• Anonym (Hhh)

Berätta för henne att pappan röker hasch?

Hej. Mitt ex röker hasch, ganska mycket.. Han är alltid påverkar av det. Han kör bil påverkad. Jag gjorde slut av den anledningen.
    Han har barn med annan kvinna. Barnet är 2 år och barnet är hos pappan lite i 2-3 dagar varannan vecka, samt varannan helg. Han röker och är påverkad när han har barnet, kör bil påverkad med barnet.
    Barnets mamma och pappa är separerade. Barnets mamma vet ingenting om detta. Men jag vet, för jag jag har sett honom röka och han har även berättat det för mig nyligen då vi träffades några kvällar. Jag är vän med mamman. Ska jag berätta för henne? Eller socanmäla mitt ex?

• Svar på tråden Berätta för henne att pappan röker hasch?
  • Anonym (Hhh)
    AllstarC skrev 2024-03-24 11:09:11 följande:

Du borde absolut inte göra det!

Varför?
  • Anonym (Hhh)
    Anonym (Ja) skrev 2024-03-24 11:50:44 följande:
    Var tydlig och detaljerad med hur ofta han röker, medan han har barnet, att han kör bil hög, med barnet i bilen samtidigt, allt du vet. Var noga med att mamman inte vet.
    Tack. Jag gjorde en skriftlig orosanmälan via e-tjänster hos kommunen. Anonym faktiskt. Vet många tycker det är fel att vara anonym men ja.. jag orkar verkligen inte få honom efter mig, han var inte jättesnäll mot mig under vårt förhållande.
    Borde jag även ringa på måndag också eller det räcker så här?
  • Anonym (Hhh)
    Purple Haze of Sweden skrev 2024-03-24 13:11:13 följande:
    Hur många tror du inte kör bil på de receptbelagda preparat som alla landets apotek säljer?  Som förvisso inte anges att de är olämpliga att köra bil på, men som överdoseras och är i allra högsta grad betydligt mer olämpliga att köra bil på än lite cannabis sativa.
    Förstår att du är för cannabis. Och jag bryr mig absolut inte om folk röker på i ren allmänhet. Men när man röker på när man är omkring barn, när man kör bil med barn i bilen, när man ska ta hand om ett litet barn osv, då är det inte längre ok för mig. Det är inte ok för mig att han sitter och rullar joint efter joint vid samma bord barnet sitter och äter och sedan röka sin spliff under fläkten när barnet ligger och sover i rummet intill.
  • Purple Haze of Sweden
    Anonym (Hhh) skrev 2024-03-24 15:22:02 följande:
    Förstår att du är för cannabis. Och jag bryr mig absolut inte om folk röker på i ren allmänhet. Men när man röker på när man är omkring barn, när man kör bil med barn i bilen, när man ska ta hand om ett litet barn osv, då är det inte längre ok för mig. Det är inte ok för mig att han sitter och rullar joint efter joint vid samma bord barnet sitter och äter och sedan röka sin spliff under fläkten när barnet ligger och sover i rummet intill.
    Men du tycker det är ok att dricka alkohol typ ta en öl eller ett glas vin, eller ännu värre ta en drink med starksprit i om man har barn i samma lägenhet?

Det finns väl redan tillräckligt många undersökningar både i Sverige och i EU som styrker att bruk/missbruk av alkohol genererar betydligt allvarligare följder för barnen än vad allt drogmissbruk sammantaget orsakar våra barn - både i Sverige och inom EU. Cannabisrökande är den "drog" som genererar MINST följder för våra barn. Möjligtvis "svamp" typ "magic mushrooms" enl brittiska undersökningar, men den har jag noll erfarenhet av. Bara forskaruppgifter jag hört och sett på BBC.
  • Anonym (HmJ)
    Anonym (Hhh) skrev 2024-03-24 15:22:02 följande:
    Håller med dig, tycker inte att det är okej alls. Det är ju även olagligt.
  • Anonym (Hhh)
    Purple Haze of Sweden skrev 2024-03-24 16:14:58 följande:
    Men du tycker det är ok att dricka alkohol typ ta en öl eller ett glas vin, eller ännu värre ta en drink med starksprit i om man har barn i samma lägenhet?

Det finns väl redan tillräckligt många undersökningar både i Sverige och i EU som styrker att bruk/missbruk av alkohol genererar betydligt allvarligare följder för barnen än vad allt drogmissbruk sammantaget orsakar våra barn - både i Sverige och inom EU. Cannabisrökande är den "drog" som genererar MINST följder för våra barn. Möjligtvis "svamp" typ "magic mushrooms" enl brittiska undersökningar, men den har jag noll erfarenhet av. Bara forskaruppgifter jag hört och sett på BBC.
    Nu bara antar du massa saker. Du känner inte mig och vet inte alls vad jag tycker är ok. Men för att svara på frågan angående alkohol, så neej jag tycker inte det är okej att dricka sig full när man är omkring barn. Jag dricker inte alkohol alls. Men om en person väljer att dricka ett glas vin till maten eller på kvällen så ser jag inget problem med det. Det är lagligt. Och så länge man inte dricker varje dag så ser jag inget fel med det, nej.
    Att röka på när man är omkring är inte ok. För det är olagligt. Jag tycker inte barn ska växa upp i missbruk av något slag.
    Vill man röka på så kan man göra det, jag bryr mig inte, så länge man gör det utan att det finns barn att ha ansvar över. 
    Men den här killen kör bil drogpåverkad med barn i bilen, tar hand om barn påverkat, röker under fläkten när barnet sover, rullar joint framför barnet. Det är långt ifrån ok. Tycker du verkligen att det han gör inte är ett problem?

Jag har gjort en socanmälan på honom. Och kommer ringa och göra en ny imorgon.
  • molly50
    Purple Haze of Sweden skrev 2024-03-24 16:14:58 följande:

Du tycker inte att det är skillnad på att ta ett glas vin eller en öl till maten och på att dricka sig berusad eller bli påverkad av droger när man har ansvar för barn?
  • Anonym (Kimchi)

Klart du ska göra anmälan. Bra du gjort skriftlig. Skadar inte att göra en muntlig också. Tänk på att det är
    skillnad på att göra anmälan mot mannen som missbrukar och för barnet som blir utsatt för det. Alltså anmäl båda. Prata med polisen och få råd av dem också. Prata med mamman också. Hon måste få veta vad hennes barn blir utsatt för. Då kan hon också agera. Vore ju för eländigt om du fick veta att de kraschat med bilen och barnet skadats. Blir en tung börda att bära för dig om du vet att du inte gjorde allt du kunnat. Snälla ring! 

• Anonym (Hhh)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-03-24 18:33:30 följande:

Klart du ska göra anmälan. Bra du gjort skriftlig. Skadar inte att göra en muntlig också. Tänk på att det är
    skillnad på att göra anmälan mot mannen som missbrukar och för barnet som blir utsatt för det. Alltså anmäl båda. Prata med polisen och få råd av dem också. Prata med mamman också. Hon måste få veta vad hennes barn blir utsatt för. Då kan hon också agera. Vore ju för eländigt om du fick veta att de kraschat med bilen och barnet skadats. Blir en tung börda att bära för dig om du vet att du inte gjorde allt du kunnat. Snälla ring! 

Du har helt rätt.. Jag gjorde faktiskt ett anonymt tips till polisen på webben nyss. Där jag skrev utförligt hans namn och personnummer, vilken bil han kör och hans regnr. Skrev när han brukar köra och vart.
    Så kommer den andra mannen också tipsa polisen personligen imorgon..
    Men nu när jag gjort den här orosanmälan på soc. Vad händer efter det?
  • Purple Haze of Sweden
    Anonym (Hhh) skrev 2024-03-24 17:40:21 följande:
    Nu bara antar du massa saker. Du känner inte mig och vet inte alls vad jag tycker är ok. Men för att svara på frågan angående alkohol, så neej jag tycker inte det är okej att dricka sig full när man är omkring barn. Jag dricker inte alkohol alls. Men om en person väljer att dricka ett glas vin till maten eller på kvällen så ser jag inget problem med det. Det är lagligt. Och så länge man inte dricker varje dag så ser jag inget fel med det, nej.
    Att röka på när man är omkring är inte ok. För det är olagligt. Jag tycker inte barn ska växa upp i missbruk av något slag.
    Vill man röka på så kan man göra det, jag bryr mig inte, så länge man gör det utan att det finns barn att ha ansvar över. 
    Men den här killen kör bil drogpåverkad med barn i bilen, tar hand om barn påverkat, röker under fläkten när barnet sover, rullar joint framför barnet. Det är långt ifrån ok. Tycker du verkligen att det han gör inte är ett problem?

Jag har gjort en socanmälan på honom. Och kommer ringa och göra en ny imorgon.
    Du har ju självklart helt rätt i att jag inte vet vem du är och dessutom gör väl dina inlägg dig väldigt oseriös. Och de allra flesta i den här tråden som presenterar sig son "Anonym" vilket enl mig mer kan liknas med en skock får som inte öppet vågar stå för sina åsikter.  Gråter  Och därmed tackar jag för mig. Over And Out!
Svar på tråden Berätta för henne att pappan röker hasch?