• Emmamiman

Erfarenhet av abort när hjärtat säger nej?

Hej,

jag är oplanerat gravid och hr tre ganska små barn sedan innan. Min sambo vill verkligen nye ha fler utan vill fokusera på de barn vi redan har. Vi har det tufft ekonomiskt just nu och han är rädd för en massa saker. Jag är i vecka 11+2 och det känns så fel att göra abort. Någon med liknande er här? Känns som jag förstör min familj om jag behåller, men det är ju såklart inte säkert.

• Svar på tråden Erfarenhet av abort när hjärtat säger nej?
  • Anonym (Jfnf)
    Emmamiman skrev 2024-02-23 16:17:33 följande:
    Jag tar åt mig av dina inlägg kanske mest av alla då det verkligen känns som jag sitter i samma sits. Skillnaden är väl att vi är gamla och detta är ett definitivt beslut. Min sambo är 52. Jag är 43. Han känner sig på gränsen till vad han orkar redan nu och jag tror inte vårt liv skulle handla om så mycket mer än att överleva. Det i sig skulle påverka barnen jättemycket såklart och i slutändan skulle de ha väldigt trötta föräldrar som kanske inte orkar hålla ihop fast de vill. Jag vill ju ändå kunna erbjuda mina barn mer än att bara överleva och ständig utmattning.. 

tänk på barnet när den är 20 är pappan 72. 

Min pappa är 73 och han är på äldreboende och kan inte göra nånting själv , ens byta tröja eller knappt prata längre. Inte stå på benen heller. 

Det är hemskt jobbigt när föräldrarna blir sjuka och speciellt för tidigt , man vill ha sina föräldrar så länge som möjligt ju. Men sen kan ju såklart allt hända ändå. Men det tycker jag med man borde tänka på

• Anonym (Mimmi)
    FiaLisannnN skrev 2024-02-23 15:36:21 följande:
    Indirekt så har du det. Om du har så pass stora problem med läsförståelsen så kanske du borde läsa barnböcker istället för att engagera dig på ett forum?
    Indirekt? Drömmer Haha, när argumenten tar slut. Flört

Lycka till med allt, du lär behöva det.
    Grälsjuka individer lägger jag inte energi på, så varsågod och släng ut en sista dräpande kommentar.
    Jag lovar att inte bemöta den.
  • Emmamiman
    Anonym (Jfnf) skrev 2024-02-23 16:20:05 följande:

Göra abort pga kön 

Varför gör du flera trådar om samma sak 

Försökte ta bort den eftersom jag skrev den i förvirring, jag vill bara glömma den. Så detta är väl min reella tråd. 
  • FiaLisannnN
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-02-23 16:25:29 följande:
    Indirekt?  // Drömmer Haha, när argumenten tar slut. Flört

Lycka till med allt, du lär behöva det.
    Grälsjuka individer lägger jag inte energi på, så varsågod och släng ut en sista dräpande kommentar.
    Jag lovar att inte bemöta den.
    Så du tycker att ts ska göra abort?
  • Elisa02
    FiaLisannnN skrev 2024-02-23 16:42:37 följande:
    Så du tycker att ts ska göra abort?
    Eller så menade hon något annat med sin kommentar...? Till exempel skillnad på att planera barn för att samhället ska försörja det, och hamna i en utsatt situation där man behöver välja mellan att ta bidrag och göra abort efter vecka 12 (vilket innebär att ta livet av något som lever samt riskera sin psykiska hälsa, om man har känslor för barnet i magen vilket dock inte alla har). Dessutom är barnafödandet i Sverige rekordlågt. Kanske TS barn kan bli en medborgare som bidrar till samhället, ifall TS är vettig vilket dock är svårt att veta bakom en skärm. Där hoppas jag bara hon tar ett klokt beslut, utifrån att kärlek och trygghet i olika former är det viktigaste för ett barn.

Något som är lätt framför en skärm är ju dock att kasta skit på andra. Jag skulle kunna stå för allt jag sagt här IRL. Däremot tror jag inte du skulle våga stå framför mina ögon och säga det du skrev innan, dvs: "Du verkar riktigt kokoloco givet att du dessutom valde att föda barnet som din våldtäktsman var med och skapade. Helt jävla sinnessjukt och så oerhört taskigt mot BARNET."

Det har inte slagit dig att jag var i en sjukt tuff situation då när jag var 18 år gammal? och även kommer bidra mer till staten under min livstid än vad de allra flesta gör. Du som försöker få oss framstå som några som lever på bidrag - Jag får barnbidrag som alla andra och studiebidrag nu för jag går en högre samhällsviktig universitetsutbildning.
  • Anonym (Ava)
    Anonym (Tänk efter) skrev 2024-02-22 10:59:24 följande:

Varför känner du mer ansvar för ett barn du inte har än för de tre du redan har?
    Tänk om barnet har särskilda behov? Hur ska ni lösa det?
    Att skaffa fler barn när man saknar marginaler redan är enbart oansvarigt.

Du kan inte rationalisera bort 1000-tals år av INSTINKT. När man blir gravid får man ett stort påslag av hormoner som ger moderskänslor. Det är naturens sätt att skydda det ofödda fostret och säkra livets fortgång.

Absolut att man inte bör skaffa barn när man inte har förutsättningar. Men blaima henne inte för att hon känner som hon gör. Kvinna är SKAPT så.
  • Anonym (Lite salt)

Jag tänker att det ekonomiska inte är det värsta. Visst, hela familjen kommer att få gå ner i levnadsstandard medan du är föräldraledig, men familjer har varit fattiga förr.

MEN, om ni båda inte vill ha barnet, det är värre. Ett barn som är oönskat av en förälder, som föräldern går och retar sig på... det sätter ärr för livet. 

Så  sätt dig ner med pappan och verkligen verkligen prata igenom hur ni ska göra, så att ni båda är på samma sida. 

• Anonym (Mimmi)
    Elisa02 skrev 2024-02-23 17:32:23 följande:
    Eller så menade hon något annat med sin kommentar...? Till exempel skillnad på att planera barn för att samhället ska försörja det, och hamna i en utsatt situation där man behöver välja mellan att ta bidrag och göra abort efter vecka 12 (vilket innebär att ta livet av något som lever samt riskera sin psykiska hälsa, om man har känslor för barnet i magen vilket dock inte alla har). Dessutom är barnafödandet i Sverige rekordlågt. Kanske TS barn kan bli en medborgare som bidrar till samhället, ifall TS är vettig vilket dock är svårt att veta bakom en skärm. Där hoppas jag bara hon tar ett klokt beslut, utifrån att kärlek och trygghet i olika former är det viktigaste för ett barn.

Något som är lätt framför en skärm är ju dock att kasta skit på andra. Jag skulle kunna stå för allt jag sagt här IRL. Däremot tror jag inte du skulle våga stå framför mina ögon och säga det du skrev innan, dvs: "Du verkar riktigt kokoloco givet att du dessutom valde att föda barnet som din våldtäktsman var med och skapade. Helt jävla sinnessjukt och så oerhört taskigt mot BARNET."

Det har inte slagit dig att jag var i en sjukt tuff situation då när jag var 18 år gammal? och även kommer bidra mer till staten under min livstid än vad de allra flesta gör. Du som försöker få oss framstå som några som lever på bidrag - Jag får barnbidrag som alla andra och studiebidrag nu för jag går en högre samhällsviktig universitetsutbildning.
    Hon skrev det där för att provocera mig, för att få mig att fortsätta att kommentera hennes dumheter.

Inget att lägga energi på. {#emotions_dlg.flower}
  • FiaLisannnN
    Anonym (Mimmi) skrev 2024-02-23 18:27:31 följande:
    Hon skrev det där för att provocera mig, för att få mig att fortsätta att kommentera hennes dumheter.

Inget att lägga energi på. {#emotions_dlg.flower}
    Inget att lägga energi på eftersom du vet att jag har rätt. Men fortsätt du att "spela" dum.
  • Emmamiman
    Anonym (Lite salt) skrev 2024-02-23 18:03:12 följande:

Jag tänker att det ekonomiska inte är det värsta. Visst, hela familjen kommer att få gå ner i levnadsstandard medan du är föräldraledig, men familjer har varit fattiga förr.

MEN, om ni båda inte vill ha barnet, det är värre. Ett barn som är oönskat av en förälder, som föräldern går och retar sig på... det sätter ärr för livet. 

Så  sätt dig ner med pappan och verkligen verkligen prata igenom hur ni ska göra, så att ni båda är på samma sida. 

Jo jag har gjort det, i flera dagar. Han skulle såklart göra sitt bästa och älska barnet men garanterat bli utmattad och deprimerad på köpet. Det har hänt förut. Jag tror ärligt inte att han orkar. Och då tar vår relation stryk både till varandra och till barnen. Och det känns inte rätt mot de barn vi har. 
Svar på tråden Erfarenhet av abort när hjärtat säger nej?