• Peterheter

Svenska kvinnor har inte fött så få barn sedan 1749

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/svenskarna-har-inte-fott-sa-fa-barn-sedan-matningarna-borjade-ar-1749

Kvinnor har en uppgift i livet, och den kan de inte sköta?

Och för er som inte fattar så kommer det låga barnafödandet påverka framtida pensioner, skatter, äldreomsorg BNP, ja hela samhället påverkar av befolkningsstorleken.

Sydkorea ligger i botten vad gäller barn, de får snabbt en åldrande befolkning utan nya generationer som stöttar underifrån.

• Svar på tråden Svenska kvinnor har inte fött så få barn sedan 1749
  • Anonym (Tvillingmorsan)

Snarare slutar han svara när hans argument inte håller längre, eller när frågorna blir för jobbiga för honom. I övrigt har du säkert rätt Anonym. 

• Anonym (Kalle)
    Peterheter skrev 2024-03-22 08:40:45 följande:
    Det är kvinnan som är den begränsande faktorn i nio fall av tio. Det är hon som inte vill, det är hon som har sista ordet, det är hon som bestämmer.
    Det är män som du som är den begränsade faktorn. Sådana som kvinnor inte vill ta i med tång ens , än mindre skaffa barn med. Med fler vettiga män som kvinnor blir attraherade av för barnafödande så skulle det öka. Jag har gjort mitt. Det har inte du.
  • Anonym (Eva)

Min uppfattning är att kvinnor visst vill skaffa barn och flera, men att det är deras män som bromsar. Eller att män inte vill inleda relationer med barnlängtande kvinnor.

Så om regionerna kunde utöka antalet genomförda singelinseminationer och göra det lättare rent ekonomiskt med bidrag, utökad barnomsorg och annat för singelkvinner som skaffat barn på egen hand så hade nog kvinnor fött fler barn.

Jag känner flera kvinnor som skaffat barn själva men som tvekar att skaffa syskon för att det blir för tufft som ensamstående. Här kunde samhället gå in och stötta mer.

Då hade nog även Peter mfl blivit nöjda.

• Postman
    Anonym (Eva) skrev 2024-03-22 09:34:38 följande:

Min uppfattning är att kvinnor visst vill skaffa barn och flera, men att det är deras män som bromsar. Eller att män inte vill inleda relationer med barnlängtande kvinnor.

Så om regionerna kunde utöka antalet genomförda singelinseminationer och göra det lättare rent ekonomiskt med bidrag, utökad barnomsorg och annat för singelkvinner som skaffat barn på egen hand så hade nog kvinnor fött fler barn.

Jag känner flera kvinnor som skaffat barn själva men som tvekar att skaffa syskon för att det blir för tufft som ensamstående. Här kunde samhället gå in och stötta mer.

Då hade nog även Peter mfl blivit nöjda.

Tja om det nu blir sådan brist på män så får nog kanske staten till slut gå in och stötta singelkvinnor att skaffa barn på egen hand. Intressant tankevurpa hur ett sådant samhälle sen skulle utformas och bli. Jämställdhet skulle man nog då kunna skrota. Spännande tanke. 
  • Anonym (F)

Samhället kommer se annorlunda ut redan om 10 år. Vi kommer generera välstånd på färre personer. Tro inte att världens utveckling går vidare linjärt och att gamla sanningar fortsätter gälla.

• Meddelande borttaget
  • Anonym (Tvillingmorsan)

I rättvisans namn tror jag att båda könen är en begränsande faktor idag. Jag förstår som sagt varför många tvekar.

Och det är lättare för kvinnor än för män att skaffa barn på egen hand, eller helt enkelt se till att det blir barn. Göra sig själva gravida på ett eller annat sätt.

Men ser man det som en lösning, har man inte tänkt igenom konsekvenserna ordentligt. Vill vi ha fler ofrivilliga eller motvilliga pappor? Är det rättvist mot män? Mot barnen?

Många kvinnor tvekar också att skaffa barn som ensamstående. Att axla hela ansvaret själva, både det ekomiska och det praktiska.

Egentligen är det samhällsutvecklingen i Sverige, samt oron i världen, som är den största begränsande faktorn. Inte enskilda individer, varken kvinnor eller män. 

Men män som Peter bidrar inte direkt till att öka barnafödandet. Han skriver att kvinnor borde föda fler barn, men hans beteende och attityd får motsatt effekt. 

• Agda90
    Peterheter skrev 2024-03-22 08:01:44 följande:
    Svenska kvinnor har inte fött så få barn sedan 1749

www.svt.se/nyheter/lokalt/skane/svenskarna-har-inte-fott-sa-fa-barn-sedan-matningarna-borjade-ar-1749

Kvinnor har en uppgift i livet, och den kan de inte sköta?

Och för er som inte fattar så kommer det låga barnafödandet påverka framtida pensioner, skatter, äldreomsorg BNP, ja hela samhället påverkar av befolkningsstorleken.

Sydkorea ligger i botten vad gäller barn, de får snabbt en åldrande befolkning utan nya generationer som stöttar underifrån.

Att världen håller på att gå åt pipan är männens fel. Sist jag kollade var majoriteten av styrande i alla länder i världen MÄN! Och det är tydligen inget jobb ni kan sköta så varför ska kvinnor ställa upp på att föda barn när män bara visar brist på förmåga efter förmåga, är respektlösa och griniga?

Ni män har som jobb att bete är ordentligt, träffa en kvinna och skaffa barn och inte ens det kan ni göra! 
  • Kermit1561
    Peterheter skrev 2024-03-22 08:25:18 följande:
    Det är ingen foliehatt. Kvinnorna följde Covid-råden mycket mer än män. Män tänker mer självständigt, medan kvinnor är mycket mer påverkade av grupptryck.

Detta kan man också se rent vardagligt. Kvinnor sitter och kacklar och godkänner varandras partier, pojkvänner osv, medan män fattar sina beslut självständigt.
    Det är möjligt, men så lever män kortare också. Att följa beprövad vetenskap t.ex vad gäller Covid, är oftast bättre än att tänka själv, likaså är det en fördel i längden att diskutera med andra. Fler män är ensamma, fler män hamnar på botten av samhället än vad kvinnor gör. Så att kvinnor "kacklar" verkar ju gynna dem...  
  • Anonym (F)

Herrgud det finns verkligen män kvinnor inte vill para sig med...

Svar på tråden Svenska kvinnor har inte fött så få barn sedan 1749