• Peterheter

Svenska kvinnor har inte fött så få barn sedan 1749

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/svenskarna-har-inte-fott-sa-fa-barn-sedan-matningarna-borjade-ar-1749

Kvinnor har en uppgift i livet, och den kan de inte sköta?

Och för er som inte fattar så kommer det låga barnafödandet påverka framtida pensioner, skatter, äldreomsorg BNP, ja hela samhället påverkar av befolkningsstorleken.

Sydkorea ligger i botten vad gäller barn, de får snabbt en åldrande befolkning utan nya generationer som stöttar underifrån.

• Svar på tråden Svenska kvinnor har inte fött så få barn sedan 1749
  • Fjäril kär

Abortstatistiken säger en hel del...

Om kvinnor har sista ordet undrar ju jag varför så många män hotar kvinnor till abort ? Det borde vara bra att dom föder sina barn då? 

Var finns alla män som vill ha barn? 

• Anonym (-)

Ska man gå efter alla de där patriarkala normerna så är det mannens uppgift att skaffa en fru, barn och sedan kunna ta hand om familjen. Så efter männens egna mått så misslyckas dom ganska brutalt. 

I verkligheten så är man två om att skaffa barn och "skulden" kan inte läggas på en enskild partner här. Rent krasst så vet jag jättemånga kvinnor som vill ha barn/fler barn men deras partner sätter stopp. Jag vet även en kvinna som skaffat barn på egen hand efter att hennes partner (nu ex) inte velat ha barn. Så var finns statistiken över att det är just kvinnorna som väljer bort? 

Sedan är det väl verkligen inte konstigt? Vi har en förlossningsvård och eftervård som är katastrof, det är krig, klimatkatastrofer och dessutom lågkonjuktur. Är någon verkligen förvånad över att det ser ut så här? 

• fornminne

Suck TS. Män har en uppgift i livet. Att göra sig attraktiva och skaffa sig vettiga värderingar och en trevlig attityd, så att kvinnor vill ha barn med dem. Men inte ens det klarar ni av, i alla fall inte män som du.

(Andra män behöver inte ta åt sig.)

• Anonym (Maria)

Det beror lika mycket på att män inte vill stadga sig och ta rollen som familjefar. 

• Anonym (Bim)

För TS skull får man väl hoppas att detta är en fredagstråd och att TS är ett troll.

• Anonym (Från SCB!)
    Trots att barnafödandet i Sverige har sjunkit det senaste decenniet, har Sverige ett av de högsta födelsetalen i Europa. Lägst är barnafödandet i Italien, Spanien och Malta.

Barnafödandet i Europa skiljer sig åt i olika länder. Under de senaste trettio åren har det varit ett högre barnafödande i norra Europa, framförallt i Norden, än i södra Europa. Familjepolitiken i länderna är en bidragande faktor till det.

Sverige hör till de länder med flest födda barn per kvinna.

Sverige bland de länder i Europa som har högst barnafödande
  • Anonym (Från SCB!)

Sen kan du väl svara på frågan som flera ställt, hur många barn har du själv TS?
    Bidrar du med barn till samhället så att din ålderdom är tryggad?
    Eller anser du att andra män ska skaffa barn med kvinnor (för du vet ju att det krävs en kvinna och en man för att det ska bli barn) som kan trygga framtiden?

Om du inte har barn, ska andra män då se till att kvinnor blir gravida men inte du då dra din strå till stacken? 

Jo jag har själv ett par barn så jag har bidragit!

• Anonym (Putte)

Hur många barn har du själv? Du tar väl ditt ansvar? 

• Anonym (-)

Det är ju klart han inte har några barn för "dom elaka kvinnorna" vill ju inte skaffa barn med honom..

• Anonym (Rev)
    Postman skrev 2024-03-22 08:33:01 följande:
    Svenska kvinnor har inte fött så få barn sedan 1749

Ja det är ett problem men med det samhället vi har idag så blir det så på gott och ont. 

Att kvinnor bara har en uppgift som de inte klarar av?
Svar på tråden Svenska kvinnor har inte fött så få barn sedan 1749