• Anonym (Hhh)

Berätta för henne att pappan röker hasch?

Hej. Mitt ex röker hasch, ganska mycket.. Han är alltid påverkar av det. Han kör bil påverkad. Jag gjorde slut av den anledningen.
    Han har barn med annan kvinna. Barnet är 2 år och barnet är hos pappan lite i 2-3 dagar varannan vecka, samt varannan helg. Han röker och är påverkad när han har barnet, kör bil påverkad med barnet.
    Barnets mamma och pappa är separerade. Barnets mamma vet ingenting om detta. Men jag vet, för jag jag har sett honom röka och han har även berättat det för mig nyligen då vi träffades några kvällar. Jag är vän med mamman. Ska jag berätta för henne? Eller socanmäla mitt ex?

• Svar på tråden Berätta för henne att pappan röker hasch?
  • Anonym (Hhh)
    Anonym (Ja) skrev 2024-03-23 22:21:40 följande:
    Mm, han påstår det ja. Beror väl mest på att han går omkring och är spattig om han inte är hög. Känner precis en sån där person, som dock inte kör bil hög men har samma idiotiska inställning.
    Personen som jag berättade för, han som ska kontakta polisen på måndag, kommer uppdatera mig hur det gått och vad som blev sagt. Ser fram emot det. Hoppas verkligen han blir påkommen när han kör bil, och blir av med körkortet. Han behöver fan få en riktig konsekvens.
  • Anonym (Ja)
    Anonym (Hhh) skrev 2024-03-23 22:30:01 följande:
    Personen som jag berättade för, han som ska kontakta polisen på måndag, kommer uppdatera mig hur det gått och vad som blev sagt. Ser fram emot det. Hoppas verkligen han blir påkommen när han kör bil, och blir av med körkortet. Han behöver fan få en riktig konsekvens.
    Ja det hoppas jag också!
  • Anonym (oros)

Tycker att en orosanmälan är det rätta och riktiga här. 

Du gör det ju för barnets skull. 

Bra dock att polisen fått tips.

• Anonym (oros)

....men då tipset är informellt behöver det ju inte leda någonstans.

En orosanmälan är för barnets skull! Ju fler som finns desto bättre. Då "slipper" du ju dessutom kontakta mamman. 

• Anonym (Bumm)
    Anonym (oros) skrev 2024-03-24 07:23:17 följande:

Tycker att en orosanmälan är det rätta och riktiga här. 

Du gör det ju för barnets skull. 

Bra dock att polisen fått tips.

Håller med. Men vill upprepa att TS bör lämna orosanmälan skriftligt och att det där står mycket tydligt att TS är övertygad om att mamman inte känner till pappans missbruk. Det är jätteviktigt. En del som jobbar på soc är helt tappade och mamman kan behöva skriftliga bevis på vad TS har lämnat för information. Man kan inte lita på att soc dokumenterar anmälan på ett korrekt sätt. 
  • Anonym (oros)
    Anonym (Bumm) skrev 2024-03-24 07:36:45 följande:
    Håller med. Men vill upprepa att TS bör lämna orosanmälan skriftligt och att det där står mycket tydligt att TS är övertygad om att mamman inte känner till pappans missbruk. Det är jätteviktigt. En del som jobbar på soc är helt tappade och mamman kan behöva skriftliga bevis på vad TS har lämnat för information. Man kan inte lita på att soc dokumenterar anmälan på ett korrekt sätt. 
    Ok, bra tips.
  • Anonym (Hhh)
    Anonym (Bumm) skrev 2024-03-24 07:36:45 följande:
    Jag vet inte om jag förstår riktigt. Grejen är ju den att jag vill lämna orosanmälan anonymt isåfall.. Jag vill inte få mitt ex efter mig igen. 
    Jag har ju lämnat tips och polisen kommer bli informerad, räcker inte det? :/ tänker att då kommer väl polisen göra en anmälan till soc
  • Anonym (Bumm)
    Anonym (Hhh) skrev 2024-03-24 10:09:47 följande:
    Jag vet inte om jag förstår riktigt. Grejen är ju den att jag vill lämna orosanmälan anonymt isåfall.. Jag vill inte få mitt ex efter mig igen. 
    Jag har ju lämnat tips och polisen kommer bli informerad, räcker inte det? :/ tänker att då kommer väl polisen göra en anmälan till soc

Du kan skicka ett anonymt brev till soc med anmälan.

Risken som finns är att soc bedömer mamman som dålig förälder som låter barnet vara hos pappan som missbrukar. Informationen om att hon inte känner till missbruket är därför jätteviktig och får inte riskera att missas.

Det är viktigt att det är dokumenterat hos soc att informationen förmedlats och man ska inte räkna med att soc återger ditt samtal korrekt utan de kan dels missförstå, dels ändra dina uttalanden så att det passar deras syften. Alla kontakter med soc bör spelas in eller ske skriftligt. 

Majoriteten som jobbar på soc är vettiga människor, så förmodligen behövs inte det här, men jag vet av egen erfarenhet att vissa av dem är fullständigt vrickade. Därför gäller det att från första början dokumentera och vara övertydlig. 

• Anonym (l)

Ja du ska agera för barnets skull. Mamman eller soc.

Hade pappan varit full när han har barnet hade det inte ens varit en fråga

• Anonym (Ja)
    Anonym (Hhh) skrev 2024-03-24 10:09:47 följande:
    Nej, det räcker inte, men du kan ringa soc och göra en anonym anmälan ja.
Svar på tråden Berätta för henne att pappan röker hasch?