• Anonym (Hhh)

Berätta för henne att pappan röker hasch?

Hej. Mitt ex röker hasch, ganska mycket.. Han är alltid påverkar av det. Han kör bil påverkad. Jag gjorde slut av den anledningen.
    Han har barn med annan kvinna. Barnet är 2 år och barnet är hos pappan lite i 2-3 dagar varannan vecka, samt varannan helg. Han röker och är påverkad när han har barnet, kör bil påverkad med barnet.
    Barnets mamma och pappa är separerade. Barnets mamma vet ingenting om detta. Men jag vet, för jag jag har sett honom röka och han har även berättat det för mig nyligen då vi träffades några kvällar. Jag är vän med mamman. Ska jag berätta för henne? Eller socanmäla mitt ex?

• Svar på tråden Berätta för henne att pappan röker hasch?
  • Anonym (Kimchi)

Himla bra gjort! Du ska ha stor cred för det. Alla som anmäler honom desto bättre för barnet. 

Förhoppningsvis kommer polisen att göra kontroller och han får lämna saliverat. Från soc kommer det att rulla igång med att målsmännen blir kallade till möte. Om inte förr kommer mamman då bli varse. Så därför är det bra om du berättar för henne. I värsta fall förnekar hon pappans problem. De kommer att köra dem båda två. Motivera honom att söka vård för ditt missbruk. Tvinga honom skulle jag vilja. Kanske familjerätten kan träda in och styra upp umgänget tills han är ren. En sak till. Arbetsgivaren bör veta om hans problem också. Beroende på jobb kan han utgöra en säkerhetsrisk. Beror också vilken policy AG har med att drogtests personal. Det har är rehabiliteringsansvar och kan få skicka honom till företagshälgan och/eller behandlingshem. 

• Anonym (Hhh)
    Purple Haze of Sweden skrev 2024-03-24 18:49:37 följande:
    Du har ju självklart helt rätt i att jag inte vet vem du är och dessutom gör väl dina inlägg dig väldigt oseriös. Och de allra flesta i den här tråden som presenterar sig son "Anonym" vilket enl mig mer kan liknas med en skock får som inte öppet vågar stå för sina åsikter.   // Gråter  Och därmed tackar jag för mig. Over And Out!
    Okej, du svarade inte på något jag skrev. Det enda du gjorde var att kritisera mig som person, trots att det är du som tycker man kan röka på i sällskap av barn och köra bil drogpåverkad. Har därför lite svårt att ta till mig någonting av det du skriver, det är både tragiskt och komiskt.
  • Anonym (Hhh)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-03-24 19:20:32 följande:

Himla bra gjort! Du ska ha stor cred för det. Alla som anmäler honom desto bättre för barnet. 

Förhoppningsvis kommer polisen att göra kontroller och han får lämna saliverat. Från soc kommer det att rulla igång med att målsmännen blir kallade till möte. Om inte förr kommer mamman då bli varse. Så därför är det bra om du berättar för henne. I värsta fall förnekar hon pappans problem. De kommer att köra dem båda två. Motivera honom att söka vård för ditt missbruk. Tvinga honom skulle jag vilja. Kanske familjerätten kan träda in och styra upp umgänget tills han är ren. En sak till. Arbetsgivaren bör veta om hans problem också. Beroende på jobb kan han utgöra en säkerhetsrisk. Beror också vilken policy AG har med att drogtests personal. Det har är rehabiliteringsansvar och kan få skicka honom till företagshälgan och/eller behandlingshem. 

Barnet är mestadels boende hos mamman. Pappan har henne varannan helg plus 2-3 vardagar varannan vecka, de ska dock övergå till varannan vecka då barnet snart är tre år.
    Jag hoppas verkligen att socialen tar tag i den här anmälan och gör en utredning. Jag vet att han kommer kontakta mig direkt när han fått veta om att "någon" gjort en orosanmälan. Jag hoppas också att soc vill att han lämnat drogtester regelbundet, tror du att det är något de kommer föreslå kanske?
    Ja, vi får hålla tummarna nu att polisen håller ett extra öga på honom och hans bil, han är ju känd av polisen sen tidigare så..
    Han har ingen arbetsgivare då han är arbetslös, såklart...
    Men jag tycker det är fruktansvärt märkligt att hans mamma INTE försöker hjälpa sin son.. eller att hon själv inte gör en orosanmälan. Hon är ju fullt medveten om att han röker på och kör drograttfull med hennes enda barnbarn..
  • Anonym (XXX)
    Purple Haze of Sweden skrev 2024-03-23 14:25:05 följande:

En bra början kan ju vara att snacka med killen och höra med honom VARFÖR han röker? Om han röker för att lindra effekterna av en sjukdom som exempel? Dvs att han självmedicinerar. Är ju väldigt vanligt i stater i USA som har legaliserat sk medicinsk cannabis.
    Känner själv en man som har rökt dagligen i kanske 20 år och han röker för att mildra ADHD effekter han haft sedan han föddes. Den "starka medicin" som den offentliga vården i Sverige ger honom gör honom bara sämre men cannabis däremot hjälper honom. Först då uppträder han hyfsat normalt.

Ja, men ÄVEN om det skulle vara så, så får han inte köra bil eller ensam ha ansvar för barn när han är påverkad. Och det borde han fatta själv. 

När det gäller personer som inte utgör någon risk för andra, så tycker jag att de kan få ha sitt cannabis... DÅ skulle jag inte anmäla någonstans.
  • Anonym (Kimchi)

Barnet ska inte behöva ha så mycket umgänge om det inte ens fyllt 3. Utredning via soc blir det absolut. Har han varit i klammeri med rättvisan ligger det honom i fatet nu. AF borde få ett anonymt meddelande om hans drogvanor också. Skulle han ta kontakt med dig så blånekar du så klart. Fråga om han hotar dig. Kanske du ska se till att spela in och/eller film. Än en gång - viktigt att mamman får reda på det. För farmorns del då är hon medberoende och därför går hon inte tummen ur och gör något för att skydda sitt barnbarn. Du gör det jäkla bra som strider för barnets säkerhet. Kudos till dig! 

• Anonym (Hhh)
    Anonym (Kimchi) skrev 2024-03-24 22:08:54 följande:

Barnet ska inte behöva ha så mycket umgänge om det inte ens fyllt 3. Utredning via soc blir det absolut. Har han varit i klammeri med rättvisan ligger det honom i fatet nu. AF borde få ett anonymt meddelande om hans drogvanor också. Skulle han ta kontakt med dig så blånekar du så klart. Fråga om han hotar dig. Kanske du ska se till att spela in och/eller film. Än en gång - viktigt att mamman får reda på det. För farmorns del då är hon medberoende och därför går hon inte tummen ur och gör något för att skydda sitt barnbarn. Du gör det jäkla bra som strider för barnets säkerhet. Kudos till dig! 

Tack så mycket. Jag har ju träffat barnet en del då jag var tillsammans med pappan där ett år typ. Jätterar flicka som förtjänar få en trygg uppväxt..
    Eftersom jag fortfarande har kontakt med pappan lite så har han faktiskt erkänt att han rökt idag också, åkt bil påverkad och köpt sitt hasch..Jag har såklart sparat allt i min mobil vad han skrivit.
    Eftersom han varit i kontakt med socialen och polis för mindre än ett år sedan angående att han åkte fast för innehav och ringa narkotikabrott så hoppas jag att han riktiga konsekvenser den här gången. Tyvärr la ju socialen ned utredningen snabbt då för att socialen ansåg att barnen hade åtminstone en trygg och drogfri förälder. Men nu när han har mer umgänge och snart ska ha varannan vecka så kanske det blir strängare.
    Ja jag är säker på att han kontaktar mig när det uppdagts att någon gjort en socanmälan. Får återkomma här sen och uppdatera er hur allt gott. Förhoppningsvis händer det redan i veckan.
    Utöver allt det här så försöker han få till att han ska få medicinsk cannabis pga en sjukdom han har, har tydligen gjort någon ansökan till någon klinik.
  • Anonym (Hhh)

Soc har kontaktat mamman och pappan som missbrukar. Han ringde såklart upp mig.
    Han nekar allt för både soc och barnets mamma. 

• Anonym (Bumm)
    Anonym (Hhh) skrev 2024-03-25 17:53:38 följande:

Då håller vi tummarna för att soc gör det de ska och kräver drogtest. 

Vad bra du är som gjorde anmälan! 

• Anonym (Ja)
    Anonym (Hhh) skrev 2024-03-25 17:53:38 följande:

Spela in samtalen och spela upp för soc.
  • Anonym (oros)

Han kan misstänka att det är du som anmält, men han kan aldrig veta säkert.

Svar på tråden Berätta för henne att pappan röker hasch?