Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?
TS, nu vet jag inte var du bor men familjerätten brukar ha frivilliga samarbetssamtal för att förebygga att föräldrar hamnar i en tvist. De samtalen dokumenteras inte så det är alltså inte ett ärende utan tänkt som ett stöd för föräldrarna.
Ring till familjerätten i din kommun och fråga om den möjligheten finns. Om du tar initiativ till det så kommer familjerätten kontakta honom. Jag antar att han bara skulle vifta bort det om du föreslog samtal så det är bättre att familjerätten kontaktar honom.
Familjerätten kommer att förstå rätt omgående att det är du som utgår ifrån barnets bästa. Om pappan kommer dit och säger att han inte vill att dottern ska få gå i en skola med sin bästa vän efter allt som hänt henne, bara för att han anser den andra skolan är finare, så kommer han att göra bort sig totalt.
Dessutom handlar det ju om högstadiet och inte om yrkesval. Då spelar det ingen roll eftersom alla grundskolor ska följa samma läroplan. Hon får sin behörighet oavsett.
Du skriver att han har narcissistisk personlighetsstörning. Har han alltså en fastställd diagnos? I så fall har du rätt bra förutsättningar att få ensam vårdnad eftersom han kommer att bete sig som en idiot och resonera helt självcentrerat i kontakten med familjerätten. Det skriver jag av egen erfarenhet. Mitt barns far har samma diagnos.
Familjerätten kan för övrigt upprätta juridiskt bindande avtal om vårdnad, boende och umgänge så att man inte behöver dra det till tingsrätten men det bygger på att föräldrarna är överens, så det är nog inte en möjlighet i ert fall.
Min far bestämde vilken gymnasielinje jag skulle gå, trots att jag absolut inte ville. Jag var helt förtvivlad och satt bredvid och grät men det struntade han i. Det ställde till det mycket för mig senare eftersom jag hade behövt komplettera nästan allt för att kunna jobba med det jag verkligen ville. Jag behöver väl knappast tillägga att vi hade en usel relation.
Vet du vad jag hade önskat mig? En mamma som du som verkligen brydde sig om mig och stod upp mot min far. Det vågade inte min mamma, vilket jag har svårt att förlåta henne för.
Så stå på dig! Du verkar vara en jättefin mamma som alltid ser till din dotters bästa. Hon har tur som har dig. Ring familjerätten och förklara läget så får du råd om hur du ska gå vidare.