Anonym (Ja) skrev 2024-03-26 13:29:49 följande:
Om det är olagligt så är väl allt bruk missbruk, tekniskt sett. Vad gemene man skulle säga så är det väl som med alkohol, att det går ut över jobb, familj, ekonomi etc eller att man är en fara för sig själv och/eller andra.
Du ser inte att det är ett problem att han är hög medan han kör bil med barnet i bilen....? Eller annars när han har barnet...?
Nej, inte enligt sjukvården och de är de enda som kan diagnostisera saker som detta.
Och sen steg två, så berättar du när parametrar för diagnosen uppfylls, och ja, då kommer man till punkten antingen beroende eller missbrukare.
Vi har bara TS ord på detta sker påverkad, och man ska ju köra nyktert.
Dock för barnen så om det skulle vara alkohol livsfarligt, cannabis dock har en olycksfrekvens i allvarliga olyckor som är mycket låg, så låg det inte ens finns siffror på detta.
Alkohol och cannabis finns, men vi vet ju vad alkoholen gör med en i trafiken.
Men ska inte fastna i detta, utan vad man först får greppa är det ett missbruk och hur det ter sig detta.
Det är då först man kan ge en vägledning och hjälp till vederbörande.
Jag skulle aldrig ha gått till SOC alls och detta fast än jag inte röker något, men visst dricker ibland.(Idag är detta inte aktuellt oavsett, då barn är myndiga idag.)
Men om man vet varför man är där och röker en satans massa, så är nog det ett besök som är svårt och undvika i alla evigheter.
En sak som jag i hela mitt liv aldrig förstått, det är varför man inte alltid tänker på barnen.(Sure man använder den ursäkten.)
Men istället titta på de faktiska problemen är, så är det inte nödvändigt att barnen ens är medvetna om det allra minsta är fel.
Och är det så, ja, då kommer man ju skada dessa barnen för livet.
Och givetvis om problemen är skadligt för barnen, så får man ju då agera.
(Sett detta för många ggr i mitt liv, hur föräldrar/släktingar använder barn som slagträn, och det gör så illa i mig och när man sett detta, aldrig sagt något, för det funkar inte när folk är i effekt, och när de är väl mottagliga så är det redan försent.)