• Anonym (Hh)

Spelar antalet sexpartners någon roll?

Så, hur är det egentligen. Bryr ni er om antalet sexpartners era respektive har i bagaget? Och är det en deal breaker för ett förhållande?
    Kommentera gärna också vad som skulle kunna vara den magiska gränsen om ni bryr er. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Spelar antalet sexpartners någon roll?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (man 50) skrev 2024-04-08 12:00:15 följande:

När jag var yngre hade jag tyckt det var jobbigt med en mycket mer erfaren kvinna,  inte för att jag tyckte det var äckligt utan för att jag själv hade haft få partners och kände mig otillräcklig och också lite avundsjuk på att jag inte fått leka runt sas (jag hade ett par långa förhållanden tidigt). Nu när jag är medelålders och rätt erfaren skulle jag inte bry mig det minsta om hur många partners en kvinna hade haft, möjligen skulle det vara ett problem om hon hade haft väldigt få för det kunde tyda på att hon hade lågt intresse för sex. Självklart finns det negativa sidor med att ha väldigt många partners, det kan tyda på en osund inställning till sex eller andra problem, och risken för HPV är högre. Men jag skulle aldrig låta det påverka min inställning till förhållandet i sig. Jag förstår inte däremot varför det är så tabu att fråga om antal tidigare partners eller om ens partners tidigare sexerfarenheter - utan att gå in på personliga detaljer naturligtvis. Det är ju en del av den man är och innget att vare sig hymla om  eller skämmas för, jag tror att det är bara bra för ett förhållande om man kan  prata öppet och otvunget om sex inklusive ens tidigare erfarenheter.

Jag är i din ålder och har aldrig haft ett förhållande. Mig gör det inget om hon legat med många, förutom att jag kan känna mig otillräcklig då jag bara legat en gång. Men jag dömer inte kvinnor som haft många.
  • Anonym (fdPåJakt)
    Anonym (man 50) skrev 2024-04-08 12:00:15 följande:

När jag var yngre hade jag tyckt det var jobbigt med en mycket mer erfaren kvinna,  inte för att jag tyckte det var äckligt utan för att jag själv hade haft få partners och kände mig otillräcklig och också lite avundsjuk på att jag inte fått leka runt sas (jag hade ett par långa förhållanden tidigt). Nu när jag är medelålders och rätt erfaren skulle jag inte bry mig det minsta om hur många partners en kvinna hade haft, möjligen skulle det vara ett problem om hon hade haft väldigt få för det kunde tyda på att hon hade lågt intresse för sex. Självklart finns det negativa sidor med att ha väldigt många partners, det kan tyda på en osund inställning till sex eller andra problem, och risken för HPV är högre. Men jag skulle aldrig låta det påverka min inställning till förhållandet i sig. Jag förstår inte däremot varför det är så tabu att fråga om antal tidigare partners eller om ens partners tidigare sexerfarenheter - utan att gå in på personliga detaljer naturligtvis. Det är ju en del av den man är och innget att vare sig hymla om  eller skämmas för, jag tror att det är bara bra för ett förhållande om man kan  prata öppet och otvunget om sex inklusive ens tidigare erfarenheter.

Ålder på män kan säkert reflektera rätt så mycket hur dem ställer sig i frågan, där äldre män nog är mycket mer liberala. Nu tar ju inte undersökningen i denna tråd hänsyn till detta tyvärr.
  • Anonym (Maria)

Det är inte antalet som spelar roll. Utan personen. Om han är en oattraktiv man som ingen vill ligga med, eller en osympatisk man som utnyttjar och lurar massa tjejer, så är det ju på grund av den personligheten som man i så fall väljer bort honom. Inte antalet. Att bara veta ett antal säger ju inte så mycket, man vet ju inte hur och varför bara av att veta ett antal. Så jag svarade nej antalet spelar ingen roll.

• Anonym (Man)
    Anonym (M) skrev 2024-04-08 11:40:43 följande:
    Har han inte lovat tjejerna något mer djupgående än ytligt, tillfälligt sex så är det ett sorts utnyttjande i mina ögon.

Jag är inte själv intresserad (och aldrig varit) av några lösa förbindelser och vill träffa en likasinnad. Någon som delar mina värderingar när det kommer till sex och relationer.
    Då kvinnor utnyttjat mig och jag dom och helt i samförstånd. I äktenskapet var jag trogen hela tiden och är det i förhållandet jag har nu ocksä.
  • Anonym (LP)

Jag skulle aldrig fråga min partner om hur många hon haft. Skulle det komma fram att min partner levt ett väldigt sexuellt utsvävat liv med många tillfälliga partners så hade det varit en "dealbreaker" för mig. Ska även tillägga att jag själv aldrig varit intresserad av tillfälliga förbindelser och förutsätter att min partner tänkt i liknande banor...

• Anonym (M)
    Anonym (Man) skrev 2024-04-08 17:58:39 följande:
    Då kvinnor utnyttjat mig och jag dom och helt i samförstånd. I äktenskapet var jag trogen hela tiden och är det i förhållandet jag har nu ocksä.
    Jahopp. Lite osäker på varför du berättar detta för mig?

Oavsett anledning så vill jag fortfarande inte dejta en man som legat rundor. Litar inte på såna män och delar inte heller deras syn på sex. Man söker sin like i en relation.
  • Anonym (Helena)

Om man, som jag, värderar sex högt som det ultimata när man älskar en annan människa... då väljer man inte en partner som knullat runt.

Det vackraste och heligaste man kan ge varandra, ska inte ha slängts som pärlor för svin.
    Då är det kört innan det ens har börjat.

• Anonym (Birger)

Generellt så är min erfarenhet att de som ligger runt mycket har väldigt svårt att vara trogna i en relation, oavsett kön. Det finns säkert undantag (som bekräftar regeln).

• Anonym (Qvinnan)

Kan någon definiera "knulla runt" för mig. Jag har väldigt svårt att tycka att tidigare erfarenheter ska vara negativa.

Idag är unga män och kvinnor utan egen sexuell erfarenhet porrskadade och det tar några sexuella erfarenheter innan de förstår hur det motsatta könet fungerar i verkligheten.

• Anonym (Vår)
    Anonym (Maria) skrev 2024-04-08 13:45:15 följande:

Det är inte antalet som spelar roll. Utan personen. Om han är en oattraktiv man som ingen vill ligga med, eller en osympatisk man som utnyttjar och lurar massa tjejer, så är det ju på grund av den personligheten som man i så fall väljer bort honom. Inte antalet. Att bara veta ett antal säger ju inte så mycket, man vet ju inte hur och varför bara av att veta ett antal. Så jag svarade nej antalet spelar ingen roll.

Nej, antalet säger inte det. 
Svar på tråden Spelar antalet sexpartners någon roll?