• Anonym (Alexandra)

Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?

Anonym (Hmmm ...., ,) skrev 2024-04-06 08:22:15 följande:

Har du kollat med bästisen, hennes mamma och din dotter om de kanske vill gå tillsammans i den "fina" skolan? I så fall blir alla nöjda.  Och ja, en bra utbildning är enormt viktigt även för yngre barn.

Var står det att konstskolan inte skulle ge en bra utbildning..?
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (b) skrev 2024-04-07 08:16:17 följande:

Den här frågan är helt mellan mannen och dottern. De två behöver prata ihop sig och komma fram till vad som r bäst. TS får sitta på sidlinjen och vänta.

Konst kan man hålla på med på 100 olika sätt. Man behöver inte gå på en "konstskola".

När man är 13 saknar man översikt.

Att gå på en skola som gör roliga saker är bra och underlättar.

Men det viktiga är att skolan ger en god utbildning för att möjliggöra för gymnasium. 

För och emot. 

Frågar man mig så är utbildningens kvalitet viktigare än att "gå med bästisen" och gå på "konstinriktning" på högstadiet.

Och ett barn som haft det väldigt, väldigt jobbigt i skolan hittills, kanske kommer prestera betydligt mycket bättre i en skola där hon får fokusera extra mycket på ett intresse och där hon har en kompis? Det spelar ju egentligen inte så stor roll hur man ser på utbildningen själv i ett vacuum, om man inte tar hänsyn till dotterns situation.

Självklart kommer konstskolan också göra henne behörig för gymnasiet.
  • Anonym (Alexandra)
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-07 11:01:08 följande:
    När det gäller diagnossättning så gissar jag att ts inte är psykolog eller på annat sätt lämpad att uttala sig. När hon berättar om sina egna upplevelser är det en helt annan sak. Hoppas du förstår skillnaden.

Undrar vad DU får ut av att påstå att andra är bittra...? 
    TS skriver ju bokstavligen att "han fick diagnosen narcissistisk personlighetsstörning" så varken TS eller någon annan menar ju att det är hon själv som satt den diagnosen, utan att han faktiskt har den. Det är ju inte en egen upplevelse, utan fakta att han HAR den diagnosen. 
    Anonym (Frida) skrev 2024-04-05 21:59:34 följande:
    Tyvärr av erfarenhet så är det inte så. Han fick diagnosen ?narcissistisk personlighetsstörning? när dottern var i princip nyfödd.

Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?