• EpicF

Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?

Anonym (Frida) skrev 2024-04-05 21:31:26 följande:
    Frågan gällde snarare hur mycket min dotter själv har att säga till om i denna frpga eftersom hon kommer vara 13 år då. Om du läser mitt inlägg igen.
    Det borde vara en sak att tvärvägra gällande ett byte när säg barnet är 7-8 år och en av föräldrarna plötsligt kommer på att de vill flytta till en annan kommun med barnet eller när det är ett ?påtvingat? skolval eftersom hennes nuvarande skola bara är tom sexan, det är i samma kommun och det är en skola hon själv vill gå på eftersom hennes intresse är detta. Byta skola måste hon ju oavsett. Så någon skola måste han ju godkänna. Låt säga att jag vägrar den ?finare? skola han vill att hon ska gå på och han vägrar den jag (och hon) vill att hon ska gå på. Då kan man tycka att hennes egna åsikt borde väga in.
    Då blir det skola efter närhetsprincipen, dvs kommun ger henne plats på den skola som ligger närmast hemmet. 

Men det är fortfarande lång tid tills in ska välja. Mycket kan hända på den tiden. Kanske vill hom inte alls gå konstinriktning? Kanske är de inte bästisar längre? Vem vet. Ta skolvalet när det börjar närma sig istället för nu. 
  • EpicF
    Anonym (Beror på) skrev 2024-04-06 16:23:19 följande:
    Naturligtvis, men varför skulle hon neka dottern att gå i en bra skola? Det är den biten jag inte får rätsida på. Och vad som står i lagen är fortfarande att det är VH som bestämmer, de behöver inte ta hänsyn till hennes känslor där, eller så får du faktiskt länka till där du läst det.
    Hämnas på pappan? 
  • EpicF
    Hermis123 skrev 2024-04-06 16:55:48 följande:
    Hon nekat för att barnet inte vill! Hon nekar för att hon gör det bästa för sitt barn! En konstskola är inte dåligt! Det bästa är att
    hon stå på sig.  Tills han lyssnar, för hon gör det för sitt barns skull, till skillnad från honom som bara gör det han vill utan att bry sig om någon annan än sig själv!
    Han gör nog det också för att han bryr sig om sitt barns framtid och vill att hans barn ska få så bra framtidsmöjligheter som möjligt. Precis som mamman anser hon gör. 
  • EpicF
    LFF skrev 2024-04-06 23:31:03 följande:
    Eller gör han det bara för att få styra och ställa i hur dottern och TS ska leva. Att få sätta sig på tvären "bara för att" helt enkelt. Tror inte den "fina" skolan är ett dugg bättre än dotterns val men eftersom TS och dottern vill en sak måste pappan vilja en annan helt enkelt bara för att känna att han har makten. 
    Kanske. Eller kanske inte. 
  • EpicF

Det är minst ett år kvar tills gon ska välja skola. Mycket kan hända på ett år. Så varför ens diskutera detta nu? 

Svar på tråden Kan pappan vägra min dotter hennes önskemål om skolval?