• Emmamiman

Erfarenhet av abort när hjärtat säger nej?

Hej,

jag är oplanerat gravid och hr tre ganska små barn sedan innan. Min sambo vill verkligen nye ha fler utan vill fokusera på de barn vi redan har. Vi har det tufft ekonomiskt just nu och han är rädd för en massa saker. Jag är i vecka 11+2 och det känns så fel att göra abort. Någon med liknande er här? Känns som jag förstör min familj om jag behåller, men det är ju såklart inte säkert.

• Svar på tråden Erfarenhet av abort när hjärtat säger nej?
  • Anonym (JB)

Din sambo skulle ha skyddat sig om han inte vill ha fler barn. 

• Anonym (Jag har)
    Emmamiman skrev 2024-02-23 18:52:31 följande:
    Jo jag har gjort det, i flera dagar. Han skulle såklart göra sitt bästa och älska barnet men garanterat bli utmattad och deprimerad på köpet. Det har hänt förut. Jag tror ärligt inte att han orkar. Och då tar vår relation stryk både till varandra och till barnen. Och det känns inte rätt mot de barn vi har. 
    Att mannen inte kommer att orka och er relation kommer ta stryk - där har du nog svaret på vad som är rätt att göra. Att behålla det här fostret är inte rätt mot den familj och de barn ni redan har.
  • Anonym (Jfnf)
    Anonym (Jag har) skrev 2024-02-23 19:53:24 följande:
    Att mannen inte kommer att orka och er relation kommer ta stryk - där har du nog svaret på vad som är rätt att göra. Att behålla det här fostret är inte rätt mot den familj och de barn ni redan har.
    Håller med 
  • Anonym (Iknowyou)

Två pojkar och en flicka? Och bebisen i magen är pojke men du önskade dig en flicka?

• Anonym (XXX)
    FiaLisannnN skrev 2024-02-23 14:50:53 följande:
    Jag ser inte ner på någon. Däremot så tycker jag det är åt helvete fel att skaffa barn på premissen att samhället ska försörja det.
    Ja, fast det är ändå skillnad på att göra det med flit och att ha blivit gravid av misstag. Tycker du ska lägga ditt krut på de invandrare som hämtar hit brudar ifrån hemlandet i stället - de får komma in här som "anhöriginvandrare", och sedan börjar babyverkstaden på en gång. Inte ens en tanke på att kvinnan skulle lära sig svenska och etablera sig på den svenska arbetsmarknaden först, innan de många barnen effektivt hindrar det.

Jag tycker inte att man ska behöva känna dåligt samvete för att man behåller ett barn, bara för att man inte kan försörja det själv i det första läget. Att döda ett oskyldigt väsen är något mycket värre. Och ofta ligger ju även ett svek från barnafadern bakom att det blev så. Han pratade fint om en framtid tillsammans, men sedan när det blev på riktigt p.g.a. graviditeten, fick han kalla fötter...
  • FiaLisannnN
    Anonym (XXX) skrev 2024-02-23 20:41:06 följande:
    Ja, fast det är ändå skillnad på att göra det med flit och att ha blivit gravid av misstag. Tycker du ska lägga ditt krut på de invandrare som hämtar hit brudar ifrån hemlandet i stället - de får komma in här som "anhöriginvandrare", och sedan börjar babyverkstaden på en gång. Inte ens en tanke på att kvinnan skulle lära sig svenska och etablera sig på den svenska arbetsmarknaden först, innan de många barnen effektivt hindrar det.

Jag tycker inte att man ska behöva känna dåligt samvete för att man behåller ett barn, bara för att man inte kan försörja det själv i det första läget. Att döda ett oskyldigt väsen är något mycket värre. Och ofta ligger ju även ett svek från barnafadern bakom att det blev så. Han pratade fint om en framtid tillsammans, men sedan när det blev på riktigt p.g.a. graviditeten, fick han kalla fötter...
    Vad sägs om att läsa ts inlägg innan du börjar predika en massa strunt?
  • Anonym (Jfnf)

Ts funderade ju nyss på abort för barnet hade ett visst kön så det säger väl en del  

• FiaLisannnN
    Anonym (Jfnf) skrev 2024-02-23 21:20:44 följande:

Ts funderade ju nyss på abort för barnet hade ett visst kön så det säger väl en del  

Ja, det säger extremt mycket. Inte många högskolepoäng där direkt.
  • Anonym (Struntprat)
    FiaLisannnN skrev 2024-02-23 21:27:51 följande:
    Ja, det säger extremt mycket. Inte många högskolepoäng där direkt.
    Måste bara fråga, hur blev du så bitter?
    Varför klankar du ner på alla?

Nu ska jag iofs inte vara bättre  just i det här fallet, men dina högskolepoäng räknar man nog på ena handens fingrar.

• Anonym (Struntprat)
    FiaLisannnN skrev 2024-02-22 19:50:35 följande:
    Erfarenhet av abort när hjärtat säger nej?

Eran familjetillvaro är ju redan instabil så varför o helvete ska du göra den än mer instabil genom att sätta ytterligare ett barn till världen? Du vet att man ska kunna ta hand om sin egen avkomma utan hjälp från samhället?? Om ekonomin redan nu är ett problem så kommer det knappast bli lättare med ytterligare ett barn. Lägg sedan på att pappan troligtvis kommer att dra då all hans frihet i princip är utraderad en lång tid framöver.

Nej, börja tänk med hjärnan är mitt tips för det har uppenbarligen inte gått så bra genom att bara använda hjärtat.

"Ska" enligt dig, inte enligt landets lagar. Man kan undra vilket som gäller...Obestämd
    FiaLisannnN skrev 2024-02-22 22:37:12 följande:
    Herregud vilket verklighetsfrånvänt inlägg. Märks att du har noll koll på både skyddsnät och ekonomi. Vadå inte dyrare än tre barn? Min femåring är uppenbarligen bättre på att räkna än vad du är. 

Ett riktigt tramsinlägg du bjuder på. Men du verkar riktigt kokoloco givet att du dessutom valde att föda barnet som din våldtäktsman var med och skapade. Helt jävla sinnessjukt och så oerhört taskigt mot BARNET.
    "Elisa" har ju rätt, som flera har berättat för dig.
    Din femåring kanske ska lära dig att räkna?

Varje unge blir billigare per barn pga de generösa bidrag man får. Du är också bidragstagare, glöm inte det.
    FiaLisannnN skrev 2024-02-23 15:36:21 följande:
    Indirekt så har du det. Om du har så pass stora problem med läsförståelsen så kanske du borde läsa barnböcker istället för att engagera dig på ett forum?
    "Indirekt"? Hahaha, tack för dagens garv!

Svar på tråden Erfarenhet av abort när hjärtat säger nej?