• Anonym (Frida)

Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?

Min dotter bor hos mig. Träffar sin pappa varje vecka ett par timmar, men sover sällan hos honom.
    Hon har haft ett helvete i skolan de senaste åren, och jag är den enda sv oss som har kämpar för henne med det. Till slut krävde jag skolbyte för henne på grund av att situationen var så illa. Han gick motvilligt med på detta efter ett år av tjat.
    Väl i nya skolan blev det så mycket bättre. Nu har hon en lugn skolmiljö och till och med hittat en bästis.
    MEN. Nu till saken. Hon går nu i femman, och den här skolan är bara till och med sexan. Vilket betyder att hon till sjuan måste byta skola igen.
    Och hon vill SÅ gärna gå med sin nya bästis. Så klart tänker jag.
    Allt för att hon ska ha det bra nu.
    Pratade med bästisens mamma idag och hon var inne på samma sak eftersom detas dotter också har haft det jobbigt, men nu har de hittat varandra. Så vi bestämde att vi skulle åka på öppet hus tillsammans på en skola som har konst som inrikning.
    Båda våra tjejer älskar bild/form och det kändes som ett lämpligt alternativ. 

Det sndra alternativet var en ?finare? skola.
    När jag pratade med pappan om det så var det inget snack om saken.
    Vår dotter FÅR INTE gå på någon konstskola. Det är bara offren, förlorarna som går på sådana skolor. Och om jag ens funderar på det så är jag olämplig som förälder osv.
    Jag tänker att vår dotter själv borde få ha en åsikt om val när det gäller att välja till ett högstadie (eftersom hon måste byta till en annan skola).
    Eller kan pappan bara tvärvägra att acceptera det om det är det hon vill?

• Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?
  • LFF
    EpicF skrev 2024-04-07 00:06:43 följande:
    Kanske. Eller kanske inte. 
    Om han brydde sig om sin dotter, åå riktigt, så skulle han se till att slapa en hållbar relation till henne. En där hon faktiskt vill umgås och vara med henne. En som stöttar henne. Även estetiska utbildningar har samma krav på grundläggande kunskaper som vilken annan utbildning som helst. Det gäller även senare, på gymnasiet. Man har inte sämre möjligheter rent generellt bara för att man gått estet om man vill gå utbildningar som inte behöver specialkunskaper. Och skulle man vilja ändra inriktning efter gymnasiet så har man ju möjligheter till det också i form av komvux eller tekniskt basår tex.
  • Anonym (Beror på)
    LFF skrev 2024-04-07 07:44:56 följande:
    Han har, enligt TS, diagnosen narcissist. Det finns inget "kanske, kanske inte" då. Dottern är knappt hos honom. Dottern vill inte vara hos honom. Så hur ska han kunna ha malt över dottern och TS? Jo, genom att motsätta sig allt som de vill och behöver hans medgivande för. Genom att racka ner på dotterns val av skola rackar han även ner på dottern. 
    Med just de viktiga orden "enligt ts". Det är väldigt få personer som verkligen har den kliniska diagnosen men många som slänger sig med den termen i vardagstal bara för att exet är en idiotisk egoist som inte riktigt samarbetar där man tycker olika.
  • Anonym (b)

Den här frågan är helt mellan mannen och dottern. De två behöver prata ihop sig och komma fram till vad som r bäst. TS får sitta på sidlinjen och vänta.

Konst kan man hålla på med på 100 olika sätt. Man behöver inte gå på en "konstskola".

När man är 13 saknar man översikt.

Att gå på en skola som gör roliga saker är bra och underlättar.

Men det viktiga är att skolan ger en god utbildning för att möjliggöra för gymnasium. 

För och emot. 

Frågar man mig så är utbildningens kvalitet viktigare än att "gå med bästisen" och gå på "konstinriktning" på högstadiet.

• Hermis123
    Anonym (b) skrev 2024-04-07 08:16:17 följande:

Den här frågan är helt mellan mannen och dottern. De två behöver prata ihop sig och komma fram till vad som r bäst. TS får sitta på sidlinjen och vänta.

Konst kan man hålla på med på 100 olika sätt. Man behöver inte gå på en "konstskola".

Men det viktiga är att skolan ger en god utbildning för att möjliggöra för gymnasium. 

För och emot. 

Frågar man mig så är utbildningens kvalitet viktigare än att "gå med bästisen" och gå på "konstinriktning" på högstadiet.

Lugna ner dig! En godkänd svensk skola följer Samma läroplan i högstadiet oavsett inriktning! Alla kommer skriva samma nationella prover i slutet på nia ändå osv osv!  Och frågan är inte alls mellan mannen och dottern, mamman har dottern på heltid och den som tar hand om henne, hon ska absolut vara med!!  Pappan är bara en typiskt tror jag vet bäst, man. Han förstör för sin dotter. högstadiet går man under en känslig tid i tonåre, nummer 1 och viktigaste är att man triv, för annars vill man inte gå till skolan och börjar skolka, inte sköter skolan, och då får man den sämsta utbildningen Ändå vart man än går!
  • Gurksoppa
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-07 07:54:48 följande:
    Med just de viktiga orden "enligt ts". Det är väldigt få personer som verkligen har den kliniska diagnosen men många som slänger sig med den termen i vardagstal bara för att exet är en idiotisk egoist som inte riktigt samarbetar där man tycker olika.
    Så ena stunden ska vi utgå från ts andra inte? du verkar ge lite dubbla svar. Märkligt Tomte
  • Anonym (Beror på)
    Gurksoppa skrev 2024-04-07 10:14:29 följande:
    Så ena stunden ska vi utgå från ts andra inte? du verkar ge lite dubbla svar. Märkligt Tomte
    Nej, men det finns en väldigt stark drift på FL att tillskriva någon psykiska diagnoser som inte finns på papper utan är mer önsketänkande.
  • Hermis123

Men frågan är den, om Ts ändå har dottern på heltid och hon bara träffar pappa  några timmar utan att sova över! Är det inte bättre att ansöka om ensamvårdnad ?   Är det inte tillräckligt Bra anledning för att få det om barnet bara bor hos en förälder ändå?

• Anonym (Beror på)
    Hermis123 skrev 2024-04-07 10:17:15 följande:

Men frågan är den, om Ts ändå har dottern på heltid och hon bara träffar pappa  några timmar utan att sova över! Är det inte bättre att ansöka om ensamvårdnad ?   Är det inte tillräckligt Bra anledning för att få det om barnet bara bor hos en förälder ändå?

Nej, det räcker inte.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (b) skrev 2024-04-07 08:16:17 följande:

För och emot. 

Och ett barn som haft det väldigt, väldigt jobbigt i skolan hittills, kanske kommer prestera betydligt mycket bättre i en skola där hon får fokusera extra mycket på ett intresse och där hon har en kompis? Det spelar ju egentligen inte så stor roll hur man ser på utbildningen själv i ett vacuum, om man inte tar hänsyn till dotterns situation.

Självklart kommer konstskolan också göra henne behörig för gymnasiet.
  • Hermis123

https://www.foraldraalliansen.nu/foraldraansvar/vardnadshavares-och-foraldrars-ratt-till-information-och-inflytande/

Hej, jag hittade lite information. Det står att kommunen kan erbjuda skola som ligger närmast, Men den kan också erbjuda en annan skola, om det är bäst för barnet Trots att en vårdnadshavare är emot om det för barnets bästa!  Så du kan nog få igenom det om du vänder dig till kommunen, förmodlingen med dotterns historik av mobbning och att hennes intresse för konst kommer vilja få henne Att gå på en skola och fullgöra sig utbildningen Kan dom gå emot pappan!

Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?