• Anonym (Hhh)

Berätta för henne att pappan röker hasch?

Hej. Mitt ex röker hasch, ganska mycket.. Han är alltid påverkar av det. Han kör bil påverkad. Jag gjorde slut av den anledningen.
    Han har barn med annan kvinna. Barnet är 2 år och barnet är hos pappan lite i 2-3 dagar varannan vecka, samt varannan helg. Han röker och är påverkad när han har barnet, kör bil påverkad med barnet.
    Barnets mamma och pappa är separerade. Barnets mamma vet ingenting om detta. Men jag vet, för jag jag har sett honom röka och han har även berättat det för mig nyligen då vi träffades några kvällar. Jag är vän med mamman. Ska jag berätta för henne? Eller socanmäla mitt ex?

• Svar på tråden Berätta för henne att pappan röker hasch?
  • Anonym (D)

Öh. Du ska självklart ringa polisen när du vet att han rök och kör. Ringa soc och berätta för mamman. Vad väntar du ens på....

• Anonym (Bumm)
    Anonym (Ja) skrev 2024-03-24 10:46:32 följande:
    Nej, det räcker inte, men du kan ringa soc och göra en anonym anmälan ja.

Ja, ju fler desto bättre. Sen avfärdar ändå soc anmälningarna som irrelevanta om de har lust med det. Men ju fler anmälningar desto svårare att ignorera. Och så är det ju viktigt att TS får med infon om att mamman inte känner till missbruket. 

Ett tips att föra fram till mamman är att hon själv kan göra en orosanmälan om/när TS berättat om pappans missbruk. Det borde också minska risken för att mamman själv misstänkliggörs och göra det enklare för henne att inte låta pappan vara med barnet ensam utan att anklagas för umgängessabotage. 

• Anonym (Hhh)

Okej då får jag göra en anmälan till soc. Jag ringer på måndag, orkar inte skriva brev osv.
    Jag ringer från dolt nummer! Några andra tips när man ska göra en anmälan till soc?
    Jag tror att jag är den enda som vet att han röker..Så han kommer säkert fatta att det är jag, eller misstänka iallafall..

• Anonym (Ja)
    Anonym (Hhh) skrev 2024-03-24 11:05:27 följande:

Okej då får jag göra en anmälan till soc. Jag ringer på måndag, orkar inte skriva brev osv.
    Jag ringer från dolt nummer! Några andra tips när man ska göra en anmälan till soc?
    Jag tror att jag är den enda som vet att han röker..Så han kommer säkert fatta att det är jag, eller misstänka iallafall..

Var tydlig och detaljerad med hur ofta han röker, medan han har barnet, att han kör bil hög, med barnet i bilen samtidigt, allt du vet. Var noga med att mamman inte vet.
  • Purple Haze of Sweden

Personligen är jag för en TOTAL LEGALISERING av cannabis. Är därför oerhört stolt över att Europas största EU-land Tyskland nu i veckan som gått tagit det slutgiltiga beslutet att TOTALLEGALISERA cannabis både beträffar egen odling, innehav och försäljning. Glad
    Därför känns det på något sätt oerhört tragiskt när några gammalmodiga stolpskott på detta annars fina forum, hojtar om både polis, sociala myndigheter och orosanmälan. Kan vi i så fall börja med att låsa in alla föräldrar som dricker alkohol framför sina barn eller uppträder det minsta alkoholpåverkade tillsammans med sina barn på psyk eller Kumlabunkern där de enl mig hör hemma.  Demon

• Anonym (Frågan)
    Purple Haze of Sweden skrev 2024-03-24 12:44:52 följande:

Personligen är jag för en TOTAL LEGALISERING av cannabis. Är därför oerhört stolt över att Europas största EU-land Tyskland nu i veckan som gått tagit det slutgiltiga beslutet att TOTALLEGALISERA cannabis både beträffar egen odling, innehav och försäljning. Glad
    Därför känns det på något sätt oerhört tragiskt när några gammalmodiga stolpskott på detta annars fina forum, hojtar om både polis, sociala myndigheter och orosanmälan. Kan vi i så fall börja med att låsa in alla föräldrar som dricker alkohol framför sina barn eller uppträder det minsta alkoholpåverkade tillsammans med sina barn på psyk eller Kumlabunkern där de enl mig hör hemma.  Demon

Oavsett var du står i frågan är cannabis olagligt här och definitivt olagligt att köra bil påverkad
  • Purple Haze of Sweden
    Anonym (Frågan) skrev 2024-03-24 12:49:26 följande:
    Oavsett var du står i frågan är cannabis olagligt här och definitivt olagligt att köra bil påverkad
    Hur många tror du inte kör bil på de receptbelagda preparat som alla landets apotek säljer?  Som förvisso inte anges att de är olämpliga att köra bil på, men som överdoseras och är i allra högsta grad betydligt mer olämpliga att köra bil på än lite cannabis sativa.
  • Anonym (Frågan)
    Purple Haze of Sweden skrev 2024-03-24 13:11:13 följande:
    Hur många tror du inte kör bil på de receptbelagda preparat som alla landets apotek säljer?  Som förvisso inte anges att de är olämpliga att köra bil på, men som överdoseras och är i allra högsta grad betydligt mer olämpliga att köra bil på än lite cannabis sativa.
    Troligtvis bra många fler än jag tror! 
Svar på tråden Berätta för henne att pappan röker hasch?