottern och TS ska leva. Att få sätta sig på tvären "bara för att" helt enkelt. Tror inte den "fina" skolan är ett dugg bättre än dotterns val men eftersom TS och dottern vill en sak måste pappan vilja en annan helt enkelt bara för att känna att han har makten. 
    Kanske. Eller kanske inte. 
  • LFF
    EpicF skrev 2024-04-07 00:06:43 följande:
    Kanske. Eller kanske inte. 
    Han har, enligt TS, diagnosen narcissist. Det finns inget "kanske, kanske inte" då. Dottern är knappt hos honom. Dottern vill inte vara hos honom. Så hur ska han kunna ha malt över dottern och TS? Jo, genom att motsätta sig allt som de vill och behöver hans medgivande för. Genom att racka ner på dotterns val av skola rackar han även ner på dottern. 
Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?