• Anonym (Hh)

Spelar antalet sexpartners någon roll?

Så, hur är det egentligen. Bryr ni er om antalet sexpartners era respektive har i bagaget? Och är det en deal breaker för ett förhållande?
    Kommentera gärna också vad som skulle kunna vara den magiska gränsen om ni bryr er. 

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Spelar antalet sexpartners någon roll?
  • Anonym (Kaffedraken)
    Anonym (Hh) skrev 2024-04-06 18:37:47 följande:

Men fy vilken deprimerande tråd jag har skapat.

Jag, kvinna (37 år) har levt hela mitt vuxna liv tillsammans med en partner utan att överhuvudtaget ta ett endaste snedsteg för att vänstra. 
    Min sambo var min andra sexpartner och vi blev ett par omkring 20 årsåldern. Vi var ett par i 15 år!
    När det tog slut blev jag lite crazy. Vi hade knappt haft sex alls de sista åren och jag körde rätt hårt i dejtsvängen för att jag ville ha roligt, jag lärde mig uppskatta sex, jag var nyfiken och äventyrslysten. Fick ihop ganska många partners. 
    Har sen blivit jättekär och dumpad och vill inget hellre än träffa den stora kärleken som jag kan leva resten av mitt liv med. 
    Och nu menar ni att det inte går för att risken är för hög att jag skulle vara otrogen?!
    Jag blir så jävla ledsen. Det handlar om ett år av mitt liv som jag utforskade min sexualitet under och nu är det kört att hitta en vettig partner. 

Blir otroligt ledsen ☹️

Kört? Tror jag inte. Jag skulle inte döma en kvinna som haft lite kul. Som gillar sex. Som haft flera sexpartners. Finns garanterat många fler män som tänker som mig.
  • Anonym (Spelar roll)

Detta ÄR en skillnad mellan könen. Jag har förståelse för att männen tycker att kvinnans antal spelar roll, då det verkar vara inbyggt i oss. Det har ju varit så i nästan alla kulturer att män har kunnat ha sexuella kontakter före och vid sidan av äktenskapet - men kvinnor inte, så det är troligen något nedärvt sedan apstadiet. Att kvinnan alltid har kunnat vara säker på sitt moderskap men mannen inte på sitt faderskap, har troligen mycket med detta att göra.

"Mannen vill vara kvinnans första, kvinnan vill vara mannens sista."

För mig som kvinna finns det ingen direkt gräns uppåt för hur många älskarinnor en man får ha haft, men jag ogillar "kinky stuff". Jag vill inte att han ska deltagit i gruppsex och sådant, eller samkönat sex. Och naturligtvis inte sado-masochism eller annat helt galet. Män som har haft ett mycket stort antal sexpartners har ofta gjort sådant också, för då har de sex som "intresse". Och då går de bort för det, inte för antalet kvinnor de legat med i sig.

Å andra sidan vill jag inte heller ha en oerfaren tönt, om det inte finns en mycket speciell och positiv anledning till det - som t.ex. att han är en katolsk präst, och så blir det "Törnfåglarna" mellan honom och mig! Tungan ute Men jag vill inte ha en man som är oerfaren för att han är ful och/eller töntig och/eller konstig och ingen kvinna har velat ha honom innan. Dessutom tycker väl jag i så fall också mest troligt att han är ful/töntig/konstig.

• Anonym (U)
    Anonym (Spelar roll) skrev 2024-04-06 20:21:30 följande:

Å andra sidan vill jag inte heller ha en oerfaren tönt, om det inte finns en mycket speciell och positiv anledning till det - som t.ex. att han är en katolsk präst, och så blir det "Törnfåglarna" mellan honom och mig!  // Tungan ute Men jag vill inte ha en man som är oerfaren för att han är ful och/eller töntig och/eller konstig och ingen kvinna har velat ha honom innan. Dessutom tycker väl jag i så fall också mest troligt att han är ful/töntig/konstig.

Men är det i så fall inte så att du inte vill ha tönten just för att han är tönt? Inte för att han är oerfaren? Skulle samma tönt ha större chans med dig om han var erfaren? Eller hur kommer oerfarenheten in här?
    Vet att en del kvinnor totaldissar en oerfaren oavsett anledning till att han är det men det är inte klart vad du menar.
  • Anonym (Spelaringenroll)
    Anonym (Spelar roll) skrev 2024-04-06 20:21:30 följande:

Detta ÄR en skillnad mellan könen. Jag har förståelse för att männen tycker att kvinnans antal spelar roll, då det verkar vara inbyggt i oss. Det har ju varit så i nästan alla kulturer att män har kunnat ha sexuella kontakter före och vid sidan av äktenskapet - men kvinnor inte, så det är troligen något nedärvt sedan apstadiet. Att kvinnan alltid har kunnat vara säker på sitt moderskap men mannen inte på sitt faderskap, har troligen mycket med detta att göra.

"Mannen vill vara kvinnans första, kvinnan vill vara mannens sista."

För mig som kvinna finns det ingen direkt gräns uppåt för hur många älskarinnor en man får ha haft, men jag ogillar "kinky stuff". Jag vill inte att han ska deltagit i gruppsex och sådant, eller samkönat sex. Och naturligtvis inte sado-masochism eller annat helt galet. Män som har haft ett mycket stort antal sexpartners har ofta gjort sådant också, för då har de sex som "intresse". Och då går de bort för det, inte för antalet kvinnor de legat med i sig.

Å andra sidan vill jag inte heller ha en oerfaren tönt, om det inte finns en mycket speciell och positiv anledning till det - som t.ex. att han är en katolsk präst, och så blir det "Törnfåglarna" mellan honom och mig!  // Tungan ute Men jag vill inte ha en man som är oerfaren för att han är ful och/eller töntig och/eller konstig och ingen kvinna har velat ha honom innan. Dessutom tycker väl jag i så fall också mest troligt att han är ful/töntig/konstig.

Du är ju absolut fri att välja vilken partner du vill och ha de preferenser du vill men jag undrar varför det spelar någon roll hur han har haft sex, vilka grejer han har gjort osv? Är bara nyfiken för jag har svårt att förstå, då jag själv inte bryr mig alls (vill dock inte höra om det men det är mer för att jag inte är bekväm att prata om tidigare partners, känns inskränkande på något sätt) Sedan skulle kanske jag också ha svårt att vara med någon som gillar för mycket "kinky" -saker men det är snarare för att jag inte är lagd åt det hållet så om det är viktigt för honom så är vi inte kompatibla. 
    Du behöver givetvis svara, menar inte att put you on the spot, men blev nyfiken som sagt.

Men sedan tycker jag att det är onödigt av dig att uttrycka dig så nedsättande och elakt om män utan stor erfarenhet...är bara onödigt och säkert sårande för vissa att läsa. 
    Anonym (Spelaringenroll) skrev 2024-04-06 20:39:40 följande:
    Du är ju absolut fri att välja vilken partner du vill och ha de preferenser du vill men jag undrar varför det spelar någon roll hur han har haft sex, vilka grejer han har gjort osv? Är bara nyfiken för jag har svårt att förstå, då jag själv inte bryr mig alls (vill dock inte höra om det men det är mer för att jag inte är bekväm att prata om tidigare partners, känns inskränkande på något sätt) Sedan skulle kanske jag också ha svårt att vara med någon som gillar för mycket "kinky" -saker men det är snarare för att jag inte är lagd åt det hållet så om det är viktigt för honom så är vi inte kompatibla. 
    Du behöver givetvis svara, menar inte att put you on the spot, men blev nyfiken som sagt.

Men sedan tycker jag att det är onödigt av dig att uttrycka dig så nedsättande och elakt om män utan stor erfarenhet...är bara onödigt och säkert sårande för vissa att läsa. 
    *givetvis INTE svara skulle det såklart stå
  • Anonym (Nja)

Har hon lyckats undvika sjukdomar och känslomässigt bagage så spelar det ingen roll

• Anonym (Spelar roll)
    Anonym (U) skrev 2024-04-06 20:32:19 följande:
    Men är det i så fall inte så att du inte vill ha tönten just för att han är tönt? Inte för att han är oerfaren? Skulle samma tönt ha större chans med dig om han var erfaren? Eller hur kommer oerfarenheten in här?
    Vet att en del kvinnor totaldissar en oerfaren oavsett anledning till att han är det men det är inte klart vad du menar.
    Det brukar ju höra ihop. Det finns en anledning till att en man är oskuld upp i 30-årsåldern, eller längre ändå. Som sagt, om det inte finns en väldigt speciell anledning till att han väntat, som t.ex. att han är djupt religiös och vill vänta till bröllopsnatten, men inte hittat den rätta kvinnan trots att han är snygg och trevlig och populär. Sådant händer ju också. Alla som har möjlighet att börja tidigt och ligga mycket, gör inte det ändå - principerna går före. Och detta gäller både män och kvinnor såklart. 
  • Anonym (Spelar roll)
    Anonym (Spelaringenroll) skrev 2024-04-06 20:39:40 följande:

Jag känner mig äcklad av sådant, och vill att den man jag ska leva med också gör det. Kalla det "höga ideal" om du vill. Eller i alla fall "normala ideal". Dessutom finns alltid en risk att han försöker pressa en till det ändå, senare, när man sitter fast och inte har någon egen bostad längre...

Då hoppas jag att vissa inte läser tråden...
    Anonym (Spelar roll) skrev 2024-04-06 20:54:19 följande:
    Jag känner mig äcklad av sådant, och vill att den man jag ska leva med också gör det. Kalla det "höga ideal" om du vill. Eller i alla fall "normala ideal". Dessutom finns alltid en risk att han försöker pressa en till det ändå, senare, när man sitter fast och inte har någon egen bostad längre...

Då hoppas jag att vissa inte läser tråden...
    Jag kallar det nog bara dina preferenser 😊 Och jag kan ju på ett sätt relatera då jag verkligen inte är särskilt äventyrlig ur den synvinkeln själv men har samtidigt svårt att sätta mig in i att känna mig äcklad över något jag inte var en del av. Är nog större risk att jag blir dumpad om en man är intresserad av sådant för att han tycker att jag är trist🙈 Men då passade vi ju uppenbarligen inte ihop ändå. Angående risken att bli pressad så tänker jag att det alltid finns en risk för alla parter att den man valt att leva med visar sig vara elak på något sätt men inte tror jag att risken är större för att mannen utforskat och testat olika sexuella saker innan. Han väljer ju ändå att leva med mig och har vi kommit till det stadiet så vet han ju också om hur vårt samliv ser ut så jag bedömmer risken att han skulle tvärvända och försöka pressa mig till sexuella saker jag ej är bekväm med som låg.

Eller så kan vi uttrycka oss trevligt om andra människor och sårar inte i onödan, blir så mycket intressantare att samtala då. Tack iallafall för att du svarade på min fråga. 
  • Divide and you Will win

En man som lyckas ha sex med många kvinnor måste ha goda egenskaper som gör att kvinnor känner sig attraherad.
    Och det där kan ge en man hög status 

En kvinna behöver inte anstränga sig mycket för att få ligga. Det vill säga att om det är för enkelt, så är värdet låg . Inte som person men som en potentiell seriös partner

Så tänker män 
    det finns biologiska anledningar

läs Parental investment Theory

Svar på tråden Spelar antalet sexpartners någon roll?