• Anonym (Hhh)

Berätta för henne att pappan röker hasch?

Hej. Mitt ex röker hasch, ganska mycket.. Han är alltid påverkar av det. Han kör bil påverkad. Jag gjorde slut av den anledningen.
    Han har barn med annan kvinna. Barnet är 2 år och barnet är hos pappan lite i 2-3 dagar varannan vecka, samt varannan helg. Han röker och är påverkad när han har barnet, kör bil påverkad med barnet.
    Barnets mamma och pappa är separerade. Barnets mamma vet ingenting om detta. Men jag vet, för jag jag har sett honom röka och han har även berättat det för mig nyligen då vi träffades några kvällar. Jag är vän med mamman. Ska jag berätta för henne? Eller socanmäla mitt ex?

• Svar på tråden Berätta för henne att pappan röker hasch?
  • Anonym (Hhh)
    Anonym (M) skrev 2024-03-26 10:58:46 följande:

Men du har inga problem med att umgås med en kriminell som inte var jättesnäll mot dig? 

Hade du varit rädd på riktigt hade du ju kapat kontakten helt. Nu umgås du med en kriminell som du vet kör runt påverkad med ett barn och måste fråga om du ska göra något. 

Jag umgås inte med honom. Jag har varit ihop med honom och förhållandet tog slut för ett år sedan ungefär. Den kontakten vi har är via telefonen.. Jag gjorde slut för att han drogar och inte vill sluta.
  • Anonym (Hhh)
    Anonym (Sissi) skrev 2024-03-26 11:11:01 följande:

Så...ingen i hans närhet märker att han är hög, han sköter jobb och barn utan problem och ändå vill du anmäla? 

Jag kan säga att jag känner ett antal personer som lever på det sättet och deras föräldraskap är lika bra som vem som helst. Jag vet att det är tabu att tänka så i Sverige, men så är det. Det är en himmelsvid skillnad från folk som dricker för mycket. 

Röker man på varje dag i åratal blir man inte berusad på det sättet som någon blir som dricker en 75:a. Man röker i så fall för att fungera i vardagen, man blir "normal" och som TS redan har påpekat så märker ingen att personen i fråga röker varje dag. Det går inte att jämföra med alkisar som successivt blir mer och mer nedbrutna och förstörda och förlorar hem och jobb mm. För att inte tala om att de stinker. 

Självklart ska han dock inte köra bil när han har rökt, det borde han själv förstå. I övrigt ser jag inga problem. Sverige borde gå samma väg som Tyskland, att innehav för eget bruk avkriminaliseras. 

Jo, som jag skrivit så vet hans mamma om det. Sen vet jag att andra också sett honom påverkad ute. Andra i hans närhet vet också om det, då han röker tillsammans med vissa personer.
    Han har inget jobb, vilket jag också har skrivit om du hade läst.
    Han sköter ju inte barnet på ett lämpligt sätt eftersom han röker på när barnet är hemma, förvarar droger hemma samt kör bilen påverkad med barnet i. Så hur menar du egentligen? Allt detta har jag också skrivit i tråden, men du har tydligen inte läst.
    Jag hade inte brytt mig om han inte hade haft barn. Jag bryr mig inte om att folk röker cannabis i allmänhet, vilket jag också nämnt i tråden. Jag tycker inte barn ska växa upp I missbruk dock.
    Jag vet hur cannabis fungerar, du behöver inte glorifiera det för mig.
  • Anonym (Hhh)
    Anonym (Eva) skrev 2024-03-26 11:32:03 följande:

Du är så bitter att det skiner igenom.

Berätta för den andra mamman är en sak så att hon kan begära urinprov och själv ta beslutet men att snitcha till polisen är riktigt vidrigt oavsett vad du intalar dig själv. 

Tyck det om du vill, jag bryr mig inte. Jag har anmält till både socialen och polisen nu.
  • klyban
    Anonym (Hhh) skrev 2024-03-26 12:42:19 följande:
    Jo, som jag skrivit så vet hans mamma om det. Sen vet jag att andra också sett honom påverkad ute. Andra i hans närhet vet också om det, då han röker tillsammans med vissa personer.
    Han har inget jobb, vilket jag också har skrivit om du hade läst.
    Han sköter ju inte barnet på ett lämpligt sätt eftersom han röker på när barnet är hemma, förvarar droger hemma samt kör bilen påverkad med barnet i. Så hur menar du egentligen? Allt detta har jag också skrivit i tråden, men du har tydligen inte läst.
    Jag hade inte brytt mig om han inte hade haft barn. Jag bryr mig inte om att folk röker cannabis i allmänhet, vilket jag också nämnt i tråden. Jag tycker inte barn ska växa upp I missbruk dock.
    Jag vet hur cannabis fungerar, du behöver inte glorifiera det för mig.

Dock ställer man sig frågan om det är ett missbruk, för det krävs att man uppfyller kriterier för detta och där räcker det inte med att "bara" konsumera cannabis.

Och frågan jag ställer mig istället, det är vilka problem finns här?
    För om inga problem finns mer än den uppenbara och konsumtion.
    Så måste man ställa en enda fråga och det är vad man vill uppnå då och under dessa förutsättningar.
    För inget bra kommer komma ur detta och är det då en oproblematisk konsumtion, så har någon istället skapat ett riktigt problem och som blir till skada för barnen.
    Och det låter inge vidare alls i mina öron att skapa problem som inte finns.

Och är det tvärtom, så löser sig såna här problem av sig självt allt som oftast.

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Ja)
    klyban skrev 2024-03-26 13:23:30 följande:

Dock ställer man sig frågan om det är ett missbruk, för det krävs att man uppfyller kriterier för detta och där räcker det inte med att "bara" konsumera cannabis.

Så måste man ställa en enda fråga och det är vad man vill uppnå då och under dessa förutsättningar.
    För inget bra kommer komma ur detta och är det då en oproblematisk konsumtion, så har någon istället skapat ett riktigt problem och som blir till skada för barnen.

Och är det tvärtom, så löser sig såna här problem av sig självt allt som oftast.

Om det är olagligt så är väl allt bruk missbruk, tekniskt sett. Vad gemene man skulle säga så är det väl som med alkohol, att det går ut över jobb, familj, ekonomi etc eller att man är en fara för sig själv och/eller andra.

Du ser inte att det är ett problem att han är hög medan han kör bil med barnet i bilen....? Eller annars när han har barnet...?
  • Anonym (Bumm)
    Anonym (Ja) skrev 2024-03-26 10:46:57 följande:
    Det borde kunna synas, men inte säkert. De kan inte kräva urinprov av honom iaf, så antagligen är det ett vanligt samtal.

Är urinprov hos socialtjänsten obligatoriskt? (lawline.se)

kan en förälder tvingas till drogtest? (lawline.se)
    Nej, han kan inte tvingas, men om han vägrar ses det som att han motarbetar utredningen och då kan soc bestämma tex att någon från soc alltid ska närvara när han umgås med barnet en tid framöver. 
  • klyban
    Anonym (Ja) skrev 2024-03-26 13:29:49 följande:
    Om det är olagligt så är väl allt bruk missbruk, tekniskt sett. Vad gemene man skulle säga så är det väl som med alkohol, att det går ut över jobb, familj, ekonomi etc eller att man är en fara för sig själv och/eller andra.

Du ser inte att det är ett problem att han är hög medan han kör bil med barnet i bilen....? Eller annars när han har barnet...?

Nej, inte enligt sjukvården och de är de enda som kan diagnostisera saker som detta.

Och sen steg två, så berättar du när parametrar för diagnosen uppfylls, och ja, då kommer man till punkten antingen beroende eller missbrukare.

Vi har bara TS ord på detta sker påverkad, och man ska ju köra nyktert.

Dock för barnen så om det skulle vara alkohol livsfarligt, cannabis dock har en olycksfrekvens i allvarliga olyckor som är mycket låg, så låg det inte ens finns siffror på detta.
    Alkohol och cannabis finns, men vi vet ju vad alkoholen gör med en i trafiken.

Men ska inte fastna i detta, utan vad man först får greppa är det ett missbruk och hur det ter sig detta.
    Det är då först man kan ge en vägledning och hjälp till vederbörande.
    Jag skulle aldrig ha gått till SOC alls och detta fast än jag inte röker något, men visst dricker ibland.(Idag är detta inte aktuellt oavsett, då barn är myndiga idag.)
    Men om man vet varför man är där och röker en satans massa, så är nog det ett besök som är svårt och undvika i alla evigheter.

En sak som jag i hela mitt liv aldrig förstått, det är varför man inte alltid tänker på barnen.(Sure man använder den ursäkten.)
    Men istället titta på de faktiska problemen är, så är det inte nödvändigt att barnen ens är medvetna om det allra minsta är fel.

Och är det så, ja, då kommer man ju skada dessa barnen för livet.
    Och givetvis om problemen är skadligt för barnen, så får man ju då agera.
    (Sett detta för många ggr i mitt liv, hur föräldrar/släktingar använder barn som slagträn, och det gör så illa i mig och när man sett detta, aldrig sagt något, för det funkar inte när folk är i effekt, och när de är väl mottagliga så är det redan försent.)

En central del av populismens livsnerv att generalisera utifrån ett eller några enstaka exempel.
  • Anonym (Hhh)
    klyban skrev 2024-03-26 13:23:30 följande:

Det är ett missbruk. Definationen av missbruk är en användning av substanser (eller spel, shopping etc. men nu handlar det om en substans så jag håller mig till det) som har negativa eller skadliga konsekvenser för individen själv eller/och individer runt om. Han både missbrukar och är beroende då han inte lyckas/kan/vill sluta. Hans missbruk sätter både honom själv och andra människor i fara. Genom att köra påverkad med barn eller själv vilket innebär fara för andra trafikanter.
    Jag förstår inte varför du känner att du måste försvara hans missbruk så aggressivt. Jag antar att du är vuxen och vet om att det är olagligt att missbruka narkotika?
    Jag har flera gånger nämnt i tråden vilka problem hans missbruk innebär, jag orkar inte återge allt igen till dig. Du får faktiskt läsa tråden om du är så intresserad.
    Varför skulle inget bra komma ur min anmälan   menar du egentligen? Han kanske får en tankeställare, kanske får konsekvenser rörande barnet, konsekvenser rörande körkortet. Det är rätt allvarligt att ha droger hemma när man har barn, det är allvarligt att röka på inomhus, allvarligt att rulla joint efter joint framför barnet. Det är allvarligt att bli så pass påverkad av hasch att man inte orkar ta hand om/leka med sitt barn. Det är allvarligt att köpa droger med ett barn som sitter bak i bilen och väntar.
    Det finns inget som du säger som kan glorifiera just den här situationen.
  • Anonym (Hhh)
    klyban skrev 2024-03-26 17:44:29 följande:

Nej, inte enligt sjukvården och de är de enda som kan diagnostisera saker som detta.

Och sen steg två, så berättar du när parametrar för diagnosen uppfylls, och ja, då kommer man till punkten antingen beroende eller missbrukare.

Vi har bara TS ord på detta sker påverkad, och man ska ju köra nyktert.

Dock för barnen så om det skulle vara alkohol livsfarligt, cannabis dock har en olycksfrekvens i allvarliga olyckor som är mycket låg, så låg det inte ens finns siffror på detta.
    Alkohol och cannabis finns, men vi vet ju vad alkoholen gör med en i trafiken.

Men ska inte fastna i detta, utan vad man först får greppa är det ett missbruk och hur det ter sig detta.
    Det är då först man kan ge en vägledning och hjälp till vederbörande.
    Jag skulle aldrig ha gått till SOC alls och detta fast än jag inte röker något, men visst dricker ibland.(Idag är detta inte aktuellt oavsett, då barn är myndiga idag.)
    Men om man vet varför man är där och röker en satans massa, så är nog det ett besök som är svårt och undvika i alla evigheter.

En sak som jag i hela mitt liv aldrig förstått, det är varför man inte alltid tänker på barnen.(Sure man använder den ursäkten.)
    Men istället titta på de faktiska problemen är, så är det inte nödvändigt att barnen ens är medvetna om det allra minsta är fel.

Och är det så, ja, då kommer man ju skada dessa barnen för livet.
    Och givetvis om problemen är skadligt för barnen, så får man ju då agera.
    (Sett detta för många ggr i mitt liv, hur föräldrar/släktingar använder barn som slagträn, och det gör så illa i mig och när man sett detta, aldrig sagt något, för det funkar inte när folk är i effekt, och när de är väl mottagliga så är det redan försent.)

Det är sant att det bara är en läkare som kan sätta diagnosen. Men man kan ha ett missbruk utan att ha diagnosen dokumenterad, det förstår du också hoppas jag .
    Jag har svårt att hänga med i dina resonemang faktiskt. Jag har återgett massvis med exempel på hur hans missbruk skadar hans barn, hur han utsätter sig själv och andra för fara.
    Han är anmäld till soc och polis och soc har kallat honom och barnets mamma till möte nästa vecka. Han får inte lov att träffa barnet obevakat förrän efter mötet med soc. Sen får vi se vilken bedömning de gör.
  • Anonym (Kimchi)

Vilka bra nyheter att de redan är kallade till möte och han måste ha bevakat umgänge. Bra jobbat! Nu håller vi tummarna att hans missbruket uppdagas. 

Svar på tråden Berätta för henne att pappan röker hasch?